Gå til innhold

Uplanlagte graviditeter - feil i innsamlede data


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan selvsagt ikke vite, men jeg nekter plent å tro at det er tilgang på eller informasjon om prevensjon som fører til disse såkalte uplanlagte graviditetene kronikkforfatteren skriver om. I Norge i 2016 er det vel ingen kvinner i fruktbar alder som ikke vet hvor man henvender seg for prevensjonsveiledning. P-piller er til og med gratis for yngre kvinner.

http://www.dagbladet.no/kultur/skammelig-at-en-av-fire-blir-uplanlagt-gravide/60139443

Jeg tror ganske enkelt at svært mange av de som oppgir å ha blitt uplanlagte gravide har latt være å ta pillen eller fusket med prevensjonen på annet vis, for eksempel fått for lenge med p-staven sin for så å hevde at de ble uplanlagt gravide. Jeg kjenner selv til altfor mange slike tilfeller og jeg kan rett og slett ikke tro at min omgangskrets er unik i så måte. Jeg tror den representerer virkeligheten ganske godt. Felles for de jeg kjenner er at de egentlig har ønsket barn, men har hatt motvillige menn/kjærester eller ikke en fast partner å få barn med (blitt gravide med sexvennen sin). 

 

Hva tror dere?

Anonymkode: 50a92...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan selvsagt ikke vite, men jeg nekter plent å tro at det er tilgang på eller informasjon om prevensjon som fører til disse såkalte uplanlagte graviditetene kronikkforfatteren skriver om. I Norge i 2016 er det vel ingen kvinner i fruktbar alder som ikke vet hvor man henvender seg for prevensjonsveiledning. P-piller er til og med gratis for yngre kvinner.

http://www.dagbladet.no/kultur/skammelig-at-en-av-fire-blir-uplanlagt-gravide/60139443

Jeg tror ganske enkelt at svært mange av de som oppgir å ha blitt uplanlagte gravide har latt være å ta pillen eller fusket med prevensjonen på annet vis, for eksempel fått for lenge med p-staven sin for så å hevde at de ble uplanlagt gravide. Jeg kjenner selv til altfor mange slike tilfeller og jeg kan rett og slett ikke tro at min omgangskrets er unik i så måte. Jeg tror den representerer virkeligheten ganske godt. Felles for de jeg kjenner er at de egentlig har ønsket barn, men har hatt motvillige menn/kjærester eller ikke en fast partner å få barn med (blitt gravide med sexvennen sin). 

 

Hva tror dere?

Anonymkode: 50a92...7f0

  Teller dager etter siste mensen.

+Bommer med noen dager.

+Dropper prevensjon.

+Blir gravid.

= Uplanlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan selvsagt ikke vite, men jeg nekter plent å tro at det er tilgang på eller informasjon om prevensjon som fører til disse såkalte uplanlagte graviditetene kronikkforfatteren skriver om. I Norge i 2016 er det vel ingen kvinner i fruktbar alder som ikke vet hvor man henvender seg for prevensjonsveiledning. P-piller er til og med gratis for yngre kvinner.

http://www.dagbladet.no/kultur/skammelig-at-en-av-fire-blir-uplanlagt-gravide/60139443

Jeg tror ganske enkelt at svært mange av de som oppgir å ha blitt uplanlagte gravide har latt være å ta pillen eller fusket med prevensjonen på annet vis, for eksempel fått for lenge med p-staven sin for så å hevde at de ble uplanlagt gravide. Jeg kjenner selv til altfor mange slike tilfeller og jeg kan rett og slett ikke tro at min omgangskrets er unik i så måte. Jeg tror den representerer virkeligheten ganske godt. Felles for de jeg kjenner er at de egentlig har ønsket barn, men har hatt motvillige menn/kjærester eller ikke en fast partner å få barn med (blitt gravide med sexvennen sin). 

 

Hva tror dere?

Anonymkode: 50a92...7f0

All sikkerhetsinformasjon om prevensjon er oppgitt ved perfekt bruk.
Perfekt bruk er tilnærmet umulig å få til, og det fører til mange uplanlagte graviditeter.

Noen tilfeller er helt sikkert bevisst eller ubevisst slurv, men jeg tror at det langt oftere handler om ubevisste/uoppdagede feil.

En dag med løs mage (ikke oppkast og diaré).  Det kan være så lite at man egentlig ikke tenker over det engang, og p-pillen er ikke like sikker lenger.
P-staven kan ha kortere virkningstid enn oppgitt, eller personen med p-staven kan ha dårlig opptak av virkemiddelet.
Spiralen kan sitte noen mm feil tross bekreftet plassering med ultralyd.
Noen "rakkere" kan snike seg forbi steriliseringen.

 

Men det er også viktig å huske på at uplanlagt ikke nødvendigvis er det samme som uønsket.


 

Anonymkode: b201b...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fysj, disse barna burde vært abortert og plusset på abortstatistikken.

 

Anonymkode: 6d376...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker var p pillen? 99,2%? Det er ganske bra, så i såfall kan jeg ikke fatte hvordan hele byen jeg er oppvokst i har klart å bli uplanlagt gravid selv om de gikk på pillen. Først fikk en jente baby, så ble venninne på venninne av henne uplanlagt gravid. Er nok noen sniker;)

Anonymkode: 0c5e8...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...