Gå til innhold

Han trodde jeg var 16 år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du følt det bedre om noen gjettet at du var 35 da?

Alder er vanskelig å se på noen, og du er tydeligvis en av dem.

 

Hva er problemet?
Alle som betjeningen tror er under 25 år skal bli bedt om å vise leg når de kjøper produkter med aldersgrense.
Du var under 25 år, og hun gjorde ingenting feil.

Anonymkode: 8d2d6...fe9

Nå er det jo 13 års forskjell mellom 35 og 22, men jeg ville nok følt det bedre om noen trodde jeg var 6 år eldre enn 6 år yngre. Altså hadde jeg nok synes det var bedre om noen trodde jeg var 28 år enn 16 år.

 

 

Anonymkode: 78b76...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo 13 års forskjell mellom 35 og 22, men jeg ville nok følt det bedre om noen trodde jeg var 6 år eldre enn 6 år yngre. Altså hadde jeg nok synes det var bedre om noen trodde jeg var 28 år enn 16 år.

 

 

Anonymkode: 78b76...bc0

Det er riktig at det er flere år mellom 16 og 22, og 22 og 35 år, men her kan du ikke bare se på alder, men på aldersgrupper.

Det er veldig liten utseendemessig forskjell på en 22-åring og en 28-åring, de tilhører samme aldersgruppe, og det er den aldersgruppen du helst vil identifiseres med.


Det er derimot stor forskjell på en 16-åring og en 22-åring (barn/ung voksen), og vil være sammenlignbarn med aldersgruppen over 20-årene. 
Derfor 35 år.  (Jeg kunne like gjerne sagt 32, men valgte 35 fordi en 16-åring er ca midt i tenåra, akkurat som en 35-åring er midt i 30-åra)
 

Men jeg kan spørre på en annen måte: Ville du heller blitt identifisert med aldersgruppen over din egen (30 og eldre), enn aldersgruppen under din egen egen (tenåringene)?

Anonymkode: 8d2d6...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at det er flere år mellom 16 og 22, og 22 og 35 år, men her kan du ikke bare se på alder, men på aldersgrupper.

Det er veldig liten utseendemessig forskjell på en 22-åring og en 28-åring, de tilhører samme aldersgruppe, og det er den aldersgruppen du helst vil identifiseres med.


Det er derimot stor forskjell på en 16-åring og en 22-åring (barn/ung voksen), og vil være sammenlignbarn med aldersgruppen over 20-årene. 
Derfor 35 år.  (Jeg kunne like gjerne sagt 32, men valgte 35 fordi en 16-åring er ca midt i tenåra, akkurat som en 35-åring er midt i 30-åra)
 

Men jeg kan spørre på en annen måte: Ville du heller blitt identifisert med aldersgruppen over din egen (30 og eldre), enn aldersgruppen under din egen egen (tenåringene)?

Anonymkode: 8d2d6...fe9

Selvfølgelig vil jeg ikke det. Ingen av delene er jo et kompliment.

Poenget mitt er at det er ikke det samme å bli tatt som en 16-årig når man er 22 år, og å bli tatt som en 30 åring når man er i 40 årene (ettersom man fremdeles annses som voksen i begge disse aldrene).

Poenget med tråden min var å få frem at jeg ikke synes det finnes noe positivt i å bli kalt 16 år (og faktisk et barn), når jeg er 22 år (snart 23, og voksen). Jeg ønsket derfor å høre andres mening om saken.

 

Jeg ønsker at når folk ser på meg så forbinder de meg med en voksen, og ikke et barn.

Anonymkode: 78b76...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann på over 40 så synes jeg det komisk at jeg fortsatt må vise leg for å kjøpe sprit.

Anonymkode: 35e78...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så skal butikkansatte spørre alle de tror er under 23 år. 

Anonymkode: 42933...d89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så skal butikkansatte spørre alle de tror er under 23 år. 

Anonymkode: 42933...d89

Det skal de, og jeg har ingenting imot at butikkansatte spør meg om legitimasjon når jeg kjøper øl/vin/sprit.

