Gå til innhold

hm


vannmelon91

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du symptomer på diabetes da? Altså på 1 så pleier symptomene å komme hardt og brutalt, på 2 så er de ofte mer snikende?

Anonymkode: f02f7...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle frem til var at hvis du ikke sliter med masse symptomer som plager deg så er det ikke uforsvarlig at du går til 10 juni. Du har jo fått medisiner, og så er det jo det at hvis du vil ha mer informasjon så går det an og be om det og. :) 

For mer informasjon så kan du jo ta kontakt med Diabetesforbundet. diabetes.no

Anonymkode: f02f7...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig uvanlig å ha 12-13 i blodsukker for diabetespasienter, så når du ikke har noen plager er det ikke så veldig ille frem til du får behandling. Metformin hjelper deg, og så får du nok opplæring i insulin dersom du trenger det.

Anonymkode: dd2d2...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vannmelon91 skrev:

Jeg var ekstremt tørst og tisset veldig mye når jeg spiste godteri og karbohydrater før det ble oppdaget. Ble veldig slapp og trøtt også har jeg hatt soppinfeksjon i mange måneder + jeg har mistet mye hår. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ligger på et gjennomsnitt på 13 når jeg ikke spiser karbohydrater og tar en pille som skal øke følsomheten for insulin. Jeg trener også, men blodsukkeret vil ikke ned.  Pillen heter metformin og type 2 diabetikere bruker den. Legen sa at jeg kunne teste den.. Men det virker ikke som jeg har så veldig mye insulin i kroppen da? Jeg har aldri vært under 10 uansett hva jeg har gjort. 

Har lest at kroppen tar skade av høyt blodsukker på sikt. Legen målte også langtidsblodsukkeret mitt og det har vært høyt i mange måneder. Syns da det er rart at jeg skal gå enda lenger med unødvendig høyt blodsukker da risikoen for senkomplikasjoner er der. 

Har snakket med diabetesforbundet. Tror ikke det er noe spesiell ekspertise der. De synes det er unødvendig at jeg går med høyt blodsukker og at fastlegen kan sette insulin. Siden jeg ikke er dårlig og har symptomer på syreforgiftning nå, så er det ikke akutt sier de. 

Jeg trodde det var standard behandling å få insulin relativt fort når det blir oppdaget. Tydeligvis ikke! :0 

 

Dette må du snakke med fastlegen eller spesialisten i diabetes, som du går til.

Kjøp deg et blodsukkerapparat, slik at du kan ha oppsyn med diabetesen din. Jeg trodde det var selvsagt at man ble innlagt på dagen når man oppdaget diabetes 1.

Slik var det hvertfall før i tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En min familie ble hentet av ambulanse på legekontoret. Var så vidt de fikk reddet personen. Hen hadde fått type 1.

 

5 uker uten insulin, opplæring og oppfølging for en type 1 er katastrofalt. Forlanger svar!

Anonymkode: 1fabc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Uff.

Dette var som å lese egen historie. Har diabetes type 1,  og den kom snikende, i motsetning til hva som er vanlig. Fastlegen min ville behandle meg med blodsukkersenkende tabletter, men jeg var ikke sikker på om der var det rette. Lånte urinstiks fra en venninne, for å måle ketoner i urinen, og det var skyhøyt. Var så forbanna at jeg dro ned til legekontoret uanmeldt og viste dem det. De henviste meg til en legestudent som var i praksis der. Og hun hadde tydeligvis mer mellom øra, for hun lyttet til historien min og ringte veilederen sin på sykehuset. Som ba meg om å pelle meg til sykehuset, umiddelbart! Ble lagt inn og fikk insulin. 

 

Du må bare mase. Ta kontakt med legevakten. De har som regel mer erfaring med akutte tilfeller, og henviser til sykehus. Noen ganger kan type 1 komme snikende, før det blåser opp og biter deg i ræva. Mange leger vet lite om diabetes type 1. De er mer vant med type 2. Be fastlegen ta en blodprøve for å stadfeste om det er type 1 eller 2. Be om at de sjekker for C-peptid i blodet. Er nivået lavere enn normalt,så er det type 1. Du kan også kjøpe keto-diabur på apoteket, det er urinstiks som du måler ketonmengde med. Jo høyere ketoninnhold, jo mørkere er stiksen. Så, var jeg deg, mål ketoner, er det høyt, og blodsukkeret er høyt, ring legevakta. Ikke fastlegen. Lykke til! Diabetes er ikke til å kødde med. 

