Gå til innhold

Hvorfor.... skriver enkelte voksne... sånn her.... konsekvent...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fryktelig irriterende det der. Tenkepause er fint en sjelden gang i en tekst, men så grusomt å se både som komma og avslutning av alle setninger.

 

En personlig observasjon er at her inne ser jeg det stort sett hos noe eldre menn som gir kompliment, eller hos menn (som oftest eldre da også) som skriver seksuelt/prøver å seksualisere noe. Som oftest den siste - og det gjelder også andre sider. Får ugne vibber med en gang.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bumper denne, for å se om det kan komme flere svar, da dette var litt interessant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2016 at 4.13, PaperFlower skrev:

Åh, så glad jeg ikke er den eneste som synes det ser rett og slett helt idiotisk ut. Har noen på Facebook som skriver sånn hele tiden. De har også en god del skrivefeil, så muligens personen har dysleksi, men det vet jeg ikke noe om.

Hun legger ofte ut om middager og besøk hun har hatt den dagen, men alt virker veldig surt og rart ut. Hun skriver alltid sånn:
Takk for en koselig middag..... med kjære svigersønn og barnebarn....... koselig å se dere.....
Noen ganger så ser det så dumt ut at jeg nesten har lyst til å si ifra.

Såvidt jeg vet så har hun en ok utdanning, men hun er over 50, muligens 60 år. Har sett lignende tilfeller ellers også, og det er alltid av noen som er litt oppe i årene.

Teorien med at de ikke er vant til å uttrykke seg skriftlig på nett er interessant, men hvordan skriver de for hånd da? La oss si at de skriver et brev, eller den gangen de fortsatt gikk på skolen, brukte de "............" etter hver setning da også? Hva er egentlig forskjellen mellom å skrive på et tastatur og å skrive for hånd? Det blir jo det samme problemet med å ikke få til å legge inn sine egne tonefall og eget humør?

Det er kanskje nesten dannet et eget internettspråk? En ny type skriftspråk på en måte. Eller egentlig er det flere forskjellige, fordi ungdommen og de eldre har jo helt forskjellige vaner for hvordan de skriver på nett. Mens de eldre skriver "prikkprikkprikk" nesten konstant, så har jeg selv opplevd irriterende mange på min egen alder (16 - 20 år ca.) som dropper stor bokstav ved en ny setning, eller dropper spørsmålstegnet der de stiller et spørsmål. Personlig har jeg ennå uvanen med å erstatte punktum med en smiley, der jeg eventuelt syns at det passer med en smiley, fordi jeg gjorde det veldig mye da jeg gikk på ungdomsskolen. Så kanskje det er slik at hvis de eldre menneskene har venner som bruker mye "..." etter hver setning, så vil de etterhvert bli påvirket til å selv synes det ser logisk ut, selv om det i grunn ikke gjør det. Så fører det da til at de selv begynner å skrive sånn selv, fordi de nå syns at det høres logisk ut inne i hodet sitt. Jeg tror at det kan være en reell årsak. 

Men som jeg skrev tidligere; disse menneskene kan vel ikke lese mye bøker eller tekster generelt, fordi da ville de jo kunne holde seg til den normale grammatikken som er i tekstene. Og man ville bedre kunne høre at disse "tenkepausene" passer overalt. Ellers tror jeg personen har dysleksi. Én av to. Jeg syns ihvertfall at det er et litt merkelig fenomen, i og med at det også dukker opp i bursdagsgratulasjoner.

Anonymkode: 39ad9...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.5.2016 at 1.40, AnonymBruker skrev:

Og unødvendig bruk av anførselstegn. Mamma skriver slik: 

Hatt en "flott" dag med mormorgutten "Anders". 

🙄

Anonymkode: 3d2d1...506

:hoho:

Her er det for meg tydelig at dette blir ikke en flott dag og Anders står heller ikke særlig høyt i kurs:fnise::fnise:

Anonymkode: f7385...150

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 1.37, Citronella skrev:

Nja. Mulig. Og interessant teori.  Men jeg ser dette kun hos voksne som jeg vet har lavere utdannelse, og ikke kyndige på dataverktøy og også SoMe. Om man er godt skolert, og vant med å bruke språket, så vil man være i stand til å bruke språk og tegn innenfor de rammer som allerede er der for å visualisere. 

Men språkutvikling er spennende! 

