Gå til innhold

Diamantsmykke spørsmål


Lillek

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å investere i et klassisk diamantsmykke som jeg kan bruke til hverdags, men jeg vet ingenting om slikt. Vet noen om butikker i Oslo der jeg kan se på forskjellige varianter? Og hva bør jeg tenke på når jeg kjøper? Hvilken "størrelse" er best? Hva er sånn ca pris? (vet at det kommer an på pris osv). Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste gullforetninger og sølvsmeder har også diamantsmykker, der kan du jo også få et fint bilde av pris for de forskjellige steinene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med investere

Anonymkode: 54feb...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et veldig fint diamantsmykke i gave fra Gullborgen, men antar de fleste gullsmedforretningen i Noege har et ok utvalg. Jeg ville lest meg litt opp på diamanter på forhånd, for å finne ut hva slags kvalitet du ønsker. Se f.eks. her:http://tesoribloggen.no/diamantskolen-de-fire-c-ene/

 

Anonymkode: b498d...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et enkelt med en 0,10 c stein i. Det går jeg med døgnet rundt. Enkelt og vakkert.

Du får slike smykker på de fleste gullsmeder. Jeg kjøper alt mitt hos mestergull. Pris på mitt smykke var ca 7700 kr.

 

Har vurdert å begynne med ringer? Viss du ikke har noe fra før mener jeg.

Anonymkode: 26040...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil investere, for å tjene, eller ikke tape. Så er ikke diamantsmykke det rette. Skal du selge det igjen, får du mye mindre enn det er verdt.

Og sett deg litt inn i hvordan diamantindustrien fungerer. Jeg ville ikke kjøpt diamantsmykker.

Anonymkode: b67f6...aa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Lillek skrev:

Hei!

Jeg ønsker å investere i et klassisk diamantsmykke som jeg kan bruke til hverdags, men jeg vet ingenting om slikt. Vet noen om butikker i Oslo der jeg kan se på forskjellige varianter? Og hva bør jeg tenke på når jeg kjøper? Hvilken "størrelse" er best? Hva er sånn ca pris? (vet at det kommer an på pris osv). Takk for svar! :)

Glem begrepet "å investere" som i betydningen "bruke penger for å oppnå fortjeneste".

Les deg opp på "de 4 C'er" som nevnt (farge, klarhet, slip og vekt).

Husk at totalvekten av mange små diamanter ofte oppgis for smykker hvor det er benyttet flere små stener.

Eks: 8 små stener, hver på 0,05 karat, oppgis da som totalvekten 0,4 karat. 

Prisen på et smykke med en sten som alene veier 0,4 karat og er av samme farge, slip og klarhet, er mye høyere.

Gå i flere juvelérforretninger, besøk flere gullsmeder.

Om jeg var deg og skulle være sikker på kvaliteten på stenen(e) ville jeg handlet med Morten Flygel (flygeldiamonds.no).

Thune leverer konfliktfrie diamanter (sånn at det er nevnt).

Anonymkode: 2f7c9...67a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler hos Tesori. de har showroom i Oslo, høy kvalitet på stenene. De har stort utvalg og gode priser i forhold til mange vanlige gullsmeder. Du kan se på nettsidene deres også, men jeg foretrekker å prøve på de svært få gangene jeg handler så dyre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at tesori også kan sende deg smykkene slik at du kan prøve dem på før du bestemmer deg. Det er riktignok ikke de ekte smykkene du får, men det gir i alle fall en følelse av hvordan det vil se ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også Tesori.

Anonymkode: b23e1...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foskjell på diamanters klarhet og farge dermed er det og forskjell på diamantens pris avhengig av farge/klarhet i tillegg til størrelse, vær klar over dette når du sammenligner priser. 

Anonymkode: a0be9...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange av dere som leser "investere" litt vel bokstavelig her. I denne sammenhengen er det ganske åpenbart at det bare betyr "kjøpe", med konnotasjoner av å legge litt penger i varen for å få noe ekstra fint noe. Akkurat som man investerer i nye sko, ny dress eller ny bunad. Det er ikke for prisøkningens skyld at man "investerer" i italienske skinnsko til 4000.

Anonymkode: 8632e...7f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bra saker å finne på Finn også.

(Nesten) tilfeldig eksempel herher og min favorittvariant her

Øredobber og anheng ligger også ute for salg, men ikke like ofte som ringer (mitt inntrykk bare).

Om du kjøper via Finn så bruk betalingsløsningen hos finn, og sørg for at sertifikater og kvttering medfølger. Det beste er å kjøpe ansikt til ansikt med selger.

