Gå til innhold

Mann som betaler for date?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på et par dater, der jeg og fyren(e) har splittet regninga i to. Jeg synes det er helt greit, jeg klarer fint å betale for min egen mat.. Men venninner av meg synes det ikke er greit, at menn skal betale for daten, i alle fall de to første. Hva er deres tanker om dette? Vi lever tross alt i 2016, hvor kvinnen er mer ressurssterk enn det hun var for 50 år tilbake....

Anonymkode: 33d94...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det mest rettferdig å dele regningen i to. Ingenting som tilsier at en mann anno 2016 skal måtte sitte og betale for kvinnens mat og drikke. Det kan dagens kvinner fint gjøre selv. Å forvente å få det betalt for seg er en smule griskt og sleipt.

Å betale for meg selv har jeg gjort i alle de 30+ årene jeg har datet og gått ut med menn. Har aldri forventet at mannen skal betale. Det gjør meg ille til mote, som om jeg blir skyldig han noe i retur. Sex, for eksempel.

Anonymkode: 13f37...6a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at mannen betaler første gang.  Ikke noe must.  Men jeg liker det.  Har hendt at jeg også spanderer date,  funket gull det og.  Men det er noe med at han tilbyr,  føler at jeg har en verdi utover hvem som helst.  Helt teit,  men følelser er følelser. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva målet er. Hvis det er noen man bare vil rote med litt er det best å dele regningen, da slipper man å føle seg skyldig og man slipper at den andre parten føler seg forpliktet til noe.

Hvis man skal ha noe seriøst synes jeg det er rivende likegyldig hvem som betaler, som når jeg spiser med en kompis. En av oss tar regningen, vi deler den, spiller ingen rolle, etterhvert blir det jevnet ut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske typisk for mange norske kvinner. De vil ha likestilling der det gagner kvinnene, men ikke der det gagner mennene. Feminisme blir det kalt.

Anonymkode: 78e8c...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør i alle fall tilby seg å betale, hvis ikke antar jeg at han ikke likte meg. Men syntes det er sjeldent at de ikke tilbyr seg å betale. Stort sett gjør jo norske menn det?

Anonymkode: eef50...853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes den som tar initiativ til daten skal betale, eller i hvert fall belage seg på det.

Jeg tilbyr meg alltid å betale min andel, men blir alltid avslått. De fleste dater jeg har hatt er middag eller en drink, og når han også velger restauranten (og kanskje t.o.m. en dyr en), er det jo naturlig at han tar den. Hvis jeg vet at jeg ikke har lyst å se ham igjen, ville jeg nok insistert på å betale min andel. Vet at flere kvinner tenker slik. 

Men nå dater jo folk forskjellig. Sitter man på Tinder og sveiper, så er det vel naturlig at man deler regningen. Det er ingen som egentlig har bedt den andre ut og folk tar jo veldig lett på slike dater. 

Anonymkode: 4d95d...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes den som tar initiativ til daten skal betale, eller i hvert fall belage seg på det.

Ser mange skriver det her, men er det virkelig så vanlig at kvinner som inviterer en mann ut tilbyr seg å betale?

Anonymkode: 1a62b...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri gått med på å bli spandert på. Da ville jeg følt meg skikkelig uvel rett og slett, men jeg spanderer gjerne uten å måtte føle at han skylder meg noe 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt teit, men jeg vil liksom at han skal tilby seg å betale. Jeg betaler alltid selv, og liker ikke at han faktisk betaler - men det er liksom bare tilbudet om å betale som jeg foretrekker. Men det er ingen dealbreaker om han ikke tilbyr seg å betale heller.

Anonymkode: 1c982...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt teit, men jeg vil liksom at han skal tilby seg å betale. Jeg betaler alltid selv, og liker ikke at han faktisk betaler - men det er liksom bare tilbudet om å betale som jeg foretrekker. Men det er ingen dealbreaker om han ikke tilbyr seg å betale heller.

Anonymkode: 1c982...e9a

Tilbyr du deg å betale?

Anonymkode: 1a62b...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg kunne aldri gått med på å bli spandert på. Da ville jeg følt meg skikkelig uvel rett og slett, men jeg spanderer gjerne uten å måtte føle at han skylder meg noe 😊

Vi mennesker er forskjellige, EvaLena her vil ikke bli spandert på som er helt ok. Jeg imot er veldig oldschool og insisterer på å betale 1. daten.. Jeg skal og vil alltid ta regningen for 1. daten uten å tilby det selv eller foreslå noe, det skjer automatisk for meg. Dette er no min far har lært meg siden jeg var 14.. Jeg vil heller ik virke gjerrig, HATER gjerrige mennesker, noe jeg vet de fleste damer syns er turnoff...

Men om den jeg dater vil betale halvparten så gjør jeg ingen stor sak ut av det..Dating skal være koselig og man skal ha en fin tid sammen i disse hektiske hverdagene..Vi venter timer,dager og ofte uker for å treffe en vi er interessert i, hvorfor la en liten bagatell ødelegge for kvelden?  :hjerte:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbyr du deg å betale?

Anonymkode: 1a62b...1b3

Nope, det er nok rester av det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret som henger igjen. Men jeg vet selv at det er teit å forvente at vedkommende skal tilby seg å betale i 2016. Det er heller ikke viktig for meg at han tilbyr seg å betale - det er jo bare en bagatell, men jeg synes bare at det er litt ekstra stas om han gjør det. 

Anonymkode: 1c982...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på et par dater, der jeg og fyren(e) har splittet regninga i to. Jeg synes det er helt greit, jeg klarer fint å betale for min egen mat.. Men venninner av meg synes det ikke er greit, at menn skal betale for daten, i alle fall de to første. Hva er deres tanker om dette? Vi lever tross alt i 2016, hvor kvinnen er mer ressurssterk enn det hun var for 50 år tilbake....

Anonymkode: 33d94...371

Fortell venninnen din at om hun vil ha likestilling så får hun ta likestilling over alt og ikke bare der det er til fordel for henne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute med menn som vil betale alt. Og da blir jeg jo kjempeglad. Men da kjøper jeg også en drink/øl til han før han får sukk for seg også. Eller lager middag til han hjemme hos meg ved en senere anledning. 

Eller er det jo mest vanlig å splitte regningen. 

Anonymkode: 6f2ce...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot å dele regningen, men dersom han har mye mer penger enn jeg har (dvs. har fast jobb) sier jeg ja takk til at han spanderer, etter å ha tilbudt meg å dele først så klart. Dersom han er fattig student slik som jeg er, krangler jeg på tilbudet hans, og så ender det som regel med at vi deler. Jeg har aldri vært borti en gutt/mann som ikke har tilbudt seg å betale.

Anonymkode: 0d69b...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig splitter man regningen! Med mindre han inviterer ut på en veldig spesiell date på et dyrt sted eller noe, da forventer jeg at han betaler.

Anonymkode: a543b...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge at hver person betaler for hva vedkommende har brukt. Som du sier: vi lever i 2016. Kvinner har akkurat like mye muligheter til å tjene sine egne penger som menn. 

Disse venninnene dine er golddiggere. Rett og slett. 

Anonymkode: 07148...f55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det en selvfølge at hver person betaler for hva vedkommende har brukt. Som du sier: vi lever i 2016. Kvinner har akkurat like mye muligheter til å tjene sine egne penger som menn. 

Disse venninnene dine er golddiggere. Rett og slett. 

Anonymkode: 07148...f55

Jeg hater også nyanser, intellektuell redelighet og empati. 

Anonymkode: 0d69b...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...