Gå til innhold

Arv etter farfar, familien synes jeg er kynisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke odel på gården? Det virker litt rart hvis det er en gård av litt størrelse. Er den ikke konsesjonspliktig heller?

Anonymkode: f1652...e60

Vilkår for odel i følge wikipdeia:  Eiendommen må ha vært i familiens eie sammenhengende i minst 20 år. Videre må eiendommen ha mer enn 25 dekar fulldyrket og/eller overflatedyrket jord eller mer enn 500 dekar produktivt skogareal. Videre er det et vilkår for odelsrett at enten ens foreldre, besteforeldre eller søsken av foreldre har eid eiendommen med odelsrett.

Anonymkode: 00e0c...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vilkår for odel i følge wikipdeia:  Eiendommen må ha vært i familiens eie sammenhengende i minst 20 år. Videre må eiendommen ha mer enn 25 dekar fulldyrket og/eller overflatedyrket jord eller mer enn 500 dekar produktivt skogareal. Videre er det et vilkår for odelsrett at enten ens foreldre, besteforeldre eller søsken av foreldre har eid eiendommen med odelsrett.

Anonymkode: 00e0c...61b

Ja, jeg kjenner til odelsloven. Vi har selv overtatt to gårder på odel og det var derfor jeg lurte på hvorfor den ikke omfattes av denne. Hvis det er fordi den er for liten så skal det godt gjøres at det går ann å leve av den og ha den som hovedinntekstkilde. 

Anonymkode: f1652...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kjenner til odelsloven. Vi har selv overtatt to gårder på odel og det var derfor jeg lurte på hvorfor den ikke omfattes av denne. Hvis det er fordi den er for liten så skal det godt gjøres at det går ann å leve av den og ha den som hovedinntekstkilde. 

Anonymkode: f1652...e60

Ts har planer om å utvide, som hun skriver, så da blir den kanskje nok å livnære seg av. Det går jo også an å ha en jobb på si, det er slettes ikke uvanlig.

Anonymkode: 00e0c...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ts har planer om å utvide, som hun skriver, så da blir den kanskje nok å livnære seg av. Det går jo også an å ha en jobb på si, det er slettes ikke uvanlig.

Anonymkode: 00e0c...61b

Er det ikke nok areale til å utvide for å gjøre den driveverdig og lønnsom så skal det godt gjøres å leve av den. Tror TS har noen bonderomantiske drømmer som ikke er helt realistiske. 

Anonymkode: f1652...e60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nok areale til å utvide for å gjøre den driveverdig og lønnsom så skal det godt gjøres å leve av den. Tror TS har noen bonderomantiske drømmer som ikke er helt realistiske. 

Anonymkode: f1652...e60

Hvor mye areale det er, vet vi strengt tatt ikke. For alt vi vet, kan det være godt mulig å utvide og modernisere så det er levendes av. Og om det ikke er det, kan ts ha gården som bigeskjeft. Det er det da mange som har. 

Om ts ikke kan livnære seg av den, kan ihvertfall ikke kusinen gjøre det, som har barn i tillegg, og langt dårligere økonomi, og ikke har råd til å utvide/modernisere. 

Anonymkode: 00e0c...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt det blir familiefeider av. Har noe av det samme i min slekt. Ei hytte som ei fikk overta før foreldrene forsvant, så fikk hennes søsken vite om det i ettertid. Ingen prater sammen lengre.

Anonymkode: 74bed...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juami

I og med at det ikke er odel på gården er det en selvfølge at dere bør ha budrunde, som dere kan delta i. Hvorfor skal kusinen din få gården til takst, når dere begge faktisk har lyst å ta over? Hva er rettferden i det? Da må dere selvsagt ha budrunde, også får den som kan gi mest for den gåden. Om det så er deg, kusinen din eller noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht odel så er det litt spesielt, det var odel på gården før men rundt 1980 (om jeg ikke tar helt feil) ble det skilt ut en del hyttetomter fra nabogårdene. Gården til farfar ligger lengst inn i marka av alle gårdene i området og havnet derfor midt i et hytteregulert område. For å slippe å ha evt bo og driveplikt til de som kommer etter søktes det den gang om å frita gården fra dette og med det forsvant odelen. Tviler på det hadde gått igjennom med dagens forebygging mot fraflytting fra distriktene med det ble hvertfall sånn den gang. Gården er ikke veldig stor men fullt mulig å livnære seg av. Jeg må nok belage meg på bi-jobber også men det må de fleste som driver gårdsbruk (brøyting ol.). Den er på ca 750 000 m² 

