Gå til innhold

hunden min bet barnet mitt, hva naa?


Tanuki

Anbefalte innlegg

For 1 ukes tid siden ble barnet mitt på 21 mnd bitt av hunden min. De var ikke alene men det hele skjedde så fort, han  ramlet oppå hunden, ikke med vilje og hunden bet ham i ansiktet. Vi dro rett til legevakten med en gang, og han ble sydd, men skal mulignes operere i morgen. ....hunen er hos en venninne nå, hun skal passe på den inntil vi finner en permanent løsning. Det er ikke første gang hunden har vært aggressiv mot barnet, han har nappet etter ham og knurret om barnet kom får nerme matskålen hans. Vi trente hunden og passet på at han ikke hadde noen helsemessige årsaker til adferden, og vi syns alt ble mye bedre, og lot dem være sammen under oppsyn. Men så skjedde det som ikke skulle ha skjedd, ,,,jeg har ikke lyst til å kvitte meg med hunden, har mange minner med ham og han er snill med eldre barn og voksene, MEN jeg kan ikke risikere at dette skjer igjen. vi har ingen hage, bor på en liten hybel, kan jo ikke bare stenge hunden inne i et bur heller. jeg har så dårlig samvittighet, men ser ingen annen utvei enn omplassering. jeg bor ikke i norge, og i dette landet er omplassring ganske vanskelig. ,,,vet ikke helt hva jeg vil med dette,,,har veldig dårlig samvittighet overfor både barnet og hunden.

Noen som har vært i samme situasjon? hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, ikke en lett situasjon dette :hug: Jeg kan jo bare si hva jeg ville gjort (har ikke vært i samme situasjon, men har hund selv), men hvis det bare hadde vært denne ene gangen så hadde jeg nok beholdt hunden og passet på at de ALDRI var alene, og passet på at ungen ikke kunne ramlet over hunden ved et uhell. Men med tanke på at hunden er mataggressiv så tror jeg nok at jeg hadde omplassert dessverre. Jeg synes ikke barnet skal måtte bo i hus med en hund som knurrer mot henne når han bare kommer nær matskålen. Evt. hadde jeg nok avlivet hunden om den ikke kunne omplasseres til noen uten barn. Jeg hadde aldri kunne bodd sammen med en hund som jeg ikke stolte på, som jeg ikke hadde følt jeg hadde kunnet om hunden faktisk hadde bitt, uansett grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må avlives.

Anonymkode: c95f4...7cb

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt den en ny sjanse. Matskåla kan jo tas bort når den ikke spiser og når den skal spise, så hold barnet unna.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat rart at hunden reagerte som det gjorde når unen plutselig ramlet over den. Hunden ble nok veldig overrasket og den gjorde ikke en sånn handling ut av løselufta. Det hadde jørt helt annerledes om hunden oppsøkte barnet og bet enn slik du beskriver dette hvor barnet "tok seg til rette på hunden". 

Dere lå her følge med på barnet deres og lære det å gi hunden space. For det virker som dere lar barnet gjøre litt som det vil med/ i nærheten av hunden.

Anonymkode: 1058b...24a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akkurat rart at hunden reagerte som det gjorde når unen plutselig ramlet over den. Hunden ble nok veldig overrasket og den gjorde ikke en sånn handling ut av løselufta. Det hadde jørt helt annerledes om hunden oppsøkte barnet og bet enn slik du beskriver dette hvor barnet "tok seg til rette på hunden". 

Dere lå her følge med på barnet deres og lære det å gi hunden space. For det virker som dere lar barnet gjøre litt som det vil med/ i nærheten av hunden.

Anonymkode: 1058b...24a

Ja, den ble nok overrasket, men responsen var å bite et barn i ansiktet! Desverre, denne hunden vil nok oppleve å bli overrasket igjen i årene fremover, så det er klart at ts ikke kan beholde hunden. Personlig hadde jeg nok valgt å avlive hvis det er vanskelig å  omplassere heller enn å risikere et dårlig hjem for hunden eller at dette skjer igjen. 