Jeg har derimot imot når folk som spør meg hvor gammel jeg er - for deretter å forklare meg at de "trodde jeg var 15/16/17/whatever"

TS

Anonymkode: 78b76...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vil jeg ikke det. Ingen av delene er jo et kompliment.

Poenget mitt er at det er ikke det samme å bli tatt som en 16-årig når man er 22 år, og å bli tatt som en 30 åring når man er i 40 årene (ettersom man fremdeles annses som voksen i begge disse aldrene).

Poenget med tråden min var å få frem at jeg ikke synes det finnes noe positivt i å bli kalt 16 år (og faktisk et barn), når jeg er 22 år (snart 23, og voksen). Jeg ønsket derfor å høre andres mening om saken.

 

Jeg ønsker at når folk ser på meg så forbinder de meg med en voksen, og ikke et barn.

Anonymkode: 78b76...bc0

Jeg syntes heller ikke det var morsomt å bli tatt for å være 15/16 da jeg var 24 og høygravid, men det var da ingenting jeg tok meg nær av.


Du har et utseende som for øyeblikket ikke stemmer over ens med alderen din, og det er ingens feil, og ingenting å bli såret eller fornærmet over! 
Alt du kan gjøre er å satse på at ytre ting kan gjøre deg litt eldre - hår, sminke, klær.

Anonymkode: 8d2d6...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal de, og jeg har ingenting imot at butikkansatte spør meg om legitimasjon når jeg kjøper øl/vin/sprit.

Jeg har derimot imot når folk som spør meg hvor gammel jeg er - for deretter å forklare meg at de "trodde jeg var 15/16/17/whatever"

TS

Anonymkode: 78b76...bc0

Egentlig helt enig , jeg har det også sånn. Det er ikke kjekt å bli tatt for et barn når man føler seg som en voksen kvinne.

Personlig så ser jeg på folk som ytrer sånne kommentarer som litt mindre begavet, rett og slett fordi jeg får høre det i en hver samtale. Men sånn er det bare, jeg bare smiler og  tenker ikke på det mer. Det er ikke så mye man får gjort. Folk blir kommentert på utseende sitt unødvendig ofte.

"oh, du er høy du! hvordan er været der opp?"
"oii, du var rød på håret! bor du i enden av en regnbue?"
"wow, du var mørk i huden, hadde ikke sett deg i en mørk gate! " 

Det er dumt, men noen folk har sterk behov for å kommentere på det opplagte. 

Anonymkode: a07a6...1c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såppass ung hadde jeg også tatt det litt som en fornærmelse å bli sett ut som 16.. Hvis det var snakk om et tilfelle på polet eller lignende så er det ikke så mye å ta seg nær av da det faktisk kan være vanskelig å vite om en person er myndig eller ikke :)

Anonymkode: 77dff...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du følt det bedre om noen gjettet at du var 35 da?

Alder er vanskelig å se på noen, og du er tydeligvis en av dem.

 

Hva er problemet?
Alle som betjeningen tror er under 25 år skal bli bedt om å vise leg når de kjøper produkter med aldersgrense.
Du var under 25 år, og hun gjorde ingenting feil.

Anonymkode: 8d2d6...fe9

Lol? Altså en energidrikk, 14 år aldersgrense pga koffein innhold. Det sto en gammel dame i kassa, så mest sannsynlig hadde hun ikke peiling på hva hun solgte, og bare antok det var alkohol når hun så "vis legetimasjon" meldingen som kom opp på kassesystemet. Men hun spørr fremdeles etter legetimasjon hver gang.... noen folk klarer bare ikke å bra sunn fornuft.

Anonymkode: 9ae54...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig helt enig , jeg har det også sånn. Det er ikke kjekt å bli tatt for et barn når man føler seg som en voksen kvinne.

Personlig så ser jeg på folk som ytrer sånne kommentarer som litt mindre begavet, rett og slett fordi jeg får høre det i en hver samtale. Men sånn er det bare, jeg bare smiler og  tenker ikke på det mer. Det er ikke så mye man får gjort. Folk blir kommentert på utseende sitt unødvendig ofte.