Endret av FarDareisMai
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at de lar deg gå ubehandlet i fem uker. Hadde det vært type 2 ville jeg vært ubekymret når du har fått metformin og skal leve lavkarbo, men type 1 er helt annerledes og lar seg ikke løse med metformin og lavkarbo. Høyt blodsukker er ikke umiddelbart farlig slik lavt er, men over tid kan det bli alvorlig. Man kan jo ikke vite hvor lenge du har gått med diabetes og høyt blodsukker allerede. Da min svoger fikk målt høyt blodsukker hos bedriftslegen ble han sendt rett på sykehuset (og hadde diabetes). De tok det veldig alvorlig. Jeg har også type 1 diabetes oppdaget i voksen alder og den ble oppdaget fordi jeg fikk en så alvorlig ketoacidose at jeg skal være glad jeg lever (og utviklingen skjedde på bare få timer), så jeg synes dette er litt skummelt. Jeg ville nok også ringt legevakten eller rett til sykehusavdelingen hvor du har fått time, forklare saken og se om de kan få deg inn fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, vannmelon91 skrev:

Jeg kjøpte blodsukkerapparat for to uker  siden da jeg fikk det påvist. Har målt jevnt og trutt siden. Gjennomsnittet ligger mellom 12-13. Jeg spiste litt sukkerfritt godteri. Da var det plutselig opp i 20. Ingen hadde fortalt meg at det søtningsstoffet malitol påvirker blodsukkeret. Så brente meg litt der ja! 

 

Ikke sant? Det er det jeg har stussa på. Synes det er veldig rart at jeg må gå i 5 uker før jeg får insulin. Når jeg spør fastlegen min så unnviker han spørsmålet og sier at det ikke er farlig. Han har en litt sånn mentalitet:" jaja, du har gått med dette i mange måneder, skader ikke med en til". Føler jeg. 

 

Det er jo bare helt random at jeg fant ut at det var diabetes. Hadde jeg venta noen måneder til, så hadde jeg sikkert blitt veldig dårlig! 

Hva skal jeg liksom gjøre nå? Skal jeg forlange av fastlegen min at han må sette insulin? Lære meg? Jeg klarer ikke å kommunisere med han, og jeg vil på en måte ikke bytte fastlege nå, for da blir det bare mer surr! 

 

Du skal vel helst innlegges. Legen kan ikke sette insulin på deg. Du må også lære deg symptomer på føling. Dette lærer du på sykehuset. 

Hvis legen setter insulin på deg og du får føling og du ikke kjenner til hvordan det føles, har legen et enormt ansvar og kan mest sannsynlig bli straffet på en eller annen måte.

Mengden insulin skal tilpasses den enkelte og hvor mye du skal ha, kommer an på dietten din, mosjon og andre ting.

Hvor bor du i landet? Bor du i eller i nærheten av Bergen, finnes det et Diabetessenter ved Haukeland Sykehus, som du kan ta en tur innom. De har åpningstider fra 10 - 17.

Tlf nr dit er 55 20 28 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
24 minutter siden, vannmelon91 skrev:

Takk for svar! :) 

Skulle ønske jeg ble innlagt, slik jeg får fortest mulig kontroll på det her men det har ikke vært snakk om en gang. 

Okei. Diabetesforbundet sa at fastlegen kunne sette insulin, men jeg tror som sagt at det ikke er så lurt mtp føling og slikt. 

Jeg bor i Oslo. Så det var litt dumt. Kan evt sjekke ut om de har noen klinikker her jeg kan høre med. Ellers må jeg bare vente til 10.juni 

Eller ring Norsk diabetikersenter. Nettsiden deres er her http://diabetikersenter.no/kontaktinformasjon/ De er stengt nå, så du må ringe i morra. 

Men, vær så snill, følg med på blodsukkeret, og lov meg at du ringer legevakta hvis du føler deg dårlig, sammen med høyt blodsukker. Er det type 1, så får du opplæring i hvordan du setter insulin, dette gjøres når du er innlagt på sykehuset. De kan ikke bare sende deg hjem etter å ha satt insulin. Og hvis det er type en, så hjelper det ikke med lavkarbo og blodsukkersenkende tabletter. Det er som å pisse i havet og tro at man har gjort en forskjell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke ringe dit hvor du har fått time slik at de kan framskynde den? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas, mas og mas, helt til du blir innlagt! Helsevesenet har en lei tendens til å ta alt for lett på opplæring av voksne med nyoppdaget diabetes. Faren min fikk type 1 i voksen alder, og han kunne mye mer enn de som liksom skulle lære ham opp, da jeg fikk diabetes i ung alder og var innlagt på sykehus i 2 uker med mye opplæring. Faren min var vel lagt inn et par dager før han ikke gadd mer... Viktig at du står på og blir hørt!

Ser jo ut som antidiabetikaen du får har en viss virkning (tydeligvis ikke god nok), men ofte har personer med nyoppdaget diabetes enda litt insulinproduksjon som etterhvert vil avta helt. Her må du nesten bare slå begge henda i bordet og kreve å bli hørt!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte dit for å få det fremskyndet. Da hadde de i utgangspunktet satt opp time til 14 juli!!!! Så spurt jeg: "Så jeg skal gå uten insulin til 14 juli"? Og hun sa:"Er det insulin du trenger"?  Ja, hva tror du? Jeg har fått diabetes!!  Så ble timen min flyttet til 10 juni. Jeg måtte ta fastende blodprøver 3 uker før. Så hun sa at jeg ikke fikk time før, uansett. 

