Gå til innhold

Hvis hunder skal være "like mye verdt" som mennesker


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Dyr burde ikke tilegnes menneskelig egenskaper, men rettigheten til å behandles som et levende og følende individ

Anonymkode: 02f1f...a8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det dyret som betyr mest for meg (hunden min, som jeg har hatt i 13 år), betyr mer for meg enn et fremmed menneske, så i "brennende hus"-scenarioet som ofte blir tvunget inn i dette underforumet ville jeg heller reddet henne enn et fremmed menneske. I mitt hode er ikke "bikkjer bikkjer", men individer som har visse forventinger til deg som ukjente mennesker gjerne ikke ville hatt. Jeg ser på hunden min som et individ som ser til meg, spesifikt, for beskyttelse og å svikte denne tilliten ville for meg vært utenkelig. 

Anonymkode: 7b963...ba1

Du vil i ytterste konsekvens latt en baby brenne i hjel fordi du ville prioritert å heller redde hunden din?

Anonymkode: fc8e2...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om man nå skal begi oss inn i "dyr og mennesker er like mye verdt" tankegangen, så åpner jo det opp for noen interessante konsekvenser. La oss si at det er opp til hvert enkelt menneske å velge hva eller hvem som fortjener å reddes, basert på den verdien dyret/mennesket har for oss. 

Jeg er meget glad i tøffeldyr. Det er noe eget ved dem - jeg synes faktisk de er litt søte. Jeg dreper dem ikke dersom de forviller seg inn i huset, det gjør jeg heller ikke med eddekopper, men jeg tar dem i hånda og slipper dem ut.

Et vilt fremmed menneske derimot, stiller jeg meg likegyldig til. Mennesker er ikke søte. De kan være irriterende, de kan lyve, de kan spise opp alle de gode twistbitene i skåla, ta den siste kaffeskvetten uten å sette på ny, henge dorullen på plass feil vei, og så videre.

 

Så da er det å anse som helt legitimt at jeg, i tilfelle bygningen brenner, heller redder et skrukketroll enn et menneske?

Anonymkode: fc8e2...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ole brumm skrev:

Du har to typer mennesker. Idioter og smarte. 

Idioter; les HI. Slike folk som tror at likeverd betyr å sette hunder i fengsel og la de løpe fritt. 

Så har du de smarter;
De som mener at mennesker og dyr er like mye verdt. De fortjener respekt og kjærlighet. Dersom en hund blir mishandlet, så skal han som er skyldig straffes. På lik linje som at et barn blir mishandlet, eller en som blir utsatt for blind vold. Jeg sier ikke lik straff! Men straff er på sin plass. 
Et dyr skal ikke leke sirkushest for vår underholdning. De skal ikke bli tvunget til å danse og hoppe dag inn og dag ut. Mishandles når de ikke gjør det de "må". Leve i trange bur og skitt. Et dyr som arbeidsdyr, om det så er narkohund eller melkeku, de skal behandles med respekt. De har rett til et liv som er verdt å leve. 
En hund f.eks skal ha rom til å røre på seg, leve behagelig i noen timer i et bur. En løve og en hund kan ikke sammenlignes, men en løve skal ha et hjem. Et hjem som er tilrettelagt for ham, ikke et bur i bakgården til Ola Nordmann. 
Dyr skal også få en respektfull død. Det å knekke nakken på høne eller slå ihjel en katt med spade, det burde straffes. De skal dø en human død, med respekt. Dette gjelder alt og alle på denne jord. Samme om de er til for at Ola Nordmann skal få undertøy av pels, eller melk til frokost. 

Et dyr er like mye verdt, som et menneske. 
Samme om det er snakk om kjæledyr, arbeidsdyr eller frie dyr. 

Dyr skal behandles med respekt. Det å pynte opp en chihuahua i tutu er ikke å respektere dyret. 
Det er forskjell på å behandle et dyr som noe de ikke er, og det å respektere de og gi de rettigheter. Som det å leve et godt liv og human død. Det er å gi et dyr rettigheter, i form av et verdig liv! 

Det er et naturlig skille mellom mennesker og dyr. Men når mennesker får lov til å plage og torturere andre, bare fordi de ikke er som oss, da har vi failet som mennesker. 
 

Flott og reflektert innlegg :tommelopp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg kan ikke fordra folk som prøver og menneskeliggjøre dyr, 

 

Mennesker er også dyr.............

