Gå til innhold

Hukommelsestap i ung alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år, som sliter veldig akkuratt nå. Jeg er konstant sliten og trøtt. Føler meg aldri uthvilt, og det går veldig utover hverdagen. Sliter blant annet veldig med å konsentrere meg på skolen og ikke minst få med meg ting som blir sagt. Det er utrolig slitsomt, og jeg blir veldig frustrert over meg selv. Orker ikke lenger å være med venner på fritiden eller trene, for jeg er rett og slett så sliten at jeg heller bare vil legge meg når jeg kommer hjem fra skolen.

Men det som både frustrerer og skremmer meg aller mest er at hukommelsen min er helt borte. Jeg husker ikke noe lenger.. Jeg glemmer ofte ord når jeg snakker med folk, glemmer hva jeg har spist på en dag, om jeg har spist i hele tatt, glemmer avtaler, hvilken måned det er, hvilken dag det er osv.. Har til og med hatt episoder der jeg har glemt hvor jeg er, og hva jeg skal, og hvordan jeg kom meg dit. Det er veldig skremmende, og jeg blir helt utslitt av å ha det sånn. Lurer på om dette er normalt? Har slitt med det ganske lenge nå nemlig. Begynte vel for et halvt år siden, også har det bare forverret seg. Både trettheten og nedsatt hukommelse. Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få sjekket stoffskiftet ditt. 

Anonymkode: 48c0f...9bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Få sjekket stoffskiftet ditt. 

Anonymkode: 48c0f...9bc

Mener jeg har sjekket det før. Kan det ha noe med stoffskiftet å gjøre da?

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 18 år, som sliter veldig akkuratt nå. Jeg er konstant sliten og trøtt. Føler meg aldri uthvilt, og det går veldig utover hverdagen. Sliter blant annet veldig med å konsentrere meg på skolen og ikke minst få med meg ting som blir sagt. Det er utrolig slitsomt, og jeg blir veldig frustrert over meg selv. Orker ikke lenger å være med venner på fritiden eller trene, for jeg er rett og slett så sliten at jeg heller bare vil legge meg når jeg kommer hjem fra skolen.

Men det som både frustrerer og skremmer meg aller mest er at hukommelsen min er helt borte. Jeg husker ikke noe lenger.. Jeg glemmer ofte ord når jeg snakker med folk, glemmer hva jeg har spist på en dag, om jeg har spist i hele tatt, glemmer avtaler, hvilken måned det er, hvilken dag det er osv.. Har til og med hatt episoder der jeg har glemt hvor jeg er, og hva jeg skal, og hvordan jeg kom meg dit. Det er veldig skremmende, og jeg blir helt utslitt av å ha det sånn. Lurer på om dette er normalt? Har slitt med det ganske lenge nå nemlig. Begynte vel for et halvt år siden, også har det bare forverret seg. Både trettheten og nedsatt hukommelse. Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 8d24a...70a

Har dessverre ingen erfaringer med dette. Men har du vært hos lege? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier fastlegen din?

Har du hatt kyssesyken? 

Andre symptomer enn det kognitive og tretthet?

Anonymkode: 75233...ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme. Hos meg var det kronisk stress. Kroppen er så sliten at hodet kobler ut. Siden du lar være å treffe venner fordi du er så sliten antar jeg at du også er rimelig stressa og utbrent? 

Anonymkode: 219a7...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte var kyssesyken. Jeg har hatt kyssesyken og ble som du beskriver. Dette er nærmere 5 år siden, men det har fortsatt ikke sluppet taket. Jeg er ofte sliten i lange perioder og det blir fort for mye på en gang. I perioder hvor det skjer mye glemmer jeg hva jeg skal si, hva jeg skulle gjøre, hvor jeg har gjort av ting, hvor folk har blitt av osv. 

Er det noe du bekymrer deg mye for? Noen ting i livet ditt som ikke er bra og som du tenker mye på? Det kan ha utrolig mye å si.

Anonymkode: 74cc0...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Første jeg tenkte var kyssesyken. Jeg har hatt kyssesyken og ble som du beskriver. Dette er nærmere 5 år siden, men det har fortsatt ikke sluppet taket. Jeg er ofte sliten i lange perioder og det blir fort for mye på en gang. I perioder hvor det skjer mye glemmer jeg hva jeg skal si, hva jeg skulle gjøre, hvor jeg har gjort av ting, hvor folk har blitt av osv. 

Er det noe du bekymrer deg mye for? Noen ting i livet ditt som ikke er bra og som du tenker mye på? Det kan ha utrolig mye å si.