"oh, du er høy du! hvordan er været der opp?"
"oii, du var rød på håret! bor du i enden av en regnbue?"
"wow, du var mørk i huden, hadde ikke sett deg i en mørk gate! " 

Det er dumt, men noen folk har sterk behov for å kommentere på det opplagte. 

Anonymkode: a07a6...1c2

Enig! Akkurat som enkelte må fortelle meg at jeg er lav. Du er innmari lita du! Eller at de må overdrive til de grader hvor lav jeg er med å holde hånden opp der de mener jeg rekker, og det er 20 cm lavere enn jeg er. Men takk for en Hyggelig og berikende samtale. Mindre begavede er vel akkurat det de er ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over tredve og må noen ganger vise legitimasjon på vinmonopolet. Nå er det litt stas, men likte ikke da det skjedde i begynnelsen av tyveårene. Jeg ville helst se 23 år ut da jeg var 23. Men at jeg ser ung ut nå, det er bare kjekt. 

Endret av Knaggrekke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 23 og synes overhodet ikke det er et kompliment å bli tatt for å være yngre. Da vil man vel se voksen ut? Men jeg går likevel ikke rundt og tror at jeg ser ut som en vgs-elev bare fordi en person en gang kommenterte det.

Og damer; gi dere litt med den der, "jeg ble spurt om leg på polet!" greia. Som en har sagt, de spør ofte av rein rutine. Moren min måtte vise leg da hun var over 40, og selv om hun er flott så ser man at at hun er så gammel som hun er. Var sikkert bare en nærsynt ansatt. Det betyr ikke at du ser ut som om du er 17 år.

Anonymkode: 1297d...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 og synes overhodet ikke det er et kompliment å bli tatt for å være yngre. Da vil man vel se voksen ut? Men jeg går likevel ikke rundt og tror at jeg ser ut som en vgs-elev bare fordi en person en gang kommenterte det.

Og damer; gi dere litt med den der, "jeg ble spurt om leg på polet!" greia. Som en har sagt, de spør ofte av rein rutine. Moren min måtte vise leg da hun var over 40, og selv om hun er flott så ser man at at hun er så gammel som hun er. Var sikkert bare en nærsynt ansatt. Det betyr ikke at du ser ut som om du er 17 år.

Anonymkode: 1297d...d77

Nei, det betyr at man ser ut som man kunne ha vært under 25 (de spør alle under 25). Hyggelig for en på førti, vel:)

Anonymkode: 59d04...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på en måte glad for at jeg ser yngre ut, men kanskje ikke i så stor grad da... For ikke alt for lenge siden var jeg i tantebarnet mit sin konfirmasjon, jeg er da selv 24 år gammel, alle konfirmantene skulle samles på en rekke for noen bilder, så kommer en av lederne (eller hva enn nå man kaller dem for) bort til meg og sier at jeg ikke kan snike meg unna bilde, mens halvveis dytter meg mot konfirmantene... :fnise:  Fikk også en del "gratulerer med konfirmasjonen" kommentarer i løpet av dagen.

Som sagt, er jo en fordel å holde seg ung, men syntes i det minste jeg kunne ha sett ut som en tyveåring, spesielt når jeg er ferdig utdannet lektor til neste år og skal jobbe på VGS. (Kler meg voksent/klassisk, gjerne i skjørt og kjoler, sminker meg hverdagslig osv, så klesstilen min er heller ikke sånn typisk fjortis saueflokk klesstil)

Anonymkode: a36cf...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 28 år, og må fortsatt vise leg på polet HVER ENESTE GANG. Av og til gidder jeg ikke å ta med hele lommeboka når jeg går hjemmefra om morgenen, tar bare med bankkort (uten leg) i lomma. Så hvis jeg vil kjøpe en flaske vin på vei hjem fordi jeg har bestemt meg for å lage risotto, går ikke det. Utrolig irriterende.

Synes denne 25-årsregelen er litt vel hysterisk! Det er faktisk 11 år siden jeg ikke hadde lov til å drikke alkohol... Når du er 25, er det også 8 år siden du var 17. 

Skjønner at du ikke synes det er kult, ts! Jeg ville foretrukket å se ut som den alderen som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt det positivt, men syns ikke det er noe å henge seg opp i. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...