Gå til innhold

ytringsfrihet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

gjelder kun for de politisk korekte. Enig?

Anonymkode: 0d008...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,mjeg er ikke enig, og det er heller ikke lovverket. Selv om man har ytringsfrihet, må man stå inne for hva man ytrer og hvordan det blir møtt. 

Anonymkode: 300fb...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

gjelder kun for de politisk korekte. Enig?

Anonymkode: 0d008...c9b

Nei, hvordan kan du påstå det?

Dog er det ikke noe krav for ytringsfrihet at en skal kunne spre sitt budskap i alle media. Det reduserer ikke ytringsfriheten at det f eks ikke tillates rasistiske ytringer i Nettavisen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Illuminatum skrev:

Nei, hvordan kan du påstå det?

Dog er det ikke noe krav for ytringsfrihet at en skal kunne spre sitt budskap i alle media. Det reduserer ikke ytringsfriheten at det f eks ikke tillates rasistiske ytringer i Nettavisen.

 

Man kan ikke si noenting, eller se på en utlending , gjør man det er man rasist, så virker det på meg.

Anonymkode: 0d008...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke si noenting, eller se på en utlending , gjør man det er man rasist, så virker det på meg.

Anonymkode: 0d008...c9b

Hva har det med ytringsfriheten å gjøre?

Ytringsfrihet er jo ikke at alle skal være enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne forklarer konseptet godt. Staten kan ikke stoppe deg fra å si hva du vil, men du er ikke fritatt for andres reaksjoner på hva du sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke si noenting, eller se på en utlending , gjør man det er man rasist, så virker det på meg.

Anonymkode: 0d008...c9b

Nå føler jeg meg forsåvidt norsk, men jeg ser definitivt ikke etnisk norsk ut. Jeg møter blikket til sikkert hundre personer hver eneste dag, jeg, de fleste av dem etnisk norske. Så langt har, tro det eller ei, ingen av dem blitt straffet for det. Ikke at det å "se på utlendinger" har noe med ytringsfrihet å gjøre, såvidt jeg kan skjønne, men det er i hvert fall nytt for meg at jeg kan søke å få nordmenn dømt for å se på meg.

Anonymkode: 3fdf7...dc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

gjelder kun for de politisk korekte. Enig?

Anonymkode: 0d008...c9b

Nei, men noen tullinger bruker ytringsfriheten som argument for å slenge ut av seg stygge og usaklige påstander og kommentarer, noe som igjen fører til at de gjerne blir kritisert og sagt i mot. Det handler ikke om man ikke har rett til å si hva man mener, men det handler om at man ut ifra fornuft burde forstå at det ikke alltid er passende å si akkurat hva man tenker - selv om man har sin fulle rett til å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Alan Smithee skrev:

Jeg synes denne forklarer konseptet godt. Staten kan ikke stoppe deg fra å si hva du vil, men du er ikke fritatt for andres reaksjoner på hva du sier.

Det er dessverre ikke slik det fungerer i praksis i mange europeiske land.

Vi har jo for eksempel Holocaust-fornektelseslovene i bl.a. Tyskland og Frankrike.

Folk virker skremmende likegyldige til grove angrep på ytringsfriheten så lenge det som ytres er dumt nok eller mange nok er uenige med det.

Det råder fortsatt et form for demokratisk diktatur (se: lynsjemobb) når det kommer til ytringsfrihet.

Statsoverhoder går sammen i solidaritet for å forsvare retten til å tegne Mohammed-karikaturer, under ytringsfrihetens flagg, mens de selv fengsler mennesker for ytre sine (tullete) meninger om Holocaust. Hykleri på sitt fineste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, urlm skrev:

Det er dessverre ikke slik det fungerer i praksis i mange europeiske land.

Vi har jo for eksempel Holocaust-fornektelseslovene i bl.a. Tyskland og Frankrike.

Folk virker skremmende likegyldige til grove angrep på ytringsfriheten så lenge det som ytres er dumt nok eller mange nok er uenige med det.

Det råder fortsatt et form for demokratisk diktatur (se: lynsjemobb) når det kommer til ytringsfrihet.

Statsoverhoder går sammen i solidaritet for å forsvare retten til å tegne Mohammed-karikaturer, under ytringsfrihetens flagg, mens de selv fengsler mennesker for ytre sine (tullete) meninger om Holocaust. Hykleri på sitt fineste.

Men å se på noen historiske eller overnasjonalt politiske/etiske begrunnelser for dette er du ikke interessert i? Hvorfor tror du unntaksbestemmelsene finnes, egentlig? Og tror du ikke de har vært gjenstand for ekstremt lange, grundige diskusjoner og betraktninger?

Du trenger ikke å svare.

Anonymkode: 300fb...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Ytringsfrihet er ikke det samme som å fraskrive seg muligheten til å bli utsatt for kritikk for ytringene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror heller problemet er at mange av de politiske ukorrekte tror ytringsfrihet betyr retten til å ytre seg uten å få kritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytringsfrihet betyr jo også at andre har frihet til å kritisere dine ytringer. 

Det er jo en bra ting. Det er jo ytringer som tåler kritikk, som er gode ytringer. 

Ytringer som ikke tåler kritik er sjelden gode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men å se på noen historiske eller overnasjonalt politiske/etiske begrunnelser for dette er du ikke interessert i? Hvorfor tror du unntaksbestemmelsene finnes, egentlig? Og tror du ikke de har vært gjenstand for ekstremt lange, grundige diskusjoner og betraktninger?

Du trenger ikke å svare.

Anonymkode: 300fb...4df

Lover som Holocaust-fornektelse er jo veldig drøyt, det må du da være enig i. Istedenfor å stoppe all debatt med lover som går imot motstanderne, hva med å heller komme med bevis for sin egen side?

Politiet i Sverige er et annet eksempel, de er ikke i stand til å gjøre deler av jobben sin på grunn av at de er blitt fortalt at SD kan vinne popularitet for det. Voldtektsaker og antasting må bli lagt i skjul, for vi må absolutt ikke la et spesifikt parti vinne popularitet. 

Anonymkode: cc171...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...