Gå til innhold

Politiet får se alt du gjør - i sanntid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alle sammen helt glemt det gamle DDR, i tiårene som fulgte etter den andre verdenskrig? 

I DDR utnyttet tyske myndigheter noe av de samme prinsippene som nazistene. Tenkt, at på tysk jord - i andre halvdel av 1900-tallet - ble bygd en totalitær politi-stat. Mindre brutal enn Det Tredje Rike, mindre dødelig enn nazistene, og uten folkemord. Men langt, langt mer omfattende i sin kontroll over den tyske befolkningen.

Anonymkode: fe944...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, jabx skrev:

Hvilke problemstillinger? Skjult overvåkning har vært mulig i alle år. Det eneste dette forslaget ser ut til å endre på er at det oppdaterer lovverket for den nyeste teknologien. Vanlige telefonsamtaler har de jo alltid kunnet avlytte.

Hvem som bestemmer hva alvorlige kriminelle handlinger er om 50 år er irrelevant. Med en slik innstilling argumenterer du egentlig for at politiet ikke skal ha noen muligheter for å oppklare lovbrudd.

Problemet er at man ikke uten videre bør godta slike endringer når begrunnelsen blant annet omhandler terror. Om terrortrusselen blir borte en dag, tror du metodene for overvåkning forsvinner?

Og ikke begynn med stråmenn du og vær så snill.. Det ødelegger debatten. Klart jeg vil politiet skal oppklare lovbrudd. Det er overhodet ikke irrelevant å forsøke å se fremover når man tar slike beslutninger. Hva om han typen i Tyskland anno 1939 hadde muligheten til å overvåke like effektivt som dette forslaget åpner for. Det var riktignok ikke ulovlig å være jøde i årene før krystallnatten, men et så effektivt verktøy i gale hender er farlig.

Derfor bør man se litt tilbake i tid og lære litt av historien når man tar beslutninger som skal gjelde om 50 år. For man vet aldri hvordan samfunnet kan utvikle seg. 

Et annet eksempel er Kambodsja hvor 1/3 av landets innebyggere ble gjort til kriminelle ved et pennestrøk. Hva hadde de gjort galt? De kunne lese og var dermed akademikere og potensielle spioner fra vesten. 

Les litt historie, det er mer nyttig enn man tror. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Går vi rundt som vandrende potensielle lovforbrytere hver dag? Hele gjengen?

Og dette skal folk sitte og bruke tid på?

Da tror jeg vi må ta et kraftig oppgjør med hva som skal være kriminelt og ikke først.

Frp sitter ikke lenge, så slapp av. Blir bare et år til med overvåking.

Anonymkode: ee5b2...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alle sammen helt glemt det gamle DDR, i tiårene som fulgte etter den andre verdenskrig? 

I DDR utnyttet tyske myndigheter noe av de samme prinsippene som nazistene. Tenkt, at på tysk jord - i andre halvdel av 1900-tallet - ble bygd en totalitær politi-stat. Mindre brutal enn Det Tredje Rike, mindre dødelig enn nazistene, og uten folkemord. Men langt, langt mer omfattende i sin kontroll over den tyske befolkningen.

Anonymkode: fe944...b08

Gammelt vrøvl, det der.

 

Overvåkning i dag hadde ikke vært slik. Vi har lært en del siden dengang. Også at dette med overvåkning tvinger seg frem igjen, pga innvandring og annet dritt.

Anonymkode: f94b4...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎25‎.‎05‎.‎2016 at 9.18, AnonymBruker skrev:

Det får de værsågod gjøre for min del. Har ingenting kriminellt å skjule, bortsett fra å kjøpe dyre merkeklær og lyve om prisen til mannen min😁 

Anonymkode: 4834b...a2f

Å si at du ikke bryr deg om dette, blir det samme som å si at man ikke bryr seg om ytringsfriheten fordi man ikke har noe å si tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MiaMe skrev:

Å si at du ikke bryr deg om dette, blir det samme som å si at man ikke bryr seg om ytringsfriheten fordi man ikke har noe å si tenker jeg...

Å herrefred😑 

For en tåpelig sammenligning! Ytringsfrihet har ha ingenting med å overvåkning av kriminelle å gjøre. Hadde jeg ikke hatt noe å si, så hadde jeg vel ikke kommentert her heller, da? 

Anonymkode: 4834b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gammelt vrøvl, det der.

 

Overvåkning i dag hadde ikke vært slik. Vi har lært en del siden dengang. Også at dette med overvåkning tvinger seg frem igjen, pga innvandring og annet dritt.

Anonymkode: f94b4...938

Så var det denne historien igjen da. Hver gang sier samfunnet "aldri igjen", "vi har lært nå". Så finner vi en ny unnskyldning til å legitimere overvåkning og gjør de samme feilene gang på gang. Som eksemplet du selv skrev der (innvandring). Nå er utviklingen på vei dit samfunnet flere ganger har sagt det ikke vil. 

