Gå til innhold

Leietaker har ikke betalt husleie for mars og mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvordan man best bør gå frem. Leietaker betalte ikke husleie i mars. Han sa han hadde hatt problemer med skimming av kort, og jeg trodde på ham og sa at han kunne betale når han fikk muligheten. Nå ser jeg at han ikke har betalt for denne måneden heller. Hva bør jeg først og fremst gjøre? Sende en enkel sms om at vi savner betaling? Ringe ham og be ham betale snarest mulig? Gjøre alt mer formelt?

Anonymkode: 40b21...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send purring skriftlig (i posten). 

Anonymkode: 5367b...a39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har betalt på 2 mnd nå så hadde ikke jeg vært blid.
Send han en klar sms om at husleien må være betalt innen ****, og sånn er det.

Anonymkode: c5d91...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring først og gi ham frist på et par-tre dager. Har du ikke fått pengene da, sender du et formelt brev. Er du medlem i huseiernes landsforbund f.eks. er det lurt å ta kontakt med dem så fort som mulig.

Anonymkode: 95bbc...b93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om han ikke har betalt på 2 mnd nå så hadde ikke jeg vært blid.
Send han en klar sms om at husleien må være betalt innen ****, og sånn er det.

Anonymkode: c5d91...5db

Jeg ville være litt grei etter mars, men det ser ut som det var dumt. Men jeg sa han kunne betale den når han har mulighet. 

Ok å ringe/sende sms først, og skrive at han må betale ila uken, hvis ikke sender jeg skriftlig purring?

Anonymkode: 40b21...6b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt ok ut.

Anonymkode: eab50...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut det ja. 

Anonymkode: c5d91...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i tilleg sendt brevet rekomandert sånn at du har bevis på at han har henter brevet. Da kan han ikke skylde på at det er blitt borte i posten

Anonymkode: 561ed...5a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ikke vær uformell (SMS, telefon) i et profesonelt løp mot en utkastelse. Denne lømmelen har valgt å ikke betale deg to måneder med husleie. Takken for at du er kjapp og uformell er at han/hun fortsetter med det. Du driver utleie, ikke kose/mose hobbyvirksomhet.

Purring 14 dager etter forfall, deretter varsel om utkastelse i hht husleielovens regler. Dersom leietaker kommer deg i møte og lover å betale på en annen frist løper de 14 dagene fra den nye fristen. Når to leier mangler og en er betalt i mellom (jeg skjønner ikke helt hvordan du regner her, men men) så er det åpenbart for meg varige betalingsproblemer og lykke til med den leieboeren hvis du har tenkt å fortsette med den misforståtte snillismen.

Man er en OK husvert dersom man lytter til og utsetter fristen for betaling når leieboer kommer FØR forfall og sier fra om problemet. Da blir man enig om en ny frist og denne må overholdes. Denne leieboeren har vel oversittet alle frister så hvorfor skal du være grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blondie65 skrev:

Ikke vær uformell (SMS, telefon) i et profesonelt løp mot en utkastelse. Denne lømmelen har valgt å ikke betale deg to måneder med husleie. Takken for at du er kjapp og uformell er at han/hun fortsetter med det. Du driver utleie, ikke kose/mose hobbyvirksomhet.

Purring 14 dager etter forfall, deretter varsel om utkastelse i hht husleielovens regler. Dersom leietaker kommer deg i møte og lover å betale på en annen frist løper de 14 dagene fra den nye fristen. Når to leier mangler og en er betalt i mellom (jeg skjønner ikke helt hvordan du regner her, men men) så er det åpenbart for meg varige betalingsproblemer og lykke til med den leieboeren hvis du har tenkt å fortsette med den misforståtte snillismen.

Man er en OK husvert dersom man lytter til og utsetter fristen for betaling når leieboer kommer FØR forfall og sier fra om problemet. Da blir man enig om en ny frist og denne må overholdes. Denne leieboeren har vel oversittet alle frister så hvorfor skal du være grei?

Uff, synes det er vanskelig.. Det er en barnefamilie, så det er sikkert ikke bare-bare. Har ikke lyst til å være så kjip. Har sendt sms nå hvor jeg har skrevet at de må betale. Hvis jeg ikke hører noe får jeg følge det opp, men jeg synes dette er ubehagelig og har lyst til å gi dem en sjanse. Jeg er ikke avhengig av pengene sånn egentlig, jeg leier bare ut for en periode så det ikke skal stå tomt.

Anonymkode: 40b21...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående betalinger, så betalte han ikke i mars. Jeg sa at han skulle få en sjanse til å betale det etter hvert når han fikk ting på stell. Han betalte som vanlig i april. Men nå har han på nytt ikke betalt i mai. Altså mangler det for både mars og mai.

Anonymkode: 40b21...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff, synes det er vanskelig.. Det er en barnefamilie, så det er sikkert ikke bare-bare. Har ikke lyst til å være så kjip. Har sendt sms nå hvor jeg har skrevet at de må betale. Hvis jeg ikke hører noe får jeg følge det opp, men jeg synes dette er ubehagelig og har lyst til å gi dem en sjanse. Jeg er ikke avhengig av pengene sånn egentlig, jeg leier bare ut for en periode så det ikke skal stå tomt.

Anonymkode: 40b21...6b9

Jeg skjønner. Men er det greit at de er kjip med deg? Det er jo det de er. Hvorfor ikke komme til deg og si fra om at de sliter?

Jeg har leid selv. Det er selvsagt ikke festlig å måtte fortelle husvert at man blir for sen med husleien, men du verden så mye bedre det er å si det før forfall samt å holde avtalen man har inngått, istedenfor å gremmes hver gang det ringer på døren eller det tikker inn en sms. Hvorfor tenker ikke dine leieboere sånn?

Ja, det er lite festlig å være den store stygge ulven. Men desto bedre å være 100 % formell fra dag en, istedenfor dette SMS uforpliktende tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jo saken tipp topp for leietakerne!

 De trenger ikke betale ! og TS tar viktig formidling gjennom useriøst sms.   Heldige denne familien-nå har de råd til ekstra ferie I sommer -:). 

Anonymkode: 921c4...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en skriftlig varsel som vedkommende må skrive under på  vi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har hatt problemer med skimming så betaler banken ut med en gang. Jeg ble skimmet på en fredag og fikk pengene på konto på mandag. Det er bare løgn at det tar så lang tid å få penger. 

Anonymkode: a5de6...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er en barnefamilie er det ekstra viktig at alt gjøres formelt riktig. Hvis det ikke er gjort rett, risikerer du at de blir boende gratis i mange måneder. Men samtidig som man gjør det formelle, lønner det seg å ha uformell kontakt, aller helst ansikt til ansikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Hadde jeg vært deg (og det kunne jeg vært, vi leier ut selv), så hadde jeg startet fravikelsesprosessen (utkastelse). Det bør gi et godt incentiv til leietaker om at han må betale. Prosessen starter med at du sender et § 4-18 varsel. Det er ikke krav om at det sendes rekommandert, men det er krav til at enkelte formuleringer må være med i varselet, for at det senere skal kunne brukes som et ledd i fravikelsen. Et korrekt eksempel på skjema finner du her: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/namsfogden_i_oslo/Vedlegg_2895.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...