Gå til innhold

Lønn vikarlærer - stemmer dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått jobb som ufaglørt lærer i barneskolen. Er ringevikar, altså timesbetalt lærer. Lønnen er på 319 000 i året, altså ikke stort. Men jeg bruker mye tid på forberedelse/etterarbeid, da jeg stepper inn for noen som er sykemeldt. Jeg får jo bare betalt for tiden jeg faktisk underviser, så nå lurer jeg rett og slett på: Er det 160 jeg får i timen, for undervisningstimene, og ingenting annet..? I så fall er det helt ufattelig dårlig betalt. Mye ansvar i jobben også..

Anonymkode: cc099...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har nettopp fått jobb som ufaglørt lærer i barneskolen. Er ringevikar, altså timesbetalt lærer. Lønnen er på 319 000 i året, altså ikke stort. Men jeg bruker mye tid på forberedelse/etterarbeid, da jeg stepper inn for noen som er sykemeldt. Jeg får jo bare betalt for tiden jeg faktisk underviser, så nå lurer jeg rett og slett på: Er det 160 jeg får i timen, for undervisningstimene, og ingenting annet..? I så fall er det helt ufattelig dårlig betalt. Mye ansvar i jobben også..

Anonymkode: cc099...a70

Da jeg var lærervikar fikk jeg over 200 kr i timen. Forberedelser gjorde jeg på slutten av dagen. Men jeg hadde en liten faststilling på den skolen i tillegg.

Anonymkode: c4449...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ufaglært, og hadde bare litt erfaring fra SFO før jeg begynte å jobbe på den skolen

Anonymkode: c4449...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 i timen er altså grovt regnet timelønn for full stilling med lønn 319 000 i året. Skulle tro jeg blir kompensert for etterarbeid/forarbeid i timelønnen da, men jeg vet liksom ikke. HI

Anonymkode: cc099...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke kjent med skole, men i barnehage får utdannet personale 4 timer ubunden tid i uka som skal gå til planarbeid. All tid man bruker utenom er ikke betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Timelønnen din dekker også forberedlse. Ca 15min pr undervisningstime. 

Som oftest kommer du nok til å få ferdige opplegg, men i de periodene du selv forbereder alt ville jeg forhørt meg med de andre lærerne på trinnet. De har ofte en plan for hva som skal bli gjennomgått ila uken. 

Du får nok med enn 160 kr timen😊 Tror jeg fikk 240 da jeg var lærervikar. (2 år siden).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke betalt bare for 45 minutter, men for hele undervisningstimen - det innebærer da også for- og etterarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har 60 min timer da. Ja, jeg håper jeg får mer enn 160 timen, hvis jeg bare får for undervisningstiden. Det må jeg jo få, ellers blir jo timelønnen (inkludert all tid jeg bruker på planlegging og generell tilstedeværelse), på godt under hundrelappen. Det kan jeg ikke gå med på, rett og slett. SÅ givende synes jeg det ikke er, tross alt.

Jeg er i et kortvarig vikariat for en som er sykemeldt, og derfor må jeg planlegge en del. Hun har ofte bare skrevet målene og hva de skal igjennom, så må jeg planlegge hvordan jeg skal lære dem det/printe ut oppgaver/rette dem, osv. (til nå ikke gjort så mye retting da, det må jeg innrømme)! Det skal og sies at det er en utfordrende klasse, med flere utfordrende elever, og mange på ganske ulikt nivå (noe som er ganske vanlig, men likevel). Ligger ganske mye ansvar på mine skuldre, noe jeg ikke blir kompensert for, slik jeg ser det.

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som ufaglært lærervikar med null erfaring kom jeg til ferdig opplegg, og fikk et sted mellom 240,- og 265,- per time, avhengig av hvilket fag jeg undeviste i. Dette var i voksenopplæring for innvandrere/asylanter/andre fremmedspråklige. Vet ikke om satsene er annerledes i vanlig grunnskole. 160,- høres veldig lite ut. Spesielt siden du har ansvar for å lage opplegg og lignende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med skolen og spør hvor mye tid de forventer at du skal bruke utenom undervisningen. Enten skal du skrive timer for undervisning og forberedelse, eller så vil de bare at du skal dukke opp i timen uten å være forberedt evt. skal forberedelsen være så kort at effektiv timelønn ikke havner mye lavere enn 160. 