Tror du disse nye verktøyene og lovhjemlene vil bli trukket tilbake om innvandringen opphører?

Anonymkode: f78fc...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å herrefred😑 

For en tåpelig sammenligning! Ytringsfrihet har ha ingenting med å overvåkning av kriminelle å gjøre. Hadde jeg ikke hatt noe å si, så hadde jeg vel ikke kommentert her heller, da? 

Anonymkode: 4834b...a2f

Du kan ikke sette de to eksemplene rett mot hverandre på den måten. Det brukeren forsøkte å si til deg er at om du ikke har noe å skjule betyr ikke at du skal tillate overvåkning. Det blir en naiv og lettvint måte å se på problemstillingen. 

På samme måte som at "drit i ytringsfriheten, jeg har ikke noe å si uansett". MiaMe mente at du bør engasjere deg litt mer i hva som skjer rundt deg, vær litt mer kritisk til samfunnet dine barn skal leve i. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sette de to eksemplene rett mot hverandre på den måten. Det brukeren forsøkte å si til deg er at om du ikke har noe å skjule betyr ikke at du skal tillate overvåkning. Det blir en naiv og lettvint måte å se på problemstillingen. 

På samme måte som at "drit i ytringsfriheten, jeg har ikke noe å si uansett". MiaMe mente at du bør engasjere deg litt mer i hva som skjer rundt deg, vær litt mer kritisk til samfunnet dine barn skal leve i. 

Anonymkode: f78fc...85c

Hva får deg til å tro at jeg ikke engasjerer meg i hva som skjer i samfunnet?? Det er nettopp derfor jeg er for overvåkning for at mine og andres barn skal måtte slippe å oppleve bl.a terror på nært hold. At barnehagebarn skal slippe å bli misbrukt av potensielle overgripere, å slippe å måtte holde igjen ungdommene hjemme fra norway cup pga terrortrussel. 

Det ønsker jeg i min fremtid! 

Det blir så latterlig å bruke gammel historie som ett argument mot overvåkning når verden ikke kan sammenlignes med hvordan det var for mange år siden.  

Anonymkode: 4834b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at jeg ikke engasjerer meg i hva som skjer i samfunnet?? Det er nettopp derfor jeg er for overvåkning for at mine og andres barn skal måtte slippe å oppleve bl.a terror på nært hold. At barnehagebarn skal slippe å bli misbrukt av potensielle overgripere, å slippe å måtte holde igjen ungdommene hjemme fra norway cup pga terrortrussel. 

Det ønsker jeg i min fremtid! 

Det blir så latterlig å bruke gammel historie som ett argument mot overvåkning når verden ikke kan sammenlignes med hvordan det var for mange år siden.  

Anonymkode: 4834b...a2f

0g hvordan mener du egentlig at politiet / PST skal oppdage terrorisme - ved større overvåkning?

Tror du virkelig at terroristene er så forbanna tette i topplokket at de utveksler e-post eller tekstmeldinger til hverandre, som handler om tid og sted for terror-anslag? 

Anonymkode: fe944...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0g hvordan mener du egentlig at politiet / PST skal oppdage terrorisme - ved større overvåkning?

Tror du virkelig at terroristene er så forbanna tette i topplokket at de utveksler e-post eller tekstmeldinger til hverandre, som handler om tid og sted for terror-anslag? 

Anonymkode: fe944...b08

PST har så langt klart å ha god oversikt over terror ynglinger i Norge. Hvordan tror du de hadde klart det ellers uten overvåkning? Banket på døra deres og spurt "hei, driver dere og planlegger terror?" 

For nte gang som flere har nevnt her, gjelder det overvåkning av kriminelle. Det gjelder ikke folk flest. 

Anonymkode: 4834b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så var det denne historien igjen da. Hver gang sier samfunnet "aldri igjen", "vi har lært nå". Så finner vi en ny unnskyldning til å legitimere overvåkning og gjør de samme feilene gang på gang. Som eksemplet du selv skrev der (innvandring). Nå er utviklingen på vei dit samfunnet flere ganger har sagt det ikke vil. 

Tror du disse nye verktøyene og lovhjemlene vil bli trukket tilbake om innvandringen opphører?

Anonymkode: f78fc...85c

Håper slett ikke det. Da starter den bare igjen.

Hva som helst av tiltak for å stanse denne galskapen er ok for meg. Jeg skal ofre MYE for at innvandringen stanser.

Pr. i dag er dette den største trusselen vi har mot land, folk og kultur.

Anonymkode: f94b4...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper slett ikke det. Da starter den bare igjen.

Hva som helst av tiltak for å stanse denne galskapen er ok for meg. Jeg skal ofre MYE for at innvandringen stanser.

