Gå til innhold

Kjæresten min skal reise på ferie sammen med eksen og barna


*Nikita*

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at de fleste som har svart her ignorerer det faktum at det er snakk om en fotballcup ungene skal delta i, og ikke en uke på Mallorca. I følge TS ble cup-turen i fjor utvidet med en dag for at barna skulle få en dag i fornøyelsespark i tillegg. Min mening er at det er utrolig flott at foreldrene klarer å samarbeide såpass at de kan dra på en slik tur sammen for barnas del. Jeg synes også det er flott at TS sin kjæreste ikke tar med nye kjæresten, da et 1,5 år langt forhold fortsatt er relativt ferskt. Det hadde vært synd for barna hvis fravike kunne dra på fotballcup hvis mor skal være med fordi nye kjæresten er sjalu.

Anonymkode: e24c6...25f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Atea skrev:

Enig. Jeg er vokst opp med foreldre som skiltes og som besøkte hverandre i ferier og jula, men deres nye partnere var også velkommen, i alle fall etter det første året. Men synes det er ugreit å ikke si noe til ts, da kan det virke som han ser på henne som venninnen sin, som han deler sex med, men ikke noe mer. Hvis jeg har lest rett, er det fotball som skal stå i spissen for turen, hvis ts ikke liker fotball kan det være en grunn til at hun ikke fikk tilbud om å være med.

Helt enig med deg også. Som sagt, han burde sagt noe til henne, uavhengig om hun liker fortball eller ikke. Kommunikasjon er viktig i et forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese gjennom hele tåren, så sorry om det har kommet ny informasjon jeg ikke har tatt i betraktning.

Turen i fjor: Forståelig, de hadde planlagt dette FØR du kom inn i bildet. I tillegg var forholdet deres relativt nytt. (stusser allikevel på at han velger å dra på tur med, ja, eksen). Bra at han hørte på deg og lovet deg at neste sommer skulle bli annerledes.

Turen i år: Hva faen? :klo: Her hadde han lovet deg at det ikke skulle skje igjen. Du finner ut om turen fordi du tilfeldigvis hadde fri den helga og ville på kjærestetur, og først da innrømmer han at han skal på tur. NOE SKURRER! 1. Han bryter løftet han ga deg i fjor. 2. Han gir ikke en gang beskjed om at han velger å dra på tur. 3. Når hadde han liksom tenkt å fortelle deg dette? Dagen før avreise?

Jeg mener at dette er helt uakseptabelt. Det er tydelig for meg at han har noe å skjule fra deg. Han fortalte tross alt ikke om denne turen før du spurte ham om den helga passet til å dra på kjærestetur. I tillegg er det noe som skurrer når eksen sender seksuelle meldinger. Hun er ikke ferdig med ham, men det er vanskelig å si om kjæresten din er helt ferdig med henne. Det høres ikke sånn ut. Hadde han vært ferdig med henne ville han hatt baller nok til å si at det blir rart å dra på tur (og sannsynligvis dele hotellrom) sammen. Hadde han vært ferdig med henne hadde han IKKE trengt å skjule denne informasjonen fra deg..

Jeg er helt enig i at du må akseptere at barna kommer først når du får en kjæreste med barn. Men det betyr ikke at EKSEN skal komme først. I denne situasjonen setter han eksen foran deg.

Jeg forstår meg ikke på alle som mener at "man må jo ta hensyn til barna, la dem få en ukes ferie med foreldrene så de kan føle på familielivet". Hvorfor det? Forholdet mellom mor og far blir bare en løgn; de er ikke sammen lenger. Barna må lære seg at foreldrene er skilt. Barna lider ingen nød dersom de feirer lille julaften hos mamma og julaften hos pappa. De lider ingen nød om de drar annethvert år på fotballcup med mamma, og annethvert med pappa. Tvert om, med skilte foreldre blir det jo "dobbelt opp" av høytider og ferier. Dessuten virker det som at barna liker TS godt og da blir det jo enda rarere når de har forstått at pappa har en ny kjæreste. De må jo skjønne at foreldrene holder på "fasaden".

Saken stiller seg kanskje annerledes når barna er veldig små, men når de er store nok til å forstå ting og tang (som jeg tror disse barna er, i og med at de er store nok til å dra på fotballcup) så synes jeg ikke det er nødvendig at foreldrene må dra på turer sammen for å glede barna. Barna er store nok til å forstå at de ikke er sammen lenger. Det blir bare kunstig, og for meg et dårlig argument, at foreldrene skal dra på turer, feire jul sammen etc. for "barnas skyld".

