Gå til innhold

Er det viktig å spise etter en joggetur når man vil ned noen kilo?


anneira

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke er allergisk mot noe eller har Irritabel tarm syndrom da? Siden du er oppblåst.

Anonymkode: 9c378...28a

 

Jeg tenkte å sjekke det hos legen, ta noen blodprøver eller noe. Det skal da vel ikke være sånn.. er jo ALLTID oppblåst, eller det kommer ikke så mye gass ut, men magen står alltid utover, sånn hardt som når man er oppblåst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grovt er gull, og unngå sukker. Fyll opp med grønnsaker, og få i deg like mange gram protein som du veier i antall kilo. Mindre viktig om proteinet kommer fra kesam, fisk eller bønner. Grovt slipper fra seg energi over et lengre tidsrom enn fint, og stabiliserer derfor blodsukkeret og gir deg langvarig metthetsfølelse. Mindre fare for trøstespising. Unngå å spise de siste to timene før joggetur. Ikke spis noe like etter, men drikk mye vann. Må du ha vomfyll, knask en gulrot.

Et lite triks kan være å smøre rundstykkene klare, og dele dem i to. Sånn at du spiser mindre, men heller hyppigere. Spiser du tilsvarende en halv grovbrødskive med to-tre timers intervaller, blir du ikke småsulten, og du krymper magesekken slik at den ikke greier store måltider uten å strekkes igjen. Spis alltid en halv brødskive før du går til butikken.

Frukt og yoghurt ville jeg vært litt forsiktig med, de er syrlige og dermed apetittskjerpende. Frukt er bedre egnet til trening enn til slanking. Dog bør du ha en dag i uka der du tillater deg å fråtse i frukt, eller andre lekkerier. Når kroppen din har gått med kaloriunderskudd og forbrent fettlageret en stund, vil den etterhvert gå inn i sparemodus. Greit å ha en dag i uka fast til sunne utskeielser, der du gir kroppen sunt sukker, og tillater den å "restarte" forbrenningen av fettreserven.

Tillat deg også en eller to dager i måneden som jeg kaller "syndedager". Kjipt om hele opplegget ryker fordi venninna di har bursdag og du styrter marsipankaka - eller du går sjokoladebananas i smågodthylla... Med to syndedager kan du tenke: "Pytt, pytt, det var én" istedenfor å føle at nå er hele dietten herpa. Det reddet i alle fall meg, i sin tid. Og det øker forbrenningen, og gjør kaloriunderskuddet de kommende dagene mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kamikatze skrev:

Grovt er gull, og unngå sukker. Fyll opp med grønnsaker, og få i deg like mange gram protein som du veier i antall kilo. Mindre viktig om proteinet kommer fra kesam, fisk eller bønner. Grovt slipper fra seg energi over et lengre tidsrom enn fint, og stabiliserer derfor blodsukkeret og gir deg langvarig metthetsfølelse. Mindre fare for trøstespising. Unngå å spise de siste to timene før joggetur. Ikke spis noe like etter, men drikk mye vann. Må du ha vomfyll, knask en gulrot.

Et lite triks kan være å smøre rundstykkene klare, og dele dem i to. Sånn at du spiser mindre, men heller hyppigere. Spiser du tilsvarende en halv grovbrødskive med to-tre timers intervaller, blir du ikke småsulten, og du krymper magesekken slik at den ikke greier store måltider uten å strekkes igjen. Spis alltid en halv brødskive før du går til butikken.

Frukt og yoghurt ville jeg vært litt forsiktig med, de er syrlige og dermed apetittskjerpende. Frukt er bedre egnet til trening enn til slanking. Dog bør du ha en dag i uka der du tillater deg å fråtse i frukt, eller andre lekkerier. Når kroppen din har gått med kaloriunderskudd og forbrent fettlageret en stund, vil den etterhvert gå inn i sparemodus. Greit å ha en dag i uka fast til sunne utskeielser, der du gir kroppen sunt sukker, og tillater den å "restarte" forbrenningen av fettreserven.

Tillat deg også en eller to dager i måneden som jeg kaller "syndedager". Kjipt om hele opplegget ryker fordi venninna di har bursdag og du styrter marsipankaka - eller du går sjokoladebananas i smågodthylla... Med to syndedager kan du tenke: "Pytt, pytt, det var én" istedenfor å føle at nå er hele dietten herpa. Det reddet i alle fall meg, i sin tid. Og det øker forbrenningen, og gjør kaloriunderskuddet de kommende dagene mer effektivt.

 

Takk for utdypende svar!

jeg spiser ikke noe særlig frukt, men jeg pleier å spise en skål med yoghurt naturell og litt kesam med en del blåbær, bringebær og jordbær. Ellers går det en del med grove rundstykker med egg, ost og makrell. Grønnsaksjuice og grønnsaker. Noen ganger en salat fra salatbaren på meny. 

I dag har jeg bare spist et halv rundstykke med et egg og en fersken. Har rett og slett ikke lyst på mat.. Burde jeg benytte meg av dette ned at matlysten er dårlig nå son den er det (den kommer nok tilbake) eller skal jeg spise noe mer selvom jeg ikke er sulten? Eller kommer bare kroppen i sparemodus? Det er ikke ofte at jeg har så dårlig matlyst som nå, så det frister å benytte meg av det.. Hva burde jeg spise før og etter trening? Jeg kan godt vente både en og to tiner ned å spise etter løpeturen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal benytte deg av en kort periode uten matlyst (så lenge det ikke er snakk om noe sykelig), bare du sørger for at det du spiser er næringsrikt, og gir deg litt "bang for the buck". Det tar en ukes kaloriunderskudd før du går i sparemodus, men ikke bekymre deg for det. Du vil merke når du begynner å bli umenneskelig slapp og får et uimotståelig søtsug.

