Gå til innhold

Redd for å legge mye på meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 14. De første ukene gikk jeg ned 2 kg pga kvalme og dårlig form, er fortsatt dårlig men spyr ikke og kan holde det i sjakk med mat. Har stillesittende jobb og fordi jeg er dårlig og sliten når jeg kommer hjem blir det mye sofasliting. Har ikke trent siden uke 5, og jeg trente 3-5 ganger i uken før. Normalvektig. Men jeg er sulten hele tiden! Og da mener jeg hele. tiden. Magen romler 5 minutt etter at jeg har spist. Spiser sunt og variert, men bare idag har jeg spist en is og to skoleboller i tillegg til vanlig mat..:(

Hvor mye ekstra spiste/spiser dere i graviditeten? La dere på dere mye (fett)? Vet at 12 kg er normal vektoppgang med baby og alt og det kan jeg leve med. Er vondt å være så sulten men jeg kan ikke "gi etter" for hver romlig og spise samboeren ut av huset heller :P

Anonymkode: a599b...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde ikke spise is og to skoleboller ekstra hver dag for å si det sånn. Men det er viktig å spise når man er sulten. Det er en grunn til at du er sulten. Fokuser på at det du spiser er sundt. Ikke fokuser på vektoppgangen - du skal legge på deg. Jeg er/var normalvektig og gikk opp over 16 kg. Innen jeg rakk å slutte med amminga var alt borte, pluss litt mer, så jeg ble for tynn.

Spiste da jeg var sulten, men spiste vanligvis sunn mat i form av ekstra brødskive, frukt, youghurt etc. Jeg fikk mer energi av å trene, så bare prøv å gå tur eller kom deg på trening noen ganger i stedet for å sitte i sofaen. Lønner seg! Ikke for å hindre vektoppgang, men for å komme seg raskere etter fødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Ulvehunger er et kjent fenomen når en er gravid. Mange sier kjør på og spis etter sultfølelsen, men det et jo ikke helt rett med mindre man er undervektig og burde legge på seg en del ekstra fett. Å spise for 2 er jo ikke å anbefale.

Men man skal heller ikke overfokusere på kalorier og være redd for å legge på seg for vektoppgang er naturlig når du er gravid. Jeg ville fokusert på å spise næringstett mat som inneholder mye fett og proteiner da det metter godt og lenge. Sukker og annet junk vil nok gjøre vondt verre fordi blodsukkeret hopper opp og ned og da blir man mer sulten og søtsugen. 

Om du vet at du har spist nok for dagen og fremdeles har et sug så er det lurt å momse på kalorifattig mat som gir vomfyll som f.eks grønnsaker og vannmelon. 

Når det er sagt så er det ikke noe fare om man i perioder spiser mer enn ellers. Det koster ca. 200 kcal per dag å lage en baby(ca. 300 siste trimester) og når baby er ute og om du fullammer(koster ca. 500 kcal per dag) og gjerne trillet lange turer så har ikke kroppen vondt av litt fettreserver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at du ikke ønsker å legge for mye på deg. Jeg tenkte det samme, men opplevde også å være fryktelig mye sulten i starten av mine svangerskap. Jeg unngikk boller, is og junk, men spiste mye frukt og grønt. Det hjalp, og etter hvert ble matlysten litt mer normal igjen. Jeg la på meg mest i starten, så gikk det seg til.

I første svangerskap spiste jeg veldig sunt og trente 4 ganger i uken. Gikk opp 12 kilo, som forsvant få uker etter fødsel. I andre svangerskap trente jeg nesten ikke og spiste myyyyye mer (føltes det som, men fortsatt sunn mat, grønnsaker og fisk), og gikk op 12 kilo da også.

Det blir som det blir. Det viktigste er jo å ha det bra i svangerskapet, spise sunt, være aktiv dersom du klarer, og fokusere på å legge til rette for gode vekstvilkår for babyen. Mye kan du styre selv (som å unngå tre boller og fire hamburgere fordi "man får lyst på"), men andre ting er vanskeligere å styre, som vann i kroppen osv.

Lykke til!

Anonymkode: 38bc6...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye ekstra spiste/spiser dere i graviditeten? La dere på dere mye (fett)? Vet at 12 kg er normal vektoppgang med baby og alt og det kan jeg leve med. Er vondt å være så sulten men jeg kan ikke "gi etter" for hver romlig og spise samboeren ut av huset heller :P

Anonymkode: a599b...f99

Jeg hadde også stillesittende jobb under graviditetene, og konstant sulten. Men jeg orka ikke telle kalorier og spiste vel det jeg hadde lyst på, gikk opp 20 kg begge gangene. De fløy av det første halve året etter fødsel, og jeg skulle ønske jeg ikke hadde stressa sånn med å gå ned igjen. Ikke få panikk over de ekstra kiloene. Og ikke slank deg mens du ammer. Gi deg selv tid og nyt graviditet og baby.

