Gå til innhold

hm


vannmelon91

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, vannmelon91 skrev:

Tror han skrev: Diabetes mellitus INA
Det var alt tror jeg. Vet ikka hva INA betyr. Vet du?:)

Har ikke hatt tegn til ketoacidose nå disse to ukene, heldigvis. Jeg er ikke redd for syreforgiftning nå, er mer urolig for senkomplikasjoner da langtidsblodsukkeret mitt viste at jeg har hatt höyt i måneder. I tillegg så må jeg vente i 5 uker til. Og fastlegen min tror det er type 1. Så jeg stusset litt på hvorfor det skal ta så lang tid.

INA betyr at de ikke er sikker på hvilken type diabetes du har.

Det er 2 og 1/2 uke til timen din den 10. juni, ikke 5 uker.

Anonymkode: 115e8...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

INA betyr at de ikke er sikker på hvilken type diabetes du har.

Det er 2 og 1/2 uke til timen din den 10. juni, ikke 5 uker.

Anonymkode: 115e8...258

5 uker etter legebesøket for to uker siden, var vel det ts mente. 5 uker til som i tillegg til måneder med høyt blodsukker før legebesøket.

Anonymkode: 183c9...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 uker etter legebesøket for to uker siden, var vel det ts mente. 5 uker til som i tillegg til måneder med høyt blodsukker før legebesøket.

Anonymkode: 183c9...af2


Det var det jeg mente! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vannmelon91 skrev:

Har lest mye om diabetes.

Som nevnt ovenfor så kan man ha litt insulinproduksjon selv med type 1. Bukspyttkjertelen slutter ikke å fungere på et knips. Jeg har antageligvis litt insulinproduksjon igjen, om jeg har type 1 diabetes så vil denne produksjonen avta etterhvert.

Jeg har kuttet bröd, pasta, ris, alt av sukkerholdige matvarer. Jeg sjekker näringsinnholdet på alt av pålegg og matvarer for å sjekke at det ikke er så mange karbohydrater per 100 g eller 100 ml. Det er veldig mye jeg ikke kan spise, men siden karbohydrater omdannes til sukker i kroppen, så er ikke det bra for en med diabetes og hvertfall ikke når jeg ikke har insulin.

Skulle egentlig på legen den 24, men han hadde ikke fått prövesvarene fra laben på Aker Brygge. Det har gått over 2 uker nå. Så jeg må selv ringe å höre om de har fått svar, för jeg får ny legetime.

Absolutt ikke noe feil med svaret fra diabetesforbundet. De har värt kjempestöttende og flinke når jeg har ringt de. All äre til de. Jeg har ringt de ganske mange ganger, og det blir mye repetisjon, da noen av de ikke er eksperter på diabetes. Kanskje jeg formulerte meg litt feil, men det er ingenting i veien med svaret fra de nei.

I så fall er det nok LADA det er snakk om, om du ikke har type 2 (Latent Autoimmune Diabetes in Adults). 

Fra nasjonale retningslinjer:
 4.2.1 Type 1-diabetes Type 1-diabetes karakteriseres av en autoimmun destruksjon av betacellene, med absolutt insulinmangel. Hos en del voksne pasienter med autoimmun diabetes utvikles sykdommen langsomt, og initialt kan tilstanden se ut som type 2-diabetes, med god effekt av livsstilsråd og perorale antidiabetika. Insulinproduksjonen avtar imidlertid betydelig og de fleste trenger insulinbehandling i løpet av 3-6 års tid. Tilstanden betegnes som Latent Autoimmune Diabetes in Adults (LADA).

Legen din venter nok blant annet på svar på prøver vedrørende insulinproduksjonen din.

Godt du er henvist til øyelege.

Siden du ikke har høyere enn 13 og du skal til legen om litt over to uker ville jeg tatt det med ro. Regner med at du sjekker blodsukkeret selv. Skriv gjerne en dagbok med prøvesvar og kosthold.

Det skal godt gjøres å ikke ha noe karbohydrater i kosten og i så fall går du inn i ketose etter noen dager.

