Gå til innhold

Sår i munn - når kontakte lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Håper noen kan hjelpe meg litt. Jeg fikk plutselig et sår oppe i ganen, ved siden av tannraden. Det er 1 cm i diameter ca. Minner veldig om en afte, men det har jeg hatt før, og det som skiller dette ståret fra tidligere er at det blør litt, og er helt rødt. Veldig vondt!!! Jeg er klar over at det sikkert ikke er noe, og min første tanke er ikke akkurat kreft i munnen.. Men lurer på om jeg bør sjekke det, for å se om det kan være noen bakenforliggende årsaker. Synes det er litt ubehagelig. Er det noe vits?

Sorrynotsorry for litt ekkelt bilde. Setter pris på seriøse svar.

image.jpeg

Anonymkode: b6a1b...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville sett om det grodde av seg selv først, man kan jo få sår i munnen på lik linje som andre steder på kroppen.

Anonymkode: 2d890...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser vel ut som trøske. Veldig ubehagelig i noen dager også går det over. Longo Vital fra helsekosten har hjulpet meg veldig mot det. 

Anonymkode: 5036c...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette såret ser litt utypisk ut. Det ligner absolutt ikke på trøske, som tidligere foreslått her, men kan ligne litt på en variasjon av afte. After blør sjeldent, og som regel bare hvis de blir utsatt for mekanisk manipulasjon (som å pusse hardt på dem, feks). De er også gjerne blekere i sentrum og med en rød "halo" i sårkanten som er sterkere enn her. Dette såret ligner egentlig mest på et traumatisk sår (altså, et som har blitt påført mekanisk) som er et stykke ut i grofasen med granulasjonsvevsdannelse. (Har du vært hos tannlegen i det siste?) Dog skal spontane sår i munnen som blør som hovedregel undersøkes av lege. 

Bildet er litt i ufokus, noe som gjør det litt vanskelig å se om sårområdet er "hevet" i forhold til omkringliggende vev, eller om det går "innover". Kanskje du klarer å kjenne etter og si noe om det, eller ta et enda bedre bilde med såroverflaten i skarp fokus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan det se ut som et sår man får når man f.eks har brent seg på varm drikke. Fikk du såret i forbindelse med noe eller kom det av seg selv?

Anonymkode: 27e6f...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...