Gå til innhold

Vegetarianere/veganere - hva gjør du om det viser seg at planter kjenner smerte?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor jeg skal legge tråden, så den havner her hos den "filosofiske" delen enn så lenge. Den kan gjerne flyttes om det finnes et bedre sted. :) 

Først og fremst, ja, dette er et veldig hypotetisk spørsmål. Ingen trenger å bli sinte og føle de må beskytte seg og sine valg. Dette er ikke en vits. Bare et hypotetisk, men seriøst, spørsmål.

Så til spørsmålet:
Jo flere år vi legger bak oss jo mer utvikler kunnskapen og vitenskapen seg... Så la oss si at forskere en dag finner ut at planter faktisk kjenner smerte, de kan kjenne at vi skjærer, koker og tygger de istykker. Kanskje har de et slags bånd til plantene i nærheten, f.eks. en bunt med gulrøtter er en slags "familie".

Hva gjør du som vegetarianer eller veganer da? Kommer du til å fortsette å bare spise en plantebasert kost? Vil du håpe det kommer et alternativ, i form av piller e.l.? Vil du tenke, "jaja" og gå tilbake til å spise animalske produkter og planter?

Personlig spiser jeg både planter (Finnes det er bedre ord? Planteprodukter?) og animalske produkter, så om det viser seg at planter kjenner smerte o.l. forandrer det ikke så mye for min skyld. Men er nysgjerrig på hva andre tenker rundt det?

Redigert: Jeg skulle kanskje også ha nevnt at her går jeg ut ifra at iallefall en av grunnene til at du ikke spiser animalske produkter er pga. eventuell smerte o.l. dyret kan kjenne. Om du holder deg unna animalske produkter pga. helserelaterte ting går jeg ut ifra at det blir det samme.

Endret av PaperFlower
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ingen lenker til artikler for hånden, men jeg har lest at forskning viser at planter til en viss grad kan føle. Ikke på samme måte som oss såklart, men de er mye mer komplekse enn vi tidligere antok. 

Jeg minns det var et eksperiment hvor man snakket stygt til én plante og snakket rolig og snilt til en annen. Den sistnevnte vokste og trivdes mens den første visnet. 

Det er fortsatt så utrolig mye vi ikke vet om verden rundt oss! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener mer intelligente dyr er mer verdt enn mindre intelligente dyr. Intelligens er jo eneste grunn til at mennesker verdsettes mer enn dyr. Og siden jeg som menneske blir sulten, så spiser jeg mye mindre intelligente planter uten problem.

men skjønner ikke helt behovet for å føle fysisk smerte. De kan jo ikke akkurat stikke av om de får vondt... 

Anonymkode: ec2eb...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener mer intelligente dyr er mer verdt enn mindre intelligente dyr. Intelligens er jo eneste grunn til at mennesker verdsettes mer enn dyr. Og siden jeg som menneske blir sulten, så spiser jeg mye mindre intelligente planter uten problem.

men skjønner ikke helt behovet for å føle fysisk smerte. De kan jo ikke akkurat stikke av om de får vondt... 

Anonymkode: ec2eb...79c

Enig. Derfor er menn mer verdt enn kvinner og burde bruke dem slik de ønsker

Anonymkode: 1947d...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit spørsmål :) 

Jeg personlig har den livsstilen jeg har for å minimere lidelse. Dersom det faktisk viser seg at planter kan føle (oppleve smerte og frykt, osv) på lik med andre levende vesener så er vel dette bare en enda bedre grunn til å spise plantebasert. Det tar ca. 15-20 ganger mer planteføde for å produsere én enhet med kjøtt, så dersom man er som meg vil man tenke at man minimerer "plantenes dødsfall" ved å spise mer plantebasert. Dersom man heller velger å gå over til et altetende kosthold vil man derimot påvirke at flere planter "dør".
Ingen grunn til å gi opp noe som kan virke litt moralsk galt for noe som er enda mer moralsk galt (sett at du spiser plantekost).

Det er selvsagt mulig at planter også har følelser, men vi har i alle fall til nå antatt at de ikke er i stand til å føle smerte på grunn av manglende nervesystem. Likevel mener jeg å ha lest om en gruppe planteetere som mener at planter har følelser og dermed lever av kun bær, frø, frukt, nøtter, osv. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Spøkelseskladden skrev:

Nå har jeg ingen lenker til artikler for hånden, men jeg har lest at forskning viser at planter til en viss grad kan føle. Ikke på samme måte som oss såklart, men de er mye mer komplekse enn vi tidligere antok. 

Jeg minns det var et eksperiment hvor man snakket stygt til én plante og snakket rolig og snilt til en annen. Den sistnevnte vokste og trivdes mens den første visnet. 

Det er fortsatt så utrolig mye vi ikke vet om verden rundt oss! 

 

Jeg grodde tomatplanten en gang. Gav bort to planter til to personene. Mine resterende tomatplanter dullet jeg mye med. Pratet med dem (haha, høres helt gal ut, men det var pga jeg har hørt de trenger karbondioksid) osv. De ble store og fine planter med de beste tomatene jeg har smakt. De plantene jeg gav bort visner og døde selv om de ble vannet som de skulle.

så jeg tror det har en sammenheng altså! 

Anonymkode: 21742...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Greit spørsmål :) 

Jeg personlig har den livsstilen jeg har for å minimere lidelse. Dersom det faktisk viser seg at planter kan føle (oppleve smerte og frykt, osv) på lik med andre levende vesener så er vel dette bare en enda bedre grunn til å spise plantebasert. Det tar ca. 15-20 ganger mer planteføde for å produsere én enhet med kjøtt, så dersom man er som meg vil man tenke at man minimerer "plantenes dødsfall" ved å spise mer plantebasert. Dersom man heller velger å gå over til et altetende kosthold vil man derimot påvirke at flere planter "dør".
Ingen grunn til å gi opp noe som kan virke litt moralsk galt for noe som er enda mer moralsk galt (sett at du spiser plantekost).

Det er selvsagt mulig at planter også har følelser, men vi har i alle fall til nå antatt at de ikke er i stand til å føle smerte på grunn av manglende nervesystem. Likevel mener jeg å ha lest om en gruppe planteetere som mener at planter har følelser og dermed lever av kun bær, frø, frukt, nøtter, osv. 

 

 

 

Men med en del dyr må vi faktisk holde bestanden nede. Hvorfor spiser du derfor ikke hjort o.l? Det er jo en bra ting for miljøet at så og så mange hjort blir skutt i året. 

Dette er ikke noe personangrep. Jeg spør av nysgjerrighet. Skjønner selvsagt dette med at du ikke spiser ku, men dette med vilt er jo noe annet.

Anonymkode: 21742...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men med en del dyr må vi faktisk holde bestanden nede. Hvorfor spiser du derfor ikke hjort o.l? Det er jo en bra ting for miljøet at så og så mange hjort blir skutt i året. 

Dette er ikke noe personangrep. Jeg spør av nysgjerrighet. Skjønner selvsagt dette med at du ikke spiser ku, men dette med vilt er jo noe annet.

Anonymkode: 21742...50e

"Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg"-prinsippet gjør at jeg ikke har lyst til å spise dyr generelt, og i alle fall ikke skyte dem selv.
Synes likevel at det er mye bedre dersom folk velger å fokusere på å spise fritt vilt fremfor såkalt industrikjøtt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante svar. :)

Jeg bumper denne litt til og ser om noen andre har noe de vil ha sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...