Men stort sett var det sunn mat jeg hadde lyst på, og jeg tror det er viktig. Is og boller gjør bare at blodsukkeret ditt blir ustabilt og du får karbo-cravings konstant. Det gjør at du må putte noe i munnen hele tiden. Ikke bra! Hold deg til mat som er bra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Jeg spiste helt enorme mengder og la på meg deretter (over 20 kg), men alt rant av de første månedene, selv uten amming. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du skal uroe deg. Gikk bare opp 12 kg selv men burde gått opp mer for etter ti dager hadde jeg gått ned alle de kg og jeg gikk ned 11 til i løpet av det neste halvåret. Var ikke overvektig i utgangspunktet så ble altfor tynn. 

Husk at vektoppgangen gjerne ikke er helt jevn gjennom svangerskapet, hos meg kom kiloene i perioder forrige gang. Ha gjerne oppkuttet grønnsaker i kjøleskapet, jeg syns det er veldig godt når jeg blir fysen (er 16 uker og har vært mye sulten selv men bare gått opp 1 kg). Ellers spiser jeg vannmelon, tar en brødskive eller litt frukt. Om det er sulten mener jeg du skal spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 20 kg i svangerskapet. Det meste kom på slutten, og jeg hadde nesten ikke vann i kroppen en gang.

Spiste mye dritt mot slutten. Ikke så mye godteri, men en del pasta og sånt :P var frisk og "sunn" ellers i svangerskapet så orket ikke bry meg så mye med kiloene. Nå er baby 3 mnd og jeg har gått ned alle kiloene jeg gikk opp. Uten å prøve engang. Er om mulig enda mer sulten nå som jeg ammer.

Anonymkode: b1c6b...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for mange gode svar! Skjønner at folk kanskje tror jeg spiser is og boller hver dag, det gjør jeg altså ikke ;) var vanskelig å motstå når jeg sto i butikken på vei hjem fra jobb, dødssulten! Fristet ikke med gulrøtter og en yoghurt da liksom..men samvittigheten blir jo deretter og man ender opp med å lage tråd på kg :P takk for tips om å ha oppkuttede grønnsaker i kjøleskapet! Det skal jeg begynne med fra idag :) hva pleier du å ha? trening vet jeg ikke om jeg får gjort så mye med akkurat nå, men har definitivt tenkt å begynne igjen så fort formen og energien er stigende! :)

Anonymkode: a599b...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Jeg har hatt mye mer lyst på mat i graviditeten, og har "gitt etter" for lysten. Hvor mange kg opp jeg ender opp med vet jeg jo ikke, men regner med det blir en del ekstra fettvekt. Bekymret meg litt i begynnelsen, men kom etter hvert frem til at jeg heller lytter til kroppen nå og spiser mer enn jeg nok strengt tatt behøver, jeg nyter graviditeten nå - og så tar jeg meg av konsekvensene (kiloene) senere. For meg er det viktig å holde energinivået oppe, og da kan jeg ikke nekte meg selv å spise nok (i forhold til matlysten). 

MEN - jeg hiver jo ikke i meg masse snop og junk. Spiser variert, unner meg noe godt innimellom, men har ikke fri flyt av snop bare fordi jeg er gravid. Har heldigvis dilla på frukt. ;) det er jo en balansegang mellom å lytte til matlysta, og ta hensyn til hva baby har godt av. 

Så for meg funker det hvertfall å senke skuldrene, og tenke at kiloene kan jeg kjempe mot senere. Om den filosofien fungerer for deg vet ikke jeg - noen syns det er verre å slanke seg enn å kontrollere matinntaket i graviditeten. Men se deg hvertfall ikke blind på graviditetstetskiloer, de er ikke nødvendigvis så representative for hva du sitter igjen med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Tusen takk for mange gode svar! Skjønner at folk kanskje tror jeg spiser is og boller hver dag, det gjør jeg altså ikke ;) var vanskelig å motstå når jeg sto i butikken på vei hjem fra jobb, dødssulten! Fristet ikke med gulrøtter og en yoghurt da liksom..men samvittigheten blir jo deretter og man ender opp med å lage tråd på kg :P takk for tips om å ha oppkuttede grønnsaker i kjøleskapet! Det skal jeg begynne med fra idag :) hva pleier du å ha? trening vet jeg ikke om jeg får gjort så mye med akkurat nå, men har definitivt tenkt å begynne igjen så fort formen og energien er stigende! :)

Anonymkode: a599b...f99

Jeg er mest glad i gulrøtter, agurk og stangselleri. Ellers er jeg veldig glad i vannmelon, spesielt når det er varmt :)

Energien kommer tilbake etter hvert. Og du må jo ikke begynne rett på vanlig trening igjen, begynn med å gå turer f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...