Som sakt har jeg erfaring fra gårdsdrift og det jeg ikke har greie på kan jeg lære meg. Så jeg er ikke ute etter svar på hvorvidt dette er gjennomtenkt og realistisk fra min side eller ikke, men lurer på hvordan andre har løst slike familie/arv problemer. 

Jeg er helt enig i at det enkleste er å legge det ut på det åpne merkedet. Det ville vært det ryddigste. Men hva gjør vi om tanten min setter seg helt på bakbena? Da blir det vel solgt på det åpne markedet uansett? Hva kan vi forvente oss at skjer sånn saksmessig fremover?

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal selvsagt legge ut gården for salg og ha budrunde. Den som er villig til å betale mest, får den. 

Den reelle verdien av gården er det meste noen er villige til å gi for den. Å selge den rimeligere til tanten din er i realiteten å skjevfordele arven og gi henne en porsjon av deres andel. Dette må dere forklare for henne.

Har forøvrig hatt diverse slike saker blant venner og familie, og det er klart det er mye følelser her. Men med mindre noen har skrevet i testamente hvem som skal ha hva, så må man dele det som brøker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på lover og regler som finnes rundt dette, men det er jo ikke rettferdig at kusinen din skal få det billig når du faktisk er villig til å betale mer. At hun ikke har nok penger til å kjøpe det til den summen du vil betale er hennes problem. Dette er ikke veldedighet. Du har også de største ambisjonene for gården. Nei du, ikke gi deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel egentlig at det høres ut som at denne kusina di ikke egentlig kan ta vare på gården.

Jeg var selv odelsjente og oppvokst på gård, men er det noe jeg VIRKELIG ikke ønsker så er det å drive gårdsbruk fordi jeg vet hvor mye det krever både økonomisk og tidsmessig. Har du ikke forutsetningene for å drive gården i utgangspunktet så blir det ikke bedre senere heller.

Stå på ditt du! Virker som at du er ganske så oppegående og når det kommer til selve arven så vet du at alt kun kan gå din vei med eller uten advokat. Er din far ikke med på å "gi bort" gården kan ikke kusina di kreve noe og rettens vei ordner kun opp til din favør.

"Vi" kjøpte gården fra min farfar og det ble mye sutring over det også.. Også selv om min farfar brukte over 1 million på å kjøpe ut mine onkler fra dyp gjeld og at "vi" egentlig ikke kjøpe gården med skambud. Du skulle hørt gnålingen når "vi" solgte gården 20 år etterpå og "tjente" noen kr på salget. Etter det jeg har erfart så er det likegyldig hvordan ting blir gjort, for folk blir sure og viser sine stygge sider uansett.

Stå på du, gjør det du føler er rett og lykke til! Er det noe som bringer frem styggheten i folk så er det arv..

Anonymkode: 9c8a2...d09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min farfar gikk bort i mars og min far og hans to søstre skal nå selge gården etter å ha brukt god tid på å rydde ut ect. 

Både jeg og søskenbarnet mitt har lyst til å overta/kjøpe gården og det er her problemene kommer.. Kusinen min er gift og har barn men de har lite penger pga kun en av de jobber og de har et høyt forbruk. Jeg er enslig men sitter godt i det pga godt betalt jobb (renhold i nordsjøen/plattform) og økonomiske valg. Vi ser begge for oss å drive gården, jeg vil bygge ut og modernisere og drive større, hun og mannen vil drive det som et småbruk og har ikke råd til å pusse opp eller noe slikt.

