Gå til innhold

Råd om hvor stort spisebordet på hytta bør være!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I disse dager ferdigstilles hytta vår, og jeg er så usikker på hvor stort spisebordet bør være. Vi har 4 barn, og regner med vi blir mange på hytta i perioder og da er det kjekt å kunne ha et stort spisebord. Min mann er veldig nevenyttig og lager bord etter mål og tegninger fra meg, men jeg er redd for få laget et for stort bord...

Stua er nesten 6 meter lang (der spisebordet skal stå) og det bør jo være 0,6 m beregnet til hver sitteplass. Et bord på 3 meter vil gi sitteplass til 5 personer på hver side + ev på kortenden. Egentlig ønsker jeg meg et bord som er 3,5 meter, men er redd et kan bli litt stort. I tillegg er det jo vanskelig nok å finne duker til bord på 3 meter, regner med da at det er håpløst til et bord på 3,5 meter.... 

Litt råd fra dere her?

Anonymkode: eb144...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Hva med å få laget et bord som kan forlenges? Mange spisebord har plater som legges inn i enden av bordplaten, eventuelt i midten (med delbar hovedplate). Da kan du fint få et bord som blir 3,5 meter ved behov, men som f.eks er 2,5 meter til daglig (gitt at du har 2 stk plater, hver med en lengde på 50 cm). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har løst problemet ved å ha to bord med samme høyde.  Det ene bordet har klaffer på begge sidene og bordbein som skyves under klaffene.  Slik blir det lite når det ikke er i bruk som spisebord.  Rundt dagligbordet er det da plass til 8, og med tilleggsbordet plass til 6 ekstra.  Altså 14++ når vi trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...