Gå til innhold

Født i feil kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så denne: http://nrksuper.no/super/supernytt/2016/05/24/kristian-11-ble-fodt-som-jente/ og må innrømme at jeg ble utrolig imponert over hvor reflektert og modig han er. Veldig glad for at dette tas på alvor og at barn som opplever dette får hjelp og kan få sin identitet bekreftet. 

Noen her som har opplevd noe lignende? Hva slags hjelp har dere fått? 

Anonymkode: 60396...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri opplevd noe slikt rundt meg nei.

Jeg syns da at en 11 åring ikke er i stand til å ta en så stor beslutning, men det er da min mening. Fra jeg var i barnehage alder opp til tenåren ville jeg være gutt og følte meg ut som en gutt. Idag føler jeg meg ut som en kvinne og trives i meg selv. Greit å føle seg som det motsatte kjønnet men de bør allikevel ikke iverksette hormonelle behandlinger, navneendringer og legge opp til en kjønnsoperasjon når hun blir eldre før hun faktisk er blitt voksen. Fy for en helse disse folkå vil ha når de blir gamle og grå. Fucker opp systemet deres helt.

Trist om hun angrer når hun blir voksen (ja, slike tillfeller finnes og det finns mange av de). Men de tillfellene hører man jo aldri om. Det er tabu å snakke om.

EDIT: Fast jo. Hadde en venninne fra før som er i voksen alder og identifiserer seg som en dama men ble født som en gutt. Jeg husker at hun sparet opp penger til en kjønnsoperasjon. Helt greit det. Siden hun er voksen. Hadde hun vært barn enda og det var hennes foreldrer som sparet opp penger til en framtidige operasjon så hadde jeg hatt en helt annen mening om saken.

Endret av Vattenflaska
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vattenflaska skrev:

Aldri opplevd noe slikt rundt meg nei.

Jeg syns da at en 11 åring ikke er i stand til å ta en så stor beslutning, men det er da min mening. Fra jeg var i barnehage alder opp til tenåren ville jeg være gutt og følte meg ut som en gutt. Idag føler jeg meg ut som en kvinne og trives i meg selv. Greit å føle seg som det motsatte kjønnet men de bør allikevel ikke iverksette hormonelle behandlinger, navneendringer og legge opp til en kjønnsoperasjon når hun blir eldre før hun faktisk er blitt voksen. Fy for en helse disse folkå vil ha når de blir gamle og grå. Fucker opp systemet deres helt.

Trist om hun angrer når hun blir voksen (ja, slike tillfeller finnes og det finns mange av de). Men de tillfellene hører man jo aldri om. Det er tabu å snakke om.

EDIT: Fast jo. Hadde en venninne fra før som er i voksen alder og identifiserer seg som en dama men ble født som en gutt. Jeg husker at hun sparet opp penger til en kjønnsoperasjon. Helt greit det. Siden hun er voksen. Hadde hun vært barn enda og det var hennes foreldrer som sparet opp penger til en framtidige operasjon så hadde jeg hatt en helt annen mening om saken.

Hei! 

Stusser litt over at du sier at du ikke kjenner noen, men likevel så vet du at det er mange som angrer? Hvor har du lest det? Uansett, det er jo ikke snakk om operasjon før man er voksen men at man kan få hjelp underveis, og hva vet du om hvordan systemet blir "fucka opp" av behandlingen? For da virker det jo veldig rart at leger med masse erfaring gjør dette mot barn, altså hvis man ikke kan si at det er til deres eget beste? Hvis du kan komme med noe bakgrunnstoff om det du sier hadde jrg vært veldig takknemlig, for jeg synes dette er et veldig fascinerende tema :)

