Gå til innhold

Erfaringer med fødsel i badekar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som vil dele sin opplevelse? 

Anonymkode: 85417...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel være utrolig grisete?

Anonymkode: f776e...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født et barn i badekar og ett i seng med lystgass. Synes badekar var helt klart best! Ville valgt det om jeg skulle født igjen. God smertelindring med varmt vann, føler seg vektløs når man egentlig er klumpete, rolig og fredelig. Man kan velge å være i badekar kun åpningsfase, eller også utdrivingen. Man kan prøve badekar, og rett og slett stå opp om man ikke liker det.

Grisete er greit, all fødsler er det. Bare å dusje etterpå, går fint. Veldig rolig måte for barnet å komme inn i verden på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født i badekar og håper veldig å få gjøre det neste gang også. Synes vannet var en veldig god smertelindinring, riene var mye verre når jeg måtte opp på benken for å undersøkes innimellom.  I vannet duppet jeg av mellom takene og var sjeleglad for at jeg slapp stå opp da pressriene startet. 

Og det er kanskje forskjellig fra fødsel til fødsel, men det var ikke grisete i det hele tatt under min fødsel. Vannet ser helt vanlig ut på bildene etter han er kommet ut, ingen blod eller gørr. 

Anbefaler alle å prøve å føde i vann :-)

Anonymkode: 425a8...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å huske at en fødsel i badekar må være en antatt grønn fødsel. Du kan ikke ha epidural eller noe. 

Anonymkode: 3e404...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bare å huske at en fødsel i badekar må være en antatt grønn fødsel. Du kan ikke ha epidural eller noe. 

Anonymkode: 3e404...cdb

Hvorfor?

Anonymkode: 4ddbc...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 4ddbc...d5d

Du er jo koblet til epiduralen med en tynn slange i ryggen, fungerer dårlig i vann ;) 

Anonymkode: a5b98...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 4ddbc...d5d

Bortsett fra epidural er det risikofylt å ha den fødende i badekar dersom det er fare for komplikasjoner. 

Anonymkode: 506d0...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra epidural er det risikofylt å ha den fødende i badekar dersom det er fare for komplikasjoner. 

Anonymkode: 506d0...d7d

Jeg trodde det hadde med at ved risikofødsel må den fødende overvåkes og det er vanskelig i vann. Gjør selve vannet fødselen mer risikofylt?

Anonymkode: 5d2b5...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fødsel i badekar noe de fleste sykehus tilbyr? Må man si i fra at man ønsker det på forhånd?

Anonymkode: fc5c6...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun en fødsel bak meg, så kan ikke sammenligne. Men jeg fødte altså i vann og kommer til å gjøre det neste gang også, så sant forholdene ligger til rette for det, da. Utrolig deilig å kjenne det varme vannet + å være vektløs når du er på ditt mest slitne. Fødte på ABC, Ullevål hvor de har badekar på hver fødestue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte første barnet mitt i vann. Absolutt en fin opplevelse! Litt grisete var det, men det var jo fort gjort å skylle av seg med dusjslangen etterpå. :) 

Fikk ikke føde i vann andre gangen siden jeg måtte ha på CTG-måler på slutten, men lå litt i badekaret under åpningsriene. Det var en fin opplevelse det også, og fordelen var at jordmor kom bedre til når jeg lå i senga.

Anonymkode: 310d3...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må være frisk og ha normalt på alt for å få være i badekar. Jeg fikk ikke på første fødsel fordi jeg hadde høyt blodtrykk som måtte overvåkes, det varme vannet ville gitt falske målinger. Etterhvert fikk jeg magebelte som registrerte rier, antenne i hodet på baby for å overvåke babys puls, veneflon i hånda, urinkateter,  blodtrykksmansjett på overarmen hadde jeg hele veien... nytter ikke styre med det i et badekar.

På andre fødselen var alt normalt, jordmor sjekket åpning og blodtrykk ved ankomst. Alle andre undersøkelser ble gjort i vannet, sjekket vel kun åpning et par ganger. Jordmor var veldig god til å skape fred og ro, holdt seg i bakgrunnen på fødestua mye og hørte på lydene mine hvor vondt det var. Tittet innom iblandt, snakket lavt og oppmuntrende. Hun var perfekt! Leste meg og spurte, skjønte jeg ville ha ro til å fokusere innover. Lot meg bestemme hvordan jeg ville ha det. Var motsatt av sånn bedrevitende blære som noen er. Når første pressrie kom, kom en jordmor til løpende og de var to stk sammen. Veldig flott fødsel!

Anbefaler å ha vannet så varmt som mulig/innenfor komfortabelt, det gir best smertelindring. Mannen hadde jobben med å tappe av/fylle på varmt for å holde temp oppe. Jeg brukte et lite håndkle sammenbrettet mellom nakken og karet. Det vanskeligste var å komme seg ut etter fødsel, når kroppen var fullstendig utladet og géle! Var oppe flere ganger på do underveis, det gikk helt fint.

Her tipset de om at hvis man ønsker badekar, så si fra når du ringer for å si at du kommer. Da kan de finne et ledig og begynne å tappe opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i badekaret i 2,5 timer. Det var avslappende pga vektløsheten. Vannet fikk ikke være varmere enn 36 grader fordi oppheting kan påvirke babyens puls negativt. Varmere vann hadde nok lindret mer, tror jeg. Jeg hang over kanten på badekaret, å ligge å rygg eller lene ryggen bakover var veldig ubehagelig og økte smertene for meg. Riene ble kortere og kom sjeldnere da jeg lå i badekaret. Jordmor kommenterte det ikke, selv om jeg ikke hadde noen framgang. Hun var ung og virket ikke erfaren. Fosterlyd og åpning ble sjekket i badekaret. Jeg måtte på fødesengen for å ta ctg (forskningsprosjekt på overvåkning i fødsel), den var ikke gunstig og resten av fødselen var i fødesengen med fosterovervåkning.

Jeg fødte på rød, pga komplikasjon i svangerskapet. Selv om jeg trodde vannfødsel ville være tingen for meg, savnet jeg ikke badekaret. Jeg var for utmattet pga ting som skjedde før fødselen kom igang, så jeg orket ikke å være aktiv i åpningsdagen slik jeg hadde sett for meg. Hvis vi skal ha flere barn vil jeg gjerne prøve vann igjen, men ha i mente å gå raskere utav hvis det svekker riene.

Anonymkode: 0c84d...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...