Gå til innhold

Hvis hunder skal være "like mye verdt" som mennesker


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Og ha akkurat de samme, eller tilnærmet de samme, rettighetene som mennesker, så må også hunder få slippes løs ut i naturen, for dersom hunder skal være like høyt i næringskjeden og ha like høy verdi (og påfølgende like rettigheter) som mennesker, blir det å ha hunder i fangenskap, imot dere vilje, helt feil. Det er da galt. Det blir urett å holde voksne individer av dyr likeverdige mennesker i fangenskap. Dette gjelder selvfølgelig alle andre dyr, dersom de skulle hatt lik verdi som et menneske. 

Det skremmer meg at det finnes mange der ute som mener at det bør være slik, at dyr og mennesker stiller på lik linje, for jeg er grunnleggende uenig i det og for å holde meg til temaet kjæledyr så må jeg få si at dersom jeg hadde sett på hunder som det nevnt ovenfor så hadde det ødelagt hele mitt forhold til hunder, dersom dyr skal være likeverdige mennesker må man også på samme måte som man stiller krav ovenfor mennesker også stille krav til dyrene. Det er f.eks straffbart for en hund å bite eller drepe et menneske, eller en annen hund. Fengselsstraff i 10 år? 

I USA på begynnelsen av 1900-tallet så fikk to elefanter dødsstraff fordi de hadde drept et menneske, den ene elefanten ble faktisk hengt og den andre fikk strøm og ble grillet. Fra 1300-1800-tallet hang de noen ganger griser og hadde rettssaker for griser som hadde gjort ugjerninger. Insekter kunne også risikere straff for ugjerningene sine. Dyrene ble straffet eller utstøtt. I 1750 ble et hunnesel frikjent for sex med menneske fordi eselet hadde hatt god oppførsel tidligere og "godt rykte". Slike ting gikk heldigvis mennesker litt bort fra etterhvert, men er vi på vei tilbake dit? At man snakker om dyrerettigheter (og påfølgende fengselsstraffer/bøter) istedet for dyrevelferd? 

Kan ikke dyr få være dyr, da? Bikkjer er bikkjer, liksom. Det er dyr, de skal ikke ha samme rettigheter eller verdi som mennesker. Det betyr ikke at de skal behandles dårlig, de skal behandles godt, men de skal behandles som de dyrene de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Helt enig med deg. Har sett alt for mange ganger at dyrene blir behandlet som et menneske. "Se hun er som et menneske" er dummeste jeg hører. Det er ønsketenking fra menneskers side å finne likheter mellom dyr og mennesker. Blir sikkert halshugd her nå, men dyr er dyr å skal behandles deretter, det funker ikke å sette seg ned å forklare en hund at det er farlig å løpe uti veien, eller at de ikke må knurre fordi det liker ikke folk. De trenger disiplin (ikke i form av vold) og kjærlighet, men de kan ikke komme på samme høyde som mennesker fordi de gjør ting ut ifra instinkter. Instinkter som vi mennesker har lært å kontrollere ved oss selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund (eller et annet dyr for den saks skyld) vil alltid være en hund. Å tillegge hunden menneskelige egenskaper er kort og greit ekstremt dårlig gjort ovenfor hunden. Når det er sagt så er jeg fullstendig for at dyr skal behandles med respekt men å si at de er "like mye verdt" blir i mitt hode litt feil. Et menneske er et menneske og en hund er en hund og kan ikke sammenlignes - Ferdig snakka lissom. Jeg er fryktelig glad i hundene mine men de er ikke mennesker - de er hunder. Det blir helt feil å skulle sidestille dem med mennesker, men det betyr ikke at de ikke fortjener å bli behandlet bra og rettferdig på alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte vil nok himle med øya av at her i huset blir hunden sett på som et fullverdig familiemedlem, som betyr at hunden blir behandlet med respekt og verdighet.

Alle er inneforstått med at dette er en hund, og som skal behandles deretter. Hunden har altså oppdragelse og grenser, den får dekket sine behov for mental og fysisk stimulans/trening. Den blir oppfulgt med veterinær, og har utstyr og mat som er tilpasset dens behov.