Anonymkode: 2ec63...e77

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville omplassert hunden til noen uten barn, evt til noen med eldre barn som lar hunden være i fred. 

Det er likså viktig å dressere ungene som hunden når det kommer til samspill mellom hunder og barn. Nå er din knappe 2 år, så det er litt tidlig til at han skal huske, men man må terpe og terpe. 

Barna MÅ lære seg å la hunden være i fred. Når hunden spiser/matskåla er forbudt for barna. Likedan når hunden legger seg på plassen sin, da skal hunden få være helt i fred. Barna må lære seg å tolke/lese hundens signaler. 

Jeg forsvarer overhode ikke biting, men i denne situasjonen så skvatt hunden da ungen ramlet på den, mulig hunden også fikk vondt. Ergo så beit den. Det at den har knurret og nappet tidligere har vært hunden sin måte å si ifra at oppførselen til ungen ikke var grei, rett og slett advarsel.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, skruf skrev:

Tror jeg ville omplassert hunden til noen uten barn

Frem til hunden møter et barn ute på tur?

Jeg forsvarer overhode ikke biting, men i denne situasjonen så skvatt hunden da ungen ramlet på den, mulig hunden også fikk vondt. Ergo så beit den. Det at den har knurret og nappet tidligere har vært hunden sin måte å si ifra at oppførselen til ungen ikke var grei, rett og slett advarsel.

Dette høres ut som et forsvar av aggressiv oppførsel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jabx skrev:

Frem til hunden møter et barn ute på tur?

 

 

Dette høres ut som et forsvar av aggressiv oppførsel?

Sånn som ts beskriver hunden så løper ikke akkurat den frem og biter unger uprovosert. Så å si at den vil automatisk bite noen når den går på tur i bånd med eieren sin er å overdrive. 

Jeg forsvarer ikke aggresive hunder, men samtidig så er jeg ikke for å automatisk avlive når en hund biter. Man må se på hvorfor bet hunden, er det et mønster? 

Men at hunden bet i den situasjonen ts beskriver er forståelig. Ungen ramlet oppå hunden som lå å sov, hunden fikk vondt, skvatt garantert og forsvarte seg mot smerten. Hadde dette vært en barnevond hund så hadde den bitt for lenge siden, men istedet så har den knurret/advart når ungen har vært borti matskålen (noe unger må lære seg at de ikke skal gjøre) når hunden har spist. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avlivet den. Hadde ikke klart tanken på at barnet mitt skulle bli bitt igjen fordi den, i en alder av 21 måneder, kanskje skulle komme til å snuble på hunden enda en gang. Jeg er oppvokst med at hunder som biter barn blir avlivet, og sånn synes jeg det skal være. Både hund og barn er uberegnelige, og du kommer aldri til å klare å holde de helt unna hverandre i en liten leilighet. Tenk om barnet blir redd hunden nå? Skal den gå rundt i sitt eget hjem og frykte bikkja? Jeg er glad i dyr, men synes barna sitt ve og vel kommer først.  

Barnet ble bitt i ansiktet og måtte sy, da tenker jeg at hunden gikk inn for å skade. 

Anonymkode: 109a3...41d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært barnet mitt at man lar hunden i fred på plassen, ved matskål osv. Dette blir overholdt. Men det oppstår jo allikevel situasjoner der hunden blir overrasket osv. Min eller andres unger kommer og spør om å få klappe og klapper i vei før man får svart. Barnet mitt vimser og står plutselig rett ved maten,  snubling osv. Men han har aldri bitt barn, aldri forsøkt å bite barn,  har sett dempede signaler før han skjønner hva som skjer. (Er mye mer forsiktig med ham rundt voksne, for han er helt tydelig ikke like tålmodig med dem)

Jeg hadde ikke beholdt denne hunden i hus, barnet kan komme overraskende på den igjen, barnet kan ikke ha med lekekamerater hjem. Om du får den omplassert må du være veldig tydelig på hvorfor. Vet om to tilfeller der nylig omplassert hund har bitt unger på gaten. Man forstår jo i etterkant hvorfor hunden er omplassert, den har sannsynligvis vist aggresjon ovenfor barna i familien. Alt ny eier får beskjed om er at den vil trives best i ett roligere hjem uten små barn...