Du skriver ikke særlig godt selv. Har lagt merke til at de som pirker på andre ofte sliter selv. Starten på innlegget ditt er tydelig et krampe-aktig forsøk på å skrive korrekt, "Nja. Mulig. Og interessant teori." 

Jeg skriver foresten slik....i blant..når jeg viser frem tankeprosessen min. For øvrig skriver jeg ikke slik i en formell sammenheng. Jeg har høyere utdanning og er datakyndig.   

Anonymkode: 2220c...864

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare noen som liker og skrive det sånn det utales på sin dialekt,

betyr ikke nødvendigvis at de ikke klarer og skrive rett.

Anonymkode: fb6c2...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke særlig godt selv. Har lagt merke til at de som pirker på andre ofte sliter selv. Starten på innlegget ditt er tydelig et krampe-aktig forsøk på å skrive korrekt, "Nja. Mulig. Og interessant teori." 

Jeg skriver foresten slik....i blant..når jeg viser frem tankeprosessen min. For øvrig skriver jeg ikke slik i en formell sammenheng. Jeg har høyere utdanning og er datakyndig.   

Anonymkode: 2220c...864

Nei, jeg skriver ikke perfekt siden norsk ikke er mitt morsmål, jeg har lært norsk i godt voksen alder. Og nå føler jeg du bare pirker på min særegne måte å skrive på, og dermed ødelegger en i utgangspunket god debatt. Det må være lov å generalisere, uten det er en 100% sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stakkars misforståtte og misbrukte tegnet "..." heter ellipse, og brukes egentlig for å markere at noe er utelatt. Tegnet skal alltid ha 3 prikker uten mellomrom mellom, og verken 2, 4 eller 10 prikker. Hvorvidt ellipsen skal ha mellomrom foran avhenger av hvordan den er brukt: Der man markerer at deler av et ord er utelatt skal det ikke være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare f..." Der man markerer at hele ord / deler av en setning er utelatt skal det være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare ..." Og om man en sjelden gang markerer at man ha utelatt noe midt inne i et ord skal den ikke ha mellomrom verken foran eller bak, f.eks. "Det var da som bare f...n".

Jeg tar meg selv i å bruke ellipse alt for ofte selv, og prøver å skjerpe meg. Men jeg bruker det i alle fall (mer eller mindre) riktig, i motsetning til  alle de misforståtte tilfellene man ser av ........................ og ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (og ???????????). :fnise: 

Anonymkode: 5b429...89a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ler når voksne skriver ånn

Anonymkode: a1f46...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så og si alltid middelaldrende og eldre folk som har kommet seg på nett og aldri forstått sosiale koder. De som ikke lærte sms-språk e.l. Gjerne også lavt utdannede, og kanskje litt enkle i hodet. 

Ha en fin dag... Er jo en sur setning. De har aldri fortstått at tre punktum i enden av en setning enten betyr at man er sur, ikke mener det man sier, eller er lei seg. Og så presterer de å putte det inn midt i setningen også. De som har svart på dette sier det er pause, altså det normale folk bruker komma og mellomrom til. Helt latterlig, og de beviser kun sin manglende intelligens og forståelse for hvordan skriftspråket fungerer. 

Anonymkode: 37cfa...835

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stakkars misforståtte og misbrukte tegnet "..." heter ellipse, og brukes egentlig for å markere at noe er utelatt. Tegnet skal alltid ha 3 prikker uten mellomrom mellom, og verken 2, 4 eller 10 prikker. Hvorvidt ellipsen skal ha mellomrom foran avhenger av hvordan den er brukt: Der man markerer at deler av et ord er utelatt skal det ikke være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare f..." Der man markerer at hele ord / deler av en setning er utelatt skal det være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare ..." Og om man en sjelden gang markerer at man ha utelatt noe midt inne i et ord skal den ikke ha mellomrom verken foran eller bak, f.eks. "Det var da som bare f...n".

Jeg tar meg selv i å bruke ellipse alt for ofte selv, og prøver å skjerpe meg. Men jeg bruker det i alle fall (mer eller mindre) riktig, i motsetning til  alle de misforståtte tilfellene man ser av ........................ og ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (og ???????????). :fnise: 

Anonymkode: 5b429...89a

I muntlig sms-språk/dataspråk er dette et tegn for surhet, ikke mener det man sier, lar det henge igjen i luften etc. Strengt tatt ganske korrekt, selv om det blir i en overført betydning. 

