Gå til innhold

Kjøpe på kafé vs. lage kaffe selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svaret virker kanskje obvious hvis man tenker det økonomiske. Men hva om man kun skal lage kaffe til seg selv?

Det er vel ikke så lett som å lage kun te til seg selv, hvor du heller oppi akkurat nok vann til en person. I kaffens verden måler du jo samme mengde vann som en person, men du må jo ha X antall skjeer kaffe i også for å få riktig styrke. Og hvis en full kaffekanne med 7 skjeer kaffe i er sterk, hvordan skal fordelingen på traktekaffe være da hvis man kun skal lage en kopp til seg selv om morgenen?

Her tenker jeg studentbudsjett på kaffemaskin, og vurderer faktisk om det er mer lønnsomt å kjøpe èn enhet dagen fra kafeen.

Anonymkode: 7e520...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er en person vil jeg anbefale presskanne over trakter. En presskanne koster sånn 69 spenn og det er ikke så dyrt for selve kaffen. 

Why do Jihadists only drink instant coffee?

Because they hate the french press.

Endret av amativeReflection
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakter 2 kopper (ifølge trakteren) til meg selv, det tilsvarer èn litt stor kopp.

Anonymkode: 33eb0...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svaret virker kanskje obvious hvis man tenker det økonomiske. Men hva om man kun skal lage kaffe til seg selv?

Det er vel ikke så lett som å lage kun te til seg selv, hvor du heller oppi akkurat nok vann til en person. I kaffens verden måler du jo samme mengde vann som en person, men du må jo ha X antall skjeer kaffe i også for å få riktig styrke. Og hvis en full kaffekanne med 7 skjeer kaffe i er sterk, hvordan skal fordelingen på traktekaffe være da hvis man kun skal lage en kopp til seg selv om morgenen?

Her tenker jeg studentbudsjett på kaffemaskin, og vurderer faktisk om det er mer lønnsomt å kjøpe èn enhet dagen fra kafeen.

Anonymkode: 7e520...6e9

Du måler hvor mange kopper vann trakterer tar. Så veier du h or mange GR kaffe det er i skjeen. Så tar du de GR og ganger med 7, for så å dele på antall kopper.

Anonymkode: 0d23b...630

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er å koke kaffen selv eller bruke instant kaffe. Kaffe kapsler er dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kaffe drikker studenten om morgenen?

2,5 dl er en sånn passelig stor kopp :) Altså 1/4 liter.

Da trenger man 1/4 av mengden som gir 1 liter kaffe, - med 6 skjeer per liter så krever 1/4 liter 1,5 skje kaffe.

Innkjøpsprisen på kaffen er den vesentligste faktoren her, men kaffe+filter+strøm vil holde seg godt under 5 kroner for 2,5 dl kaffe.

Det er aldri billigere å kjøpe kaffen ute enn å lage den hjemme :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er like kaffedrikkende som en student skal være så kan du lett koke 2-3 kopper :)

I en Contigo termokopp får du en del kaffe. Den holdes også varm ganske lenge og er helt tett(god kopp!). Så koker du hjemme så kan du lett dra den med på skolen og nyte god kaffe.

Bodum har sånne termokopper med press i (mini presskanne). Ta oppi kaffien, fyll på varmt vann på skolen og nyt. Billig det også.

Hvis du bare trenger en liiiten kopp kaffe, så er ikke kapsler så ille (Nespresso og de som er kompatible der). Under 4 kr per kapsel. Men det er kun hvis du ikke trenger så masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret virker kanskje obvious hvis man tenker det økonomiske. Men hva om man kun skal lage kaffe til seg selv?

 

åpenbart eller innlysende

Hvis du er student bør du klare å skrive på norsk.

Anonymkode: 18dac...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke mer lønnsomt å kjøpe kaffe ute!

Kjøp deg en presskanne, det finnes også i liten versjon for en person :) Men det er heller ikke noe i veien for å fylle en stor kanne opp bare halvveis. Kjøp en termokopp for å ta med på lesesal etc. 

Hvor mange skjeer som skal oppi er ikke rakettforskning, og til syvende og sist en smakssak. Smak deg frem! Ærlig talt, høres ut som du synes dette er verdens største hinder i livet og har gitt opp før du har prøvd :fnise: Det var sikkert stress å sykle og koke pasta også en gang, men det er jo bare å lære seg det, så er det jo verdens letteste sak etterpå. Du tar det fort på øyemål. 

