Gå til innhold

Flytte med barn


ines01

Anbefalte innlegg

Hei. Ny her inne i dag, da jeg har en avgjørelse å ta som jeg ikke klarer å ta, rett og slett. Har nå forkortet posten littegranne, da det virket som om motivasjonen min for å flytte bare var jobb.

Jeg har plutselig fått valget mellom to forskjellige typer liv. Har fast jobb i storby nå, men har fått tilbud om fast jobb i en småby. Jeg har lenge tenkt på å bo akkurat der, men ikke hatt jobb som har gjordt det mulig. I tillegg er den nye jobben mer utviklende enn den jeg har nå. Hvorfor jeg skriver her, er fordi jeg har to barn, som jeg har det meste av tiden. Faren er for øvrig positiv til at jeg flytter med dem siden det ikke er så langt unna, så det vil ikke ha noe å si for samvær. Det jeg lurer på er: hvordan vil det å flytte bli for barna ?

Her er det jeg ser for meg som fordeler

sunnere miljø.Renere luft, tilgang til havet, mye natur, egen hage med alt det innebærer. Nå bor vi midt i en storby, med store veier omkring oss, men alikevel med mye parker og. Det er mye lyd her vi bor nå, og det er mye foruresning.

Mindre, nye forhold/en ny start: skolen barna vil gå på ved flytting, er veldig bra, og ikke så stor. Jeg kjenner flere som jobber der, og kan med hånden på hjertet si at det er en varm og god skole, med veldig bra faglige resultater. Den er også internasjonal, så barna der er godt vant til at det kommer nye barn.  MEN. Det minste barnet (8) STORtrives på den skolen han går på nå. Han har så mange venner. Det skjærer meg derfor i hjertet å tenke på miljøskifte for ham..Alikevel, de hadde en prøvedag på skolen, og begge elsket det! Men så kom vi hjem til byen, og så var de plutselig litt usikre på hva de egentlig følte.

For eldstemann kunne dette blitt en ny start. Det har vært MYE tull og mobbing i klassen hans, mange elever har ikke trivdes. Men etter en stor oppvask i fjor, virker det nå til å ha stabilisert seg. Alikevel - det har STABILISERT seg..- Det betyr jo ikke at det er topp ;-) Så selv om størstemann på 11 tilsynelatende er fornøyd nå (i fjor var han veldig misfornøyd, og mye tull internt i venneflokken), så tenker jeg at han kunne hatt det enda bedre i et mer inkluderende og stimulerende miljø (som den nye skolen virker å være. Han ble svært godt mottatt prøvedagen.

Jeg tenker at flytting kunne hjulpet oss som familie å komme inn i sunne og gode vaner, og nye, positive vennskap kan bli laget. Hans største interesse er dataspill, og dette kan han jo uansett gjøre på skype (det er uansett der det møtes nå, bestevennene.. de er faktisk ikke med hverandre hjem lenger i det hele tatt :( )

Nærhet til flere i familien som bor i dette området

Drømmen om  hus: Vi får prøvd ut husdrømmen.. det er tilfeldig at jeg endte opp i byen ( lang historie). Har egentlig alltid ønsket å bo i hus, ved havet. Vi vil få dobbelt så stor plass, og gutta eget soverom. Stort pluss

Hvis det ikke funker, kan vi dra tilbake hit etter et år. Hvis vi trives godt, kan vi bli.

Takk for at du leste :) 

 

 

Endret av ines01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg beklager, men gadd ikke lese alt ;)

Jeg har flyttet med barn flere ganger. Det er spennende og gøy for alle, etter min erfaring. Barn tilpasser seg hurtig og det er stas med forandring.

Endringer i livet gjør gjerne at man blir bedre rustet og fleksibel på noen områder. Det øker selvstendighetsgraden - slik jeg ser det da!

Du må avgjøre hvilken jobb du ønsker mest ift egen utvikling. Barna får det fint uansett så lenge begge foreldrene ønsker dette for dem. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som du helst vil flytte, og at dette totalt sett har flest fordeler. 

Anonymkode: c8f62...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hei.

