Gå til innhold

Ikke bruk otrivin under svangerskapet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står da på hver eneste pakke at du ikke skal bruke Otrivin før du har forhørt deg med din lege. Så skjønner ikke hvorfor du er forbanna hvis du ikke har fulgt det som står på pakken. Trist er det men en får vel håpe at TS etter dette leser bruksanvisningene på reseptfrie legemidler. Det er altfor mange som ikke gjør det overhode, gravide eller ei. Dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Puso skrev:

Ja takk for info. Jeg vet jo det liksom. Men måtte nesten få puste også. Derfor brukte jeg det sånn som jeg gjorde

Jeg har også brukt det i godt over 10 dager, faktisk over flere år, derav i graviditeten. Det er ikkr farlig for fosteret, men så langvarig bruk som jeg har hatt har det ødelagt nesa mi, og det er JEG som har tatt skade av det. Flaut, og bittert å tenke på at jeg nå kanskje må operere nesa på sikt. 

En måneds bruk er ikke lenge i "avhengig av Otrivin-klubben" som jeg dessverre kunne vært et medlem av, men er nok lurt å prøvd å slutte mens leken ennå er god. Babyen din har det nok bra :) anbefaler nesehorn til å skylle med saltvann, en sterkere saltvannsspray som heter miwana (hjelper faktisk litt uten å skade slimhinnene), samt en sesamoljespray for å holde slimhinnene myke. Dette vil hjelpe litt, mer enn vanlig saltvannsspray ihvertfall. 

Du er såklart ikke naiv som hører på jordmoren din. Tror i dette tilfeller hun overreagerer litt, men hun går sikkert ut fra felleskatalogen, hvor Otrivin er mer kontroversielt enn relis, som oppdateres oftere. 

Dette går bra :) snufsete og tett hilsen fra Otrivinmonsteret

Anonymkode: b47c6...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd jeg har skadet babyen min med den bruken av nesespray. Siden jeg har brukt det 2-3 ganger for dagen i en måned. Så vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Mange sier det går helt fint! Men det er også mange som sier at det ikke gjør det. Er rett og slett livredd. Vet jo det at det er min feil men siden jeg lest på nett at det kan trygt brukes så tok jeg det for god fisk og sprayet i vei! 

Ts

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta
Den 24.5.2016 at 12.15, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at otrivin ikke skal brukes i mer enn 10 dager! Jeg er da ikke dum. Men brukte det lenger fordi om. Fordi jeg klarte ikke puste skikkelig eller innta mat! Og sove fikk jeg heller ikke, derfor ble det en dårlig vane å bruke det hver dag flere ganger for dagen i en måned. Men idag går den i bosset! 

ts

Anonymkode: 50756...5f2

Du får vite at det ikke er gunstig og da "klarte" du plutselig å puste skikkelig, innta mat og sove? Så tror nok du har missbrukt produktet, for du har visst at det ikke skal brukes i mer enn 10 dager, men "ikke klart å slutte", selv om du kunne ha klart det hvis du bare hadde villet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er redd jeg har skadet babyen min med den bruken av nesespray. Siden jeg har brukt det 2-3 ganger for dagen i en måned. Så vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Mange sier det går helt fint! Men det er også mange som sier at det ikke gjør det. Er rett og slett livredd. Vet jo det at det er min feil men siden jeg lest på nett at det kan trygt brukes så tok jeg det for god fisk og sprayet i vei! 

Ts

Anonymkode: 50756...5f2

Hva med å ringe tryggmammamedisin, så de kan berolige deg og forklare hvordan de jobber, og hvorfor de er til å stole på (i motsetning til utdatert kunnskap hos jordmor)? De har ganske nylig åpnet opp for at man kan ringe dem - de er der for å svare! Kanskje ta en prat med legen også? Reaksjonen din virker litt overdreven, så tror rett og slett du må snakke med "skikkelige" folk (med kunnskap - ikke den hysteriske jordmora!), i stedetfor oss kverulanter på KG, her blir du bare mer usikker. 