 

Anonymkode: cad90...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det klart, vi har aldri latt barnet klenge, eller herje med hunden, han var nyskjerrig noen ganger da hunden drakk vann etc og ville se, hunden ble aggressiv, vi har lært dem begge å holde seg på avstand, men det er snakk om et barn under 2år som helt klart kan glemme seg og ha uhell.   Bittet var såpass ille at lege vurderer en opersjon da han ikke er fornøyd med hvordan der gror. 

Det er snakk om en liten hund, en pekingeser. Nå er han som sagt hos en venninne, som ofte har passet ham tidligere og trives der. Jeg håper jeg kan finne et godt hjem til ham, dessverre er det mange useriøse folk her som har en bruk og kast mentalitet når det gjelder hunder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet ramlet oppå hunden. Det er ikke unaturlig at den tolket dette som et angrep, og forsvarte seg.

Anonymkode: bd4bc...96d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville avlivet. Jeg har et barn på din alder og jeg er dyrekjær. Men barnets sikkerhet er ditt hovedansvar. Og det du beskriver betyr at barnet ditt ikke er trygg sammen med denne hunden. Det at du nå har hunden adskilt fra barnet betyr at en del av deg anser dette som tryggest. Dersom dette føles tryggest for deg nå, så er det også tryggest på sikt. Stol på den magefølelsen din! Og ikke omplasser hunden, for tenk om det skjer med en annen barn, tenk om bittet treffet øye neste gang et barn faller på hunden. Eller verre. 

Anonymkode: 5694a...c6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vond og vanskelig situasjon :( Jeg ville omplassert hunden. Det er åpenbart at den ikke fungerer med små barn. Hva når dere får et barn til og ikke alltid greier følge med på første barnet?

Anonymkode: 38f5e...e05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke trygg, og uhell både kan og vil skje, uansett hvor mye man bestemmer seg for å "passe ekstra godt på". Den bør vekk, og dersom omplassering ikke er mulig bør den avlives. Selvsagt er det tungt, men barnets ve og vel kommer først. Det skal ikke måtte gå rundt og være redd i sitt eget hjem.

Anonymkode: c11bf...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av dere som har skrevet her har tydeligvis null kunnskap om hunder!!!!!

Selvfølgelig biter en hund når en unge faller på den! Det oppfattes som angrep, og eneste måten en hund har til å forsvare seg på er munnen sin. Hunden vil naturligvis også forsvare maten sin!

TS, du skulle aldri hatt hund hvis du ikke ser dette selv! Les og lær litt før du går til anskaffelse av et dyr. 

Dette er ditt ansvar, du skulle ha lært barnet å gi hunden fred og ro, og å respektere den.

Anonymkode: 5b33d...636

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde avlivet den. Hadde ikke klart tanken på at barnet mitt skulle bli bitt igjen fordi den, i en alder av 21 måneder, kanskje skulle komme til å snuble på hunden enda en gang. Jeg er oppvokst med at hunder som biter barn blir avlivet, og sånn synes jeg det skal være. Både hund og barn er uberegnelige, og du kommer aldri til å klare å holde de helt unna hverandre i en liten leilighet. Tenk om barnet blir redd hunden nå? Skal den gå rundt i sitt eget hjem og frykte bikkja? Jeg er glad i dyr, men synes barna sitt ve og vel kommer først.  

Barnet ble bitt i ansiktet og måtte sy, da tenker jeg at hunden gikk inn for å skade. 

Anonymkode: 109a3...41d

Synes det er ganske trist at så mange her ønsker å avlive hunden. Hunden reagerte jo ikke uten grunn. Men det er så klart ikke bra at hunden valgte å bite. Men likevel, hunden er et levende vesen den også. Jeg hadde ihvertfall aldri gjort dette mot min hund. Jeg er alt for glad i den til å bruke den som en "bruk og kast vare"....

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...