Anonymkode: 928d1...5da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er menneskerasen som betrakter seg selv slm øverst i næringskjeden- hvem ga oss rett til det? Vi eier ikke jorda mer enn sndre arter selvom vi er det mest brutale,ekle, egoistiske og sadistiske arten som noensinne har eksistert!

Anonymkode: 7c431...4ee

ingen gir deg retten, man tar den.

Anonymkode: e1c97...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å behandle en hund som et menneske vil være et grovt overtramp mot hunden.

Selv om jeg også har en automatisk tanke og mening om at en hund ikke er like mye verdt som et menneske, synes jeg det er et tema som er interessant å filosofere over. For jeg kan ikke se at vi egentlig har noen god argumentasjon for hvorfor mennesker skal være mer verdt enn hunder? 

1. Noen sier pga intelligens. Hva da med de mennesker som har en funksjonshemming? Eller alzheimers?
2. Noen sier fordi det vil få større konsekvenser om et menneske dør, flere vil bli såret. Hva da med en hjemløs uten familie eller venner? 

Å si at et menneske har høyere verdi fordi det er et menneske er sirkelargumentasjon, og det sier jo egentlig ingenting.

Anonymkode: 4427b...781

En hund kan ikke lage maten din, en hund kan ikke tjene penger, en hund kan ikke lage musikk, en hund kan ikke vaske huset ditt, en hund kan ikke oppdra ungene dine eller hjelpe de med leksene,  en hund kan ikke prate, en hund kan ikke handle, en hund kan ikke fikse bilen din, en hund kan ikke fyre i peisen eller måke.  Noen hunder blir opptrent til å brukes som blindehunder, politihunder, eller servicehunder men de kan aldri erstatte de tingene et menneske kan gjøre, ei heller følelesesmessig.  Grunnen til at noen føler slik de gjør overfor dyrene er at de har det for godt. Det er nesten noe sykelig over det...og det er derfor mennesker som lar andre mennesker dø framfor bikkja si heldigvis får en lang fengselstraff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mennesker må gå foran dyr i f.eks brenne inne-scenarioer, eller hvis en hund biter et barn. Men det betyr jo ikke at jeg støtter tortur av dyr, eller synes det er greit med f.eks pelsoppdrett, cirkus eller dyremishandling. Det finnes jo nyanser her. 

De som behandler hunden sin som barn må jo gjerne gjøre det, men dersom de får et barn håper jeg jo at de faktisk setter barnet først.

Anonymkode: 396cb...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, DreamOn skrev:

En hund kan ikke lage maten din, en hund kan ikke tjene penger, en hund kan ikke lage musikk, en hund kan ikke vaske huset ditt, en hund kan ikke oppdra ungene dine eller hjelpe de med leksene,  en hund kan ikke prate, en hund kan ikke handle, en hund kan ikke fikse bilen din, en hund kan ikke fyre i peisen eller måke.  Noen hunder blir opptrent til å brukes som blindehunder, politihunder, eller servicehunder men de kan aldri erstatte de tingene et menneske kan gjøre, ei heller følelesesmessig.  Grunnen til at noen føler slik de gjør overfor dyrene er at de har det for godt. Det er nesten noe sykelig over det...og det er derfor mennesker som lar andre mennesker dø framfor bikkja si heldigvis får en lang fengselstraff. 

Dette kan jo heller ikke mulithandikappede gjøre, vil det automatisk gjøre at en politihund er mer verdt enn en som er bundet til senga som ikke kan kommunisere? Hvorfor? eller hvorfor ikke?

https://dogvacay.com/blog/10-unexpected-side-benefits-of-having-a-dog/

http://pets.webmd.com/ss/slideshow-pets-improve-your-health

Så da burde jeg redde hunden over en mutlihandikappet, siden vi setter verdier i hva du redder gjør for deg. Samme med en baby, den vasker ikke akkurat trappa for deg eller tar oppvasken.

Og man får ikke automatisk lang fengselstraff, eller straff i det heletatt om man redder bikkja i det berømte brann scenarioet. Om hunden og babyen sitter rett atmed hverandre, så ja, da kan du nok bli straffet. Men om de skulle være i forskjellige rom i huset, så har du faktisk loven på din side om du redder den du anser som minst risikofylt å redde. Og den risikoen er det kun du selv som kan vurdere, for jeg antar brannvesenet ikke har dukket opp på dette tidspunktet, ellers hadde de gjort det for deg :p

Anonymkode: 1c2bd...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...