Anonymkode: 60396...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Stusser litt over at du sier at du ikke kjenner noen, men likevel så vet du at det er mange som angrer? Hvor har du lest det? Uansett, det er jo ikke snakk om operasjon før man er voksen men at man kan få hjelp underveis, og hva vet du om hvordan systemet blir "fucka opp" av behandlingen? For da virker det jo veldig rart at leger med masse erfaring gjør dette mot barn, altså hvis man ikke kan si at det er til deres eget beste? Hvis du kan komme med noe bakgrunnstoff om det du sier hadde jrg vært veldig takknemlig, for jeg synes dette er et veldig fascinerende tema :)

Anonymkode: 60396...7a3

Jeg har vært i kontakt og lest mange forum der folk går åpent ut med at de angrer på kjønnsoperasjoner. Det er ikke vanskelig å google seg til. Og når du manipulerer kroppens hormonelle balanse og utvikling så sier det seg selv at det kan slå tilbake negativt. Det er vel neppe gjort mye forskning på de langvarige helseeffektene av slike behandlinger vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vattenflaska skrev:

Aldri opplevd noe slikt rundt meg nei.

Jeg syns da at en 11 åring ikke er i stand til å ta en så stor beslutning, men det er da min mening. Fra jeg var i barnehage alder opp til tenåren ville jeg være gutt og følte meg ut som en gutt. Idag føler jeg meg ut som en kvinne og trives i meg selv. Greit å føle seg som det motsatte kjønnet men de bør allikevel ikke iverksette hormonelle behandlinger, navneendringer og legge opp til en kjønnsoperasjon når hun blir eldre før hun faktisk er blitt voksen. Fy for en helse disse folkå vil ha når de blir gamle og grå. Fucker opp systemet deres helt.

Trist om hun angrer når hun blir voksen (ja, slike tillfeller finnes og det finns mange av de). Men de tillfellene hører man jo aldri om. Det er tabu å snakke om.

EDIT: Fast jo. Hadde en venninne fra før som er i voksen alder og identifiserer seg som en dama men ble født som en gutt. Jeg husker at hun sparet opp penger til en kjønnsoperasjon. Helt greit det. Siden hun er voksen. Hadde hun vært barn enda og det var hennes foreldrer som sparet opp penger til en framtidige operasjon så hadde jeg hatt en helt annen mening om saken.

Vi er mange jenter som skulle ønske vi var gutter som små, inkludert med selv. Disse barna ønsker det på en helt annen måte. Jeg ville være gutt, men det gikk ikke ut over livsgnist, lykken og jeg følte meg heller ikke feil hele døgnet. Dissa barna presenterer problemet på en helt annen måte, så å sammenligne med oss selv blir fullstendig feil.

 

Å bli frarøvet 20 år med sin egen identitet er ganske grusomt, og jeg kan ikke forestille meg hvor tungt de må ha det mens de går å venter på andres velsignelse og godkjenning.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort problem er at det blir fremstilt som at det kun er lykke og framgang som er på andre side av en kjønnsoperasjon. Men de mange tillfellene der mennesker angrer hører ingen om. Dere må gjerne gå inn og lese på feks sexchangeregret.com/examples. Mange sliter meg psyken etter de har utført kjønnsforandringer. Hjernen til en 11 åring er ikke moden nok til å ta en slik beslutning og det er fullstendig kokko å begynne gi henne hormonelle behandlinger. Hadde tillfellene der folk angret fremkommet mere hadde ikke folk tatt så lett på dette.

 

Endret av Vattenflaska
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Macro skrev:

Vi er mange jenter som skulle ønske vi var gutter som små, inkludert med selv. Disse barna ønsker det på en helt annen måte. Jeg ville være gutt, men det gikk ikke ut over livsgnist, lykken og jeg følte meg heller ikke feil hele døgnet. Dissa barna presenterer problemet på en helt annen måte, så å sammenligne med oss selv blir fullstendig feil.

 

Å bli frarøvet 20 år med sin egen identitet er ganske grusomt, og jeg kan ikke forestille meg hvor tungt de må ha det mens de går å venter på andres velsignelse og godkjenning.