Jo mer jeg leser hva dere skriver, jo mer forbanna blir jeg. Føler meg rett og slett avvist! 

Har ikke fåt vite hvilken type det er enda, det har gått to uker. Skal ringe fastlegen i morgen å høre om de har fått svar. Og da skal jeg si ifra. At dette er ikke greit! 

Tusen takk, alle sammen:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, vannmelon91 skrev:

Jeg ringte dit for å få det fremskyndet. Da hadde de i utgangspunktet satt opp time til 14 juli!!!! Så spurt jeg: "Så jeg skal gå uten insulin til 14 juli"? Og hun sa:"Er det insulin du trenger"?  Ja, hva tror du? Jeg har fått diabetes!!  Så ble timen min flyttet til 10 juni. Jeg måtte ta fastende blodprøver 3 uker før. Så hun sa at jeg ikke fikk time før, uansett. 

Jo mer jeg leser hva dere skriver, jo mer forbanna blir jeg. Føler meg rett og slett avvist! 

Har ikke fåt vite hvilken type det er enda, det har gått to uker. Skal ringe fastlegen i morgen å høre om de har fått svar. Og da skal jeg si ifra. At dette er ikke greit! 

Tusen takk, alle sammen:) 

Dette skal du ikke finne deg i. Dette er total ansvarsfraskrivelse. Kanskje en kontakt med fylkeslegen hadde vært på sin plass?

Dagens helsevesen tenker mer på å spare penger enn å ta vare på pasientene. Fortsett å mas på dem og hvis du orker det; ta kontakt med avisene slik at de kan fortelle hvordan du blir behandlet.

Dette som sykehuset nå gjør, er så uforsvarlig og farlig at jeg ikke har ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
3 timer siden, vannmelon91 skrev:

Jeg ringte dit for å få det fremskyndet. Da hadde de i utgangspunktet satt opp time til 14 juli!!!! Så spurt jeg: "Så jeg skal gå uten insulin til 14 juli"? Og hun sa:"Er det insulin du trenger"?  Ja, hva tror du? Jeg har fått diabetes!!  Så ble timen min flyttet til 10 juni. Jeg måtte ta fastende blodprøver 3 uker før. Så hun sa at jeg ikke fikk time før, uansett. 

Jo mer jeg leser hva dere skriver, jo mer forbanna blir jeg. Føler meg rett og slett avvist! 

Har ikke fåt vite hvilken type det er enda, det har gått to uker. Skal ringe fastlegen i morgen å høre om de har fått svar. Og da skal jeg si ifra. At dette er ikke greit! 

Tusen takk, alle sammen:) 

Er enig med @Honey Dewdette er uansvarlig og totalt på viddene! Ikke gi opp, ring alle mulige instanser, og i mellomtida, følg med på blodsukkeret, skaff deg keto-diabur på apoteket, de er litt dyre uten resept, men gode å ha. Mål ketoner med jevne mellomrom. Hvis du ser at stiksen blir lilla, mørk lilla, så ta kontakt med legevakta ASAP!  Et insidertips, legevakta på Lillestrøm pleier å ta diabetes alvorlig, i alle fall er det min erfaring. (syntes jeg leste at du sa du bodde i Oslo, så da er det jo mulig å dra dit) Oftest er legevakta den beste instansen å ta kontakt med, i hvert fall når det gjelder ubehandlet diabetes. Send meg gjerne PM hvis du trenger moralsk støtte! Koker innvendig når jeg leser hvordan helsevesenet behandler deg!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på apoteket og kjøpte slike sticks. Den var ikke den mørkeste lilla fargen, men den nest mørkeste. 

Målte da blodsukkeret mitt og det var litt over 10. Jeg forstår ikke meg helt på disse sticksa. Kan det være pga lavkarbo dietten jeg har mye ketoner? 

Hvorfor er legevakten best? :) 

Tusen takk for det! 🙏🏻 Er godt å høre at flere reagerer på det! Det er veldig rart, og jeg blir unødvendig bekymra! :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2016 den 22.14, Honey Dew skrev:

Dette skal du ikke finne deg i. Dette er total ansvarsfraskrivelse. Kanskje en kontakt med fylkeslegen hadde vært på sin plass?

Dagens helsevesen tenker mer på å spare penger enn å ta vare på pasientene. Fortsett å mas på dem og hvis du orker det; ta kontakt med avisene slik at de kan fortelle hvordan du blir behandlet.

Dette som sykehuset nå gjør, er så uforsvarlig og farlig at jeg ikke har ord

 

Endret av vannmelon91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...