Gå til innhold

Hva er pendlerleilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått ny jobb, og har i den anledning begynt å søke etter boliger til leie i nærheten av arbeidsplassen. Jeg har funnet en som er svært aktuell, men som kalles "pendlerleilighet". Jeg har forsøkt å lese meg opp på begrepet, men blir ikke særlig klokere, da alt jeg finner handler om fradrag på skatten for pendlere.

Spørsmålet mitt er hvilke regler utleier har for å leie ut en pendlerleilighet. Som sagt skal jeg bo i leiligheten fast, og således ikke pendle til og fra den. Er det noen vits å be om å komme på visning?

Anonymkode: 08201...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr bare at de ønsker en leietaker som bare er der i ukedagene og som har hovedbolig et annet sted. De er derfor ofte rimeligere. Du kan jo spørre, men det er nok en grunn til at utleier ønsker en pendler.

Anonymkode: 40673...77a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pendler sliter mye mindre på leiligheten + er ikke hjemme i helgene, noe som betyr nada fest og fanteri

Anonymkode: d42f4...c9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt skal jeg bo i leiligheten fast, og således ikke pendle til og fra den. Er det noen vits å be om å komme på visning?

 

Nei. Du er ikke ute etter en pendlerleilighet.

Anonymkode: 32cfe...755

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenkte kanskje det var noen juridiske retningslinjer ved en slik type bolig.

 

Jeg skal jobbe 100% og muligens mer, i turnusordning. I ferier og eventuelle langhelger reiser jeg hjem. Fester ikke. Tror dere jeg i så fall er aktuell leiekandidat?

Anonymkode: 08201...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ferier og eventuelle langhelger reiser jeg hjem. Fester ikke. Tror dere jeg i så fall er aktuell leiekandidat?

For en vanlig leilighet, ja. Pendlerleilighet, nei.

Anonymkode: 32cfe...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg tenkte kanskje det var noen juridiske retningslinjer ved en slik type bolig.

 

Jeg skal jobbe 100% og muligens mer, i turnusordning. I ferier og eventuelle langhelger reiser jeg hjem. Fester ikke. Tror dere jeg i så fall er aktuell leiekandidat?

Anonymkode: 08201...629

Jeg ville spurt utleier. Vær obs på at flere og flere velger å leie ut til pendlere og leier ut samme leiilighet via airbnb i helger og ferier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også de som leier ut leiligheten i ukedagene og bruker leiligheten selv i helgene.  Gjerne en som pendler selv og trenger ekstra penger.

Anonymkode: fb371...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 12.16, Atea skrev:

Jeg ville spurt utleier. Vær obs på at flere og flere velger å leie ut til pendlere og leier ut samme leiilighet via airbnb i helger og ferier. 

Det er ikke lov uten leietakers samtykke. Faktisk må utleier stole på at pendleren virkelig er pendler og ikke bo der hele uken hele året.

Anonymkode: 9a776...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide ut en av våre leiligheter som "pendlerleilighet" simpelten fordi vi ikke har satt inn noen vaskemaskin i den enda (får se om vi gjør det etterhvert). Da er man liksom avhengig av å bo et annet sted også for å få vasket...

Anonymkode: ca33d...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi leide ut en av våre leiligheter som "pendlerleilighet" simpelten fordi vi ikke har satt inn noen vaskemaskin i den enda (får se om vi gjør det etterhvert). Da er man liksom avhengig av å bo et annet sted også for å få vasket...

Anonymkode: ca33d...dfe

Da kunne dere jo bare leid ut som delvis møblert og da kunne leietakerne satt inn vaskemaskin selv.

Anonymkode: 22093...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kunne dere jo bare leid ut som delvis møblert og da kunne leietakerne satt inn vaskemaskin selv.

Anonymkode: 22093...d2e

Jada, men de fleste som leier eier ikke egen vaskemaskin, så vi skrev 'pendlerleilighet' i annonsen. Det betyr ikke at vi ikke ville vurdert folk som selv stilte med vaskemaskin...

Anonymkode: ca33d...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov uten leietakers samtykke. Faktisk må utleier stole på at pendleren virkelig er pendler og ikke bo der hele uken hele året.

Anonymkode: 9a776...312

Er klar over at det må stå i kontrakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Atea skrev:

Er klar over at det må stå i kontrakten. 

Lurer på hvor billig en slik pendlerleilighet må være for å godta at det bor vilt fremmede i leiligheten som jeg kaller hjem 5 av 7 dager...

Anonymkode: 9a776...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.6.2016 at 9.50, AnonymBruker skrev:

Vi leide ut en av våre leiligheter som "pendlerleilighet" simpelten fordi vi ikke har satt inn noen vaskemaskin i den enda (får se om vi gjør det etterhvert). Da er man liksom avhengig av å bo et annet sted også for å få vasket...

Anonymkode: ca33d...dfe

Det finnes vaskerier rundt omkring, så ser ikke problemet?

Anonymkode: 39738...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor billig en slik pendlerleilighet må være for å godta at det bor vilt fremmede i leiligheten som jeg kaller hjem 5 av 7 dager...

Anonymkode: 9a776...312

Det vet jeg ikke, men betingelsen er at boligen er rengjort både før og etter helga, inkl. bytte av sengetøy. For pendleren vil det være et pre at andre gjør husarbeidet. Ti prosent avslag kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vaskerier rundt omkring, så ser ikke problemet?

Anonymkode: 39738...c5e

Selvsagt, jeg bare forklarer hvorfor vi valgte å skrive 'pendlerleilighet' i annonsen. 

Anonymkode: ca33d...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, jeg bare forklarer hvorfor vi valgte å skrive 'pendlerleilighet' i annonsen. 

Anonymkode: ca33d...dfe

Og jeg skjeønner ikke at det henger sammen.

Anonymkode: 39738...c5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg skjeønner ikke at det henger sammen.

Anonymkode: 39738...c5e

Hva er det å skjønne? De aller fleste ønsker å leie en leilighet med vaskemaskin. Eier man ikke leilighet så er sjansen liten for at man eier en vaskemaskin. Det står ingen vaskemaskin i leiligheten, derfor markedsførte vi den som en pendlerleilighet. Å betale for dyrt vaskeri, det anser jeg som ganske usannsynlig at noen gidder, men for all del...

Anonymkode: ca33d...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det å skjønne? De aller fleste ønsker å leie en leilighet med vaskemaskin. Eier man ikke leilighet så er sjansen liten for at man eier en vaskemaskin. Det står ingen vaskemaskin i leiligheten, derfor markedsførte vi den som en pendlerleilighet. Å betale for dyrt vaskeri, det anser jeg som ganske usannsynlig at noen gidder, men for all del...

Anonymkode: ca33d...dfe

Jeg har leid i 6 år og eier vaskemaskin. Det gjør også mine venner som leier. Det vanlige er (og jeg har sett på MANGE leiligheter) er at det kun er komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap som er inkl av hvitevarer.

Pendlerleilighet betyr at de ikke vil ha beboere der i helgen

Anonymkode: 92139...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...