 

Så til deg, TS: Ta en prat med kjæresten din og legg alle kortene på bordet. Det er tydelig at dere har en kommunikasjonssvikt og det er ikke akseptabelt at han skjuler informasjon fra deg.  Lykke til!

Anonymkode: 73870...369

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at de fleste som har svart her ignorerer det faktum at det er snakk om en fotballcup ungene skal delta i, og ikke en uke på Mallorca. I følge TS ble cup-turen i fjor utvidet med en dag for at barna skulle få en dag i fornøyelsespark i tillegg. Min mening er at det er utrolig flott at foreldrene klarer å samarbeide såpass at de kan dra på en slik tur sammen for barnas del. Jeg synes også det er flott at TS sin kjæreste ikke tar med nye kjæresten, da et 1,5 år langt forhold fortsatt er relativt ferskt. Det hadde vært synd for barna hvis fravike kunne dra på fotballcup hvis mor skal være med fordi nye kjæresten er sjalu.

Anonymkode: e24c6...25f

Det som flest her reagerer på er at han ikke har kommunisert det, og regelrett fortiet/løyet om det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke OK å reise på tur med ekser, og spesielt ikke når man skjuler og lyver om det. Skiller man seg så oppløser man faktisk familien, og klarer man ikke behandle ny partner med respekt så skal man drite i å få seg en ny partner.

Har vært bort i noe lignende og jeg kom meg heldigvis ut av det til slutt. Fant meg en fyr som faktisk setter meg først. Det bør du også vurdere å gjøre TS, du kommer til å bli gal med alt dette hemmelighetskremmeriet rundt eksen og ferier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sheherasade skrev:

Det som flest her reagerer på er at han ikke har kommunisert det, og regelrett fortiet/løyet om det.

Nei, de aller fleste svarene tar utgangspunkt i at eksene skal på ferie sammen, og at typen til TS burde prioritere TS nå som de er sammen. Det er selvsagt ikke greit å lyve, men det er sikkert ikke så enkelt for typen til TS å være ærlig heller når TS helt tydelig ikke er komfortabel med kontakten eksene imellom. 

At typen klarer å dra på en sånn tur med eksen burde nesten være et pluss i boka, da det sier noe om hvordan han prioriterer til det beste for barna dersom forholdet ryker. Noe som er ekstremt viktig dersom de får barn sammen.

Anonymkode: e24c6...25f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg ALDRI godtatt. Verste er at han faktisk lyver og ikke fortalte deg dette med en gang. Helt greit i fjor da de planlagte turen før dete ble sammen. Jeg tror de aller fleste hadde blitt usikker og nervøs hvis kjæresten skal på tur med eksen. Uansett om det er pga barna eller ikke. Gamle følelser kan jo blusse opp igjen. Å finne på noe sammen som å dra på lekeland osv med barna er jo helt greit. Men på ferie hadde jeg ikke vært komfortabel med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen snakkes sant hele veien kunne TS vurdert forholdet til ham ut fra riktige premisser, uten å investere et helt år basert på en tro om at han hadde mer avstand til eksen sin.

At barna har godt av at mor og far lever som skilt light, der mor ramler full innom han og barna, og overnatter "på sofaen", sender seksuelle meldinger og de reiser på tur sammen, kan godt tenkes. Jeg skjønner at ikke TS har så godt av det, og spesielt ikke godt av at kjæresten legger planer som ekskluderer TS på alle måter inkl. skjuler dem for henne. Her vil kjæresten ha i pose og sekk, virker det som. Hadde det vært meg, hadde jeg bltt veldig såret og gitt opp hele mannen.

Anonymkode: c5c27...55e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2016 at 11.49, AnonymBruker skrev:

Familien er jo oppløst når foreldrene har valgt å skille seg. Som skilsmissebarn fikk jeg et falskt håp etterfulgt av skuffelse, når foreldrene mine gjorde "familieting" sammen "for barnas skyld"..  

Anonymkode: a76f6...014

Signerer denne.

Mine foreldre tok oss barna med på ferie ett år etter de separerte seg. Da kjente jeg jo selvfølgelig håpet komme om at de skulle finne tilbake til hverandre. Det var virkelig en god følelse, som dessverre ble knust fordi foreldrene mine tok oss med på ferie sammen "for vår skyld", når det beste hadde vært klare grenser fra starten.

Mine foreldre feiret også jul sammen i mange år etter skilsmissen, før de etterhvert fant sine egne, nye kjærester. Da sluttet de helt plutselig med det også, og vi som barn måtte på nytt få "familielivet" oppløst.

