Gå til innhold

Barnebidrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting ang barnebidrag. Min mann har barn fra tidlege forhold. 

Han betaler 8000 i bidrag. I mitt hode skal bidrag gå til 

mat,klær,mobil tlf, fritidsaktiviteter. Mor ska jo også bidra med sitt. 

Men i dette tilfelle så har ikke barna klær. De får ikke være med på fotball cuper. Eks: Dana cup , norway cup. Mobiltf ,kino etc må barna betale selv av de pengene de tjener. Sparekontoen til barna har mor tømt. 

Yngste mann ødela brillene sine og har nå gått 1/2år uten briller.

mor er alltid på reis med venniner og vi ser hun stadig kommer med nye ting . Nå i sommer så har hun bestilt seg en syden tur uten barna fordi der ble for dyrt at de skulle få bli med. Så hos mor ingen ferie. 

Alle barna sier selv at de får ingenting av mor så nå har de vel gitt opp maser. Barna går konstant i for små klær. 

Hva gjør man nå? 

Anonymkode: 4ddfa...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar kontakt med advokat og sjekker om det er mulig med reduksjon av bidrag /økning av samvær.

Høres ut som eksen min, han og betalte 8000 i barnebidrag i tillegg til å kjøpe alt barna trengte. Hun på sin side kjøpte klær og sko til seg selv og dro på dyre ferier med venninnene sine. Tror fortsatt de kriger om barna og om penger den dagen i dag.

Anonymkode: 4746f...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar kontakt med advokat og sjekker om det er mulig med reduksjon av bidrag /økning av samvær.

Høres ut som eksen min, han og betalte 8000 i barnebidrag i tillegg til å kjøpe alt barna trengte. Hun på sin side kjøpte klær og sko til seg selv og dro på dyre ferier med venninnene sine. Tror fortsatt de kriger om barna og om penger den dagen i dag.

Anonymkode: 4746f...558

Fornuftig svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 kr? Hvor mange barn er dette snakk om og er det privat avtale eller gjennom nav? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner vel ut av hovedinnlegget at det er privat ordning rundt bidrag. Jeg skjønner ikke på liv og død hvorfor det oppfordres til privat bidrag uten utregning av NAV. Eller jeg vet det egentlig. Det generer som regel høyere bidrag pga. naive konfliktsky fedre.  Det er nok av fedre som blir lurt med. De har ikke forutsetning til å se dette. NAV drives av og for kvinner på området barn og bidrag. Jeg vil få pepper for denne kommentaren men du verden hvor riktig det er mange ganger. Regjeringen oppfordrer til privat bidrag pga.mindre arbeid som gir mindre utgifter til det offentlige gjennom færre ansatte. 

Det far kan gjøre er å levere dokumentasjon på sin inntekt og samværsavtale til NAV  Så regner de ut beløpet. Mor må gjøre det samme. NAV ber henne om dette . Er mor arbeidsfør, Ikke trygdet eller student godkjent av NAV må far kreve hun jobber minst 80% og I en jobb etter  forutsetninger. Vil hun ikke skal NAV beregne inntekt for henne som bidragsgrunnlag.. Men far må sette frem skriftlig krav til NAV . Det koster far en drøy tusenlapp å å få utregnet bidrag men det er det verdt. Mor får også krav om dette NAV.

Ber en i tillegg bidragsfastsettelse kan dette påklages av begge foreldrene. Altså et vedtak. 

Når bidrag er utregnet betaler far dette. Da har han gjort sitt opp mot de vanlige kostnader til barna. Ønsker mor mer må hun søke om særtilskudd gjennom NAV. Utgifter må dokumenteres. Det utbetales I ettertid. Dette er tannregulering konfirmasjon og briller som eksempler. Det samme gjelder sykkel og ski. 

Far må kvitte seg med ekstra regninger I hans navn på barna. 

Følger ikke mor opp barna  er familievern kontoret neste. Altså I praksis det påtvungne før en rettslig gang videre, for og overta bosted av barna . Det må en attest til fra familievern kontoret enten med eller uten mor tilstede, for å bringe saken videre rettslig. 

Far bør ha kontakt med advokat heler tiden slik det blir riktig prosess. Far må være steinhard å vise alvor pga.det beste for barna. 

PS. Du kan prøve NAVs bidragskalkulator hvis du har nok opplysninger. Du finner den på www.nav.no under familie 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barna 60/40 der mor sitter med den daglige hovedomsorgen.her er der ikke krangling mer heldigvis . Her ser en at barna går for lut og kaldt vann mens mor har alt. Og far betaler bidrag , så å kjøpe noe mer til barna er ikke aktuelt da 8000 er mye penger som går til mors forbruk.Bidraget er statlige og går via nav. Han har vært gjennom retten og det ble dømt 60/40. så endring i hvordan barna skal bo går hun ikke med på, da dette her dreier seg kun om penger for hennes del og blåser en lang marsj i om ungen har det bra.

Anonymkode: 4ddfa...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet? Særlig brillehistorien bekymrer meg.

Anonymkode: e8da5...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barna 60/40 der mor sitter med den daglige hovedomsorgen.her er der ikke krangling mer heldigvis . Her ser en at barna går for lut og kaldt vann mens mor har alt. Og far betaler bidrag , så å kjøpe noe mer til barna er ikke aktuelt da 8000 er mye penger som går til mors forbruk.Bidraget er statlige og går via nav. Han har vært gjennom retten og det ble dømt 60/40. så endring i hvordan barna skal bo går hun ikke med på, da dette her dreier seg kun om penger for hennes del og blåser en lang marsj i om ungen har det bra.

Anonymkode: 4ddfa...9e9

Bidraget fastsettelse skjer ikke I rettssalen. Men har NAV satt bidraget til 8000 kr? Far kan få fastsatt dette på nytt en gang til. 

Hva råder advokaten til når det er beviser for at mor ikke følger opp. Snakk med advokaten om barnevernet er den som burde kontaktes. Her har far en god grunn til å ta opp saken på nytt .

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...