Gå til innhold

Politiet får se alt du gjør - i sanntid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vanlige folk blir overvåket.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Hvorfor skal alle de andre tvangsmidlene ha ulike krav til å bli brukt. Mens overvåking ikke skal ha noen krav? Det sier seg jo selv at det bare er tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Taklampe skrev:

Det er i USA? Du kan ikke sammenlikne Norge med USA... Spesielt ikke politiet

Datalagringsdirektivet har vi fra USA. Hvor mange alvorlige saker det stoppet? ingen som jeg vet om ivertfall.

De kommer til og overvåke uskyldige. Er snakk om at de skal overvåke og dokumentere atferd på barn i barnehage.

For så og tilrette legge i voksen alder. Det og er ett inngrep på personvern.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Datalagringsdirektivet har vi fra USA. Hvor mange alvorlige saker det stoppet? ingen som jeg vet om ivertfall.

De kommer til og overvåke uskyldige. Er snakk om at de skal overvåke og dokumentere atferd på barn i barnehage.

For så og tilrette legge i voksen alder. Det og er ett inngrep på personvern.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Kanskje ideen er derfra. Men man kan ikke sammenlikne gjennomføringsmetoden. og nei, de kommer ikke til å overvåke uskyldige og tilfeldige personer.

Endret av Taklampe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke gå tilbake i tid og se hva som var kriminelt før og nå. Skal man da straffe dagens homofile fordi det var ulovlig før?? 

Anonymkode: 4834b...a2f

Nei. Du skjønner ikke. 

Hva om myndighetene hadde hatt slike verktøy for å finne homofile. Man må kunne se eget samfunn i historisk perspektiv om man skal vurdere å gi myndighetene slike verktøy. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du skjønner ikke. 

Hva om myndighetene hadde hatt slike verktøy for å finne homofile. Man må kunne se eget samfunn i historisk perspektiv om man skal vurdere å gi myndighetene slike verktøy. 

Anonymkode: f78fc...85c

Du har rett! Jeg skjønner ikke. Bruk heller eksempler som er relevant for temaet, så er det kanskje lettere å forstå deg. 

Anonymkode: 4834b...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Taklampe skrev:

Det er i USA? Du kan ikke sammenlikne Norge med USA... Spesielt ikke politiet

Store forskjeller, men man kan altså ikke si at samfunnene hvor myndighetene overvåket egne uskyldige borgere kun skjedde fordi det "var en annen tid". Dette er altså et vestlig land i vår tid hvor myndighetene har vridd på reglene og brukt overvåkningen for noe annet enn det var tiltenkt. 

La oss ikke være så naive å tro at det ikke kan skje i Norge og. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett! Jeg skjønner ikke. Bruk heller eksempler som er relevant for temaet, så er det kanskje lettere å forstå deg. 

Anonymkode: 4834b...a2f

Skal ikke trenge eksempler for å få deg til å forstå farepotensialet med å gi myndighetene slike muligheter. Historisk sett har det sjeldent gå bra når myndighetene overvåker egne borgere med slik effektivitet. 

 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke trenge eksempler for å få deg til å forstå farepotensialet med å gi myndighetene slike muligheter. Historisk sett har det sjeldent gå bra når myndighetene overvåker egne borgere med slik effektivitet. 

 

Anonymkode: f78fc...85c

Du klarer jo ikke engang å komme med relevant eksempel annet enn du sier at det er farlig. Det er en grunn til at det er historie. Det er jo det vi alle lærer av. 

Anonymkode: 4834b...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig argument som henger igjen, "jeg har ingenting å skjule, kjør på!". 

Masseovervåkning er en uting, uansett hvilken situasjon man befinner seg i. Enhver har rett til privatliv og privatlivets fred skal bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bolthorn skrev:

Latterlig argument som henger igjen, "jeg har ingenting å skjule, kjør på!". 

Masseovervåkning er en uting, uansett hvilken situasjon man befinner seg i. Enhver har rett til privatliv og privatlivets fred skal bevares.

Jeg syns selv at det er latterlig med de som sier at det er "farlig" uten noe særlig argument. 

Anonymkode: 4834b...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Store forskjeller, men man kan altså ikke si at samfunnene hvor myndighetene overvåket egne uskyldige borgere kun skjedde fordi det "var en annen tid". Dette er altså et vestlig land i vår tid hvor myndighetene har vridd på reglene og brukt overvåkningen for noe annet enn det var tiltenkt. 

La oss ikke være så naive å tro at det ikke kan skje i Norge og. 

Anonymkode: f78fc...85c

Det kan alltid skje en feil, og at ting blir misbrukt. Det kan ha skjedd de andre tvangsmidlene vi har også. Men dette er ikke standard praksis for politiet. Hvor ofte har telefonavlytting blitt brukt uten at politiet har hjemmel til det? og isåfall, om de gjør det, slår det hardt tilbake på denne politimannen. I Norge skal man dokumentere og skrive rapporter fra alt man gjør, og rettssikkerheten her er svært god. Så klart, det har skjedd feil. Men jeg har ingen tro på at denne metoden kommer til å bli såpass misbrukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns selv at det er latterlig med de som sier at det er "farlig" uten noe særlig argument. 