Anonymkode: 37cfa...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stakkars misforståtte og misbrukte tegnet "..." heter ellipse, og brukes egentlig for å markere at noe er utelatt. Tegnet skal alltid ha 3 prikker uten mellomrom mellom, og verken 2, 4 eller 10 prikker. Hvorvidt ellipsen skal ha mellomrom foran avhenger av hvordan den er brukt: Der man markerer at deler av et ord er utelatt skal det ikke være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare f..." Der man markerer at hele ord / deler av en setning er utelatt skal det være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare ..." Og om man en sjelden gang markerer at man ha utelatt noe midt inne i et ord skal den ikke ha mellomrom verken foran eller bak, f.eks. "Det var da som bare f...n".

Jeg tar meg selv i å bruke ellipse alt for ofte selv, og prøver å skjerpe meg. Men jeg bruker det i alle fall (mer eller mindre) riktig, i motsetning til  alle de misforståtte tilfellene man ser av ........................ og ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (og ???????????). :fnise: 

Anonymkode: 5b429...89a

Det der visste jeg faktisk ikke. Har iallefall aldri tenkt over det. Kjekt å vite! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, PaperFlower skrev:

Det der visste jeg faktisk ikke.

Man lærer om ellipse på barneskolen ...

Anonymkode: d4db3...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 1.05, amativeReflection skrev:

Kanskje de vil være som Christopher Walken? 

 

Eller Noora Sæthre! :nigo:

Anonymkode: 4807a...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer om ellipse på barneskolen ...

Anonymkode: d4db3...905

Og derfor er det lett å glemme blant alt det andre man lærer etter barneskolen :) slike bitte små detaljer i grammatikken kan være fort gjort å glemme, og ikke alltid like enkle å legge merke til selv om man leser mye heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer om ellipse på barneskolen ...

Anonymkode: d4db3...905

Det kan godt hende, men nå er det en god del år siden jeg gikk på barneskolen, og kan ikke huske å ha lært noe om det på VGS som jeg gikk på for et par år tilbake. Eller prøver du å si at jeg burde huske alt jeg lærte på barneskolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎05‎.‎2016 at 1.06, Citronella skrev:

De har lite trening med dataverktøy, og hvordan uttrykke seg skriftlig. Som oftest er det sett hos mennesker med lavere utdannelse.

 Jeg har utelukkende sett det hos enkelte eldre mennesker, i alle fall...  :P

Anonymkode: b095c...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stakkars misforståtte og misbrukte tegnet "..." heter ellipse, og brukes egentlig for å markere at noe er utelatt. Tegnet skal alltid ha 3 prikker uten mellomrom mellom, og verken 2, 4 eller 10 prikker. Hvorvidt ellipsen skal ha mellomrom foran avhenger av hvordan den er brukt: Der man markerer at deler av et ord er utelatt skal det ikke være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare f..." Der man markerer at hele ord / deler av en setning er utelatt skal det være mellomrom foran, f.eks. "Det var da som bare ..." Og om man en sjelden gang markerer at man ha utelatt noe midt inne i et ord skal den ikke ha mellomrom verken foran eller bak, f.eks. "Det var da som bare f...n".

Jeg tar meg selv i å bruke ellipse alt for ofte selv, og prøver å skjerpe meg. Men jeg bruker det i alle fall (mer eller mindre) riktig, i motsetning til  alle de misforståtte tilfellene man ser av ........................ og ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (og ???????????). :fnise: 

Anonymkode: 5b429...89a

Er du meg? Jeg griper meg i å bruke det alt for ofte selv, og blir direkte flau de gangene jeg oppdager jeg har brukt det 2-3 ganger i samme innlegg. Jeg er verken uutdannet, dyslektiker eller spesielt dårlig i norsk, og likevel gjør jeg samme dumhet om og om igjen. For min del koker det ned til ren, skjær slurv.

I likhet med deg mener jeg imidlertid jeg bruker det noenlunde korrekt. Alltid "..." og med rimelig riktig bruk av mellomrom. Det blir bare til at jeg bruker det alt for hyppig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev sånn en stund, for ca 10 år siden. Men det var bare når jeg chattet på msn og aldri ellers. Man legger til seg så mange uvaner og blir lat med chattespråk. 

Anonymkode: 90331...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...