Anonymkode: 74cc0...f92

Bekymrer ikke meg for noe spesielt nei. Ikke noe som direkte ikke er bra egnt. Kyssesyken har jeg ikke hatt, så og tviler på at jeg har det også.

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med det samme. Hos meg var det kronisk stress. Kroppen er så sliten at hodet kobler ut. Siden du lar være å treffe venner fordi du er så sliten antar jeg at du også er rimelig stressa og utbrent? 

Anonymkode: 219a7...27c

Er ikke stressa, bare veldig sliten.

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier fastlegen din?

Har du hatt kyssesyken? 

Andre symptomer enn det kognitive og tretthet?

Anonymkode: 75233...ed2

Ja, jeg sliter med kronisk hodepine og migrene. I tillegg er jeg veldig ofte svimmel. Har ikke hatt kyssesyken. Legen sier ikke noe spesielt, har tatt tusener av blodprøver og sånt uten å finne noe galt. Også MR og synstest.

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være sykt pirkete, men legen har sjekket for jernmangel, blodmangel og/eller B12-vitaminmangel og slikt? Ikke skyt meg viss jeg tar feil, men mener alle disse kan gjøre en sliten. Sliter selv med trøtthet, og skal ta blodprøve snart. Jeg har ikke hukommelsestap da, er bare sykt ''borte'' og sliter med å interessere meg i ting.

Anonymkode: 1e6b2...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å være sykt pirkete, men legen har sjekket for jernmangel, blodmangel og/eller B12-vitaminmangel og slikt? Ikke skyt meg viss jeg tar feil, men mener alle disse kan gjøre en sliten. Sliter selv med trøtthet, og skal ta blodprøve snart. Jeg har ikke hukommelsestap da, er bare sykt ''borte'' og sliter med å interessere meg i ting.

Anonymkode: 1e6b2...e0d

Det er sjekket ja. 

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et sunt kosthold, og får i deg det som trengs av vitaminer og mineraler?

Sleit på nøyaktig samme måte for en stund siden, var alltid utslitt og svimmel. I mitt tilfelle var spiseforstyrrelse årsaken.

Er på ingen måte hobbylege, det trenger overhodet ikke være noe sånt som ligger bak hos deg. Men tenk over kostholdet, og snakk med fastlegen.

Anonymkode: 8e4e4...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i tilegg til skolen? Trener du? Hvordan føler du deg om du kun går på skolen, gjør lekser og ellers slapper helt av? 

Anonymkode: 75233...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du et sunt kosthold, og får i deg det som trengs av vitaminer og mineraler?

Sleit på nøyaktig samme måte for en stund siden, var alltid utslitt og svimmel. I mitt tilfelle var spiseforstyrrelse årsaken.

Er på ingen måte hobbylege, det trenger overhodet ikke være noe sånt som ligger bak hos deg. Men tenk over kostholdet, og snakk med fastlegen.

Anonymkode: 8e4e4...a59

Akkuratt dette med å få i meg nok næring sliter jeg litt med, og har gjort en stund. Men det går veldig opp og ned egentlig. Noen dager spiser jeg normalt, og andre dager klarer jeg ikke få i meg like mye. Men jeg nekter å tro at dette har noe med spiseforsyrrelser å gjøre, fordi jeg er stort sett fornøyd med kroppen og vekten min. Vet ikke hva som gjør at jeg noen ganger ikke klarer å spise eller gidder å spise..

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 18 kan fortelle akkurat den samme historien som deg, og hos henne var det lavt stoffskifte som var problemet. Be legen sjekke FT4, TSH, TRAS og anti-TPO, B12, ferritin og D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du i tilegg til skolen? Trener du? Hvordan føler du deg om du kun går på skolen, gjør lekser og ellers slapper helt av? 

Anonymkode: 75233...ed2

Jeg jobber ikke for øyeblikket nei, men driver å søker nå - siden jeg trenger penger. Trening har jeg rett og slett ikke energi til. Gymmen vi har på skolen en gang i uken er mer en nok for min del. Føler meg helt "skutt" etter en runde med fysisk aktivitet. Jeg sliter jo med å holde meg våken og konsentrert på skolen da. Når jeg kommer hjem fra skolen er jeg rimelig ferdig. Så andre ting enn skole må utgå...

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ulven skrev:

Min datter på 18 kan fortelle akkurat den samme historien som deg, og hos henne var det lavt stoffskifte som var problemet. Be legen sjekke FT4, TSH, TRAS og anti-TPO, B12, ferritin og D-vitamin.

Ååh :/ Jeg er allerede sjekket for det..

Anonymkode: 8d24a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...