Igjen - babyen tar ikke skade av det, det er bare din kropp som ikke har godt av å bruke otrivin over lengre tid. Men hvis du ikke klarer å stole på det, så snakk med fagfolkene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke hvorfor enkelte plasser på nett kan man lese slikt som otrivin er farlig for foster og kan medføre hjerneskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
13 minutter siden, Puso skrev:

Da skjønner jeg ikke hvorfor enkelte plasser på nett kan man lese slikt som otrivin er farlig for foster og kan medføre hjerneskade.

Hallo, nettet er full av gal informasjon. I følge nettet er vaksiner årsaken til autisme.... Altså, man må lære seg å finne riktig informasjon på nettet. Noe informasjon er feil fordi de som deler den ikke har snøra peiling, noe informasjon er feil fordi den er utdatert. 

Derfor forholder man seg til saklige, faglige kilder når man kan - og da er tryggmammamedisin.no/Relis.no perfekt i forhold til legemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader, nå må dere roe dere ned.

Jeg er avhengig av Otrivin. Har vært det i mange år. Når jeg ble gravid, klarte jeg ikke å slutte. Gråt og gråt, siden jeg var så redd for å skade fosteret. Legen min og to forskjellige jordmødre ba meg om å slappe av. Bruk av sånne lokale medisiner er svært lite skadeligvnår man er gravid. Eneste grunnen til at de må si at man skal bruke det med omhu når man er gravid, er at effektene ikke har vært forsket på. Ble faktisk anbefalt nesespray og pustemedisin til å takle pollensesongen av spesialist i tillegg. Siden jeg ikke kunne bruke pillene mine. 

Jeg sier ikke at man skal "kjøre på" dersom man egentlig ikke har behov for det, men dersom man virkelig trenger det, og føler at man ikke får puste, seg jeg ikke noe galt i det.

Jeg kan meddele at fødselen gikk suverent, og babyen har det helt fint, på tross av otrivinen. 

Anonymkode: 861b2...8f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, på relis så står det kanskje at otrivin kan brukes, men i terapeutiske doser. Jeg her "misbrukt" otrivin. Det vil si at jeg brukte den 20 dager mer enn hva som var anbefalt, derfor ble jeg nå grådig usikker på om det kan skade fosteret. 

Det er jo sånn som røyking kanskje, det går gjerne bra om man røyker i svangerskapet men noen ganger går det ikke bra, kan det samme gjelde otrivin? 

Jeg skjønner jo at relis sier at det er trygt å bruke otrivin, men. Etter å ha snakket med en hysterisk jordmor så ble jeg grådig usikker på hva som var rett her. Det er veldig forvirrende fordi det er så mye forskjellige informasjon.

På Lommelegen leste jeg et innlegg fra en kvinne som får svar at fosteret kan bli skadet ved bruk av otrivin. Hvorfor skrev denne legen dette om det ikke stemte da?

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fader, nå må dere roe dere ned.

Jeg er avhengig av Otrivin. Har vært det i mange år. Når jeg ble gravid, klarte jeg ikke å slutte. Gråt og gråt, siden jeg var så redd for å skade fosteret. Legen min og to forskjellige jordmødre ba meg om å slappe av. Bruk av sånne lokale medisiner er svært lite skadeligvnår man er gravid. Eneste grunnen til at de må si at man skal bruke det med omhu når man er gravid, er at effektene ikke har vært forsket på. Ble faktisk anbefalt nesespray og pustemedisin til å takle pollensesongen av spesialist i tillegg. Siden jeg ikke kunne bruke pillene mine. 

Jeg sier ikke at man skal "kjøre på" dersom man egentlig ikke har behov for det, men dersom man virkelig trenger det, og føler at man ikke får puste, seg jeg ikke noe galt i det.

Jeg kan meddele at fødselen gikk suverent, og babyen har det helt fint, på tross av otrivinen. 

Anonymkode: 861b2...8f8

Litt av en ting å være avhengig av. Helt idiotisk spør du meg. Det er enkelt å slutte hvis man vil. Du får ikke akkurat abstinenser. Er bare å skylle nesen og å bruke saltvannsspray når man er tett og så puste med munnen.

Anonymkode: 5baab...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt av en ting å være avhengig av. Helt idiotisk spør du meg. Det er enkelt å slutte hvis man vil. Du får ikke akkurat abstinenser. Er bare å skylle nesen og å bruke saltvannsspray når man er tett og så puste med munnen.

