Gå til innhold

Vurderer å melde til barnevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ett ungt par med et barn på 2 og en nyfødt. Hjemme hos de så er det rett og slett en svinesti. Støvete, møkkete og stabler med oppvask og hauger med møkkete klær. De har egne klær til barna for bruk hjemme og de peneste/reneste klærne når de skal bort. De eier ikke oppvaskmaskin og det er jo greit nok, men det som egentlig er rent er ikke rent i det hele tatt.

De har fryktelig dårlig råd og masse inkassosaker på seg. Ser ikke ut som de klarer å ordne den økonomiske biten, da de har vært sånn i 4-5 år allerede.

Omsorgsbiten er grei nok, men den kunne også blitt mye bedre. Trur ikke barna lider nød ang omsorg. Barnefar virker en smule fjern på mange omeråder, spesiellt ved omsorg. Det er moren som styrer med barna og hun må ta alle bærsjebleier siden faren ikke vil gjøre det.

De leier hos hans far som er alkoholiker og barnemor kommer seg ingen steder da de bare har en bil og faren bruker den til jobb.

Før jeg går til dette skrittet med å melde de, så lurer jeg bare på om det er verdt det?

Jeg er ikke ute etter at de skal bli fratatt barna, men kanskje då veiledning i praktiske ting i hverdagen.

Hva ville du gjort?

Anonymkode: dd257...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres mer ut som de trenger en liten innføring i rengjøring.

 

Eventuelt spør mor hvordan hun har det. :)

Vaskemaskin er det mange som ikke har, så det er totalt irrelevant.

 

Inkasso, skitt, går ikke ut over omsorgen for barn, i seg selv. Vet jo ikke hvordan du setter standard for skitt og renslighet, men den varierer jo ekstremt mye.

 

Hva mener du med at far er fjern? At han ikke deltar like mye i oppdragelsen, er dessverre ikke så uvanlig, bare lese her på kg... Men ikke bv sak.

Du skriver jo se,v at du ikke tror barna lider noen nød.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de noen form for avlastning og hjelp? Du kjenner disse to. Har du noen mulighet til å søke litt å se om de har krav på noe økonomisk hjelp?

 

For meg høres det ut som disse kommer langt med en håndsutrekning fra familie eller gode venner.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Høres mer ut som de trenger en liten innføring i rengjøring.

 

Eventuelt spør mor hvordan hun har det. :)

Vaskemaskin er det mange som ikke har, så det er totalt irrelevant.

 

Inkasso, skitt, går ikke ut over omsorgen for barn, i seg selv. Vet jo ikke hvordan du setter standard for skitt og renslighet, men den varierer jo ekstremt mye.

 

Hva mener du med at far er fjern? At han ikke deltar like mye i oppdragelsen, er dessverre ikke så uvanlig, bare lese her på kg... Men ikke bv sak.

Du skriver jo se,v at du ikke tror barna lider noen nød.

Hvis du kjenner dem, anbefal HomeStart eller Cos-kurs. Hvis du ikke kjenner dem, kan du melde at du oppfatter behov for foreldreveiledning. 

Anonymkode: 22b14...cc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
2 minutter siden, Macro skrev:

Får de noen form for avlastning og hjelp? Du kjenner disse to. Har du noen mulighet til å søke litt å se om de har krav på noe økonomisk hjelp?

 

For meg høres det ut som disse kommer langt med en håndsutrekning fra familie eller gode venner.

Tenker det samme. T.S: har du mulighet til å tilby familien en dag/kveld hvor du hjelper til litt med husarbeid ? Kanskje er det en liten spark bak som skal til så de klarer å få hodet litt over vannet når det gjelder renhold? Det er også en forskjell på hva slags rot det er; støv og noen flekker her og der må tåles i en småbarnsfamilie, men mat som råtner på nattbordet, en haug med skitne bleier på gulvet i gangen osv er ikke greit.. Om rotet er direkte uhygienisk og helsefarlig så er det en ganske annen liga.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq

Det er da ikke bra for barn å bo i en svinesti.

De blir jo ikke fratatt barna om du melder, men det kan bli satt inn tiltak, og veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke du skal melde fra til barnevernet, det blir litt overdrevent. Kanskje du kan hjelpe dem litt?

Er det oppvaskmaskin eller vaskemaskin de mangler? Oppvaskmaskin er jo ikke noe must, men kanskje du kan hjelpe dem å holde utkikk etter maskiner som gis bort/selges veldig billig? Hvis dere har noen felles venner, så kan kanskje du og vennene spleise på en billig maskin (snakker finn.no, ikke Elkjøp) og gi dem i gave?

Foreslå for moren (siden hun har barna mest) at du kan hjelpe henne med litt husvask, avlastning med barna eller noe annet passende en dag. 

Hvis du er nærme denne familien synes jeg først og fremst du skal prøve å hjelpe dem, men at du ikke potensielt skal forverre situasjonen ved å blande inn barnevernet. For meg virker dette mest som en familie som har hatt litt vanskeligheter ifm. økonomi og husarbeid, og så har det bare ballet på seg. At mannen ikke skifter bleier er jo overraskende normalt, og ikke noe som forverrer situasjonen til barna.

