Gå til innhold

Pedagog i barnehagen ønsker henvise til PPT - råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville vektlagt en spesialists (eller flere spesialister og fysioterapeuter i ditt tilfelle) vurdering mye mer enn en pedagog sin vurdering. Pedagoger er noen ganger en merkelig rase. 

Anonymkode: 695ad...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 20.26, AnonymBruker skrev:

På tide med litt realitetsorientering ser jeg.

Tror dere det er slik at vi ønsker mer ressurser og derfor søker ekstra til barn? Hadde dere bare visst hvor vanskelig det er å få noe i gjennom også til de barna som uten tvil trenger det!!! Ofte kjemper vi får å få inn en logoped! Dere skal egentlig være glad for at vi ser barna deres og gjør det vi kan for å hjelpe adekvat utvikling.

Jo mer vi får til FØR skolestart jo bedre er det! Det er alltid en årsak til videre henvendelse og der må pedagoger/styrere være flinkere til og kommunisere ut HVA og HVORFOR.

Selv har jeg videreformidlet til bup/ppt- senere reaksjoner er takknemlige foreldre som har fått beskjeder fra skoler at de ser tidlig intervensjon har bidratt til at barnet har en god utvikling.

Aldri undervurder ekstra hjelp.

Anonymkode: cdade...91b

Når flere spesialister med langt høyere kompetanse enn en pedagog, har konkludert med at barnet ikke trenger ekstra oppfølging, kanskje dere pedagoger skal være litt lydhøre for den vurderingen? Man må passe på å ikke sykeliggjøre og overbehandle normale variasjoner. Ts har jo tydeligvis søkt hjelp for barnet tidligere, så det er ikke slik at foreldrene ikke ser barnets utfordringer. Ikke alle skal passe inn i en A4-boks heller.

Anonymkode: 695ad...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når flere spesialister med langt høyere kompetanse enn en pedagog, har konkludert med at barnet ikke trenger ekstra oppfølging, kanskje dere pedagoger skal være litt lydhøre for den vurderingen? Man må passe på å ikke sykeliggjøre og overbehandle normale variasjoner. Ts har jo tydeligvis søkt hjelp for barnet tidligere, så det er ikke slik at foreldrene ikke ser barnets utfordringer. Ikke alle skal passe inn i en A4-boks heller.

Anonymkode: 695ad...a60

Har høy utdannelse..jobbet innen retning barn i mange år.. jeg tok feil vedr mitt eget barn.

Ta i mot all hjelp det er å få med takk,vi er heldige som bor i et land der vi gjør det vi kan for barnets beste.

Anonymkode: cdade...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring som forelder er at en utredning fra PPT ikke er noe å frykte.

Jeg skjønner godt at du som forelder blir litt skeptisk når spesialistene har en annen oppfatning enn pedagogen. Og det kan for all del godt være at pedagogens bekymring er grunnløs.

Men når det er sagt så tror jeg ikke at du skal ha noe å "frykte" for i en eventuell utredning. Den sakkyndige er jo i utgangspunktet en uavhengig part, og utredningen er ikke skummel. Da mitt barn ble utredet ble det foretatt intervju av personale og foreldre, noe testing og observasjon i barnehagen. Observasjonen skal foregå uten at den sakkyndige griper inn i situasjoner eller samhandler direkte med barnet, så det er ingen grunn til å frykte at barnet føler seg utpekt. :)

Jeg synes du skal takke ja til tilbudet. Først og fremst fordi det kan lønne seg å samarbeide med barnehagen - selv om det kan hende at den ansatte tar feil her. Det kan jo også hende at det avdekkes forhold som andre spesialister ikke har klart å finne. Det er jo de ansatte i barnehagen som er med barnet hver dag og som kjenner barnet.

Anonymkode: 80c5c...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har høy utdannelse..jobbet innen retning barn i mange år.. jeg tok feil vedr mitt eget barn.

Ta i mot all hjelp det er å få med takk,vi er heldige som bor i et land der vi gjør det vi kan for barnets beste.

Anonymkode: cdade...91b

Her snakker jeg om spesialister innen helse, ikke høy utdanning generelt. En pedagog bør være litt lydhør for deres vurdering. Om man sender grunnløse henvisninger og overbehandler barn, betyr det at det tar lenger tid å få hjelp for de barna som virkelig trenger det. Det er heller ikke bra for barnet å sykeliggjøres og kanskje få en tillært hjelpeløshet. Det er til sist en unødig pengebruk som legger press på velferdssamfunnet. Det kan på lengre sikt bety at den hjelpen i fremtiden ikke kan tilbys de som virkelig trenger det. 

Men hjelp til de som virkelig trenger det er jeg helt for. Det virker ikke som barnet til ts er der. Foreldrene kan også gjøre mye, man må ikke ha en pedagog til å utføre alt. 

Anonymkode: 695ad...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker jeg om spesialister innen helse, ikke høy utdanning generelt. En pedagog bør være litt lydhør for deres vurdering. Om man sender grunnløse henvisninger og overbehandler barn, betyr det at det tar lenger tid å få hjelp for de barna som virkelig trenger det. Det er heller ikke bra for barnet å sykeliggjøres og kanskje få en tillært hjelpeløshet. Det er til sist en unødig pengebruk som legger press på velferdssamfunnet. Det kan på lengre sikt bety at den hjelpen i fremtiden ikke kan tilbys de som virkelig trenger det. 

