Gå til innhold

Fondsparing


CHRM

Anbefalte innlegg

Hvilket fond sparer du i, og er du fornøyd?
Rentefond, aksjefond eller blandingsfond.

Anbefalinger ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å spare i DNB Health Care i fjor. Som er et aksjefond som investerer i farmasi-, legemiddel og bioteknologiselskaper. Nesten 30% avkastning de siste tre årene..

 

Anonymkode: 54b30...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere KLP fond. Visstnok markedets laveste kurtasje. Ingen fortjeneste på lang tid.

Anonymkode: 2b3bd...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler indeks-fond. Gjerne globale; f.eks. Dnb Global eller KLP AksjeVerden/KLP AksjeGlobal. 

Anonymkode: bdd10...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, de må jeg sjekke!
Har vært inne å sett på SKAGEN-fondene som ser lovende ut, men skal undersøke nærmere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fem ulike indeksfond. Gikk bra frem til januar - da fikk de seg en knekk.

Anonymkode: b64d8...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tror du vet mer enn markedet forøvrig (det antar jeg ikke du gjør) eller du ønsker å ta ekstra stor risiko, så kan snevre og/eller aktive aksjefond være interessant.

Selv syns jeg det opplagte valget er et bredt internasjonalt indeksfond, f.eks. KLP Aksje Verden Indeks. Det passer hvis du ikke aner hvilke land/regioner/bransjer som vil gjøre det bra, men du har tro på at bedrifter vil fortsette å være lønnsomme greier å eie fremover, akkurat som de stort sett har vist seg å være frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkastningen i aksjefond går ofte i rykk og napp. Plutselig to år med 20-30% hvert år og så fem magre år med f.eks. 2%, -5%, -11%, 7%, -6%. Du kan ikke forvente å kjøpe et aksjefond, "prøve det ut et års tid" , og så konkludere med at aksjefond var dårlige greier. Forskjellene mellom aksjefond er små innenfor hvert år, men over tid ytgjør forskjellene på 1-2% årlig mye.

Anonymkode: 8caeb...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, CHRM skrev:

Hvilket fond sparer du i, og er du fornøyd?
Rentefond, aksjefond eller blandingsfond.

Anbefalinger ønskes.

Fornøyd og fornøyd, nå har jeg bare hatt aksjefond i et lite halvt år, så det er klart gevinsten er liten, enkelte dager har et av fondene vert i minus også, men det med å spare i fond er langsiktige greier, så om vi får noen magre år nå, så kommer det gode år, det går opp og ned. Men satser på at det er god gevinst frem mot pensjonsalder. 

Anonymkode: 13f54...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt i min bank i 15 år. Litt gevinst har det blitt. Siste års børsfall så har jeg tapt 30.000. Siden det er langsiktig så vil jeg ta det igjen på sikt. Vært med på fall før

Anonymkode: b16ce...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt i min bank i 15 år. Litt gevinst har det blitt. Siste års børsfall så har jeg tapt 30.000. Siden det er langsiktig så vil jeg ta det igjen på sikt. Vært med på fall før

Anonymkode: b16ce...922

Du har ikke tapt noe før du selger. Det er verdien som har sunket. :)

Anonymkode: bdd10...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar i 5 aksjer du har tru på istedenfor. 

Anonymkode: a1d0d...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spar i 5 aksjer du har tru på istedenfor. 

Anonymkode: a1d0d...412

NEI NEI NEI! Markedet bryr seg ingenting om hva vi tror. Dessuten spiser kurtasjekostnadene opp handelskostnadene for en småsparer.

Anonymkode: 8caeb...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...