Som jeg ser det er det ofte to ekstreme ytterpunkter i disse diskusjonene. Den ene siden som mener at hund er hund, hunden skal kues og den skal føye seg etter/godta/tåle at barn f.eks pirker den i øya - sier hunden i fra, ved å bite, er det hundens feil og den må dø. Hunden skal stå ute hele dagen, og da trenger den ikke så mye tur. ''Klikkertanter'' er oppskrytte, her gjelder rangordning.

Og så har vi den andre siden der alle hunder skal dikkes og dulles med. Hunder kan fint puttes i en barnevogn og gå rundt med kjole. Alle hunder skal holdes i live, til tross for at det beste for hunden ville vært å få slippe.

Jeg er for at straffene for dyremishandling burde være strengere, ikke fordi at jeg vil likestille dyrene med mennesker, men fordi handlingene er utført av mennesker. Det er jo det som skiller oss fra dyr. Vi vet forskjellen på rett og galt, dyr handler ut i fra instinkter. Selvfølgelig kan man ikke sette en hund i fengsel, tullete sammenligning. En hund må ofte bøte med livet, hvis den i verstefall skulle bite.

Men så klart skal det være strengere straff for å mishandle/drepe et menneske. Nå mener jeg at straffenivået i Norge generelt er altfor lavt, og at barns rettigheter er helt latterlige i enkelte tilfeller, men det blir en annen diskusjon.
 

Anonymkode: 073f8...1b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger hunden min sitt liv  over TS sitt any day , om jeg måtte velge-:). Helt meningsløs og forstyrret  debatt- det trengs MER fokus på dyrevelferd, ikke mindre. Har null betydning en ullen, utydelig og surrete babbel som TS kommer med. I USA får dyremishandlere opptil 50 år i fengsel og det gleder meg stort!-:)   Ler i barten av folk som ikke skjønner når feks hundeeiere uttrykker kjærlighet gjennom morsomme sammenligninger osv.  Surprise! Hundeeiere VET og  SER at en hund er et menneske men vist pokker kan den enkelte hunds verdi være tusen ganger høyere i eierens øyne enn en tifleldig idiot. 

Anonymkode: 78381...587

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RETTELSE  fra AB-  IKKE  er et menneske 

Anonymkode: 78381...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mer glad i dyr enn i mennesker. Det må jeg få lov å være. Men jeg elsket dyr forde de er dyr og ikke mennesker. Men dyr skal ha like rettigheter på trygghet og omsorg som mennesket. Dyrevelferd er viktig. 

Anonymkode: 7c927...1bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er menneskerasen som betrakter seg selv slm øverst i næringskjeden- hvem ga oss rett til det? Vi eier ikke jorda mer enn sndre arter selvom vi er det mest brutale,ekle, egoistiske og sadistiske arten som noensinne har eksistert!

Anonymkode: 7c431...4ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tegn på overdreven velstand nå folk setter dyra sine foran mennesker.  Her på forumet er det mennesker som hadde reddet bikkja si før de hadde reddet en baby.   Vi vet at vi har det for godt når folk tanker på den måten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdi sitter i hodet. Alle eller ingen har verdi alt etter hva man bestemmer seg for. Personlig velger jeg å sette verdi på individet basert på en sum av dens holdninger oppførsel. Kunne godt satt en hund over en drapsmann. Er relativt

Anonymkode: 63fb5...1ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er disse menneskene  som mener at hunder skal være likeverdig mennesker?