Så nei, klare grenser fra starten er det aller beste. Jeg syns kjæresten til TS er komplett idiot i dette tilfellet, og TS må spørre seg selv om det er verdt det...

Anonymkode: 4d1d5...32d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2016 at 15.39, Jolene skrev:

De bor ikke sammen. Ergo er ikke TS og kjæresten noen ny familie. Hvorfor må fars/mors kjæreste involveres i en tur som er for barna sammen med foreldrene sine? En familie oppløses ikke av skillsmisse, men mors og fars forhold opphører. Det er to vidt forskjellige ting. Jeg kunne vært mer enig med deg dersom TS og mannfolket hadde bodd sammen, men det gjør de altså ikke. Partner har derfor ikke noen rett til å være med på å planlegge en tur partner ikke har noen grunn til å være med på. At mannfolket til TS burde snakket med TS om dette, er jeg helt enig med deg i.

Haha. Du tror barna har godt av å leke familie etter at de er oppløst altså? Det er ikke naturlig å dra på ferie sammen når forholdet er over. Og jo familien eksisterer ikke lenger. De er aleneforeldre som skal samarbeide. Samarbeide!! Og man må faktisk ikke bo sammen for å ha mer rett og ditt og datt. Mange parforhold hvor de ikke bor sammen og er fremdeles et fullverdig forhold. At begge foreldrene er til stede på cup etc er vel og bra. Det er hele poenget. Ikke å dra sammen med exen. Partner har derfor rett til å være med i planleggingen fordi vedkommende er nå den nye partner. Hva som skjer reint praktisk med barna avtaler foreldrene. 

Anonymkode: 1cda2...f85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke lese gjennom hele tåren, så sorry om det har kommet ny informasjon jeg ikke har tatt i betraktning.

Turen i fjor: Forståelig, de hadde planlagt dette FØR du kom inn i bildet. I tillegg var forholdet deres relativt nytt. (stusser allikevel på at han velger å dra på tur med, ja, eksen). Bra at han hørte på deg og lovet deg at neste sommer skulle bli annerledes.

Turen i år: Hva faen? :klo: Her hadde han lovet deg at det ikke skulle skje igjen. Du finner ut om turen fordi du tilfeldigvis hadde fri den helga og ville på kjærestetur, og først da innrømmer han at han skal på tur. NOE SKURRER! 1. Han bryter løftet han ga deg i fjor. 2. Han gir ikke en gang beskjed om at han velger å dra på tur. 3. Når hadde han liksom tenkt å fortelle deg dette? Dagen før avreise?

Jeg mener at dette er helt uakseptabelt. Det er tydelig for meg at han har noe å skjule fra deg. Han fortalte tross alt ikke om denne turen før du spurte ham om den helga passet til å dra på kjærestetur. I tillegg er det noe som skurrer når eksen sender seksuelle meldinger. Hun er ikke ferdig med ham, men det er vanskelig å si om kjæresten din er helt ferdig med henne. Det høres ikke sånn ut. Hadde han vært ferdig med henne ville han hatt baller nok til å si at det blir rart å dra på tur (og sannsynligvis dele hotellrom) sammen. Hadde han vært ferdig med henne hadde han IKKE trengt å skjule denne informasjonen fra deg..

Jeg er helt enig i at du må akseptere at barna kommer først når du får en kjæreste med barn. Men det betyr ikke at EKSEN skal komme først. I denne situasjonen setter han eksen foran deg.

Jeg forstår meg ikke på alle som mener at "man må jo ta hensyn til barna, la dem få en ukes ferie med foreldrene så de kan føle på familielivet". Hvorfor det? Forholdet mellom mor og far blir bare en løgn; de er ikke sammen lenger. Barna må lære seg at foreldrene er skilt. Barna lider ingen nød dersom de feirer lille julaften hos mamma og julaften hos pappa. De lider ingen nød om de drar annethvert år på fotballcup med mamma, og annethvert med pappa. Tvert om, med skilte foreldre blir det jo "dobbelt opp" av høytider og ferier. Dessuten virker det som at barna liker TS godt og da blir det jo enda rarere når de har forstått at pappa har en ny kjæreste. De må jo skjønne at foreldrene holder på "fasaden".

Saken stiller seg kanskje annerledes når barna er veldig små, men når de er store nok til å forstå ting og tang (som jeg tror disse barna er, i og med at de er store nok til å dra på fotballcup) så synes jeg ikke det er nødvendig at foreldrene må dra på turer sammen for å glede barna. Barna er store nok til å forstå at de ikke er sammen lenger. Det blir bare kunstig, og for meg et dårlig argument, at foreldrene skal dra på turer, feire jul sammen etc. for "barnas skyld".

