Gå til innhold

Kreta - noen erfaringer?


Doxie

Anbefalte innlegg

Vi tenker å reise til Kreta i år, men vi aner ikke eksakt hvor vi vil dra. Er det noen som har vært på steder som kan anbefales? Hotell, byer eller lignende?

Vi er to voksne som drar, og kunne gjerne tenkt oss en plass der de har gode shoppingmuligheter :D

Alle tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var en uke i Chania :) Kjempefint sted og masse fint i gatene både shopping og restauranter. Veldig fint å gå på havnen og ta en tur med hest og kjerre. Hadde jeg reist ned igjen hadde jeg nok heller reist på typisk badeferie, gjerne bodd i nærheten av en strand - da de har så mange flotte strender rundt om på øya og heller tatt dags eller kveldsturer inn til byen. Jeg personlig likte bedre Rhodos da, forelsket meg i gamlebyen og storkoset meg på Faliraki Beach. 

Anonymkode: 1dd27...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i agia marina i fjord. Det er en veldig koselig by vest for chania. Bodde på Oscar suites. Veldig koselig by med flere gode restauranter flotte strender. Fottur gjennom Samaria ravinen anbefales. Hopp på en utflukt som star tour forksempell hvis dere drar på egenhånd. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker shopping anbefaler jeg chania. Evt litt utenfor feks Kato stalos.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyanie

Enig med de over her. Gode shoppingmuligheter = Chania. Vi bodde i Platanias et stykke utenfor bye. Et stille og rolig sted. Det går ofte busser til og fra Chania og de passerer Agia Marina og Kato Stalos som nevnt over her. Elafonissi stranden er et must. Enten ta buss eller leie bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Chania! :) 

Selv reiser vi til Kreta (Agia Marina) på torsdag. Det er litt utenfor Chania by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler hotellet Kiani beach. Flott sted å bo, koselig småby i nærheten, og Chania og shopping er bare en busstur unna. Og har du lest boken "Øya" bør du ta deg en dagstur til Spinalonga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Kreta :hjerte: Jeg elsker Kreta og har mistet tellingen over hvor ofte jeg har vært der! 

Sier som flere her; for god shopping dra til Chania! 

Men anbefaler å bo i nærheten av Chania så kan du kombinere både standliv og shopping. 

Jeg kan på det varmeste anbefale Agii Apostoli. Ville unngått de verste turistplassene som Platanias og Agii Marina. 

Agii Apostoli er ca 10min unna Chania med bil eller buss. Koster ca 2 euro med buss (går hyppig) eller 10 euro med drosje. 

Chryssi Akti, er ei av de fineste strendene som ligger der. Langgrunn, sandstrand og ligger i ei bukt så du slipper de verste bølgene (blåser ofte på Kreta, og flere plasser går man glipp av badedager pga bølger). 

Av hotell så kan jeg anbefale Anais Holliday og Anais Summerstar. Veldig koselig hotell som blir drevet av ei svensk dame som heter Christina som bosatte seg og giftet seg med sin greske mann for mange år siden. De har og en utrolig god restaurant (jeg ble helt hektet på avokado og bacon-salaten deres....)

Hvis dere vil bo en plass som ikke er via reisebyrå så vil jeg anbefale å kontakte Andrea som driver et lite leilighetshotell som heter Akti hotel http://www.akti-hotel.gr Koselige leiligheter i et veldig rolig og fint område. Det er drevet av en utrolig hyggelig familie. Rett over gata så har de også restaurant http://www.andreasrestaurant.gr, en av de beste jeg har vært på. Liten og veldig god mat. Den gamle bestemora i famlien lager flere av rettene. Hennes Lamb Kleftiko er nesten som å komme til himmelen..  Frokost er inkludert i prisen, de har et veldig bra Wifi, rengjøring 6 dager i uka, og de organiserer skyss til og fra flyplassen (inkludert). Det er ikke basseng der, men personlig så har jeg aldri savnet basseng da jeg liker best stranden. Stranden er ca 3min å gå rett ned gaten. Ca 5min å gå rett oppover en bakke så ligger det et gedigent supermarked som grekerene selv handler på, veldig ok utvalg og mye billigere enn disse små supermarkedene som er tilknyttet hoteller. Greit å fylle opp kjøleskapet med drikkevarer og snacks. 

Jeg vil også anbefale å leie bil (særlig hvis dere skal være i to uker) og se dere om på Kreta. Kreta er ei fantastisk øy! 

-Kjør til Plaka og ta båt over til Spinalonga. Historisk plass der spedalske ble overført og dannet sitt eget samfunn. Les gjerne boka Øya på forhånd. Ville unngått turistbåtene og heller blitt med en lokal fiskebåt over. 

-Kjør til Elafonissi. Ei nydelig sandstrand. Dog noe overbefolket i verste turistsesongen.

-Kjør opp i fjellene og besøk små landsbyer. Sett dere ned på en taverna og ta dere noe å drikke eller spise. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...