Anonymkode: fcb7f...c29

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å melde fra om dette er et hån mot de barna som faktisk lider under omsorgssvikt og misbruk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, når du melder en bekymring til barnevernet er det helt likegyldig hva du er ute etter. Omsorgsovertakelse er ikke akkurat av de vanligste tiltakene barnevernet setter i gang.

Det her høres absolutt ut som noe som kan være bekymringsverdig

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Magnifiq skrev:

Det er da ikke bra for barn å bo i en svinesti.

De blir jo ikke fratatt barna om du melder, men det kan bli satt inn tiltak, og veiledning.

Enig. I tillegg til svinestien, så er heller ikke alkoholisert bestefar og foreldre som sliter (er fr deprimert?) noe bra. Synes folk i tråden e ahr for høy terskel - det handle om å sende en bekymrignsmeldig som beskrivr stuasjonen. Dete ikke svar hvitt.

Jeg ville meldt om at barna lever under kummerlige og sktine forhold i et vanskelig hjem med veldig trang økonomi, men at barna ikke mishandles og omsorgsevnene synes å være grei, men at foreldrene trenger avlastning og hjelp.

 

Anonymkode: b7177...bf1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Hva med å begynne med å være et godt medmenneske og spørre om disse menneskene vil ha hjelp til noe? Jeg synes man alltid bør ha baller til å snakke med de det gjelder før man evt kontakter barnevernet.

Spør om de ønsker hjelp til rengjøring eller barnepass, kanskje du kan hjelpe mammaen med å komme seg ut litt. Inviter henne med på noe.

Det er bra å bry seg om andre, men det er forskjellige måter å gjøre det på. Start med den mest skånsomme og medmennesklige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akkurat noe som barnevernet kan hjelpe med. De kan gi råd og veiledning, og økonomisk støtte.

 

Dere som tror barnevernet bare skal hjelpe i hjem der barna blir misbrukt eller utsatt for omsorgssvikt, dere tar feil.

 

Kun barnevernet har kompetanse til å vurdere hva som faktisk er "grunn til å melde". Det ligger mye omsorg bak en melding til barnevernet og man viser at man bryr seg!

Anonymkode: db6a5...4c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt etter hvor godt du kjenner dem, så vurder om du skal prøve å hjelpe selv, eller be om hjelp fra barnevern. Etter hva jeg vet, så kan bv sette inn mange forskjellige tiltak.

Du kan jo ringe bv og snakke med dem om hva de tenker at de evnt kan hjelpe familien med. Hvis familien klarer seg ok i hverdagen, og ungene egentlig har det ganske ok, så er det ikke sikkert det er så store tiltak som trengs for at familien skal få hodet over vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Magnifiq skrev:

Det er da ikke bra for barn å bo i en svinesti.

De blir jo ikke fratatt barna om du melder, men det kan bli satt inn tiltak, og veiledning.

Nettopp! De kan få hjelp til å vaske og holde orden.

Anonymkode: db6a5...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
17 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Å melde fra om dette er et hån mot de barna som faktisk lider under omsorgssvikt og misbruk.

Hvorfor? 

Så fordi disse barna ikke har det like ille som de som blir misbrukt, så bør man ikke melde i fra.

(Et hån mot de som blir misbrukt derimot, er å si at disse barna i hovedinnlegget blir misbrukt. Det er ikke å håne noen ved å melde i fra om helt andre ting, og også kalle disse tingene noe annet.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det faller seg ikke naturlig at jeg hjelper disse hverken med barnepass eller rengjøring. Jeg kjenner slekta på begge sider og det er ikke der spor bedre der for å si det mildt.

Ang bruken av svinesti, så snakker vi om bla. brukte snus slengt overalt og som denne 2 åringen blandt annet får tak i. Rett og slett møkkete, ikke normalt "rot". Det er rett og slett grisete hjemme hos de, ekkelt møkkete overalt.

Jeg vet ene bestemoren er likedan og ikke "ser" hva som er feil.  Barnemor er vokst opp i samme "stilen" med møkk i ordets rette forstand (kattemøkk spredd rundt i leiligheten)

Jeg vil ikke at de skal miste barna, men at BV kanskje kan hjelpe de til å få hjelp til praktiske ting som feks husarbeid.

Det de mangler er oppvaskmaskin, men det er ikke noe must å måtte ha så det ser jeg ikke på som noe krav. 

Siden de fleste av dere ikke mener dette er en sak for BV, så gjør jeg ikke noe med det. Men det vil iallefall ikke bedre seg hjemme hos de, det er helt sikkert og det er synd.

Anonymkode: dd257...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

Send inn bekymringsmelding :) BV kommer til å hjelpe dem med både økonomi og renslighet! Flott at du tenker og bryr deg om dem TS :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ille som du sier + at de har fryktelig dårlig råd så vil jeg være enig i at de trenger hjelp. Hjelp til å ta tak i problemene og forhåpentligvis kanskje bygge seg opp økonomisk og etterhvert få et eget hjem som er egnet for barn. Det er alltids et håp og alle fortjener sjansen til å bygge seg opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Hvis du ikke selv har mulighet til å forsøke å hjelpe de synes jeg det er annerledes, da bør du kanskje vurdere å snakke med barnevernet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...