Vi har just hatt et familie-møte om hva vi skal gjøre med gården. Tanten min mener at datteren hennes og mannen skal få kjøpe den til takst fordi de trenger det mest og det er synd på dem som har barn osv osv.. Min far og jeg synes det mest rettferdige vil være å få takst, legge ut huset for salg og ha en budrunde. Når høyeste bud er nådd får de i familen som ønsker det forkjøpsrett til den prisen evt byr over. Den siste tanten min er noe spesiell og bryr seg ikke så mye så lenge hun får sin del (noe hun får mer av dersom vi gjør det på "min" måte). 

Kusinen, tanten min og hele deres familie synes jeg er utrolig kynisk og bruker penger som pressmiddel mot min egen familie. Jeg unner ikke kusinen min noe vondt men synes ikke vi kan drive veldedighet når det er snakk om slike summer.

Noen andre her som har vært borti noe lignende? Dette med arv er jo så vanskelig og vi vil jo helst slippe å dra det så langt at det blir snakk om advokat og slikt. Og som sakt så er jo ikke intensjonen min å være slem mot kusinen min akkurat!

Anonymkode: cd668...a3d

Enig med deg. Mest rettferdig med budrunde på det åpne markeded. Jeg syns ikke dere i familien trenger å være med på selve budrunden. Den av dere som ønsker å kjøpe på det høyeste budet får det. Ønsker dere begge å kjøpe til høyeste bud, blir det budrunde mellom dere to. De som kaller deg kynisk prøver å spille på din samvittighet. Hersketeknikk kaller jeg det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at det enkleste er å legge det ut på det åpne merkedet. Det ville vært det ryddigste. Men hva gjør vi om tanten min setter seg helt på bakbena? Da blir det vel solgt på det åpne markedet uansett? Hva kan vi forvente oss at skjer sånn saksmessig fremover?

Anonymkode: cd668...a3d

Slår de seg vrange og hiver seg på bakbeina så må dere bare ta det rettslig. Når det da kommer til salg så vil retten mest sannsynlig gå i din favør.

skifteloven § 61, første ledd.
"§ 61. Enhver loddeier kan kreve at boets eiendeler blir solgt, når ikke annet bestemmes nedenfor. Skiftes boet offentlig, kan også retten vedta at boets eiendeler skal selges, dersom loddeierne ikke kan bli enige om fordelingen."

Jeg er ikke akkurat advokat (har kun hatt næringsjuss), men jeg vil mene denne gjelder i ditt tilfelle.

Anonymkode: 9c8a2...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, onyx skrev:

Er det mer realistisk at du som enslig nordsjøarbeider kan drive gården enn at de som etablert par klarer det? 

Jeg synes det er mest rettferdig at gården legges ut for salg og selges til høystbydende, men det gir ikke deg automatisk førsterett. Hva om din kusine er innstilt på å by like mye?

Enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slår de seg vrange og hiver seg på bakbeina så må dere bare ta det rettslig. Når det da kommer til salg så vil retten mest sannsynlig gå i din favør.

skifteloven § 61, første ledd.
"§ 61. Enhver loddeier kan kreve at boets eiendeler blir solgt, når ikke annet bestemmes nedenfor. Skiftes boet offentlig, kan også retten vedta at boets eiendeler skal selges, dersom loddeierne ikke kan bli enige om fordelingen."

Jeg er ikke akkurat advokat (har kun hatt næringsjuss), men jeg vil mene denne gjelder i ditt tilfelle.

Anonymkode: 9c8a2...d09

Det stemmer, blir ikke partene enige så blir boligen tvangssolgt. Og selges til høystbydende.