Jeg kjenner mange hunder hundegale folk, og jeg kjenner enkelte ekstreme dyrevernere. Men det jeg ikke kjenner er noen som mener hunden og menneske skal behandles likt. Selv ikke de som mener at dyr og mennesker har lik egenverd. Hvordan de behandles skal tilpasses deres natur. Og selv de fleste ekstreme dyrevernere er i stand til å se at hunder er utviklet gjennom tusenvis av år til å leve med og rundt mennesker. Ikke fritt i naturen, og at vi faktisk svikter hundene om vi ikke styrer livet deres (og tar vare på de).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel ikke at mennesker setter dyrene sine høyt, men at det fortsatt finnes elendig dyrevern rundt om i verden. Resultatet av å se ned på dyrene er pining og tortur på det groveste. Laaaangt under dyrenes verdi og bli behandlet sånn. Norge er vel ikke den verste, men dyr blir forsømt og mishandlet her også, så må vel si at det finnes mennesker som virkelig elsker dyrene sine og setter dem høyt er glad lesning, framfor all den elendigheten mennesker begår mot dyr ellers, og det er ikke få.  Syns det er et enda større problem! Vi mennesker har overhodet ingen rett til å plage dyr. Sånne mennesker setter jeg virkelig ikke høyt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nitti
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger hunden min sitt liv  over TS sitt any day , om jeg måtte velge-:). Helt meningsløs og forstyrret  debatt- det trengs MER fokus på dyrevelferd, ikke mindre. Har null betydning en ullen, utydelig og surrete babbel som TS kommer med. I USA får dyremishandlere opptil 50 år i fengsel og det gleder meg stort!-:)   Ler i barten av folk som ikke skjønner når feks hundeeiere uttrykker kjærlighet gjennom morsomme sammenligninger osv.  Surprise! Hundeeiere VET og  SER at en hund er et menneske men vist pokker kan den enkelte hunds verdi være tusen ganger høyere i eierens øyne enn en tifleldig idiot. 

Anonymkode: 78381...587

Glemte du en "ikke" der, eller mener du det du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tekopper skrev:

Hvem er disse menneskene  som mener at hunder skal være likeverdig mennesker?

Jeg kjenner mange hunder hundegale folk, og jeg kjenner enkelte ekstreme dyrevernere. Men det jeg ikke kjenner er noen som mener hunden og menneske skal behandles likt. Selv ikke de som mener at dyr og mennesker har lik egenverd. Hvordan de behandles skal tilpasses deres natur. Og selv de fleste ekstreme dyrevernere er i stand til å se at hunder er utviklet gjennom tusenvis av år til å leve med og rundt mennesker. Ikke fritt i naturen, og at vi faktisk svikter hundene om vi ikke styrer livet deres (og tar vare på de).

Og hvem er du som mener at du fortjener bedre enn en hund? Mener du at absolutt alle mennesker er mer verdt enn dyr?? Skal si at jeg glatt reddere hund før deg, forde du tar det for gutt at du som menneske fortjener bedre. Det gjør deg til et ufordragelig menneske og fortjener mindre enn dyr.

Anonymkode: 7c927...1bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nitti skrev:

Glemte du en "ikke" der, eller mener du det du skrev?

Eh.. om du ser ette,r så plusset jeg "ikke "I post rett etter:)

Anonymkode: 78381...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem er du som mener at du fortjener bedre enn en hund? Mener du at absolutt alle mennesker er mer verdt enn dyr?? Skal si at jeg glatt reddere hund før deg, forde du tar det for gutt at du som menneske fortjener bedre. Det gjør deg til et ufordragelig menneske og fortjener mindre enn dyr.

Anonymkode: 7c927...1bd

Jeg sa aldri at et menneske er mer verdt enn en hund, men at man ikke kan behandle de likt og under de samme forutsetningene. 

At jeg mener at hunder feks ikke bør være en juridisk person som kan arve eiendom og straffeforfølges (det ansvaret bør hvile på mennesket hvis oppgave det er å ta vare på hunden), betyr ikke at jeg mener at hunder ikke har egenverdi. Deres liv er et liv, og alle liv har verdi. 

Og en hund vil selvsagt være mer verdt for mange enn et menneske de misliker. Helt naturlig og det plager ikke meg at noen føler slik. Jeg bare tror du misforsto posten min litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Badebuksa skrev:

Og ha akkurat de samme, eller tilnærmet de samme, rettighetene som mennesker, så må også hunder få slippes løs ut i naturen, for dersom hunder skal være like høyt i næringskjeden og ha like høy verdi (og påfølgende like rettigheter) som mennesker, blir det å ha hunder i fangenskap, imot dere vilje, helt feil. Det er da galt. Det blir urett å holde voksne individer av dyr likeverdige mennesker i fangenskap. Dette gjelder selvfølgelig alle andre dyr, dersom de skulle hatt lik verdi som et menneske. 

