Gå til innhold

Hvor mye koster katten din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pr måned, mtp mat, sand eventuelle medisiner?? :)

Anonymkode: 7094d...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bruker bare mat, bruker vel rundt 150-200 kr i måneden tenker jeg. Kjøper tørr og våtfor på butikken. 

Anonymkode: bf202...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster årlig undersøkelse hos veterinær, vaksiner, ormekur og den type ting? 

Anonymkode: 02b97...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsfor (tørrfor) koster rundt 500 - 800 kroner for 7,5 - 10 kilo.

Kattesand koster fra ca 100-lappen for 12 kilo og oppover til 370 for 9 kilo.

Årlig helsekontroll og vaksine hos vetrinæren koster  i underkant av 500,-

så kommer tannrens og tannrøntgen når katten blir eldre.

Ormekur har jeg ikke priser på for hånden. Husk at flåtthalsbånd er en smart sak for katter som ferdes ute.

Anonymkode: 861ba...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig varierende så har ingen oversikt. Mine katter og spesielt den ene er veldig dyr i drift. Bare i år har jeg brukt drøyt 15.000 hos veterinæren. Katten har vært til utredning flere ganger, hovedsakelig av allergi men også for noen måneder siden da den raste ned i vekt og nektet å spise. Jeg kjøper bare kvalitetsfor hos veterinæren eller dyrebutikken; orijen red 6,8 kg rundt 800 kr, spesific allergy management 2,5 kg rundt 400 kr og prøver nå nylig 1st choice hypoallergenic 5,5 kg til ca 500 kr. De andre kattene får som regel Royal Canin Sterilised 10 kg til rundt 750 kr. Denne har bonusordning med en gratis sekk på slutten av hvert kort. Det går da ca. 1150 kr for mat for alle 5 kattene per måned, pluss ca en gratis måned i året. 

Har prøvd mye forskjellig av kattesand både dyrt og billig, klump og perle men nå kjøper jeg den blå catsand fra Rema, denne er både bra og billig, kanskje 50 kr i måneden? Har blitt litt lei av å bruke så mye penger på sand, det går jo basicly rett i søpla :P Så har prøvd de billigere variantene i det siste. Men venter på peetwee i posten og da blir det pellets fremover, det skal være mer økonomisk, miljøvennlig og bedre mtp støvingen fra vanlig kattesand. 

Andre utgifter derigjen blir jo årlig veterinærsjekk for vaksine og ellers allmenntilstand som er rundt 700 kr per katt. I tillegg resepter og kjøp av et par ormekurer i året til alle, gjerne flåttmiddel også. Dette har jeg ikke oversikt over men har kvitteringer liggende om jeg trenger det. Så kommer det jo ekstra utgifter ved sykdom og medisiner. Katteforsikring koster også, ca 1000 i året for en katt - men det kan spare en for høye summer ellers. Kjøper olje til ca 250 kr til å ha over maten og ørerens ca 150 kr. Dette varer nok i flere måneder. Ene katten min får daglig medisiner og øredråper, men jeg har ingen oversikt over hva det koster i måneden, men bruker alltid å betale rundt 300 kr hver gang jeg henter nytt. 

I tillegg har vi jo kastrering pluss chip som er en engangsutgift, jeg selv betalte vel rundt 1500 per katt men prisene kan godt ha økt siden da. Noen katter kan få tannstein eller forl, så da må det også fikses hos veterinæren. Usikker på pris, har enda ikke måtte behandle noen for det. Driver man med utstilling kommer det jo ekstra utgifter, enda mer ved oppdrett. I tillegg så kjøper jo man bur, skåler, klorestativ, leker, dokasser.... Dyrt med dyr når jeg tenker over det. Bør ha kontroll på økonomien, for plutselig kommer det uforutsette visitter til veterinær. Priser kan jo også variere fra sted til sted.

Anonymkode: b5ecb...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 kr for to katter. Kjøper i store kvanta av både kattesand og kattemat via Dyrekassen som vi får levert hjem. Har levering ca hver 12. uke. Det kommer på ca 200 kr per måned. 400 kr går med til forsikringer til begge kattene, de er på underkant av 200 kr for hver av kattene hver måned.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...