Gå til innhold

Når kan barna få "slippe" å være med på ferie..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 16 år, som absolutt ikke ønsker å være med oss på bilferie en uke i sommer..

Hun er rolig og fornuftig, og har folk i nærområdet. Vi bor i et stille og rolig område på bygda. Hun er også vant til å være alene en dag i helga av og til.. Og trives veldig godt med å være alene.

Ville dere latt henne være igjen hjemme? 

Anonymkode: 18616...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det ville jeg. Jeg var selv hjemme en uke alene da jeg var 16, og jeg var som din datter, rolig, fornuftig og trivdes godt med å være for meg selv. Jeg tror det går helt fint :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville latt henne være hjemme. Hun klarer seg så fint atte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stoler på henne, ville jeg latt henne være alene. Men jeg ville hatt en avtale med en nabo om å se litt til henne. Selv om hun er til å stole på, kan likevel andre som IKKE er til å stole på få nyss om at hun er alene, og invitere til alene-hjemme-fest hos dere helt uten din datters vilje. Også greit om hun har noen å gå til om hun trenger hjelp til noe hjemme og ikke får fatt i dere (om for eksempel tørketrommel tar fyr, strømmen går, etc). 

Anonymkode: 1f9f4...329

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg ment var helt ok.

Anonymkode: 11680...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg ville latt henne være alene hjemme :) 

Selv flyttet jeg ut når jeg var 16 pga videregående skole. Bodde alene på hybel og ordnet meg selv. Det er sikkert god trening for henne på å være alene og i tillegg gir du henne jo tillitt og viser at du stoler på henne :) 

Anonymkode: f51fb...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så lenge hun er ansvarlig og til å stole på ser jeg ikke problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Men han hadde nok fått vert hos besteforeldrene om han hadde mer lyst til det. Men huset hadde nok blitt låst, ja.

Anonymkode: 2215c...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI!

Men han hadde nok fått vert hos besteforeldrene om han hadde mer lyst til det. Men huset hadde nok blitt låst, ja.

Anonymkode: 2215c...5fc

Låse ungen ute av eget hjem er relativt drøyt gjort av foreldre. Og har han ikke uansett egen nøkkel?

Anonymkode: fe92c...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Låse ungen ute av eget hjem er relativt drøyt gjort av foreldre. Og har han ikke uansett egen nøkkel?

Anonymkode: fe92c...cc4

Hvorfor det.. Vi skal på familieferie. Vil han ikke bli med, så får han bo hos besteforeldrene til vi er hjemme igjen. Jeg nekter å komme hjem fra ferie til møkkete og rotete hus. den tilliten har han dessverre ikke gjort seg fortjent til. Nei, vi har en nøkkel til huset og nøkkelboks med kode.

Anonymkode: 2215c...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det.. Vi skal på familieferie. Vil han ikke bli med, så får han bo hos besteforeldrene til vi er hjemme igjen. Jeg nekter å komme hjem fra ferie til møkkete og rotete hus. den tilliten har han dessverre ikke gjort seg fortjent til. Nei, vi har en nøkkel til huset og nøkkelboks med kode.

Anonymkode: 2215c...5fc

Er ikke sikkert TS sine barn er like uoppdragne som dine, da

Anonymkode: 2376e...75b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det.. Vi skal på familieferie. Vil han ikke bli med, så får han bo hos besteforeldrene til vi er hjemme igjen. Jeg nekter å komme hjem fra ferie til møkkete og rotete hus. den tilliten har han dessverre ikke gjort seg fortjent til. Nei, vi har en nøkkel til huset og nøkkelboks med kode.

Anonymkode: 2215c...5fc

Er jo han sitt hus også. Og å forvente at en halvvoksen unge skal ønske å være med foreldrene på ferie er relativt naivt.

At din unge ikke har oppført seg tidligere betyr ikke at ungen til TS ikke kan være hjemme alene. Om han har misbrukt tillitenbør du jo informere om det i første innlegg.

Anonymkode: fe92c...cc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sikkert TS sine barn er like uoppdragne som dine, da

Anonymkode: 2376e...75b

de er ikke mine. jeg har dessverre ikke hatt noe med den oppdragelsen å gjøre.

Anonymkode: 2215c...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Det handler ikke om oppdragelse, kunne oppføre seg eller hvor ansvarlig dette barnet er, men om det ville takle evt situasjoner som kan oppstå. Hva om noen i klassen får nyss om at hun er alene hjemme og inviterer folk til stor fest hos henne? Ville hun takle 30-40 halvfulle ungdommer som toger inn i huset? Selv om hun er til å stole på kan det være andre hun kjenner og omgås som absolutt ikke er til å stole på og det er naivt å tro at en 16-åring uten videre klarer å takle dette. Jeg er skeptisk til å la noen i den alderen være alene hjemme uten at noen i umiddelbar nærhet har jevnlig tilsyn. Jeg har familie i politiet som har sett sin fair share av hjemmefester gone wrong. Det er ikke til å spøke med og foreldre er altfor godtroende.

Anonymkode: 275ea...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville hun takle 30-40 halvfulle ungdommer som toger inn i huset?

Anonymkode: 275ea...832

Hvilke liv er det dere alle lever? Dette kunne aldri ha hendt med meg eller mine venner da vi var 16, selv om vi gikk i klasse med mange raringer

Anonymkode: 2376e...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...