Gå til innhold

MÅ ned 20 kg til oktober!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg må ned 20kg til 1/10 pga en operasjon veier i dag 84kg og er 166cm. 

Er det overkommelig? Har tenkt å være så sunn så mulig frem til da denne operasjon er viktig for meg.. 

Kosen skal være frukt :) 

problemet er at jeg pridag har veldig lavt aktivitet nivå.  Men nå som jeg har fått grønt lys skal jeg starte å gå turer og gradevis jobbe igjen (butikk) 

Anonymkode: 0486e...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er absolutt overkommelig men du må virkelig ha selvkontroll og være flink med kosten.

Anonymkode: a4a49...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkommelig :) Legg deg på en nedgang på ca 1 kg i uken. 

Et godt tips er å melde deg inn i vektklubb eller lignende, og ha stålkontroll på hva du putter i deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide det samme som deg og startet på lavkarbo for 3 uker siden. Har nå gått ned 4 kg :) ikke kjempe mye og sier ikke at du skal gjøre det samme, men det betyr at 20 kg til oktober burde gå bra hvis du står på 👍🏻

Anonymkode: 5d3ae...ca7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kosthold og fysisk bevegelse.
prøv å trene minimum 3 ganger i uka, de dagene du ikke trener kan du gå på tur etc.
kan også være lurt å få deg en personlig trener. koster litt ekstra mens du får masse god hjelp til å komme i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide det samme som deg og startet på lavkarbo for 3 uker siden. Har nå gått ned 4 kg :) ikke kjempe mye og sier ikke at du skal gjøre det samme, men det betyr at 20 kg til oktober burde gå bra hvis du står på 👍🏻

Anonymkode: 5d3ae...ca7

En har naturligvis en større vektnedgang de første ukene når en endrer kosthold. Det betyr ikke automatisk at en kommer til å gå ned like mye hver uke. 

Anonymkode: 8f954...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! 

Kostoholde er det ikke problem med. Eg glad i sunn mat (men glad i usunt også) gulroten er operasjon, så jeg må greie å holde meg unna. 

Har en plan å ligge på 1300kcal i og med jeg er så lite i aktivitet (rundt 3000skritt om dagen) Har startet med å loggføre inntak på diett.no i dag :) 

Håper på at det løsner når jeg går fra stillesittende til normal aktivitet. Tenkte å øke til 1500-1600 kcal når jeg starter å trene..

ts

Anonymkode: 0486e...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Kostoholde er det ikke problem med. Eg glad i sunn mat (men glad i usunt også) gulroten er operasjon, så jeg må greie å holde meg unna. 

Har en plan å ligge på 1300kcal i og med jeg er så lite i aktivitet (rundt 3000skritt om dagen) Har startet med å loggføre inntak på diett.no i dag :) 

Håper på at det løsner når jeg går fra stillesittende til normal aktivitet. Tenkte å øke til 1500-1600 kcal når jeg starter å trene..

ts

Anonymkode: 0486e...36f

du må ikke trene hver dag, men er viktig at du er i fysisk bevegelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

1300 hørtes litt lite ut?

Kan jeg spørre hvilken operasjon som krever -20 kg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være fullt overkommelig dersom du har mye å ta av. Husk at turgåing ikke er voldsomt til trening. Prøv å finne aktiviteter med høyere intensitet som ikke sliter på knærne pga vekta (les svømming).

Tell kaloriene dine, og ikke gi opp selv om du stagnerer litt. Mye av vekta du mister i starten er vann som har bundet seg til fettet du slanker bort så det blir en slags dobbel virkning. Det er lov å gjøre endringer på dietten underveis, og tillat deg selv ett juksemåltid i ukasom alltid etterfølges av en treningsøkt 😄 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 er for lite, du vil ødelegge forbrenningen din.

Anonymkode: a4a49...e72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide det samme som deg og startet på lavkarbo for 3 uker siden. Har nå gått ned 4 kg :) ikke kjempe mye og sier ikke at du skal gjøre det samme, men det betyr at 20 kg til oktober burde gå bra hvis du står på 👍🏻

Anonymkode: 5d3ae...ca7

Det er mest vann som forsvinner i begynnelsen. Er ikke 4kg fett.

Anonymkode: a4a49...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gjest- silje skrev:

1300 hørtes litt lite ut?

Kan jeg spørre hvilken operasjon som krever -20 kg?

 

Det er kosmetisk, skal løfte og fikse øyenbryn. Det er et kompleks jeg har hatt i 10 år selv om jeg "bare" er 30. Ser kontant sur ut hvis du skjønner? 

For å best resultat må jeg være normalvektig, siden mye kan komme av overvekt (selv om jeg hadde samme problem da jeg veide 60kg..) uansett, så er jeg også i risiko gruppe for unødvendig operasjoner med en bmi som på nippen er kraftig overvekt.