Jeg beklager, men gadd ikke lese alt ;)

Jeg har flyttet med barn flere ganger. Det er spennende og gøy for alle, etter min erfaring. Barn tilpasser seg hurtig og det er stas med forandring.

Endringer i livet gjør gjerne at man blir bedre rustet og fleksibel på noen områder. Det øker selvstendighetsgraden - slik jeg ser det da!

Du må avgjøre hvilken jobb du ønsker mest ift egen utvikling. Barna får det fint uansett så lenge begge foreldrene ønsker dette for dem. Lykke til.

Hei, takk for svar! Morro det her.. Jeg skjønner godt at du ikke orket lese alt. Jeg orket ikke engang å korte det ned.. Anyway, bra innspill. Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres det ut som du helst vil flytte, og at dette totalt sett har flest fordeler. 

Anonymkode: c8f62...b32

Takk for innspill :) Jeg er ganske positiv til det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil flytte og driter i barna. Å flytte er det nest mest traumatiske et menneske kan oppleve, rett etter dødsfall av noen nære. Ikke utsett barn for slikt. De kan bli mobbet for resten av livet eller få hele barndommen ødelagt, alt for at du vil ha en litt bedre jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Du vil flytte og driter i barna. Å flytte er det nest mest traumatiske et menneske kan oppleve, rett etter dødsfall av noen nære. Ikke utsett barn for slikt. De kan bli mobbet for resten av livet eller få hele barndommen ødelagt, alt for at du vil ha en litt bedre jobb. 

Hm, føler ikke at jeg blåser i barna. Da hadde jeg jo ikke skrevet her inne :) Da hadde jeg flyttet. Det er jo nettopp fordi jeg er usikker på effekten på barna, at jeg skriver her. Men eldstemann har ikke hatt det så bra i klassen sin her, så for ham kunne det å flytte bli bedre for ham. Hvorfor tenker du at det alltid er best å ikke flytte??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ines01 skrev:

Hm, føler ikke at jeg blåser i barna. Da hadde jeg jo ikke skrevet her inne :) Da hadde jeg flyttet. Det er jo nettopp fordi jeg er usikker på effekten på barna, at jeg skriver her. Men eldstemann har ikke hatt det så bra i klassen sin her, så for ham kunne det å flytte bli bedre for ham. Hvorfor tenker du at det alltid er best å ikke flytte??

 

Jeg har flyttet mye, jeg hadde en fantastisk alenemor som mente at å gå etter hennes meningsløse karrière var viktigst (hun ville tjent mer på å kjøpt et hus).Vi ble da flyttet i hytt og pine. Det gikk aldri bra for oss alle tre, noen ganger ble det bedre for noen av oss og verre for andre, men det ble aldri bedre for alle å flytte.

Effekten på barna trenger du ikke å lure på, de vil garantert får det dårligere sosialt i starten, og på lang sikt vil det begynne å nærme seg. Men du frarøver dem fort et år med normal sosial omgang ved å flytte dem, og dette i en kritisk fase av livet deres.

Om eldstemann blir mobbet eller plaget på skolen han er på, vil det følge til den neste, og da sannsynligvis bli verre, og der kjenner han ingen. Å bytte skole har sjeldent ønsket effekt mot mobbing. Man er et mye lettere offer når ingen kjenner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har flyttet mye, jeg hadde en fantastisk alenemor som mente at å gå etter hennes meningsløse karrière var viktigst (hun ville tjent mer på å kjøpt et hus).Vi ble da flyttet i hytt og pine. Det gikk aldri bra for oss alle tre, noen ganger ble det bedre for noen av oss og verre for andre, men det ble aldri bedre for alle å flytte.

Effekten på barna trenger du ikke å lure på, de vil garantert får det dårligere sosialt i starten, og på lang sikt vil det begynne å nærme seg. Men du frarøver dem fort et år med normal sosial omgang ved å flytte dem, og dette i en kritisk fase av livet deres.

Om eldstemann blir mobbet eller plaget på skolen han er på, vil det følge til den neste, og da sannsynligvis bli verre, og der kjenner han ingen. Å bytte skole har sjeldent ønsket effekt mot mobbing. Man er et mye lettere offer når ingen kjenner deg.