Anonymkode: 5baab...e06

Det er faktisk ganske vanlig å være avhengig av nesespray, så nei, det er nok ikke så enkelt. 

Anonymkode: b47c6...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, på relis så står det kanskje at otrivin kan brukes, men i terapeutiske doser. Jeg her "misbrukt" otrivin. Det vil si at jeg brukte den 20 dager mer enn hva som var anbefalt, derfor ble jeg nå grådig usikker på om det kan skade fosteret. 

Det er jo sånn som røyking kanskje, det går gjerne bra om man røyker i svangerskapet men noen ganger går det ikke bra, kan det samme gjelde otrivin? 

Jeg skjønner jo at relis sier at det er trygt å bruke otrivin, men. Etter å ha snakket med en hysterisk jordmor så ble jeg grådig usikker på hva som var rett her. Det er veldig forvirrende fordi det er så mye forskjellige informasjon.

På Lommelegen leste jeg et innlegg fra en kvinne som får svar at fosteret kan bli skadet ved bruk av otrivin. Hvorfor skrev denne legen dette om det ikke stemte da?

Anonymkode: 50756...5f2

For å skade fosteret (hvilket i hovedsak er en teoretisk problemstilling) må du få i deg konsentrasjoner som er høye nok til at dette distribueres i blodbanen din i konsentrasjoner som er store nok til at fosterets blodkretsløp kan påvirkes. Det er veldig lite sannsynlig. Preparatet er laget slik at en enkeltdose ikke gir annet en  lokal effekt, og at intet virkestoff når blodbanen din. Det virker lokalt. Gjentatt administrering av lokalt virkende doser skaper ikke systemisk konsentrasjon av virkestoff om du ikke virkelig går inn for det gjennom nærmest kontinuerlig bruk av middelet. 

For at fosterskade i det hele tatt skal komme i betraktning, må du bruke så ofte at du får påviselige konsentrasjoner i blodomløpet ditt. Det skal godt gjøres om du bruker det på vanlig måte.

Ja, det er en teoretisk mulighet for fosterskade.

Nei, du har neppe skadet fosteret gjennom litt hyppig bruk gjennom nesen. Du har brukt terapeutiske doser, men i lengre tid enn du burde. Dette har ingen betydning for barnet ditt.

Jordmoren er rett og slett hysterisk, eller har ikke skjønt den farmakologiske virkningen av en lokaladministrert, tilpasset dose. Om du begynner å drikke eller injisere otrivin har vi et annet scenario, men jeg tviler på at du hadde klart å påføre barnet noen skade selv på den måten.

Anonymkode: ce959...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, på relis så står det kanskje at otrivin kan brukes, men i terapeutiske doser. Jeg her "misbrukt" otrivin. Det vil si at jeg brukte den 20 dager mer enn hva som var anbefalt, derfor ble jeg nå grådig usikker på om det kan skade fosteret. 

Det er jo sånn som røyking kanskje, det går gjerne bra om man røyker i svangerskapet men noen ganger går det ikke bra, kan det samme gjelde otrivin? 

Jeg skjønner jo at relis sier at det er trygt å bruke otrivin, men. Etter å ha snakket med en hysterisk jordmor så ble jeg grådig usikker på hva som var rett her. Det er veldig forvirrende fordi det er så mye forskjellige informasjon.

På Lommelegen leste jeg et innlegg fra en kvinne som får svar at fosteret kan bli skadet ved bruk av otrivin. Hvorfor skrev denne legen dette om det ikke stemte da?

Anonymkode: 50756...5f2

Som sagt - dette er spørsmål du kan stille til tryggmammamedisin. Mange leger forteller gravide at de kan bruke otrivin hele svangerskapet! Så hvorfor lommelegen svarte dette er vanskelig å vite, kanskje er svaret gammelt (og dermed utdatert), kanskje har ikke legen oppdatert seg på lenge (og ikke fått med seg at otrivin ikke gir fosterskader i små doser likevel), eller kanskje er den legen veldig oppdatert og har fått med seg veldig ny forskning som viser at det ER skadelig likevel (jeg tviler, men man vet aldri). Derfor - ring fagfolkene i stedet for å be randoms på KG synse om dette (og igjen: i forhold til medisinbruk regnes ikke jordmor som god nok "fagfolk"). 

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...