Det skremmer meg at det finnes mange der ute som mener at det bør være slik, at dyr og mennesker stiller på lik linje, for jeg er grunnleggende uenig i det og for å holde meg til temaet kjæledyr så må jeg få si at dersom jeg hadde sett på hunder som det nevnt ovenfor så hadde det ødelagt hele mitt forhold til hunder, dersom dyr skal være likeverdige mennesker må man også på samme måte som man stiller krav ovenfor mennesker også stille krav til dyrene. Det er f.eks straffbart for en hund å bite eller drepe et menneske, eller en annen hund. Fengselsstraff i 10 år? 

I USA på begynnelsen av 1900-tallet så fikk to elefanter dødsstraff fordi de hadde drept et menneske, den ene elefanten ble faktisk hengt og den andre fikk strøm og ble grillet. Fra 1300-1800-tallet hang de noen ganger griser og hadde rettssaker for griser som hadde gjort ugjerninger. Insekter kunne også risikere straff for ugjerningene sine. Dyrene ble straffet eller utstøtt. I 1750 ble et hunnesel frikjent for sex med menneske fordi eselet hadde hatt god oppførsel tidligere og "godt rykte". Slike ting gikk heldigvis mennesker litt bort fra etterhvert, men er vi på vei tilbake dit? At man snakker om dyrerettigheter (og påfølgende fengselsstraffer/bøter) istedet for dyrevelferd? 

Kan ikke dyr få være dyr, da? Bikkjer er bikkjer, liksom. Det er dyr, de skal ikke ha samme rettigheter eller verdi som mennesker. Det betyr ikke at de skal behandles dårlig, de skal behandles godt, men de skal behandles som de dyrene de er. 

Jeg tenker at det dyret som betyr mest for meg (hunden min, som jeg har hatt i 13 år), betyr mer for meg enn et fremmed menneske, så i "brennende hus"-scenarioet som ofte blir tvunget inn i dette underforumet ville jeg heller reddet henne enn et fremmed menneske. I mitt hode er ikke "bikkjer bikkjer", men individer som har visse forventinger til deg som ukjente mennesker gjerne ikke ville hatt. Jeg ser på hunden min som et individ som ser til meg, spesifikt, for beskyttelse og å svikte denne tilliten ville for meg vært utenkelig. 

Anonymkode: 7b963...ba1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å behandle en hund som et menneske vil være et grovt overtramp mot hunden.

Selv om jeg også har en automatisk tanke og mening om at en hund ikke er like mye verdt som et menneske, synes jeg det er et tema som er interessant å filosofere over. For jeg kan ikke se at vi egentlig har noen god argumentasjon for hvorfor mennesker skal være mer verdt enn hunder? 

1. Noen sier pga intelligens. Hva da med de mennesker som har en funksjonshemming? Eller alzheimers?
2. Noen sier fordi det vil få større konsekvenser om et menneske dør, flere vil bli såret. Hva da med en hjemløs uten familie eller venner? 

Å si at et menneske har høyere verdi fordi det er et menneske er sirkelargumentasjon, og det sier jo egentlig ingenting.

Anonymkode: 4427b...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at svært intelligente dyr burde tilegnes grunnleggende rettigheter som å for eksempel ha friheten til å slippe sirkuslivet, pelsfarmer, vannparker, osv. Mener også at dyr burde i lovlig forstand få status som et individ og ikke et objekt (flere land har begynt å erkjenne dyr som individ, ikke Norge). 
Jeg synes det er merkelig at dyr kan få loven mot seg, men ikke har loven som beskytter slik som oss andre.

Dersom du abonnerer på Illustrert Vitenskap så har de skrevet en fin artikkel om dette med flere eksempler

Anonymkode: 02f1f...a8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...