Hjernen til en 11 åring er ikke moden nok til å ta en så stor beslutning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vattenflaska skrev:

Hjernen til en 11 åring er ikke moden nok til å ta en så stor beslutning.

Men det er jo legene som har tatt beslutningen om å gi behandling?

Anonymkode: 60396...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo legene som har tatt beslutningen om å gi behandling?

Anonymkode: 60396...7a3

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo legene som har tatt beslutningen om å gi behandling?

Anonymkode: 60396...7a3

Men 11 åringen etterspør behandling. At leger i Norge tillater dette er helt sprøtt mener jeg.

Endret av Vattenflaska
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vattenflaska skrev:

 

Men 11 åringen etterspør behandling. At leger i Norge tillater dette er helt sprøtt mener jeg.

Ja, men det er ikke barnets ansvar. Om en 11 åring vil skifte kjønn er det opp til legene og psykologene å vurdere om dette er riktig. Jeg vil jo tro at de har gjort mange undersøkelser og tester, det er jo ikke som om barnet bare en dag kommer og sier jeg vil skifte kjønn og så sier legene ok uten videre.

Anonymkode: 60396...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Vattenflaska skrev:

Hjernen til en 11 åring er ikke moden nok til å ta en så stor beslutning.

Derfor er det leger som avgjør. De kan avgjøre om dette er en person som faktisk vil og trenger kjønnskifte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt et ekstremt fokus på dette med "født i feil kropp" nå. Alle mediene skal "hylle" (slår aldri feil at de bruker det ordet) dem som kommer ut av skapet og foreldrene deres, og ingenting skal stilles spørsmål ved, for da er man diskriminerende. Studentpolitikerne på UiO har som første prioriterte kampsak å skaffe kjønnsnøytrale toaletter pga transpersoner. 

Kjønn har plutselig blitt noe som sitter i hodet, fremfor mellom bena. Etter min mening er det feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Macro skrev:

Derfor er det leger som avgjør. De kan avgjøre om dette er en person som faktisk vil og trenger kjønnskifte.

Hvordan skal de gjøre en riktig vurdering om hjernen til personen ikke e moden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, lingua franca skrev:

Det har blitt et ekstremt fokus på dette med "født i feil kropp" nå. Alle mediene skal "hylle" (slår aldri feil at de bruker det ordet) dem som kommer ut av skapet og foreldrene deres, og ingenting skal stilles spørsmål ved, for da er man diskriminerende. Studentpolitikerne på UiO har som første prioriterte kampsak å skaffe kjønnsnøytrale toaletter pga transpersoner. 

Kjønn har plutselig blitt noe som sitter i hodet, fremfor mellom bena. Etter min mening er det feil.

Trans is the new gay tydeligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vattenflaska skrev:

Trans is the new gay tydeligvis.

Har inntrykk av det ja ;) Virker som om homofile er såpass akseptert nå (heldigvis), slik at folk må vise hvor utrolig flotte og aksepterende de er ved å "hylle" en ny minoritet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vattenflaska skrev:

Hvordan skal de gjøre en riktig vurdering om hjernen til personen ikke e moden?

Det virker veldig vanskelig, i alle fall. Har lest forslag om at barn helt ned til 7 år skal kunne bestemme seg for kjønnsskifte. Jeg synes det er totalt uforsvarlig.

Jeg tror de trange kjønnsrollene er en stor del av årsaken til at mange vil skifte kjønn. Dersom det var full likestilling mellom menn og kvinner, og det ikke fantes ulike forventninger til kjønnene, ville ingen ha trengt å skifte kjønn. Som sagt - argumentene er blitt at kjønn "sitter i hodet". Jeg er helt uenig. Jeg mener kjønn sitter mellom bena, og at man ellers kan/bør være den man vil oppi hodet, uavhengig av hvilken vei tissen peker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, Vattenflaska skrev:

Hvordan skal de gjøre en riktig vurdering om hjernen til personen ikke e moden?