Om ketose
Bivirkninger av ketose kan være dårlig ånde ved at det blir en acetonlignende lukt av ånden, samt at du kan føle deg slapp og litt trøtt. Noen kan også få vondt i hodet i begynnelsen. Dårlig ånde skyldes at overskuddet av ketoner skilles ut gjennom pusten. Det er dog ikke alle som opplever denne bieffekten. Mesteparten av ketonene skilles ut via urinen, og du kan derfor benytte spesielle strips for å sjekke om du har oppnåd ketose. Disse kalles ketostix eller ketonstix.

Ketose må ikke forveksles med diabetisk ketoacidose som oppstår hos diabetespasienter og er en helsefarlig tilstand. Såkalt diettindusert ketose som er det man ønsker å oppnå for å ta av kiloene er ikke farlig, og er en prosess som er helt naturlig for kroppen

Vær aktiv og spis fornuftig. Ta gjerne en cognaq på kvelden. Den senker blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FarDareisMai
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dere snakker om sykehustimer og veiledere her; er dette noe bare type 1-pasienter skal ha...?

Jeg ble diagnostisert med diabetes for 11 måneder siden etter at en tilfeldig måling av langtidsblodsukkeret var for høy, og fikk vite at det sannsynligvis er type 2 siden jeg er kraftig overvektig og nærmer meg 40 (det er flere i familien min med type 2, men også to personer som har fått påvist type 1 som godt voksne). Men det er ikke blitt tatt noe blodprøver (ergo heller ikke C-peptider) og jeg har ikke fått noe veiledning, kun resept på blodsukkerapparat og metformin 1000 mg x 3.

Jeg har aldri ekstremt høyt blodsukker, og heller aldri lavt, men ligger mellom 6 og 14 et sted nesten alltid. Jeg prøver å finne et system på dette med blodsukker, men jo mer jeg måler, jo mer forvirra blir jeg. Alt jeg leser tilsier at blodsukkeret mitt burde stige den første tida etter et måltid, for så å gå jevnt og trutt nedover fram til neste måltid, og at det bør være på det laveste om morgenen, etter en hel natt uten mat/drikke. Men blodsukkeret mitt fungerer ikke sånn... 

Ofte kan blodsukkeret mitt ligge på for eksempel 8 før kveldsmat, for så å ligge på 7 en time etter kveldsmat og 8 igjen etter 2-3 timer.  Men på morgenen, da etter 8-9 timer faste, kan det pluselig ligge på 13, for så å gå ned til for eksempel 9 en times tid etter frokost. Hvorfor skjer dette? Hvordan får jeg kontroll over dette når jeg opplagt ikke greier å styre det med kosten og det jeg forstår er maksdose blodsukkerregulerende medisiner...? 

Beklager at jeg kupper tråden din, ts, jeg bare følte det var så mange her inne med mye kunnskap om diabetes... 

Anonymkode: 21c4d...47f

Nå er jeg ikke ekspert på type 2, men der er ikke uvanlig at blodsukkeret stiger mye etter et lavpunkt ved to/tre tida på natta. Det er normalt at blodsukkeret stiger etter 4- tida på morgenen, så at du har 12/13 på morgenen er helt normalt. Dette fordi leveren produserer ekstra glykogen for å forberede kroppen på en ny dag. Selv opplever jeg dette hvis jeg har hatt en føling om natta. (Type 1) Noen diabetikere løser det med å stå tidlig opp og gi tabletter/insulin og spise frokost tidligere enn vanlig. Noe som kan hjelpe er å spise til faste klokkeslett hver dag. Og kanskje, for å bli kjent med blodsukkeret ditt, måle det hver time i døgnet en gang i blant. Kjipt å våkne en gang i timen om natta, men på denne måten blir du godt kjent med BS ditt. Og så kan du kanskje noen netter bare sette vekkerklokka på 03 på natta for å måle, det er på det tidspunktet hvor det pleier å være på det laveste. Bare sånn i starten, for å bli bedre kjent med DITT blodsukker. Men hvis du har maksdose, spiser fornuftig og trener/er aktiv, og likevel ikke får BS ned, så bør du kanskje ta en prat med legen. Og for å være på den sikre siden, be om å få det avklart hvilken type du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
5 timer siden, Arkana skrev:

 

Det stemmer ikke. Trening senker blodsukkeret.

