Gå til innhold

Vurderer å melde til barnevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magnifiq
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Siden de fleste av dere ikke mener dette er en sak for BV, så gjør jeg ikke noe med det. Men det vil iallefall ikke bedre seg hjemme hos de, det er helt sikkert og det er synd.

Anonymkode: dd257...75d

Ring BV! Det er ikke brukerene på KG sin oppgave å vurdere hvorvidt dette er en jobb for BV eller ikke. Bare ta en telefon og rådføre deg. Sier de det ikke er en jobb for dem; OK, men da har du fått sjekket det ut i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kommer du men mer opplysninger da

Brukte snus skal selvsagt ikke ligge så barn får tak i de. Det er farlig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ta en telefon til BV og drøfte saken.  Hvis de mener det er bekymringsverdig så kan du jo levere en bekymringsmelding etterpå. At det ligger både snus og kattedrit på gulvet er bekymringsverdig i mine øyne, begge er farlig for barn. Husk at barn på 2 år ennå putter ting i munnen :icon_frown: 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det faller seg ikke naturlig at jeg hjelper disse hverken med barnepass eller rengjøring. Jeg kjenner slekta på begge sider og det er ikke der spor bedre der for å si det mildt.

Ang bruken av svinesti, så snakker vi om bla. brukte snus slengt overalt og som denne 2 åringen blandt annet får tak i. Rett og slett møkkete, ikke normalt "rot". Det er rett og slett grisete hjemme hos de, ekkelt møkkete overalt.

Jeg vet ene bestemoren er likedan og ikke "ser" hva som er feil.  Barnemor er vokst opp i samme "stilen" med møkk i ordets rette forstand (kattemøkk spredd rundt i leiligheten)

Jeg vil ikke at de skal miste barna, men at BV kanskje kan hjelpe de til å få hjelp til praktiske ting som feks husarbeid.

Det de mangler er oppvaskmaskin, men det er ikke noe must å måtte ha så det ser jeg ikke på som noe krav. 

Siden de fleste av dere ikke mener dette er en sak for BV, så gjør jeg ikke noe med det. Men det vil iallefall ikke bedre seg hjemme hos de, det er helt sikkert og det er synd.

Anonymkode: dd257...75d

Her har du vel årsaken, barnemor har aldri fått lov å lære hvordan et normalt hjem driftes. Hun trenger hjelp til å lære det. 

Kontakt bv, så kanskje denne slekten kan få hjelp til å komme seg ut av en vond sirkel. For disse barna som vokser opp i en "svinesti", vil videreføre det til sine barn.

Så ring bv du, og hjelp en ung familie inn på rett spor. Ting tyder på at de ikke har familie som kan hjelpe dem, hverken på ene eller andre måten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minister-mio skrev:

Bare så det er klart, når du melder en bekymring til barnevernet er det helt likegyldig hva du er ute etter. Omsorgsovertakelse er ikke akkurat av de vanligste tiltakene barnevernet setter i gang.

Det her høres absolutt ut som noe som kan være bekymringsverdig

Enig!

Det er så trist at denne dørstokkmila er så lang, og særlig når jeg leser her på KG så skjønner jeg at folk tror at barnevernet et noe slags monster som kommer og raserer og ødelegger familier... Det er så trist at folk har en så enorm feiloppfatning, generalisert ut fra enkelttilfeller! Bv har ingen mulighet til å fortelle om sin side av ulike saker av hensyn til taushetsplikten.. 

Hvorfor i alle dager skal man melde til bv bare dersom det handler om at det er ekstremt tydelig psykisk omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep? Det er jo akkurat det som er problemet. Nettopp fordi man bagatelliserer detaljer så får ikke familier og barn den hjelpen og veiledningen de trenger, fordi BV fremstilles som noen troll som sitter der og venter på å få ta barn ut av familier. 

Anonymkode: 07244...c34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med de og vist at du reagerer på møkket? Hva sier de selv?

Anonymkode: bbe4d...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke kontakte BV fordi noen på KG sier det er bortkastet! Hvorfor i alle dager tar du ikke egne avgjørelser? Det er du som ser denne familien ofte og vet hva som foregår. Ut i fra det du skriver her så synes jeg at du skal kontakte BV slik at de får ta en avgjørelse på om familien trenger hjelp og veiledning.  

Anonymkode: 4e836...421

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal kontakte barnevernet. Alt dette de sliter med er ting bv hjelper til med. Vær så snill og ring

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i barneverntjenesten jobber innenfor et stort spekter av saker. Alt fra seksuelle overgrep til saker om urenslighet. Barna blir ikke fratatt foreldrene, men vi iverksetter tvangsrydding og veileder så foreldrene får orden og system som de kan opprettholde når vi trekker oss ut.