Det blir litt som når en kjederøyker vil slutte å røyke uten den helt store motivasjonen. Da er det en klar fordel å benytte to-tre dagers forspranget en influensa med redusert røyksug kan gi.

Hvis du velger å fortsette kaloriunderskuddet når kroppen kjører sparings, vil du fortsatt forbrenne fett, men risikerer at det også vil forsvinne muskelmasse. Nå er dette ikke så dramatisk som det høres ut, og relativt marginalt. Tenk heller sånn at du får endel gratis fettforbrenning ved å omstarte av og til, uten at det er de helt dramatiske forskjellene i antall gram. Men i komfort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kamikatze skrev:

Klart du skal benytte deg av en kort periode uten matlyst (så lenge det ikke er snakk om noe sykelig), bare du sørger for at det du spiser er næringsrikt, og gir deg litt "bang for the buck". Det tar en ukes kaloriunderskudd før du går i sparemodus, men ikke bekymre deg for det. Du vil merke når du begynner å bli umenneskelig slapp og får et uimotståelig søtsug.

Det blir litt som når en kjederøyker vil slutte å røyke uten den helt store motivasjonen. Da er det en klar fordel å benytte to-tre dagers forspranget en influensa med redusert røyksug kan gi.

Hvis du velger å fortsette kaloriunderskuddet når kroppen kjører sparings, vil du fortsatt forbrenne fett, men risikerer at det også vil forsvinne muskelmasse. Nå er dette ikke så dramatisk som det høres ut, og relativt marginalt. Tenk heller sånn at du får endel gratis fettforbrenning ved å omstarte av og til, uten at det er de helt dramatiske forskjellene i antall gram. Men i komfort.

 

"Tenk heller sånn at du får endel gratis fettforbrenning ved å omstarte av og til, uten at det er de helt dramatiske forskjellene i antall gram. Men i komfort."

-jeg skjønte ikke helt hva du mente med å omstarte, og med komfort?

tror dette skal gå bra jeg, endelig skjer det noe!! Det tok meg 10 uker fra å faktisk prøve, til at det faktisk skjer noe 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det sikkert. Det jeg mener er at det ikke er sååå store forskjeller på de to metodene, annet enn at den ene er lettere å gjennomføre.

Om du går (fort) eller jogger, så vil all fysisk aktivitet telle. Trapper er gull verdt. Det handler også mye om å lure seg selv til ekstra forbrenning. Gå et ekstra stopp til bussen, gå av på stoppet før du egentlig skal av, ta trappa på kjøpesenteret og ikke heis eller rulletrapp.

Varier gjerne også ruten du jogger, så du får litt variasjon. Ha gjerne musikk med, som hjelpemotor. Men, ikke bruk lukkede øreplugger som gjør deg døv for trafikk og omverdenen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Kamikatze skrev:

Ja, det gjør det sikkert. Det jeg mener er at det ikke er sååå store forskjeller på de to metodene, annet enn at den ene er lettere å gjennomføre.

Om du går (fort) eller jogger, så vil all fysisk aktivitet telle. Trapper er gull verdt. Det handler også mye om å lure seg selv til ekstra forbrenning. Gå et ekstra stopp til bussen, gå av på stoppet før du egentlig skal av, ta trappa på kjøpesenteret og ikke heis eller rulletrapp.

Varier gjerne også ruten du jogger, så du får litt variasjon. Ha gjerne musikk med, som hjelpemotor. Men, ikke bruk lukkede øreplugger som gjør deg døv for trafikk og omverdenen.

Lykke til!

 

 

Takk takk :) dette skal gå bra :D

Tusen takk for utdypende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp jogga en time, og jeg har bare klart å tvinge i meg en fersken... ble kvalm under jogginga :/ er ikke syk eller noe, bare litt kvalm, men å spise et halvt rundstykke og to fersken i løpet av en dag med en joggetur, det er ikke sunn slanking. Skal jeg prøve å tvinge i meg et eller annet før jeg legger meg, altså, er jogginga forjeves om jeg ikke får i meg noe? Jeg har ikke lyst til å jogge på en "skadelig" måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jogginga er ikke forgjeves om du ikke får i deg noe, sålenge du jogger for å øke kaloriforbruket under slanking. Spising er viktig i forbindelse med trening til prestasjonsidrett.

Ja, det er ikke en sunn måte å slanke seg på. Men det er ikke skadelig om matlysta forsvinner en dag eller tre. Mer enn det, så er det på tide å spise, og heller drite i joggingen.

Ved slanking er det optimale å spise noe to-fire timer før en jogger, slik at en ikke blir tynget av at en er mett, og sånn at det ikke er mye mat å fordøye på turen. Da blir alt tyngre. Drikk et glass vann halvtimen før turen. Ta med drikkeflaske, og sipp en slurk i ny og ne. Det får deg til å fæle deg piggere, og hjelper på blodomløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...