Jeg har en mini-kanne (denne, men det er vel det dyreste merket, du finner mye billigere versjoner), jeg kjører en kaffeskje nykvernet kaffe og fyller den opp med vann og har da 2-3 kopper kaffe om morgenen som er vesentlig bedre enn starbucks. Selv med kaffekvern (som du forøvrig også kan få veldig billig) og gourmet-kaffebønner fra Tim Wendelboe eller whatever, så er det vesentlig billigere per kopp enn de 40 kronene man betaler for en enhet på en kaffebar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker livet er for kort til å drikke dårlig kaffe. Erfaringsmessig får du ikke veldig god kaffe i en vanlig kafeteria. Kjøper du derimot kaffen din på en god kafé med nykvernede bønner og spennende smaker, er det verdt pengene.

Jeg synes også at Instant coffee er som å drikke sølevann, så selv om det er aldri så billig, ville jeg ha styrt unna. Presskannekaffe er så som så, synes jeg. Siden det ikke brukes filter får du med noe av fettet fra de kvernede kaffebønnene som gir en litt beisk smak.

En kaffetrakter koster ikke mange hundrelappene, så hvis du tar kaffe med hjemmefra på termos, vil du fort ha spart inn de alternative 30 kronene hver dag på kafé. Da kan du også lage god kaffe og eksperimentere med ulike sorter. Du bør imidlertid ikke lage kun én kopp på kannen, fordi det krever en viss mengde kaffe for at fremstillingen skal være god. Jeg vil anbefale deg å bruke minst 30 gram kaffe per halv liter vann, eventuelt litt mer kaffe dersom du liker den sterk. Men jeg ville ikke ha laget en mindre mengde enn det. Vannet som renner gjennom kaffen må være i kontakt med en viss mengde kaffe.

Men en halv liter kaffe er jo ikke så mye, du drikker vel det?

Så kan man jo diskutere hvor god kaffen er hvis den blir værende lenge på termosen, da. Det beste er jo nykvernede bønner og nytraktet kaffe, men det forutsetter  jo nesten at du er hjemme. Så sant du ikke tar med deg kvern og aeropress på skolen. Du kan forresten kjøpe kvern og aeropress for en tusenlapp, da får du god kaffe hjemme. Men en vanlig trakter koster som sagt ikke mye.

Kapselmaskin er et greit alternativ, jeg synes det er godt å veksle med Nespresso innimellom all traktekaffen. Disse koster vel alt fra like under tusenlappen til et par tusen, da kan du ta med deg kaffe i termokopp. En kapsel koster vel 3 kroner.

Uansett: kjøper du kaffe på skolen, bruker du bare penger, kjøper du utstyr til å ha hjemme, bruker du penger, men får også noe du kan ha glede over i lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kaffetrakter og vannkoker på lesesalen. 🍵 La en liten sum i en boks på siden for hver kaffekopp, eller en fast sum i mnd, varierte litt. Så byttet vi på hvem som kjøpte inn. Er ikke umulig at det finnes noe slikt der du skal studere. 

Anonymkode: bfbab...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hva som er problemet? 

Jeg var enslig i åresvis, og traktet meg 1 stk kaffe titt og ofte. Nå har jeg samboer, og vi trakter 2 kopper om gangen. 

Angefalingen fra Friele er 60 g kaffe pr liter, altså 6 g pr dl. Så om jeg trakter meg kaffe til en 2 dl kopp, bruker jeg 12 g kaffe. Enten bruker man vekt, eller så kan man bare ta en liten topp på en vanlig kaffemåleskje (om du har en friele-måleskje, tar den 10 g, altså har du en liten haug på den). 

Forøvrig er filterkaffe sunnere enn presskannekaffe, ettersom filteret suger opp de usunne fettstoffene i kaffen.

Anonymkode: b6525...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kaffetrakter, men jeg bruker ikke den til daglig. Jeg bruker enten Aeropress eller Kalita håndbrygger. Aeropressen er veldig fin, for den trenger lite rengjøring og er enkel å ta med seg og bruke andre steder. Alt annet som trengs er vannkoker og tilgang på vann. Kaffen skal egentlig males litt finere enn filterkaffe, men det funker ganske greit å bruke filterkaffe også. Det viktigste er at det blir god kaffe, og der har Aeropress aldri feilet meg. Enkelt å dosere er det også, følger med måleskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...