Gå til innhold

Å ta et friår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kvinneguiden!

Jeg er nå midt i en knipe og trenger deres hjelp..
Har søkt meg inn på westerdals men fikk inntrykk på intervjuet at jeg hadde lite sjanse der. Jeg har søkt UiO også men snittet på de linjene jeg har søkt på er for høye for min del. Så jeg lurer på å ta et friår.

Jeg er en 18 år gammel gutt og bor for tiden på sørlandet, men skal flytte til Oslo med min kjæreste i Juli / August.

Sitter nå og vurderer å ta et friår, så mitt store spørsmål er: Skal jeg bare hive meg ut på finn og nav.no og søke det som søkes kan av jobber? og er det noe jeg må passe på når jeg skal ta et år med jobbing? Jeg tenker altså å jobbe et år for å overleve og betale leie for så å studere året etterpå.
 

Tusen takk på forhånd for svar!

Anonymkode: 52489...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 24.5.2016 at 9.18, AnonymBruker skrev:

Hei kvinneguiden!

Jeg er nå midt i en knipe og trenger deres hjelp..
Har søkt meg inn på westerdals men fikk inntrykk på intervjuet at jeg hadde lite sjanse der. Jeg har søkt UiO også men snittet på de linjene jeg har søkt på er for høye for min del. Så jeg lurer på å ta et friår.

Jeg er en 18 år gammel gutt og bor for tiden på sørlandet, men skal flytte til Oslo med min kjæreste i Juli / August.

Sitter nå og vurderer å ta et friår, så mitt store spørsmål er: Skal jeg bare hive meg ut på finn og nav.no og søke det som søkes kan av jobber? og er det noe jeg må passe på når jeg skal ta et år med jobbing? Jeg tenker altså å jobbe et år for å overleve og betale leie for så å studere året etterpå.
 

Tusen takk på forhånd for svar!

Anonymkode: 52489...869

 

Om du ikke kommer inn på noe du ønsker i år er sjansene store for at du ikke kommer inn neste år. Dersom du vil studere videre på senere tidspunkt bør du bruke 1 år på å forbedre karakterer. Et friår med jobb er ikke bortkastet, men pass på at du ikke bare forskyver problemet mht studietid og karakterer. 

Anonymkode: ceff1...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle du studere på westerdals da? Mye av de yrkene kan man jo fint jobbe frilans i før studie. 

Anonymkode: e23fd...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle du studere på westerdals da? Mye av de yrkene kan man jo fint jobbe frilans i før studie. 

Anonymkode: e23fd...6c0

Skulle studere Grafisk design, hvordan tenkte du at jeg kunne ta frilans? Å starte firma og slikt eller? :)

 

har også vært i kontakt med opplæringssenteret så håper på å få meg en læreplass der :)

 

Takker for alle svar!

Anonymkode: 52489...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friår ender ofte med maaange friår og til slutt anger på at man ikke fortsatte, når du ikke har karakterene for å komme inn. Arbeidsmarkedet er heller ikke særlig kos for ufaglærte VGS-ferdige-elever. Men om du er skikkelig villig til å stå på, kanskje ta opp noen fag og er fullt innstilt på å kanskje velge noen andre fag når du søker neste år, så er det absolutt ikke bortkasta.

Grafisk design er flotters, men jobbmulighetene er ikke awesome, og Westerdals er vel helt ærlig litt på tynn is for tiden? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Sjokoladefrelst skrev:

Friår ender ofte med maaange friår og til slutt anger på at man ikke fortsatte, når du ikke har karakterene for å komme inn. Arbeidsmarkedet er heller ikke særlig kos for ufaglærte VGS-ferdige-elever. Men om du er skikkelig villig til å stå på, kanskje ta opp noen fag og er fullt innstilt på å kanskje velge noen andre fag når du søker neste år, så er det absolutt ikke bortkasta.

Grafisk design er flotters, men jobbmulighetene er ikke awesome, og Westerdals er vel helt ærlig litt på tynn is for tiden? :) 

Westerdals er kanskje ikke i det beste lyset akkurat nå, de informerte om at de skulle holde ihvertfall 3 år, så bacheloren ville bli i boks.
Men tenker litt sånn at jeg ikke kommer inn nå, så prøver å finne en plan b :)
 

Anonymkode: 52489...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Westerdals er kanskje ikke i det beste lyset akkurat nå, de informerte om at de skulle holde ihvertfall 3 år, så bacheloren ville bli i boks.
Men tenker litt sånn at jeg ikke kommer inn nå, så prøver å finne en plan b :)
 

Anonymkode: 52489...869

Vel, det hjelper lite om ryktet til skolen er bæsj da, sorry for språket. Westerdals har hatt toppers rykte, men jeg tror nok det faller ganske hardt også i yrkessammenheng, når de har utdanna uten godkjenning fra staten. Det gjør alle studiene deres mindre legitime i mine øyne. Ville aldri livet betalt for en slik utdannelse nå... :)
Men det er meg da! 

Jeg ville i hvert fall søkt jobb NÅ, også satsa på å komme inn på noe annet. Du kan stå på venteliste helt inn i høsten, eller plukke deg en ledig studieplass som slippes etterhvert, om du kan være interessert i diverse. :) Men vi er alle forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjokoladefrelst skrev:

Vel, det hjelper lite om ryktet til skolen er bæsj da, sorry for språket. Westerdals har hatt toppers rykte, men jeg tror nok det faller ganske hardt også i yrkessammenheng, når de har utdanna uten godkjenning fra staten. Det gjør alle studiene deres mindre legitime i mine øyne. Ville aldri livet betalt for en slik utdannelse nå... :)
Men det er meg da! 

Jeg ville i hvert fall søkt jobb NÅ, også satsa på å komme inn på noe annet. Du kan stå på venteliste helt inn i høsten, eller plukke deg en ledig studieplass som slippes etterhvert, om du kan være interessert i diverse. :) Men vi er alle forskjellige!

Har som sagt også søkt UiO, men er redd for at snittet mitt ikke er av de beste, men restplass er vel ikke umulig?
 

Anonymkode: 52489...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stå på venteliste helt til etter at universitetet har starta, om du bare har mulighet/tålmodighet. Noen studieplasser blir stående ledig, på de mest "upopulære" studiene eller de særeste. Det kan du se på samordna opptak der det står "alle". Da må du sitte å vente den dagen disse plassene slippes, og være villig til å studere. Husk at du får ekstrapoeng for studier, eller folkehøgskole. Så kan du kanskje ta opp noen VGS-fag i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjokoladefrelst skrev:

Du kan stå på venteliste helt til etter at universitetet har starta, om du bare har mulighet/tålmodighet. Noen studieplasser blir stående ledig, på de mest "upopulære" studiene eller de særeste. Det kan du se på samordna opptak der det står "alle". Da må du sitte å vente den dagen disse plassene slippes, og være villig til å studere. Husk at du får ekstrapoeng for studier, eller folkehøgskole. Så kan du kanskje ta opp noen VGS-fag i tillegg. 

Det høres ut som en god idè om ikke lærling-planen skulle gå så bra, tusen takk for alle svar :)

Anonymkode: 52489...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å pme om du lurer på noe mer selv om jeg absolutt ikke er ekspert. Eller om du bare vil prate med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...