Gå til innhold

Lesbisk par ønsker barn. Hvor i verden starter man?


Aircondition

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn fra før, og nå begynner vi å bli klar for en nummer tre. Sammen.
Men, hva finnes det av muligheter? Jeg syns det er helt forferdelig at det skal koste så masse penger for å kunne få et barn som lesbisk. 

Jeg vet at alle anbefaler storkeklinikken. Men hvilke alternativer finnes? Hvor mye vil det koste, og hva er det egentlig som koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ønsker dere? Anonym donor siden du nevner Storken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aircondition skrev:

Jeg har to barn fra før, og nå begynner vi å bli klar for en nummer tre. Sammen.
Men, hva finnes det av muligheter? Jeg syns det er helt forferdelig at det skal koste så masse penger for å kunne få et barn som lesbisk. 

Jeg vet at alle anbefaler storkeklinikken. Men hvilke alternativer finnes? Hvor mye vil det koste, og hva er det egentlig som koster?

Jeg er ikke i mot at lesbiske kvinner får barn sammen, men grunnen til prisforskjellen er jo at hetero par gjør jobben selv... De andre spørsmålene dine kan jeg dessverre ikke svare på :) Lykke til!

Anonymkode: 28eb4...4d2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Berentsens skrev:

Hva ønsker dere? Anonym donor siden du nevner Storken? 

Storken er vel et av stedene som tilbyr åpen donor, sånn fra begynnelsen av? I motsetning til Norge der alt er anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt dyrt er det ikke. En egenandel på noen tusen. Prisen er den samme for heterofile par. 

Skal man ha anonym donor må man til utlandet, f.eks. Danmark. Da koster det ekstra på grunn av reise og opphold,i tillegg til selve behandlingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Silfen skrev:

Storken er vel et av stedene som tilbyr åpen donor, sånn fra begynnelsen av? I motsetning til Norge der alt er anonymt.

I Norge er det vel krav om at det skal være kjent donor, at barnet kan spore opp donor etter fylte 18 år. 

Mulig at Storken har åpne donorer fra begynnelsen av, men en god del lesbiske reiser dit fordi de der kan velge om de vil ha åpen eller anonym donor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har lesbiske par rett til kunstig befruktning på lik linje med hetero-par. Ta kontakt med fastlegen for henvisning :) Vet ikke hva egenandelen er, men regner med at det er billigere enn å ordne alt privat? Da er også juridisk medmorskap enkelt. 

Det går jo også an å samarbeide med en venn om dette på en eller annen måte - en engangssprøyte og en steril kopp koster vel typ 25 kr på apoteket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og ha lest at det koster mellom 10-15000kr for en behandling, men jeg husker ikke hvordan behandling. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må behandles med IVF. Egenandel er 15000, slik det også er for heterofile ufrivillig barnløse. Gå til lege og bli henvist. For eksempel tll Haugesund sykehus eller hvor du enn måtte ønske. Så velger dere hvem som skal gjennomgå behandling (hente ut egg, befruktes med sæd, for så å gå gravid, forhåpentligvis).

Anonymkode: 36be8...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må behandles med IVF. Egenandel er 15000, slik det også er for heterofile ufrivillig barnløse. Gå til lege og bli henvist. For eksempel tll Haugesund sykehus eller hvor du enn måtte ønske. Så velger dere hvem som skal gjennomgå behandling (hente ut egg, befruktes med sæd, for så å gå gravid, forhåpentligvis).

Anonymkode: 36be8...4d1

Men hvorfor må de bruke IVF? Hvorfor ikke bare inseminasjon? Er ikke det billigere?

Anonymkode: cb2b7...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor må de bruke IVF? Hvorfor ikke bare inseminasjon? Er ikke det billigere?