Både og. Hvis blodsukkeret er over 15, så anbefales det ikke å trene, fordi på det nivået der er det for lite insulin i kroppen, så musklene får ikke tatt opp sukkeret, og syreutvikling oppstår rasker, blodsukkeret vil da stige enda mer. Man blir bare mer dårlig og får ikke utbytte av treninga. Men under 15 er OK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arkana skrev:

 

Det stemmer ikke. Trening senker blodsukkeret.

Kan jeg forresten få spørre deg om du selv har diabetes, Arkana?

Anonymkode: 01657...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg forresten få spørre deg om du selv har diabetes, Arkana?

Anonymkode: 01657...e2b

 

Ja, det har jeg, det skrev jeg lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arkana skrev:

 

Ja, det har jeg, det skrev jeg lenger opp i tråden.

Det har jeg nok glemt/oversett, beklager. Uansett er trening/blodsukker et fascinerende tema, jeg husker selv hvor overrasket jeg ble da jeg leste at trening kunne ha den virkningen.

Anonymkode: 01657...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
På 25.5.2016 den 12.11, Illuminatum skrev:

I så fall er det nok LADA det er snakk om, om du ikke har type 2 (Latent Autoimmune Diabetes in Adults). 

Fra nasjonale retningslinjer:
 4.2.1 Type 1-diabetes Type 1-diabetes karakteriseres av en autoimmun destruksjon av betacellene, med absolutt insulinmangel. Hos en del voksne pasienter med autoimmun diabetes utvikles sykdommen langsomt, og initialt kan tilstanden se ut som type 2-diabetes, med god effekt av livsstilsråd og perorale antidiabetika. Insulinproduksjonen avtar imidlertid betydelig og de fleste trenger insulinbehandling i løpet av 3-6 års tid. Tilstanden betegnes som Latent Autoimmune Diabetes in Adults (LADA).

Legen din venter nok blant annet på svar på prøver vedrørende insulinproduksjonen din.

Godt du er henvist til øyelege.

Siden du ikke har høyere enn 13 og du skal til legen om litt over to uker ville jeg tatt det med ro. Regner med at du sjekker blodsukkeret selv. Skriv gjerne en dagbok med prøvesvar og kosthold.

Det skal godt gjøres å ikke ha noe karbohydrater i kosten og i så fall går du inn i ketose etter noen dager.

Om ketose
Bivirkninger av ketose kan være dårlig ånde ved at det blir en acetonlignende lukt av ånden, samt at du kan føle deg slapp og litt trøtt. Noen kan også få vondt i hodet i begynnelsen. Dårlig ånde skyldes at overskuddet av ketoner skilles ut gjennom pusten. Det er dog ikke alle som opplever denne bieffekten. Mesteparten av ketonene skilles ut via urinen, og du kan derfor benytte spesielle strips for å sjekke om du har oppnåd ketose. Disse kalles ketostix eller ketonstix.

Ketose må ikke forveksles med diabetisk ketoacidose som oppstår hos diabetespasienter og er en helsefarlig tilstand. Såkalt diettindusert ketose som er det man ønsker å oppnå for å ta av kiloene er ikke farlig, og er en prosess som er helt naturlig for kroppen

Vær aktiv og spis fornuftig. Ta gjerne en cognaq på kvelden. Den senker blodsukkeret.

 

Endret av vannmelon91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, vannmelon91 skrev:

 Ville bare informere om at det var ikke LADA eller type 2. 

Det var nok type 1. 

Skulle vært sendt til sykehuset med en gang sa diabeteslegen på sykehuset. Det var rett og slett katastrofe at fastlegen sendte meg hjem, sa han. Nå har jeg fått insulin. Så det gikk bra tilslutt! 

Godt du har kommet under behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...