Anonymkode: 4834b...a2f

http://www.nrk.no/norge/politiledere-anmeldt-for-overtidsjuks-1.12847616

Du må ikke tro at politiet alltid er så uskyldig.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bolthorn skrev:

Latterlig argument som henger igjen, "jeg har ingenting å skjule, kjør på!". 

Masseovervåkning er en uting, uansett hvilken situasjon man befinner seg i. Enhver har rett til privatliv og privatlivets fred skal bevares.

Har man ingenting å skjule blir man jo ikke utsatt for denne overvåkningen heller. Så hvorfor er det et latterlig argument? Som sagt, metoden brukes jo for å avverge og forebygge alvorlig kriminalitet. Ikke unødige ressurser på å overvåke tilfeldige personer. Folk må tenke litt lenger enn nesetippen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne utviklingen er jeg faktisk bekymret over og nesten like ille som selve forslaget er at relativt få ser ut til å bry seg. De unge i dag, de som har størst sannsynlighet for å merke uheldige bieffekter eller gud forby - misbruk av et slikt system, ser ut til å bry seg aller minst. Dagens unge er på en måte "groomet" til forventningene om å skulle utgi seg for alle og enhver på nettet både gjennom sosiale medier, men også populærkulturen med realityshows. Man er kort sagt "ingen" uten å ha følgere og for å få følgere så må man eksponere seg. I ekstreme tilfeller, (egentlig selv moderate) så betraktes dette i seg selv en suksessfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns selv at det er latterlig med de som sier at det er "farlig" uten noe særlig argument. 

Anonymkode: 4834b...a2f

Det blir farlig når du fjerner muligheten og retten til ett privatliv. Hva tror du man forhindrer ved å mistenkeliggjøre hver en nordmann? "Du er uskyldig til det motsatte er bevist, dette er norsk lov. Meeeen vi skal følge med uansett...sånn i tilfelle."

Dem som faktisk har noe å skjule tar jo selvfølgelig omveier for å holde dette skjult. Da sitter man igjen med at ressurser blir brukt på unødvendig tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Taklampe skrev:

Har man ingenting å skjule blir man jo ikke utsatt for denne overvåkningen heller. Så hvorfor er det et latterlig argument? Som sagt, metoden brukes jo for å avverge og forebygge alvorlig kriminalitet. Ikke unødige ressurser på å overvåke tilfeldige personer. Folk må tenke litt lenger enn nesetippen..

I dag selges metoden inn for å avverge og forebygge alvorlig kriminalitet (les: terror), men det er naivt å tro at dette legges i en skuff når terroren forsvinner, noe den ikke kommer til å gjøre med dagens politikk, for terror handler om så mye mer enn at man ikke overvåker befolkningen grundig nok. Så skal man være klar over at dette koster penger, penger som kommer på bekostning av noe annet og som sannsynligvis ville reddet mange flere liv eller bekjempet fundamentalisme på langt mer effektivt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Bolthorn skrev:

Det blir farlig når du fjerner muligheten og retten til ett privatliv. Hva tror du man forhindrer ved å mistenkeliggjøre hver en nordmann? "Du er uskyldig til det motsatte er bevist, dette er norsk lov. Meeeen vi skal følge med uansett...sånn i tilfelle."

Dem som faktisk har noe å skjule tar jo selvfølgelig omveier for å holde dette skjult. Da sitter man igjen med at ressurser blir brukt på unødvendig tull.

Som @Taklampe skriver, har man ingenting å skjule, blir man heller utsatt for overvåkningen. 

Klart at de som har noe å skjule vil gå omveier, men det gjør det vanskeligere for dem. 

Anonymkode: 4834b...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bolthorn skrev:

Det blir farlig når du fjerner muligheten og retten til ett privatliv. Hva tror du man forhindrer ved å mistenkeliggjøre hver en nordmann? "Du er uskyldig til det motsatte er bevist, dette er norsk lov. Meeeen vi skal følge med uansett...sånn i tilfelle."

Dem som faktisk har noe å skjule tar jo selvfølgelig omveier for å holde dette skjult. Da sitter man igjen med at ressurser blir brukt på unødvendig tull.

Seriøst, kan folk sette seg litt inn i det her før de diskuterer? Denne diskusjonen blir jo bare useriøs når folk ikka har peiling på hva de prater om. Det er ikke snakk om å overvåke hver og en nordmann! Som jeg har sagt sikkert opptil 5453 ganger i denne diskujoen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har vel så lite ressurser uansett. De har ikke midler og mannskap til å sitte og overvåke hva vanlige folk gjør på nettet. Likevel er forslaget drøyt. Hvorfor har det ikke vært mer om dette i media? 

Anonymkode: 014a6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes IKKE det er greit.  Jeg har ingenting i skjule - jeg bare søker opp masse rart og meningsløst på nett, men det skal ikke ha noe å si. Det er flott at de har tilgang til elektroniske spor ja, men det synes jeg kun skal sjekkes opp i dersom det faktisk er noe som er mistenkelig eller når noe kriminelt først har skjedd. Konstant overvåkning er i drøyeste laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...