Anonymkode: 2f7c9...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elyanie

Du bør tenke på de 4 C'er som er nevnt over her: Carat, Color, Clarity og Cut. Jeg ville ikke gått noe lavere enn TW/VS. Du skriver ikke noe om du ønsker deg anheng, øredobber, ring eller armbånd. Hjerteanheng, enstensringer og enstens øredobber er tidløse og klassiske. Utrolig mye flott der ute, så det kommer an på smak og lommebok. De 4 C'er avgjørende for pris på diamantene.

Tesori har både nettbutikk og fysisk butikk. De selger ikke dårligere kvalitet enn TW/VS. På nettsiden deres finner du også veldig godt informasjon om det man trenger å vite om diamantkjøp. Ønsker du en enstens diamantring så er det bedre med en litt mindre sten i f. eks TW/VS enn en større i f.eks W/SI. Når det gjelder gullsmedkjeder vil jeg anbefale Thune og Mestergull.

Går an å ta en tur rundt i div gullsmedbutikker, så får du sikkert god informasjon der. Jeg handler som oftest smykker på salg,  og følger man litt med, kan man gjøre bra kupp.

diamanter-4-c-er2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyanie
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være bra saker å finne på Finn også.

(Nesten) tilfeldig eksempel herher og min favorittvariant her

Øredobber og anheng ligger også ute for salg, men ikke like ofte som ringer (mitt inntrykk bare).

Om du kjøper via Finn så bruk betalingsløsningen hos finn, og sørg for at sertifikater og kvttering medfølger. Det beste er å kjøpe ansikt til ansikt med selger.

Anonymkode: 2f7c9...67a

Prisene på Finn er ofte overpriset. Mye som har ligget der veldig lenge. Brukte diamantringer er ikke verdt noe særlig, dessverre. Den første ringen du sendte link til var veldig flott, men jeg ville ikke gitt så mye for den. Det som er flott med brukte ringer om man finner en til en bra pris, er at man kan rhodinere dem, og de vil se ut som splitter nye. Har man kunnskap om priser, så er det nok mulig å gjøre et bra kjøp på Finn. Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i diamantsmykker. Hehe. Elsker diamanter. :)

Endret av Elyanie
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Elyanie skrev:

Prisene på Finn er ofte overpriset. Mye som har ligget der veldig lenge. Brukte diamantringer er ikke verdt noe særlig, dessverre. Den første ringen du sendte link til var veldig flott, men jeg ville ikke gitt så mye for den. Det som er flott med brukte ringer om man finner en til en bra pris, er at man kan rhodinere dem, og de vil se ut som splitter nye. Har man kunnskap om priser, så er det nok mulig å gjøre et bra kjøp på Finn. Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i diamantsmykker. Hehe. Elsker diamanter. :)

Problemet med ringer er som regel at du skal ha litt flaks for at den ringen du har lyst på finnes i markedet i din størrelse. De ringene som blir liggende lenge er som regel små, altså ikke med små stener, men i en liten ringstørrelse.  Et medfølgende takstbrev er en god bekreftelse på takstverdi. 

En 0,4 karat TW diamant i pen slip har en pris på rundt 14 tusen, og så kommer gullverdien i ringen i tillegg. Nå var stenen i nevnte ring litt mindre enn 0,4 karat, men prisen på ringen var helt akseptabel sett med mine øyne. Å betale for å få den nyrodinert er en utmerket ide for å få ringen til å se helt fabrikkny ut. 

Med en ring eldre enn den i annonsen er ofte små bruksspor noe av det som gjør ringen spesiell og gir den sjel. Da ville jeg la ringen få en tur til en gullsmed for å stramme klørne før de eventuelt blir litt løse :)

Jeg har en interesse for pene stener selv :)

 

 

Anonymkode: 2f7c9...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elyanie
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med ringer er som regel at du skal ha litt flaks for at den ringen du har lyst på finnes i markedet i din størrelse. De ringene som blir liggende lenge er som regel små, altså ikke med små stener, men i en liten ringstørrelse.  Et medfølgende takstbrev er en god bekreftelse på takstverdi. 

En 0,4 karat TW diamant i pen slip har en pris på rundt 14 tusen, og så kommer gullverdien i ringen i tillegg. Nå var stenen i nevnte ring litt mindre enn 0,4 karat, men prisen på ringen var helt akseptabel sett med mine øyne. Å betale for å få den nyrodinert er en utmerket ide for å få ringen til å se helt fabrikkny ut. 