Fagfolk vet du. Har bedre peilig enn deg og meg. Tror ikke de også er klar over hvordan hjernen utvikler seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, lingua franca skrev:

Det virker veldig vanskelig, i alle fall. Har lest forslag om at barn helt ned til 7 år skal kunne bestemme seg for kjønnsskifte. Jeg synes det er totalt uforsvarlig.

Jeg tror de trange kjønnsrollene er en stor del av årsaken til at mange vil skifte kjønn. Dersom det var full likestilling mellom menn og kvinner, og det ikke fantes ulike forventninger til kjønnene, ville ingen ha trengt å skifte kjønn. Som sagt - argumentene er blitt at kjønn "sitter i hodet". Jeg er helt uenig. Jeg mener kjønn sitter mellom bena, og at man ellers kan/bør være den man vil oppi hodet, uavhengig av hvilken vei tissen peker.

Jeg skal ikke påberope meg å vite hvordan de som vil skifte kjønn føler det, men for min egen del skulle jeg virkelig ønske det var sånn som du beskriver. Jeg er en forholdsvis maskulin kvinne og føler meg egentlig hverken som mann eller kvinne, eller litt som begge deler. Som barn lekte jeg mest med gutter og "gutteleker", men følte aldri at jeg egentlig burde vært gutt. Jeg skulle bare ønske det var greit å være den jeg er med det kjønnet jeg har.

Anonymkode: 8703d...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

Å kjære vene. Enkelte her inne🙄🔫 Dere skjønner da vel at dere ikke kan sammenligne dere med dette? Selv om noen er delvis maskulin kvinne eller lekte med gutter i barneskolen! De som er født i feil kropp har det helt annerledes, de trives ikke i sitt eget kjønn, umulig å forstå og umulig å forklare helt korrekt for oss som er født i rett kropp. 

Jeg synes det er direkte ekkelt at enkelte kan di at dette er "fucket opp" og "kokko". Jenta/gutten er utrolig tøff som tør å stå frem om dette, og foreldrene er helt fantastiske mennesker som tar det på alvor! Jeg troe psykologer har litt mere peiling om hva en 11-åring er i stand til å bestemme, enn fisefine berter her inne. 

Ikke alle 11åringer er like, husk det! Kanskje ikke dere var moden nok til å ta dette valget selv, nei vel. Men det er denne gutten! Og stolt skal han være! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Netttroll skrev:

Å kjære vene. Enkelte her inne🙄🔫 Dere skjønner da vel at dere ikke kan sammenligne dere med dette? Selv om noen er delvis maskulin kvinne eller lekte med gutter i barneskolen! De som er født i feil kropp har det helt annerledes, de trives ikke i sitt eget kjønn, umulig å forstå og umulig å forklare helt korrekt for oss som er født i rett kropp. 

Jeg synes det er direkte ekkelt at enkelte kan di at dette er "fucket opp" og "kokko". Jenta/gutten er utrolig tøff som tør å stå frem om dette, og foreldrene er helt fantastiske mennesker som tar det på alvor! Jeg troe psykologer har litt mere peiling om hva en 11-åring er i stand til å bestemme, enn fisefine berter her inne. 

Ikke alle 11åringer er like, husk det! Kanskje ikke dere var moden nok til å ta dette valget selv, nei vel. Men det er denne gutten! Og stolt skal han være! 

Hvis du sikter til meg (siden du bruker noen av mine ord) så sammenlignet jeg meg ikke med noen, jeg bare kommenterte det en annen skrev om at det ikke burde være ulike forventninger til kjønnene osv.

Jeg vet ingenting om de som vil skifte kjønn og presiserte også at jeg ikke skal påberope meg dette, men for meg hadde det vært veldig fint om det var større aksept for å være akkurat sånn man er uavhengig av kjønn. Det betyr ikke at jeg sammenligner meg med dem.

Anonymkode: 8703d...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...