 

Så til deg, TS: Ta en prat med kjæresten din og legg alle kortene på bordet. Det er tydelig at dere har en kommunikasjonssvikt og det er ikke akseptabelt at han skjuler informasjon fra deg.  Lykke til!

Anonymkode: 73870...369

Jepp. Tydelighet og fremtid i fokus! Signert! 

Anonymkode: 1cda2...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.5.2016 at 0.46, AnonymBruker skrev:

Som skillsmissebarn hadde jeg blitt utrlig skuffet om pappa eller mamma sin kjæreste skulle vært med når vi fikk turer sammen med pappa OG mamma. Da var det oss. Familien. Sett fra barns ståsted. Ville aldri blitt det samme om kjærester skulle vært med.

Anonymkode: c548c...6ae

Jeg var også skilsmissebarn, og faktum er at det ikke er barnet som skal ta sånne avgjørelser. Jeg forstår godt at barn ønsker å reise på ferie med både mamma og pappa som om ingenting har forandret seg, men ting HAR faktisk forandret seg etter et samlivsbrudd, og det er de voksnes ansvar å være tydelige rundt dette og ta valgene som på sikt vil være best for alle.

Hvis far tviholder på tradisjonen med å reise på ferie alene med eks og barn, så vil han i realiteten neppe være i stand til å ha et lykkelig og varig forhold med en ny dame. Veldig få oppegående damer vil finne seg i at mannen reiser på tur med eksen, og i hvert fall ikke uten å bli inkludert selv. Slik situasjonen er nå, så risikerer jo far at TS gjør det slutt og forsvinner ut av livet hans, og det er jo heller ikke bra eller stabilt for barna som har bygget opp et godt forhold til TS. Det samme vil sannsynligvis skje med neste dame han møter. Hvis han trumfer igjennom ferie med eksen og barna, ofrer han samtidig stabilitet på hjemmebane, hvilket ikke er smart på sikt.

Det mest naturlige for de aller fleste familier etter skilsmisse er, etter min mening, følgende: mor og far beholder en god tone og samarbeider godt om barna. Utover det lever mor og far separate liv med eventuelle nye partnere. Ferieturer og høytider gjør man hver for seg. Det er sikkert noen som klarer å dra på felles ferier også etter brudd, men da må det være fordi nye partnere også inkluderes og synes det er uproblematisk. Det tror jeg er ganske sjelden.

Anonymkode: c18f6...62d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne.

Mine foreldre tok oss barna med på ferie ett år etter de separerte seg. Da kjente jeg jo selvfølgelig håpet komme om at de skulle finne tilbake til hverandre. Det var virkelig en god følelse, som dessverre ble knust fordi foreldrene mine tok oss med på ferie sammen "for vår skyld", når det beste hadde vært klare grenser fra starten.

Mine foreldre feiret også jul sammen i mange år etter skilsmissen, før de etterhvert fant sine egne, nye kjærester. Da sluttet de helt plutselig med det også, og vi som barn måtte på nytt få "familielivet" oppløst.

Så nei, klare grenser fra starten er det aller beste. Jeg syns kjæresten til TS er komplett idiot i dette tilfellet, og TS må spørre seg selv om det er verdt det...

Anonymkode: 4d1d5...32d

Trist å lese at du fikk negative følelser rundt dette. Jeg opplevde det samme etter skilsmissen, men med positivt fortegn. Jeg var tenåring og drømte ikke om at de skulle bli sammen igjen, det hadde sine fordeler at de var skilte og det var en mye hyggeligere tone mellom dem enn før.

Reagerte  på at ts ikke ble fortalt om turen. Og at eksen sender sms med seksuelle undertoner. Har på følelsen av at ts sin kjæreste bare ser på henne som "kjekt å ha", ergo er han ikke seriøs. Men dette må hun ta opp med han. Jeg hadde ikke villet være i et forhold som ikke var likeverdig. Hans kone var utro, det ble brudd, men de er venner i dag. Frykter ts blir brukt for å gjøre eksen sjalu. Hvis han har mye kontakt med eksen bør ts også involveres. Kanskje ikke på denne turen, men felles middag med barna og få delta mer. Denne turen er vel allerede bestilt, men jeg ville stilt han litt inn mot veggen. Ville også - kanskje, ringt hans eks og spurt om det er mulighet for at også hun blir med, tviler på at jeg hadde gjort det, det kommer an på hva han svarer henne.