Jeg flyttet to ganger i barndommen og hadde det kjempefint.

 

11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du vil flytte og driter i barna. Å flytte er det nest mest traumatiske et menneske kan oppleve, rett etter dødsfall av noen nære. Ikke utsett barn for slikt. De kan bli mobbet for resten av livet eller få hele barndommen ødelagt, alt for at du vil ha en litt bedre jobb. 

For noe forbanna tull.

Det er ikke noe vits å krisemaksimere. For alt det vi vet kan det i høst starte en ny unge på skolen barna er nå og mobbe de.

Anonymkode: b3360...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet to ganger i barndommen og hadde det kjempefint.

 

For noe forbanna tull.

Det er ikke noe vits å krisemaksimere. For alt det vi vet kan det i høst starte en ny unge på skolen barna er nå og mobbe de.

Anonymkode: b3360...690

En ny unge som starter i klassen har det mye vanskeligere for å mobbe noen, det er vanligvis de som blir mobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

En ny unge som starter i klassen har det mye vanskeligere for å mobbe noen, det er vanligvis de som blir mobbet. 

Det spørs jo hvorfor det barnet har byttet skole. Hvis barnet var en som mobbet på den forrige skolen, vil han ta med seg dette til den nye skolen, det er slik han får oppmerksomhet. Og da vil han finne et offer i den nye klassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet to ganger i barndommen og hadde det kjempefint.

 

For noe forbanna tull.

Det er ikke noe vits å krisemaksimere. For alt det vi vet kan det i høst starte en ny unge på skolen barna er nå og mobbe de.

Anonymkode: b3360...690

Sant, sant. Akkurat når det gjelder flytting, tror jeg det er lett å vurdere det i forhold til egen erfaringer. Jeg har ingen med det, derfor jeg spør. Interessant å høre ulike typer innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ines01 skrev:

Det spørs jo hvorfor det barnet har byttet skole. Hvis barnet var en som mobbet på den forrige skolen, vil han ta med seg dette til den nye skolen, det er slik han får oppmerksomhet. Og da vil han finne et offer i den nye klassen

Tvilsomt, men jeg ser jo at du allerede har bestemt deg og vil flytte uansett. Du vil bare ha bekreftelse på at det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har flyttet mye, jeg hadde en fantastisk alenemor som mente at å gå etter hennes meningsløse karrière var viktigst (hun ville tjent mer på å kjøpt et hus).Vi ble da flyttet i hytt og pine. Det gikk aldri bra for oss alle tre, noen ganger ble det bedre for noen av oss og verre for andre, men det ble aldri bedre for alle å flytte.

Effekten på barna trenger du ikke å lure på, de vil garantert får det dårligere sosialt i starten, og på lang sikt vil det begynne å nærme seg. Men du frarøver dem fort et år med normal sosial omgang ved å flytte dem, og dette i en kritisk fase av livet deres.

Om eldstemann blir mobbet eller plaget på skolen han er på, vil det følge til den neste, og da sannsynligvis bli verre, og der kjenner han ingen. Å bytte skole har sjeldent ønsket effekt mot mobbing. Man er et mye lettere offer når ingen kjenner deg.

Skjønner. Det høres jo ut som dere flyttet mye da. Det virker jo slitsomt. Men jeg opplever at dette er litt annerledes. Har endret tråden min nå, da den ble veldig lang, og det virket som at jeg flyttet pga jobb. Jeg flytter egentlig pga miljøet, det er bare det at det er den nye jobben gir mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ines01 skrev:

Skjønner. Det høres jo ut som dere flyttet mye da. Det virker jo slitsomt. Men jeg opplever at dette er litt annerledes. Har endret tråden min nå, da den ble veldig lang, og det virket som at jeg flyttet pga jobb. Jeg flytter egentlig pga miljøet, det er bare det at det er den nye jobben gir mulighet for det.

Var like jævlig første gangen som siste gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Tvilsomt, men jeg ser jo at du allerede har bestemt deg og vil flytte uansett. Du vil bare ha bekreftelse på at det er ok.