Pr. i dag er dette den største trusselen vi har mot land, folk og kultur.

Anonymkode: f94b4...938

Som innvandrer selv er jeg enig med deg. 

Det er mye mer elendighet enn det er positivt med å ta inn for mange uten at det stilles krav til integrering. Tidlig ble jeg lært opp av andre innvandrere av at man ikke trengte å jobbe i Norge. Man får penger uansett. 

Til det er jeg fort stolt til. 

 

Anonymkode: 4834b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper slett ikke det. Da starter den bare igjen.

Hva som helst av tiltak for å stanse denne galskapen er ok for meg. Jeg skal ofre MYE for at innvandringen stanser.

Pr. i dag er dette den største trusselen vi har mot land, folk og kultur.

Anonymkode: f94b4...938

Nå beveger du deg inn på at myndighetene bør bruke overvåkning for å motvirke påvirkning på land, folk og kultur som faktisk ikke er straffbart engang. Det var vel det de var redde for i DDR/Tyskland anno 1939/Kambodsja på 60-70 tallet.. Etc. 

Innlegg som dette viser at vi ikke har lært så mye allikevel. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at jeg ikke engasjerer meg i hva som skjer i samfunnet?? Det er nettopp derfor jeg er for overvåkning for at mine og andres barn skal måtte slippe å oppleve bl.a terror på nært hold. At barnehagebarn skal slippe å bli misbrukt av potensielle overgripere, å slippe å måtte holde igjen ungdommene hjemme fra norway cup pga terrortrussel. 

Det ønsker jeg i min fremtid! 

Det blir så latterlig å bruke gammel historie som ett argument mot overvåkning når verden ikke kan sammenlignes med hvordan det var for mange år siden.  

Anonymkode: 4834b...a2f

Det virker som du ikke engasjerer deg i det du skriver "dette merker ikke jeg noe til, så det går greit". 

Gammel lærdom er alfa og omega for å ikke gjenta de samme feilene gang på gang. Alle som har gjort feilene før oss har sagt det samme som deg - situasjonen er unik osv for å forsvare de samme handlingene. 

Har du hørt sitatet "du skal ikke tåle så inderlig vel..."?

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som innvandrer selv er jeg enig med deg. 

Det er mye mer elendighet enn det er positivt med å ta inn for mange uten at det stilles krav til integrering. Tidlig ble jeg lært opp av andre innvandrere av at man ikke trengte å jobbe i Norge. Man får penger uansett. 

Til det er jeg fort stolt til. 

 

Anonymkode: 4834b...a2f

Så overvåkning bør utvides til å ukritisk gjelde innvandrere? De skal overvåkes fordi de ikke er norske?

Et glimrende eksempel på hvorfor det et rett å være kritisk til utvidede muligheter for overvåkning. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du ikke engasjerer deg i det du skriver "dette merker ikke jeg noe til, så det går greit". 

Gammel lærdom er alfa og omega for å ikke gjenta de samme feilene gang på gang. Alle som har gjort feilene før oss har sagt det samme som deg - situasjonen er unik osv for å forsvare de samme handlingene. 

Har du hørt sitatet "du skal ikke tåle så inderlig vel..."?

Anonymkode: f78fc...85c

Det har jeg aldri skrevet. Jeg skrev at de får værsågod gjøre det for min del, for jeg har ikke noe å skjule overfor myndighetene. Ikke at jeg ikke merker noe av det.

 

jeg har kastet bort nok tid på denne tråden, så jeg sier takk for meg😊

Anonymkode: 4834b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå beveger du deg inn på at myndighetene bør bruke overvåkning for å motvirke påvirkning på land, folk og kultur som faktisk ikke er straffbart engang. Det var vel det de var redde for i DDR/Tyskland anno 1939/Kambodsja på 60-70 tallet.. Etc. 

Innlegg som dette viser at vi ikke har lært så mye allikevel. 

Anonymkode: f78fc...85c

Økt innvandring = økt potensiell terrorfare, lykkejegere, osv

Hvorfor tror du egentlig staten vil overvåke?

Å si at ikke vi har lært noe er bare tull. Det er nettopp for at vi har lært noe en ser dette komme igjen. Det er nødvendig, og jeg syns det er svært bra.

Anonymkode: f94b4...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så overvåkning bør utvides til å ukritisk gjelde innvandrere? De skal overvåkes fordi de ikke er norske?

Et glimrende eksempel på hvorfor det et rett å være kritisk til utvidede muligheter for overvåkning. 

Anonymkode: f78fc...85c

Og et fantastisk eksempel på å vri diskusjonen til et idiotnivå av deg.

Overvåkningen skal gjelde alle, selvfølgelig.

Anonymkode: f94b4...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt større overvåkning ville ikke ha hindret 22. juli 2011 - eller bombene i Brussel og Frankrike, for den saks skyld....

Anonymkode: fe944...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...