Gå til innhold

Jobb eller backpacking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg var ferdig utdannelsen min brukte jeg ni måneder på å få meg en relevant jobb, i mellomtiden jobbet jeg innen renhold. Jeg elsker jobben jeg har fått nå, og gjør det faktisk ganske bra også! Jeg er ansatt i vikariat da, men føler de vil beholde meg da jeg får gode tilbakemeldinger. Allerede fått forlenget vikariatet mitt nå.

Utfordringen min er bare det at jeg har så lyst å reise! Å ikke bare ta en ukes ferie, men backpacke i asia i flere måneder. Så lenge som mulig egentlig. Jeg drømmer om å jobbe frivillig med elefanter, utforske jungelen og oppleve fantastiske strender og møte nye 

Eneste som stopper meg er denne jobben.. Jeg har allerede spart opp en del penger, slik at når vikariatet mitt går ut i januar kan jeg potensielt reise, men jeg regner med at de kommer til å forlenge det enda mer. Det er så vanskelig for meg å si nei til en jobb jeg trives i, fungerer bra i og alt klaffer! Samtidig er jeg redd for å plutselig våkne opp, for gammel for slikt med barn og forhold som også holder meg tilbake.. Noen som har noen råd?

Anonymkode: e38ff...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Backpack du er ung kun engang.

du lærer så mye ved å reise, som du ikke lærer på skole/jobb

Anonymkode: ce6cd...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever en gang. Du kommer til å angre den dagen du sitter med barn, hus, mann, og ikke får dratt på backpacking. Grip muligheten NÅ! Det er så sykt mye mer å se, så mye vakkert, så mye nye impulser du må oppleve!

Anonymkode: ceeb9...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du får mer jobb, etter vikariatet har gått ut. Får du da fast stilling, eller mer vikariat? For er det fast stilling, så kan du søke om permisjon, da kan du reise, og beholde jobben. Du burde jo jobbe 1 års tid før du søker om permisjon da.

Anonymkode: 8e1d1...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stramt jobbmarked nå. Så sant du ikke er sikker på du vil få jobb etter backpackingtur ville det være dumt av deg å ikke beholde jobben som du liker. Bortskjemt? Ja...nordmenn er det. Backpacking burde du gjort før/under studier.

Anonymkode: ab098...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb. Helt klart. Hva om du har brukt opp alle sparepengene på reising, så kommer hjem, og ikke får deg noen ny jobb? Du har allerede erfart at det er skikkelig vanskelig å få seg jobb i dagens marked. Da er det fryktelig dumt å kaste bort den muligheten du nå til å få bli i den jobben du har. Et langt reiseopphold vil ikke nødvendigvis ta seg bra ut på cv'en når du skal søke ny jobb etter du kommer hjem heller. 

Det er ikke slik at du må være ung for å reise. Du kan helt fint reise når du er blitt eldre også. Man MÅ heller ikke reise i månedsvis av gangen. 

Bruk fornuften. Har du samvittighet til å leve på andres skattepenger? Det er det som skjer, om du kaster bort jobbmuligheten din nå, og ender opp med å måtte nave når du kommer hjem. Og du gjør det med viten og vilje om at det skal skje, for at du skal få fest og moro og reise og elefanter. 

Anonymkode: 0789f...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marillia

Jeg har passert 40 år og er etablert med mann og snart voksne barn, jeg angrer VELDIG på at jeg ikke reiste før jeg etablerte meg... I dag er økonomien vår god, og vi har mulighet til å reise både med og uten barn, så jeg føler på en måte at jeg har fått igjen muligheten. Likevel er det nok stor forskjell på reise som ung og det å reise som godt voksen, man blir vel litt mer pysete og i tillegg bortskjemt, og velger vekk feks backpacking til fordel for bedre hotell (les senger og komfort) og får ikke opplevd det jeg innbiller meg er sjarmen med å bo mer spartansk.

Siden jeg er såpass voksen tenker jeg nok mer økonomi og trygghet, og råder deg til å finne en mellomløsning, avvent å se om du får tilbud om å forlenge vikariatet, og dra heller når vikariatet er over. Alternativt søk om utvidet ferie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 7.52, AnonymBruker skrev:

Men hvis du får mer jobb, etter vikariatet har gått ut. Får du da fast stilling, eller mer vikariat? For er det fast stilling, så kan du søke om permisjon, da kan du reise, og beholde jobben. Du burde jo jobbe 1 års tid før du søker om permisjon da.

Anonymkode: 8e1d1...78b

Gjelder dette for folk som jobber deltid også? Har litt av det samme problemet selv, men jeg jobber deltid ved siden av studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REIS.

Du kommer til å angre at du ikke gjorde det, har du noen gang hørt om noen som angret på dødssenga på at de valgte å reise, og ikke tok jobben,

Nei, alle angrer på at de jobbet og jobbet, og ikke reiste.

Du kan alltids få deg en annen jobb.

Anonymkode: ce6cd...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...