Anonymkode: e7f22...8b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omsorgsbiten er grei nok, men den kunne også blitt mye bedre. Trur ikke barna lider nød ang omsorg.

Grunnen til at man melder til bv er omsorgssvikt. Om du melder dem skaper du bare en masse ekstra stress og problemer som de ikke trenger. Spørsmålet er hvor mye "hjelp" det er i bv når de har myndighet til å ta barna med hastevedtak, helt uten lov og dom. Dette kan være veldig stressende for familier å forholde seg til. Bv har laget mye faenskap for flere familier jeg kjenner, om det ikke er omsorgssvikt så la dem ifred, er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hapi skrev:

Grunnen til at man melder til bv er omsorgssvikt. Om du melder dem skaper du bare en masse ekstra stress og problemer som de ikke trenger. Spørsmålet er hvor mye "hjelp" det er i bv når de har myndighet til å ta barna med hastevedtak, helt uten lov og dom. Dette kan være veldig stressende for familier å forholde seg til. Bv har laget mye faenskap for flere familier jeg kjenner, om det ikke er omsorgssvikt så la dem ifred, er mitt råd.

Nei, det er ikke bare tydelige omsorgssviktsaker med psykisk og fysisk vold og seksuelle overgrep som meldes til barnevernet. 

Jo, det er omsorgssvikt når hygienen i hjemmet ikke er tilfredsstillende og kan være helsefarlig. 

Anonymkode: 07244...c34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjenner dem, anbefal HomeStart eller Cos-kurs. Hvis du ikke kjenner dem, kan du melde at du oppfatter behov for foreldreveiledning. 

Anonymkode: 22b14...cc4

HomeStart er som regel kun for førstegangsforeldre.

Anonymkode: 04e85...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld til bv så de kan få veiledning og hjelp til å holde hjemmet sitt slik at barna kan ha besøk uten å skjema. Mtp økonomi så kan de få hjelp til det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke kontakte BV fordi noen på KG sier det er bortkastet! Hvorfor i alle dager tar du ikke egne avgjørelser? Det er du som ser denne familien ofte og vet hva som foregår. Ut i fra det du skriver her så synes jeg at du skal kontakte BV slik at de får ta en avgjørelse på om familien trenger hjelp og veiledning.  

Anonymkode: 4e836...421

Jeg spør fordi jeg er usikker på om det er noen "sak" for BV. Jeg vet at å melde ting til BV kan være ødeleggende for foreldrene og jeg ønsker på ingen måte å ødelegge for se. Snarere tvert imot. 

Anonymkode: dd257...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk deg om 2 ganger uansett hva det gjelder....plutselig har man ødelagt en familie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan nok barnevernet hjelpe til med veiledning og støtte i hjemmet, tenker jeg. Hvorfor vente til det bluesprisen ille at det ikke finnes alternativ når man kan ta tak i det nå? Det heter bekymringsmelding, la det så være opp til barnevernet å finne ut om denne familien trenger litt ekstra hjelp.

Anonymkode: 862b2...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kan nok barnevernet hjelpe til med veiledning og støtte i hjemmet, tenker jeg. Hvorfor vente til det bluesprisen ille at det ikke finnes alternativ når man kan ta tak i det nå? Det heter bekymringsmelding, la det så være opp til barnevernet å finne ut om denne familien trenger litt ekstra hjelp.

Anonymkode: 862b2...618

Bluesprisen :skratte:

 

 

 

....sorry....

Anonymkode: cad9e...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emgemx83 skrev:

tenk deg om 2 ganger uansett hva det gjelder....plutselig har man ødelagt en familie..

Ja, det skal jeg love deg at jeg har gjort også. Er jobben grunn for at jeg lufter det her inne. 

Anonymkode: dd257...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en bekymringsmelding. De vil nok få veiledning og hjelp til å ordne opp. Om barna ikke har det bra, er det de du må tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Det er jo litt trist at flere her mener at bv ikke skal kontaktes før det er for sent (altså ikke før misbruk eller alvorlig omsorgssvikt har oppstått). Dette er jo en sak hvor bv faktisk har anledning til å sette inn gode tiltak, hvor de faktisk kan hjelpe både foreldre og barn, men så skal de ikke få den muligheten fordi ungene ikke er ødelagte nok??? 

Jeg syns du skal melde fra. Du melder om hva du observerer, de blir ikke fratatt ungene på det grunnlaget (blir de fratatt barna er det fordi bv har avdekket mer alvorlige forhold). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...