Vet du hva, hvis du ikke kan åpne opp for flere perspektiver enn ditt eget, så er det ingen grunn til å svare mer på min tråd. Jeg er ikke her for å få kjeft. Jeg er her for å få saklige innspill, nettopp fordi jeg bryr meg. Hvis du personlig har negative erfaringer med flytting, er det leit for deg, men det trenger ikke være en universell sannhet for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har flyttet mye, jeg hadde en fantastisk alenemor som mente at å gå etter hennes meningsløse karrière var viktigst (hun ville tjent mer på å kjøpt et hus).Vi ble da flyttet i hytt og pine. Det gikk aldri bra for oss alle tre, noen ganger ble det bedre for noen av oss og verre for andre, men det ble aldri bedre for alle å flytte.

Effekten på barna trenger du ikke å lure på, de vil garantert får det dårligere sosialt i starten, og på lang sikt vil det begynne å nærme seg. Men du frarøver dem fort et år med normal sosial omgang ved å flytte dem, og dette i en kritisk fase av livet deres.

Om eldstemann blir mobbet eller plaget på skolen han er på, vil det følge til den neste, og da sannsynligvis bli verre, og der kjenner han ingen. Å bytte skole har sjeldent ønsket effekt mot mobbing. Man er et mye lettere offer når ingen kjenner deg.

Jeg har også flyttet hundrevis ganger uten fornuftig grunn, og vil si at likevel er  du helt på jorde her. Ja, det var tøft, og jeg tror at livet mitt nå som 30 åring hadde vert mer stabilt hvis foreldrene mine ikke flyttet 10 ganger i løpet av barneskoleløpet mitt. Det har påvirket meg så lenge.

MEN, og stort men, det er forskjell på å flytte så mange ganger som meg og deg, og en gang slik ts ønsker. 

 

Anonymkode: 46906...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami
23 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du vil flytte og driter i barna. Å flytte er det nest mest traumatiske et menneske kan oppleve, rett etter dødsfall av noen nære. Ikke utsett barn for slikt. De kan bli mobbet for resten av livet eller få hele barndommen ødelagt, alt for at du vil ha en litt bedre jobb. 

Oi, da bør jeg være veldig traumatisert! Og tenk at flytting trumfer fysisk og psykisk vold og mishandling! Tviler sterkt på det, da.. 

Ikke bare gå ut i fra hvordan du opplevde flytting. Noen barn takler flytting veldig bra, og gleder seg til og med å flytte. Noen barn takler det ikke så bra, og da er det ekstra viktig at foreldrene støtter og hjelper barnet igjennom prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også flyttet hundrevis ganger uten fornuftig grunn, og vil si at likevel er  du helt på jorde her. Ja, det var tøft, og jeg tror at livet mitt nå som 30 åring hadde vert mer stabilt hvis foreldrene mine ikke flyttet 10 ganger i løpet av barneskoleløpet mitt. Det har påvirket meg så lenge.

MEN, og stort men, det er forskjell på å flytte så mange ganger som meg og deg, og en gang slik ts ønsker. 

 

Anonymkode: 46906...f41

Interessant innspill. Ville også anta at negativ effekt påvirkes av graden/hvor ofte noe skjer. Men det er alltid en risiko ved å flytte, det tror jeg. Samtidig så er det også en risiko å gå på en dårlig skole, ha en urettferdig lærer år etter år, dårlig klassemiljø, mobbing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet også noen ganger som barn, og det var både positive og negative sider ved det. Det var selvfølgelig trist å flytte bort fra venner og slikt, men jeg fikk også mange nye venner og trivdes vel så godt på det nye stedet. I dag har jeg venner på flere steder, og Norge/verden er ikke så stort lenger (man kan ha kontakt med mennesker på ulike kanter av landet uten store problemer). 

I ditt tilfelle høres det jo ut som det ikke er så langt unna (?) der dere egentlig bor, og da er det vel ingen umulighet å ta en helgetur til denne storbyen slik at barna kan leke med gamle venner. Når faren til barna også er positiv til dette, så virker det jo som det er en god løsning, syns jeg. Og som du sier, hvis dere ikke trives, så er det jo bare å flytte tilbake igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...