Dette kan TS presisere overfor familien. Det er ikke noen vei utenom her, men det er selvsagt gunstigere at de selv kan administrere salget av boligen fremfor at det tvangsselges. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes din kusine og tante er urimelige, ikke bare er det ingen selvfølge at hun får ta over, men de forventer faktisk at de andre arvingene skal indirekte være med på å betale for det. Hvordan det skal løses derimot.. 😣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det jo ingenting som tilsier at ts er bedre kvalifisert enn kusina til å ta over, om det er en del arumentasjonen. Ts mener hun har bedre økonomi og er bedre kvalifisert som renholder i nordsjøen og at hun en gang var samboer med en bonde. Hun har også store ambisjoner om noe som kanskje er realiserbart (hva skjer om det ikke er det?). Annet enn at kusina er gift og har barn og ikke er villig til å betale mer enn hun må, så kan det være at hun faktisk er mer realistisk og bedre egnet likevel. 

Det er drittøft og tidkrevende å starte opp, det er flere jeg kjenner som har feilet enn som har klart seg. De fleste har hatt full jobb ved siden av og vært flere om jobben. Store visjoner er vel og bra, man skal gjenomføre også....

Anonymkode: cf49f...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er odel på gården, er det ingen som har mer rett på den enn noen andre. Enig i at den må legges ut for salg etc slik som andre har skrevet tidligere. Å prøve å få deg til å gå med på at kusina di skal få den billig fordi det er synd på henne, er bare ufint. Siden det ikke er odel på gården, vil det være som enhver annen eiendom - hus, hytte etc. Ville noen gitt fra seg et hus billig fordi en kusine hadde dårlig råd og barn? 

Anonymkode: d8e3d...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ingenting som tilsier at ts er bedre kvalifisert enn kusina til å ta over, om det er en del arumentasjonen. Ts mener hun har bedre økonomi og er bedre kvalifisert som renholder i nordsjøen og at hun en gang var samboer med en bonde. Hun har også store ambisjoner om noe som kanskje er realiserbart (hva skjer om det ikke er det?). Annet enn at kusina er gift og har barn og ikke er villig til å betale mer enn hun må, så kan det være at hun faktisk er mer realistisk og bedre egnet likevel. 

Det er drittøft og tidkrevende å starte opp, det er flere jeg kjenner som har feilet enn som har klart seg. De fleste har hatt full jobb ved siden av og vært flere om jobben. Store visjoner er vel og bra, man skal gjenomføre også....

Anonymkode: cf49f...6fe

Jeg mener absolutt ikke at jobben min som renholder gjør meg mer kvalifisert til å drive gård!! Det var noe jeg skrev for å forklare hvorfor jeg har hatt muligheten til å spare opp en del egenkapital. Og jeg nevnte at jeg har bodd på gård i flere år og vet hva det går i fordi noen her mente at jeg ikke var kompetent til disse planene. 

Alle som vil drive gård må begynne en plass og det gjelder både meg og kusinen min dersom vi velger å overta. Men det er som sakt tidligere ikke poenget her, poenget er at jeg ønsker å kjøpe det og at kusinen min mener hun skal ha det fordi de ikke har råd til et slikt hus med mindre det er spesielle vilkår. De bor pr.nå i tomannsbolig og jeg forstår jo veldig godt at de ønsker mer plass og håper selvfølgelig at de får det en dag. Men jeg synes ikke det er riktig at de skal få kjøpe huset til takst fordiom. Det ville indirekte bety at min far og den andre tanten min gir en del av farsarven til min kusine...

Anonymkode: cd668...a3d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke blir enige er selvfølgelig en fair løsning at man selger til høystbydende og at dere deler på den totale kjøpesummen (deler av den går jo uansett tilbake til din kusine om de mot formodning skulle vinne budrunden). Om noen i familien overtar på takst (som ofte er kunstig lav) så betyr det i praksis skjevfordeling av arv i favør av den som får lov til å kjøpe til takst. 

En annen løsning kan kanskje være å kjøpe og drive gården sammen, der man fører opp et sekundært hovedhus og dere samarbeider med å drive den. Fordelen vil være at dere er flere om ansvaret, bakdelen er at man bør ha noenlunde likt syn på fremtiden og hvordan man ønsker å drive. 

Anonymkode: 79840...97b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...