Mine foreldre inkluderte nye partnere.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Du tror barna har godt av å leke familie etter at de er oppløst altså? Det er ikke naturlig å dra på ferie sammen når forholdet er over. Og jo familien eksisterer ikke lenger. De er aleneforeldre som skal samarbeide. Samarbeide!! Og man må faktisk ikke bo sammen for å ha mer rett og ditt og datt. Mange parforhold hvor de ikke bor sammen og er fremdeles et fullverdig forhold. At begge foreldrene er til stede på cup etc er vel og bra. Det er hele poenget. Ikke å dra sammen med exen. Partner har derfor rett til å være med i planleggingen fordi vedkommende er nå den nye partner. Hva som skjer reint praktisk med barna avtaler foreldrene. 

Anonymkode: 1cda2...f85

Nå er jo ikke dette en ren koseferie, eller for å "leke familie". Det er i forbindelse med fotballcup, hvor det da er bra at begge foreldrene deltar sammen med barna. Familien eksisterer, men forholdet til foreldrene eksisterer ikke lenger. TS har ingen grunn til å trenge seg på denne turen, de bor ikke sammen engang. At mannfolket burde informert TS, synes jeg er helt på sin plass. At TS skal være med på denne turen, synes jeg ikke noe om. Hun er ingen stemor til disse barna per dags dato, ergo er det heller ingen naturlig grunn til at hun skal være med.

Dessuten bør det avklares ting rundt mors oppførsel mot sin eks. For sånne ting, bør i grunn være avklart og et lukket kapittel. Å sove på sofaen og sende seksuelle meldinger, hører ikke hjemme noe sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at han tar mer hensyn til eksen enn deg. Det er aldri bra. Selv om hun er mora til barna.

Anonymkode: cd544...398

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facinerende å se at så mange kvinner mene at ny kjærste er like viktig som barna, og at det er viktigere å prioritere den nye kjærlighets ønsker i stedet for barna. Noen burde ikke hatt barn rett og slett. I hverfall ikke bli sammen med noen som har barn.

 

Godt skillsmissebarn er flike til å være den voksne i slike saker.

Anonymkode: 63eb5...f55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Facinerende å se at så mange kvinner mene at ny kjærste er like viktig som barna, og at det er viktigere å prioritere den nye kjærlighets ønsker i stedet for barna. Noen burde ikke hatt barn rett og slett. I hverfall ikke bli sammen med noen som har barn.

 

Godt skillsmissebarn er flike til å være den voksne i slike saker.

Anonymkode: 63eb5...f55

Jeg er skillsmissebarn by the way.. Seff er ny partner viktig. På lik linje med barna. Barnemor skal ikke ha noen status der i heletatt annet enn SAMARBEID om barna! Er det så vanskelig?! 

Anonymkode: 1cda2...f85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skillsmissebarn by the way.. Seff er ny partner viktig. På lik linje med barna. Barnemor skal ikke ha noen status der i heletatt annet enn SAMARBEID om barna! Er det så vanskelig?! 

Anonymkode: 1cda2...f85

Nei. Ny partner er ikke like viktig som barna for oppegående foreldre. 

Anonymkode: 63eb5...f55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha

Hadde igrunn ikke tenkt å kommentere da du har fått mange gode svar begge veier. Men. Jeg hadde dumpet han.

Fordi, han er tydeligvis i stand til å late som om ingen avtaler er inngått, bryte sine egne ord, og setter deg egentlig i en situasjon hvor du føler at du er den kravstore. Sexteksting med x når han har dame, er overhode ikke greit. Å lage avtaler som holdes hemmelig og holder deg utenfor når du tror at alt er flott mellom dere og neste steg er å flytte sammen, det er heller ikke greit. For å være ærlig, han fremstår som en ego som kun tenker på seg selv. Barna er bare en unnskyldning egentlig.

Jeg syns dette er trist, og jeg er oppriktig lei meg på dine vegne. Håper du finner en mann som aldri gjør slike ting imot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lærer av voksne. De bestemmer ikke en noe. De skal ha behov dekket og tydelighet. Når foreldrene viser dem at parforhold ikke er viktig så vil de lære å bli egoistiske. Ser de at foreldrene bare samarbeider godt lærer de en sunn relasjon og ser også at et voksent parforhold er like viktig som de selv er for far/mor og de opplever inkludering av riktig person. De lærer at mor og far ikke er sammen lenger og ikke lenger er en familie, men har toro foreldre som fortsatt er glad i dem og tar hensyn til dems primære behov. 

Anonymkode: 1cda2...f85

Redigert bor slettet innlegg.
-Saraby, mod.

Endret av Saraby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...