Når du sier ufagleært, mener du da at du mangler PPU/lærerutdanning, eller at du ikke har noe relevant utdanning (utover VGS)? Om du f.eks. har master i matematikk, og underviser i matematikk så burde du få høyere lønn enn en som ikke har relevant utdanning innen faget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er sekstiminutters undervisningstimer så er lønnen inkludert for- og etterarbeid. Derfor, med sekstiminutters undervisningstimer, vil en skoletime som du får betalt for være mer enn 60 minutter. 

Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du spør her, og ikke på skolen der du jobber. Det er bare de som kan gi deg garantert korrekt svar på hva de forventer av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Sjøbanan skrev:

Ja, jeg har 60 min timer da. Ja, jeg håper jeg får mer enn 160 timen, hvis jeg bare får for undervisningstiden. Det må jeg jo få, ellers blir jo timelønnen (inkludert all tid jeg bruker på planlegging og generell tilstedeværelse), på godt under hundrelappen. Det kan jeg ikke gå med på, rett og slett. SÅ givende synes jeg det ikke er, tross alt.

Jeg er i et kortvarig vikariat for en som er sykemeldt, og derfor må jeg planlegge en del. Hun har ofte bare skrevet målene og hva de skal igjennom, så må jeg planlegge hvordan jeg skal lære dem det/printe ut oppgaver/rette dem, osv. (til nå ikke gjort så mye retting da, det må jeg innrømme)! Det skal og sies at det er en utfordrende klasse, med flere utfordrende elever, og mange på ganske ulikt nivå (noe som er ganske vanlig, men likevel). Ligger ganske mye ansvar på mine skuldre, noe jeg ikke blir kompensert for, slik jeg ser det.

HI

 

Hvor kortvarig er vikariatet ditt? Dersom det er for mer enn 4 uker, skal du ha månedsbetalt. Totalen er lavere enn ved timesbetalt, men du vil jo samtidig få flere timer. 

Anonymkode: 291f5...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 4 års lærerstudent og jobber som ringevikar på skole ved siden av studiet. Får lønn som lærer uten godkjent utdanning og har da en timelønn på 320 kr. Får ingen tillegg til tross for at jeg har en del undervisningskompetanse (er nesten ferdig utdannet, kun fordypningsfag + masteroppgave igjen). Men jeg får da kun betalt for undervisningstimer og ikke inspeksjoner. Må jo selvfølgelig forberede meg til undervisningen, men dette er en del av timelønna. Har langt kortere arbeidsdager enn når jeg jobbet på butikk f.eks. men tjener ikke noe mindre i løpet av arbeidsdag på skolen enn på butikk for å si det sånn :) 

 

Anonymkode: 99413...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. mai 2016 at 18.39, Sjøbanan skrev:

Ja, jeg har 60 min timer da. Ja, jeg håper jeg får mer enn 160 timen, hvis jeg bare får for undervisningstiden. Det må jeg jo få, ellers blir jo timelønnen (inkludert all tid jeg bruker på planlegging og generell tilstedeværelse), på godt under hundrelappen. Det kan jeg ikke gå med på, rett og slett. SÅ givende synes jeg det ikke er, tross alt.

Jeg er i et kortvarig vikariat for en som er sykemeldt, og derfor må jeg planlegge en del. Hun har ofte bare skrevet målene og hva de skal igjennom, så må jeg planlegge hvordan jeg skal lære dem det/printe ut oppgaver/rette dem, osv. (til nå ikke gjort så mye retting da, det må jeg innrømme)! Det skal og sies at det er en utfordrende klasse, med flere utfordrende elever, og mange på ganske ulikt nivå (noe som er ganske vanlig, men likevel). Ligger ganske mye ansvar på mine skuldre, noe jeg ikke blir kompensert for, slik jeg ser det.

HI

 

Hvordan i alle dager kan ufaglærte lage opplegg for utfordrende klasser / vanlige klasser, rette prøver  Etc? Assistenter skjønner jeg er superviktig å ha, men vil tro ufaglærte som styrer en klasse er kilde til mye rart?

Anonymkode: c9f96...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...