Gå til innhold

Atopisk eksem i ansiktet - noen gode tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med atopisk eksem på haken, og akkurat nå har jeg et intenst kløende utbrudd.. jeg lurer derfor på om dere har noen tips til kremer eller andre ting som kan dempe kløa og irritasjonen? 

Anonymkode: e6143...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tørr hud klør. Smører du deg nok med fete kremer?

Anonymkode: 05c3c...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få krem på resept hos legen din. 

Anonymkode: bb82d...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen. Er du sikker på at det er atopisk eksem? Godt mulig du ikke trenger kosmetikk, men en kortisonkrem.

Anonymkode: aaf68...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrokortison, pluss en veldig fet krem (Aderma, Locobase, Apobase, Miniderm etc.). Om hydrokortison ikke tar knekken på det, må du nok til legen for å få en sterkere kortisonkrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær forsiktig med kortison i ansiktet. Jeg har periodevis atopisk eksem og/eller psoriasis i ansiktet. Ved ett tidspunkt brukte jeg salve i ansiktet og fikk da store hvite flekker i ansiktet. Hudlegen sier kategorisk NEI til å bruke slikt i ansiktet. Be heller om en steroid krem (jeg har god effekt av en jeg desverre ikke husker navnet på nå). 

Jeg får også hudkrem på blå resept. Den bruker jeg også i ansiktet, det hjelper mye! 

Anonymkode: 68846...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med atopisk eksem på haken, og akkurat nå har jeg et intenst kløende utbrudd.. jeg lurer derfor på om dere har noen tips til kremer eller andre ting som kan dempe kløa og irritasjonen? 

Anonymkode: e6143...9d4

Har atopisk eksem selv i periodevis i ansiktet. Spesielt i kinnene og ved øynene. Men mitt klør heldigvis ikke da jeg smører meg med Canoderm x 2 om dagen og bruker en renseskum fra hudpleier til sensitivhud og kun mineral sminke.Var nettopp hos lege og fikk da en mild kortisonkrem til bruke i ansiktet ved utbrudd, det som er viktig da er å ikke gå ut i solen med en gang man har smurt seg med den. Bruker også solfaktor 15 og oppover etter som hvor mye sol det er. Men sol er veldig bra for eksem. Hilsen en som har slitt mye med dette

Anonymkode: 1bc2b...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vær forsiktig med kortison i ansiktet. Jeg har periodevis atopisk eksem og/eller psoriasis i ansiktet. Ved ett tidspunkt brukte jeg salve i ansiktet og fikk da store hvite flekker i ansiktet. Hudlegen sier kategorisk NEI til å bruke slikt i ansiktet. Be heller om en steroid krem (jeg har god effekt av en jeg desverre ikke husker navnet på nå). 

Jeg får også hudkrem på blå resept. Den bruker jeg også i ansiktet, det hjelper mye! 

Anonymkode: 68846...64b

Og hva er forskjellen på en steroidekrem og en kortisonkrem?

Anonymkode: a3807...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er forskjellen på en steroidekrem og en kortisonkrem?

Anonymkode: a3807...cf3

Jeg har en mild steroidkrem jeg kan bruke til sensitive områder, feks ansikt og hals. Jeg har fått denne fordi jeg har slitt mye med psoriasis i ansiktet (noe som egentlig er ganske uvanlig) og så fikk jeg eksem i tillegg. Da fikk jeg en mild steroidkrem og beskjed om å ikke bruke kortison i ansiktet igjen. Hadde store hvite sirkler i ansiktet etter kortison. :icon_frown:

Når det er sagt så kan det legges til at jeg har psoriasis, atopisk eksem og kontaktallergi. Gjennom årene har jeg prøvd mange forskjellige kremer og salver og etterhvert funnet ut hva som passer best for meg. Protopic feks er vanlig ved atopisk eksem, men den funker ekstremt dårlig for meg. Desverre er det slik at allergikere gjerne må prøve seg frem litt. Det som kan frarådes er kortison i ansiktet, fordi det kan sette merker som ikke alltid går bort. Jeg spiser kortison i pilleform nå, fordi jeg har fått elveblest i tillegg og legen vet at kortison i salve ikke er så gunstig for min hud. 

Anonymkode: 68846...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt hele oppveksten med det samme og har prøvd ca hver eneste krem som er å oppdrive, men etter jeg begynte å bruke Betnovat med chinoform så har jeg vært utslettfri i årevis, så vil absolutt anbefale denne :) Må fås på resept av lege

Anonymkode: 096a1...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betnovat er en fin steroidkrem. Den er sterk, men det er en av de veldig få kremene jeg kan bruke som faktisk stilner kløen og får sårene til å gro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med legen. Er du sikker på at det er atopisk eksem? Godt mulig du ikke trenger kosmetikk, men en kortisonkrem.

Anonymkode: aaf68...4a2

Er veldig sikker ja, fordi beskrivelsen passer nøyaktig. Både i det at huden på området er ofte tørrere, hardere og ru på en måte. I tillegg til at kløende utbrudd kommer periodevis. Har bare ikke helt skjønt at det er det før nå. 

Tusen takk for alle råd! :)

Anonymkode: e6143...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...