Gå til innhold

Svir når jeg snuser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt å legge snusen på høyre side, for å ikke belaste venstre side så mye. Merker at det ofte svir når jeg har den på den nye siden. Er det vanlig? Har snust i snart 5 år.

Anonymkode: 0409b...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt vanlig. Du irriterer slimhinnen i munnen som ikke er vandt med å være i kontakt med snusen.

 

Hadde du sluttet en måneds tid og begynt igjen ville det svidd like herlig på høyresiden :)

 

Det går over!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har begynt å legge snusen på høyre side, for å ikke belaste venstre side så mye. Merker at det ofte svir når jeg har den på den nye siden. Er det vanlig? Har snust i snart 5 år.

Anonymkode: 0409b...cf9

Hvis du ikke har brukt høyre side tidlige, så er det normalt at det svir og ikke noe farlig. Har snust i 9 år. Jeg har opplevd den svi'ingen selv og syns det er behagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å snus! Ser jævlig ut, lukter jævlig og lite attraktivt. Dårlig for helsen din er det også.

Anonymkode: 5dbf0...641

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en ting som hjelper og det er å kutte ut snusingen.Som AB over meg sier; Snusing er turn off og det er helseskadelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honey Dew skrev:

Det er kun en ting som hjelper og det er å kutte ut snusingen.Som AB over meg sier; Snusing er turn off og det er helseskadelig

Spurte jeg om snusing var attraktivt eller ikke?

Anonymkode: 0409b...cf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å snus! Ser jævlig ut, lukter jævlig og lite attraktivt. Dårlig for helsen din er det også.

Anonymkode: 5dbf0...641

Kan du tvinge noen til å slutte med snus? Og spurte jeg forresten om helsefarene ved snus?

Anonymkode: 0409b...cf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Raspberrypai skrev:

Nei, men hvorfor i all verden lage et innlegg hvor man viser bekymring for en bivirkning ved snus når man i tillegg er bestemt på at man ikke slutte å snuse?

Og hva er problemet med at han nevner helsefarene ved snus, det er en realitet, og tåler man ikke høre at snus er farlig så har man et problem. Ingen som har sagt at det er galt og snuse, for all del folk må snuse hvis de vil, men ingen vits i å benekte helsefarene ved snusing.

Han sa bare at snus er dårlig for helsen, det betyr ikke at du må stoppe. Om man velger å snuse til tross for helseskadene så er det et valg man selv tar. Iværtfall ikke klag på ubehag ved snusing hvis du ikke tåler å høre at det er helseskadelig, det blir rett og slett for dumt.

De fleste vet at snus ikke er helsebringende, så hvorfor skal man dra inn det i hver eneste tobakksrelaterte diskusjon? Man kan fint diskutere et emne, uten å bestandig måtte dra inn slike ting. Er mye som er helseskadelig, hvis vi skal ta den diskusjonen. Bilkjøring forurenser, godteri og raffinert sukker er usunt, røyking er skadelig (mye mer skadelig enn snus), listen er lang. Skal man kutte ut alt som er eller kan være skadelig?

Anonymkode: 0409b...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Raspberrypai skrev:

Vil påstå at bilkjøring er et langt mer nødvendig onde enn snusing. Bilkjøring har iværtfall en nytteverdi, så å trekke det inn i diskusjonen blir bare usakelig. Og hvorfor dra inn rafinert sukker? Vi diskuterer snus, ikke kosthold. Du hadde en bekymring, og da er det gitt at helseaspekter ved snus blir dratt inn. Man spør ikke om et snus relatert spørsmål i en helsetråd om man ikke tåler at helsediskursen ved snus blir dratt frem. 

Pluss, rafinert sukker er faktisk nødvendig for noen, selv hvor usunt det måtte være. Ved diabetes type 1 og reaktiv hypoglykemi så er faktisk rafinert sukker en av de raskeste kildene til å få opp igjen blodsukker ved føling. Snus derimot har ingen helsegevinst ved noen aspekter, men skjønner ikke hvorfor du blir så hårsår over at det blir dratt frem at snus er skadelig. Ta det heller på en voksen måte og aksepter det. Ser virkelig ikke behovet for å lage en så stor greie ut av at noen kommenter at snus er helseskadelig. Det jo skadelig, noen nevnte det, ok om du vet det alt, da kan man jo heller svare at man er klar over helserisikoen og satt punktum der. 

Bilkjøring er mer nødvendig enn snusing, ja. Men det forurenser, det er poenget. Ville bare sette ting i perspektiv. Hvis man skal kutte ut eller ikke begynne med alt som kan ha en helserisiko i en eller annen form, kan man nesten ikke gjøre en dritt. Hverdagen blir da mye kjedeligere (og tyngre mtp at man da ikke kan kjøre bil f. eks, det forurenser jo). Så nei, det er ikke usaklig å trekke inn eksempler. Da er det i så fall like usaklig av deg å skulle gni det inn i trynet på folk at snus kan en helserisiko.

Hvorfor er det så viktig for deg å poengtere at snus er helseskadelig? Kjenner du meg eller? Det er greit at det muligens kan være det, men i forhold til røyk er snus harmløst. Folkehelsen totalt sett vil nok være tjent med at folk bruker snus i stedet for sigaretter. Og der kan snusen faktisk gjøre en viktig forskjell, uansett om du vil se det eller ei.  

Det er du som lager en stor greie ut av ting, ved å påberope deg oppgaven som helseminister og moralpoliti. Ser du ned på folk som gjør noe annet enn deg?

Anonymkode: 0409b...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose 2.0
12 timer siden, Honey Dew skrev:

Det er kun en ting som hjelper og det er å kutte ut snusingen.Som AB over meg sier; Snusing er turn off og det er helseskadelig

Verdens minst motiverende grunn til å slutte. Man begynner ikke å snuse for andre sin del, så hvorfor skal man slutte for andre sin del? 

Til TS: Det svir noe helt vanvittig om jeg legger snusen på venstre side også, så jeg holder meg konstant til høyre side. Om du vil belaste munnen mindre er det bedre å kutte ned på snusingen og/eller gå noen timer hver dag hvor du ikke snuser. Eventuelt kan du prøve med en mildere snus til å begynne med? Har ikke prøvd det selv da jeg generelt ikke liker å snuse på venstre side, så vet ikke hvor godt det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...