Men hjelp til de som virkelig trenger det er jeg helt for. Det virker ikke som barnet til ts er der. Foreldrene kan også gjøre mye, man må ikke ha en pedagog til å utføre alt. 

Anonymkode: 695ad...a60

Nei, men all bekymring vedr barn er verdt å merke seg.

Anonymkode: cdade...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i denne saken er det vel en ansatt i barnehagen som mener noe annet enn lege/helsesøster/spesialist og ikke noen fra PPT? Ansatte i Barnehage er jo ikke "bare en pedagog" akkurat heller egentlig, de ser barnet kanskje langt mer enn spesialisten i løpet av en uke for eksempel som har barnet til utredning og / eller behandling en til to ganger per uke, og i helt andre situasjoner enn spesialisten også vil jeg tro. Så å sette den ene opp mot den andre tror jeg kanskje jeg ville latt være.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt med fysioen jeg, om hva hun mener, og eventuelt be fysio om å være med på et møte med pedagogen og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i PPT. Her er et par innspill til TS:

1.  Hvis det er uklart for deg hvorfor barnehagen ønsker å henvise til PPT, så be om et møte med ped.leder og styrer for å få klarhet i det. Det er ikke vanlig å henvise til PPT dersom det utelukkende er snakk om motorisk forsinkelse - med mindre en mistenker at forsinkelsen er en del av et mer komplekst bilde. 

2. PPT er litt ulikt organisert i de forskjellige kommunene. De fleste PP-tjenester har tilbud om drøftingsmøter som en del av sitt forebyggende tilbud. I slike møter kan foreldre og barnehage/skole drøfte eventuelle bekymringer og utfordringer med en PP-rådgiver uten at barnet er henvist. Da kan en få belyst både styrker og utfordringer hos barnet, og barnehagen kan få innspill til utviklingsfremmende tiltak de kan prøve ut i samarbeid med foreldrene. Det kan også være at PP-rådgiveren anbefaler at barnet henvises for videre utredning - men det er fortsatt opp til foreldrene om de ønsker dette. 

Lykke til videre! 

 

 

Anonymkode: d73b7...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, May 24, 2016 at 21.22, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å gå gjennom ppt for å få ekstraressurrs. Det søker barnehagen om gjennom kommunen. Det er selvfølgelig en stor ressurs å få ekstraressurs, også når det gjelder det motoriske. Søkes det ppt, går det mer i spesialpedagogiske tiltak 

Anonymkode: fede6...307

I vår kommune er det nå ikke fysisk mulig å søke ekstra ressurs lenger. Lederen har fjernet muligheten på nettsiden. Dette er kommet frem via folk som jobber under lederen. 

JA det skal være slik at det ikke skal måtte innom ppt men i min kommune fungerer det ikke slik. Ppt kan heller ikke skrive vedtak på ekstraressurstimer, de kan kun skrive en tilråding til spesialpedagogiske tiltak og antall timer. Så da står en der altså uten mulighet til å få hjelp!

Her blir også barn som blir henvist både til habu og bup sendt tilbake til bhg for henvisning til ppt først! Både habu og bup er innen helsevesenet og har ingenting med ppt å gjøre. Til og med en henvisning direkte fra lege ble avvist fordi habu ville ha ppt inn først.... som igjen tar månedsvis før det er gjennom mølla 😣

 

Anonymkode: bd376...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: jeg er pedagog og har mange år i yrket. Som regel stemmer vår (hos oss) magefølelse ang barn. Vi ser ofte svært raskt hva som skiller seg ut. Vi ser barnet over lang tid, i en gruppe med barn i ca samme alder. Vi samarbeider tett med mange instanser og utfyller hverandres kompetanse. Når det er sagt har jeg opplevd flere runder med henvisninger på barn vi ikke helt kan sette fingeren på hva er og som skiller seg mye ut på et eller annet område. Og en kan noen ganger føle at både foreldre og instanser ikke helt ser det vi ser hver dag i bhg.

Når det er sagt, syns jeg det høres rart ut med henvisning til ppt pga motoriske vansker. 

Jeg syns dere skal drøfte dette mer før en henvisning til ppt. 

Jeg syns også dere bør gi en ordentlig tilbakemelding til bhg-pedleder og evt styrer om det er tungt å bringe/hente til ensidig bekymringsytringer og negative tilbakemeldinger om alt han ikke mestrer. Dette må hun slutte med!

Det er lett å falle i den fella, gjør det i blant selv. Det opptar tankene mye! Vi vil barnets beste og vet hvor lang tid mølla tar. Tid barnet "ikke har", for å bli best mulig rustet til skolestart. Men viktig å bli minnet på at en går over streken og bekymringene kan hun spare til en samtale der dere sitter ned og drøfter det ordentlig.

Men husk også at hun også vil ditt barns beste. Hun tenker nok på han langt utover arbeidstiden og strekker seg langt for å hjelpe og tilrettelegge slik han skal få best mulig utvikling. Ikke ta det som kritikk eller mas. Ta det som konstruktivt arbeid rundt ditt barn - så fremt det har noe for seg som jeg nevnte rett over her. Lykke til 😊

Anonymkode: bd376...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...