Med en ring eldre enn den i annonsen er ofte små bruksspor noe av det som gjør ringen spesiell og gir den sjel. Da ville jeg la ringen få en tur til en gullsmed for å stramme klørne før de eventuelt blir litt løse :)

Jeg har en interesse for pene stener selv :)

 

 

Anonymkode: 2f7c9...67a

Tusen takk for svar. Prisen er på ingen måte uakseptabel, men selv ville jeg ikke gitt 9000,- for den. Skulle jeg først ha  kjøpt brukt, ville jeg gjort et skikkelig kupp. :)

Har sett på flere enstensringer på finn, og har syntes ringstørrelsene har vært store. De jeg har sett på har ligget på rundt 53-56 i ringstørrelse, men det går kanskje for å være smått. :)

Uansett, så er det viktig å sette seg inn i de 4 C'er og sjekke litt priser rundt omkring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Elyanie skrev:

Tusen takk for svar. Prisen er på ingen måte uakseptabel, men selv ville jeg ikke gitt 9000,- for den. Skulle jeg først ha  kjøpt brukt, ville jeg gjort et skikkelig kupp. :)

Har sett på flere enstensringer på finn, og har syntes ringstørrelsene har vært store. De jeg har sett på har ligget på rundt 53-56 i ringstørrelse, men det går kanskje for å være smått. :)

Uansett, så er det viktig å sette seg inn i de 4 C'er og sjekke litt priser rundt omkring. :)

Skikkelige kupp er ikke lette å finne, og årsaken til at noen selger til en lekepris er ofte tragisk. Har man da hjerte til å gribbe til seg noe man vet har et veldig mye høyere verdi? Hva vil det koste den som selger i ren nød?

Men, det finnes objekter som ikke er like populære og som har en lavere markedsverdi også i bruktmarkedet. Det er der man kan gjøre gode kjøp, og da gjerne kjøp man gjør for å overlate til en gullsmedmester for ombygging til et annet smykke.

Jeg bruker str. 52 - 53, og finner ganske ofte ringer i min størrelse i markedet utenfor Norge. Jeg har kjøpt mange av ringene mine i Danmark og det er nok der jeg har det fra at de små ringene (49 - 51) ble liggende lenge før de blesolgt til litt lavere pris siden markedet var mindre for små ringer :)  Så raskt på finn, og du har helt rett, majoriteten ligger der du sier :Nikke: 

 

Noen eksempler på svakhetene mine her:

To solitaireringe - Ca. 0.36 ct. (2)

 To pink safir allianceringe af rosafarvet 18. kt. guld (2)  

Sixtus Thomsen & Søn. Brillantring, ca 0.23 ct.

Anonymkode: 2f7c9...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyanie

Tror nok du skjønner hva jeg mener! :) Lekepris ville jeg uansett vært veldig skeptisk til.  Men jeg syns prisen bør ligge under halv pris av hva man kan finne for en splitter ny  på salg. Men det er meg. Jeg har for øvrig ingen planer om å kjøpe brukte diamantsmykker.:) 

Jeg bruker 47. :) Likte godt den øverste ringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyanie
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelige kupp er ikke lette å finne, og årsaken til at noen selger til en lekepris er ofte tragisk. Har man da hjerte til å gribbe til seg noe man vet har et veldig mye høyere verdi? Hva vil det koste den som selger i ren nød?

Men, det finnes objekter som ikke er like populære og som har en lavere markedsverdi også i bruktmarkedet. Det er der man kan gjøre gode kjøp, og da gjerne kjøp man gjør for å overlate til en gullsmedmester for ombygging til et annet smykke.

Jeg bruker str. 52 - 53, og finner ganske ofte ringer i min størrelse i markedet utenfor Norge. Jeg har kjøpt mange av ringene mine i Danmark og det er nok der jeg har det fra at de små ringene (49 - 51) ble liggende lenge før de blesolgt til litt lavere pris siden markedet var mindre for små ringer :)  Så raskt på finn, og du har helt rett, majoriteten ligger der du sier :Nikke: 

 

Noen eksempler på svakhetene mine her:

To solitaireringe - Ca. 0.36 ct. (2)

 To pink safir allianceringe af rosafarvet 18. kt. guld (2)  

Sixtus Thomsen & Søn. Brillantring, ca 0.23 ct.

Anonymkode: 2f7c9...67a

Mente at jeg likte det øverste bildet best. Har en forkjærlighet for enstens i hvitt gull. Takk for praten. :)

Trådstarter: Håper du finner et flott diamantsmykke. Lykke til!:)

 

 

Endret av Elyanie
Fjernet et ord for mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...