Anonymkode: cb2b7...5e8

Æææ! Selvsagt kan de det:) men mener likevel egenandelen har samme tak, så de må betale alt selv inntil 15 000. Så hvis de trenger flere forsøk osv. Beklager, svarte uten å tenke. Ble distrahert av alt det andre i tråden, så ble mer opptatt av å svare noe relevant. Bra du oppdaget det:)

Anonymkode: 36be8...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anja og Gro Hammerseng-Edin skrev en bok om dette for ikke så fryktelig mange år siden. Den er ganske informativ. :)

Anonymkode: 4d82e...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æææ! Selvsagt kan de det:) men mener likevel egenandelen har samme tak, så de må betale alt selv inntil 15 000. Så hvis de trenger flere forsøk osv. Beklager, svarte uten å tenke. Ble distrahert av alt det andre i tråden, så ble mer opptatt av å svare noe relevant. Bra du oppdaget det:)

Anonymkode: 36be8...4d1

Nåja..oppdaget og oppdaget. For alt jeg vet, kunne det vært sant :)

Anonymkode: cb2b7...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen koster vel ikke mer enn en leanderseng og en stokke-vogn tilsammen, eller et halvt førerkort. Det er ikke egne priser for lesbiske. 

Anonymkode: 63972...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si, man starter hos fastlegen.

Anonymkode: 63972...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dere ikke bare ha trekant med en kjekk mann da?

Hvis det blir turn off kan dere jo prøve med noe lystpiller eller noe. Er ivertfall letteste alternativet.

Anonymkode: a9d86...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke bare ha trekant med en kjekk mann da?

Hvis det blir turn off kan dere jo prøve med noe lystpiller eller noe. Er ivertfall letteste alternativet.

Anonymkode: a9d86...c82

Brutat mye billigere, en et privatstork barn i allefalll: 

Et forsøk:

Indledende samtale koster 650DKK

En ikke kontaktbar donor: 2000DKK

Insemination: 3800DKK

=6450 DKK= 8100kr

Rart at mange menn ikke bare stiller opp tvert når kvinner som ikke vil ha menn vil ha barn. Her får de jo garantert aldri noe ansvar men får bragt genene videre.

Anonymkode: cb2b7...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt donor inseminasjon på rikshospitalet, det er noen år siden nå. Jeg betalte kun vanlig egenandel og reisen ble dekket av systemet. I forkant måtte jeg gjennom hele runda med utredninger på lik linje med de som skal ha ivf. Jeg hadde barn fra før men det betydde ikke noe selv om sæd prøven viste at feilen lå der.  Ulempen på Riksen var at de tok utgangspunkt i en standard menstruasjonssyklus og ikke den syklusen jeg hadde så dagen for inseminasjon hadde jeg ikke eggløsning (testen slo ikke ut før uka etter). Jeg spurte om ikke det var mulig å få inseminasjon når jeg faktisk hadde eggløsning men det gikk ikke. Ergo jeg ble aldri gravid der. 

Senere dro jeg til Danmark på en klinikk hvor jeg fikk åpen time. Bestilte hotell for tre dager og tok eggløsningstest hver morgen. Den dagen testen slo ut ringte jeg klinikken og kunne komme med en gang. Gravid på første forsøk. Ettersom jeg har hørt driver Stork klinikken på samme måte. Du avtaler ca dato for eggløsning og kommer den dagen det faktisk skjer.

Nå spurte jeg nettopp gyn om dette med hormon behandling. Mannen min er steril men med hormon behandling kan han få levende sædceller (han går på medisiner som dreper de). Hvis vi skal få barn via hormon behandling (ingen inseminasjon eller ivf) må jeg fortsatt enda en gang gjennom hele rukla med undersøkelser for å bevise at jeg ikke feiler noe...

Rigid system i Norge.  Dere kommer fortere til mål ved å bruke Stork eller en bekjent mann dere stoler på enn å bruke det norske systemet. Sparer kanskje noen kroner men egenandeler drar fort opp I tusenlapper det og pluss at det tar mange måneder å komme gjennom alle undersøkelsene.

 

Anonymkode: b7d35...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brutat mye billigere, en et privatstork barn i allefalll: 

Et forsøk:

Indledende samtale koster 650DKK

En ikke kontaktbar donor: 2000DKK

Insemination: 3800DKK

=6450 DKK= 8100kr

Rart at mange menn ikke bare stiller opp tvert når kvinner som ikke vil ha menn vil ha barn. Her får de jo garantert aldri noe ansvar men får bragt genene videre.

Anonymkode: cb2b7...5e8

De risikerer å bli krevd for barnebidrag når som helst. Gjør man det på denne måten får man ikke sikret seg på noen måte, selv med kontrakt. Mødrene risikerer også at far krever samvær, noe han da vil ha krav på, og som en donor ikke vil ha krav på.

Anonymkode: 3e541...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...