Gå til innhold

Ansiktskrem produsert i 2014 - er den gammel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på cirka hvor lang holdbarhet det er på ansiktskremer som ikke er åpnet? Kjøpte en krem fra REN i dag, sjekket batchkoden og ser ut som den er produsert i mai 2014. Er dette "gammelt"? Kremen er uåpnet, og har en holdbarhet på 9 måneder når den først åpnes. 

Anonymkode: 8e0a4...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker, men hvis den er uåpnet så burde det gå greit. Det skader ikke å prøve :) 

Anonymkode: 80ba9...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den er gammel selv om den ikke er åpnet, for det står jo på de fleste kremer og kosmetikk produkter at de holder seg i omtrent 12 mnd. Når jeg kjøpte en ansiktsvask på apoteket som det stod "går ut i juli 2016" så sa hun som jobbet der; er du helt sikker på at du vil ha denne, den går ut snart" - så selv om det da står at den skal holde seg i 12 mnd så ville den ikke gjort det med tanke på at den ble "gammel" nå til juli. Jeg ville spurt noen som jobbet i en butikk hvor de har kremen din om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelf life (hylle-tid) for hudpleie produkter er 30 mnd etter EU standarder. Dvs at produktet kan selges i 30 mnd etter at det er produsert.

De aller fleste produkter har ett merke med en liten krukke på seg, hvor det står f.eks 6m, 9m eller 12 m, det er holdbarhet i mnd etter at produktet er åpnet.

Så dvs at nei, produktet ditt er ikke gammelt hvis det er produsert i mai 2014. Dvs at det er lov å selge produktet i butikk frem til November 2016, og har en holdbarhet på 9 mnd etter at det er åpnet.

Anonymkode: 34210...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mrrte skrev:

Jeg tror den er gammel selv om den ikke er åpnet, for det står jo på de fleste kremer og kosmetikk produkter at de holder seg i omtrent 12 mnd. Når jeg kjøpte en ansiktsvask på apoteket som det stod "går ut i juli 2016" så sa hun som jobbet der; er du helt sikker på at du vil ha denne, den går ut snart" - så selv om det da står at den skal holde seg i 12 mnd så ville den ikke gjort det med tanke på at den ble "gammel" nå til juli. Jeg ville spurt noen som jobbet i en butikk hvor de har kremen din om dette :)

Når det står på produktet at det har holdbarhet til juli 2016, så forstår jeg hvorfor hun i butikken ikke anbefalte deg å ta den ansiktsvasken. Men produkter har en holdbarhet på 30 måneder etter at de er produsert, og enten 6,9 eller 12 mnd etter at de er åpnet. Så når det står på produktet at det har holdbarhet til juli 2016 vil det si at det ble produsert 30 mnd før denne tid.

Anonymkode: 34210...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...