Tids press for dette skal foregå i utlandet og alt det praktiske rundt.

ts

Anonymkode: 0486e...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1300 er for lite, du vil ødelegge forbrenningen din.

Anonymkode: a4a49...e72

Det er jo ikke det når jeg nærmest bor på sofan? Som sakt skal øke når jeg får lov å trene igjen pga tidligere skade :) 

ts 

Anonymkode: 0486e...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Cyrus skrev:

Det bør være fullt overkommelig dersom du har mye å ta av. Husk at turgåing ikke er voldsomt til trening. Prøv å finne aktiviteter med høyere intensitet som ikke sliter på knærne pga vekta (les svømming).

Tell kaloriene dine, og ikke gi opp selv om du stagnerer litt. Mye av vekta du mister i starten er vann som har bundet seg til fettet du slanker bort så det blir en slags dobbel virkning. Det er lov å gjøre endringer på dietten underveis, og tillat deg selv ett juksemåltid i ukasom alltid etterfølges av en treningsøkt 😄 

Lykke til

Takk! :) 

ts

Anonymkode: 0486e...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1300 er for lite, du vil ødelegge forbrenningen din.

Anonymkode: a4a49...e72

Det er ikke mulig å ødelegge forbrenningen sin. Men dersom man slanker seg lenge går kroppen inn i en slags dvalemodus der den holder bedre på fettet enn ellers. Derfor opplever mange en sterk vektoppgang etter endt slankekur, fordi kroppen da vil være i overlevelsesmodus og spare så mye energi som mulig. Derfor er det viktig å ha en overgangsfase mellom diett og videre kosthold. Det beste er jo derfor å legge om til en permanent sunnere livsstil, men da mister man ikke 20kg på 4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kosmetisk, skal løfte og fikse øyenbryn. Det er et kompleks jeg har hatt i 10 år selv om jeg "bare" er 30. Ser kontant sur ut hvis du skjønner? 

For å best resultat må jeg være normalvektig, siden mye kan komme av overvekt (selv om jeg hadde samme problem da jeg veide 60kg..) uansett, så er jeg også i risiko gruppe for unødvendig operasjoner med en bmi som på nippen er kraftig overvekt.

Tids press for dette skal foregå i utlandet og alt det praktiske rundt.

ts

Anonymkode: 0486e...36f

Beklager å si det, men du er ikke lenger på nippet. Du har bikket over til kraftig overvekt. 

Anonymkode: 8f954...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men du er ikke lenger på nippet. Du har bikket over til kraftig overvekt. 

Anonymkode: 8f954...92c

Det er jeg klar over du .. (Men nok er nok ;) ) tenkte på bmi messing der er jeg 1-2 kg i fra. 

Ts 

Anonymkode: 0486e...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men du er ikke lenger på nippet. Du har bikket over til kraftig overvekt. 

Anonymkode: 8f954...92c

Kraftig overvekt??? Jeg har samme høyde som TS, og veier 4 kg mindre. Jeg har en bmi som viser overvekt, men legen mener at jeg bare skal gå ned fem kg, og ikke mer. Med en slik høyde er man normalvektig etter bmi når man når 69 kg. Å veie 15 kg for mye er IKKE kraftig overvekt, kjære vene. Jeg veier 11 kg for mye til å kalles normalvektig. 

Det får da være måte på hva man skal si om vekten til folk her. 

Anonymkode: d8498...44b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kosmetisk, skal løfte og fikse øyenbryn. Det er et kompleks jeg har hatt i 10 år selv om jeg "bare" er 30. Ser kontant sur ut hvis du skjønner? 

For å best resultat må jeg være normalvektig, siden mye kan komme av overvekt (selv om jeg hadde samme problem da jeg veide 60kg..) uansett, så er jeg også i risiko gruppe for unødvendig operasjoner med en bmi som på nippen er kraftig overvekt.

Tids press for dette skal foregå i utlandet og alt det praktiske rundt.

ts

Anonymkode: 0486e...36f

 

Siden det er du som har satt deg en grense på 20 kg, så ville jeg tenkt litt mer langsiktig. Om du veier 66 kg i okt så kan det se bedre ut, hvis du har beholdt mye muskelmasse, mens du har mistet fett, enn 60kg ribbet for muskler, men med en høy fettprosent!

Jeg vil foreslå at du legger deg først på 1700-1800 kcal daglig + fysisk aktivitet de første ukene for å se hvordan kroppen din fungerer på diett. Deretter kan du justere ned når vekten stagnerer, til kanskje 1600kcal på dager uten trening, og ca 150-200kcal mer, de dagene du trener.

Og det som gjør at mange går på en smell, er at de starter for lavt med daglig kcal inntak og ender opp med ett ekstremt spisesug og tilslutt spiser de alt de kommer over - ergo tilbake til start! Og en dårlig sirkel er i gang, der det handler om å "sulte" seg mest mulig, fordi de overspiser flere dager i uken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...