Gå til innhold

Ikke bruk otrivin under svangerskapet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På tryggmammamedisin står det at otrivin kan trygt brukes i 10 dager.  Noen velger likevel å bruke det gjennom hele svangerskapet og jeg har brukt det i over en måned nå.

idag var jeg på kontroll hos jordmor. Hun sperret opp øynene da jeg nevnte otrivin! Jeg måtte kaste det sa hun, det skal ikke brukes under svangerskap! Kun saltvannsspray!

Må si jeg er mildt sagt forbanna nå. Visste jo ikke at det ikke var anbefalt! Jordmoren min skulle ta kontakt med den siden og be de oppdatere seg for det at det står "trygt" kan brukes er langt ifra det som er sant! Så vet dere andre det også. 

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tryggmammamedisin står det at otrivin kan trygt brukes i 10 dager.  Noen velger likevel å bruke det gjennom hele svangerskapet og jeg har brukt det i over en måned nå.

idag var jeg på kontroll hos jordmor. Hun sperret opp øynene da jeg nevnte otrivin! Jeg måtte kaste det sa hun, det skal ikke brukes under svangerskap! Kun saltvannsspray!

Må si jeg er mildt sagt forbanna nå. Visste jo ikke at det ikke var anbefalt! Jordmoren min skulle ta kontakt med den siden og be de oppdatere seg for det at det står "trygt" kan brukes er langt ifra det som er sant! Så vet dere andre det også. 

Anonymkode: 50756...5f2

Trodde alle visste det jeg. Man skal uansett ikke bruke det en måned i strekk. Gravid eller ei.

Anonymkode: 2f5c8...67b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde alle visste det jeg. Man skal uansett ikke bruke det en måned i strekk. Gravid eller ei.

Anonymkode: 2f5c8...67b

Vel, jeg visste ikke at gravide skulle holde seg unna. Driver tryggmammamedisin med feilinfo?

Anonymkode: 8acd4...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du bør være forbanna på er deg selv. For at du ikke klarer å følge det som står i pakningsvedlegget. Det er som å bli forbanna på legen for at du tok 10 Paracet på en dag når det står at man ikke skal ta mer enn 4 gram. Skjønner meg ikke på folk som ikke greier å følge det som står i et pakningsvedlegg.

Anonymkode: 5baab...e06

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg visste ikke at gravide skulle holde seg unna. Driver tryggmammamedisin med feilinfo?

 

Jordmoren din overreagerte noe voldsomt.

Otrivin inneholder stoffer som gjør at blodårer trekker seg sammen og skal brukes med forsiktighet under graviditet og amming. Men det er ikke så ille som du tydeligvis har fått det for deg.

Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes.” Referanse: Felleskatalogen

Anonymkode: ac8d0...a29

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Den du bør være forbanna på er deg selv. For at du ikke klarer å følge det som står i pakningsvedlegget. Det er som å bli forbanna på legen for at du tok 10 Paracet på en dag når det står at man ikke skal ta mer enn 4 gram. Skjønner meg ikke på folk som ikke greier å følge det som står i et pakningsvedlegg.

Anonymkode: 5baab...e06

Tryggmammamedisin skal liksom være trygg kilde ! NOT!! Hadde ikke brukt det hvis det stod jeg ikke skal bruke det! 

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den du bør være forbanna på er deg selv. For at du ikke klarer å følge det som står i pakningsvedlegget. Det er som å bli forbanna på legen for at du tok 10 Paracet på en dag når det står at man ikke skal ta mer enn 4 gram. Skjønner meg ikke på folk som ikke greier å følge det som står i et pakningsvedlegg.

Anonymkode: 5baab...e06

Pakningsvedlegget sier følgende:

" Graviditet Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet."

Anonymkode: b9230...902

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jordmoren din overreagerte noe voldsomt.

Otrivin inneholder stoffer som gjør at blodårer trekker seg sammen og skal brukes med forsiktighet under graviditet og amming. Men det er ikke så ille som du tydeligvis har fått det for deg.

Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes.” Referanse: Felleskatalogen

Anonymkode: ac8d0...a29

Ja terapeutiske doser. Jeg har brukt det i en hel måned hver eneste dag 3 ganger for dagen! :( 

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tryggmammamedisin skal liksom være trygg kilde ! NOT!! Hadde ikke brukt det hvis det stod jeg ikke skal bruke det! 

 

Herregud da, menneske.

Otrivin skal ikke brukes slik du har brukt det av noen, verken kvinner som er gravide eller de som ikke er det.

Men som jeg har sitert fra Felleskatalogen, det er ikke slik at gravide IKKE kan bruke Otrivin. Hovedårsaken til at det anbefales å la være er at hvis det skulle skje noe vil man klandre seg selv for alt man spiste eller inntok av medisiner. Men så farlig som du tror det er er det ikke.

Anonymkode: ac8d0...a29

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja terapeutiske doser. Jeg har brukt det i en hel måned hver eneste dag 3 ganger for dagen! :( 

 

Men da har du jo ikke fulgt veiledningene uansett, skjønner du ikke det?

Dessuten er det ikke noe problem, du er vel ennå gravid, er du ikke? Ingen skade skjedd.

Anonymkode: ac8d0...a29

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja terapeutiske doser. Jeg har brukt det i en hel måned hver eneste dag 3 ganger for dagen! :( 

Anonymkode: 50756...5f2

...dette overstiger jo anbefalingene til Otrivin selv for de som ikke er gravide, så dette er jo din feilbruk, ikke feilinformasjon fra noe nettsted eller pakningsvedlegg. 

Anonymkode: dade9...d30

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakningsvedlegget sier følgende:

" Graviditet Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet."

Anonymkode: b9230...902

Ja, og så står det noe om 10 dager. Det bør man få med seg. ;) 

Anonymkode: 5baab...e06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer folk som i det hele tatt tør å gjennomføre et svangerskap i dag, med alt som har blitt "livsfarlig". :P

Anonymkode: 33e94...6c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at otrivin ikke skal brukes i mer enn 10 dager! Jeg er da ikke dum. Men brukte det lenger fordi om. Fordi jeg klarte ikke puste skikkelig eller innta mat! Og sove fikk jeg heller ikke, derfor ble det en dårlig vane å bruke det hver dag flere ganger for dagen i en måned. Men idag går den i bosset! 

ts

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beundrer folk som i det hele tatt tør å gjennomføre et svangerskap i dag, med alt som har blitt "livsfarlig". :P

 

Det er trist at kunnskapsnivået er så lavt hos de fleste kvinner. Her på KG ser man jo et hysteri uten like hva angår mat man kan spise, om man kan drikke to måneder før man blir gravid osv osv.

Anonymkode: ac8d0...a29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at otrivin ikke skal brukes i mer enn 10 dager! Jeg er da ikke dum.

Tydeligvis skorter det på noe, i og med at du skriver at du har brukt det i en måned.

Anonymkode: ac8d0...a29

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...dette overstiger jo anbefalingene til Otrivin selv for de som ikke er gravide, så dette er jo din feilbruk, ikke feilinformasjon fra noe nettsted eller pakningsvedlegg. 

Anonymkode: dade9...d30

Jeg vet det! Men likevel står det andre steder at man kan bruke det, jordmor sier nei. Hva som er riktig her da.

Anonymkode: 50756...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist at kunnskapsnivået er så lavt hos de fleste kvinner. Her på KG ser man jo et hysteri uten like hva angår mat man kan spise, om man kan drikke to måneder før man blir gravid osv osv.

Anonymkode: ac8d0...a29

Jeg anbefaler ingen gravide å lese her inne. Ingen.

Anonymkode: 8acd4...e5f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel står det andre steder at man kan bruke det, jordmor sier nei. Hva som er riktig her da.

Jordmor tar feil, men du skal jo ikke bruke det i mer enn ti dager. Skjønner du virkelig ikke såpass?

Anonymkode: ac8d0...a29

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg har gjort feil og brukt otrivin på feil måte. Med vilje. Fordi jeg ikke fikk puste. Men gjort er gjort. Ja, jeg er fortsatt gravid og er livredd for at jeg har skadet babyen min med dette fanskapet! 

Anonymkode: 50756...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...