Gå til innhold

Når får vi igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det feriepenger man får nå til våren? Eller er det skatteoppgjøret?? Hvor finner man hva man får og når man får det?

Anonymkode: 3ae51...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg også til skatteoppgjøret! Aner ikke når det er da.

Til gode: 16294Kr

Har lyst på de pengene!

Endret av ambivalentReaction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteoppgjøret til de fleste lønnsmottakere kommer 25 juni.

Endret av toothfairy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Gleder meg også til skatteoppgjøret! Aner ikke når det er da.

Til gode: 16294Kr

Har lyst på de pengene!

Var det det som stod på selvangivelsen-altså restskatt (til gode)? Det er vel ikke det samme som feriepenger?  TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Var det det som stod på selvangivelsen-altså restskatt (til gode)? Det er vel ikke det samme som feriepenger?  TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Selvsagt er det ikke det samme. Skatteoppgjøret betaler tilbake, eller får deg til å tilbakebetale pengene du er skyldig eventuelt har til gode. Feriepenger er noe du får fra din nåværende eller tidligere arbeidsgiver. Feriepenger betales siste lønningsdag før ferien din. Skatteoppgjøret kan komme fra 22. juni til en gang i oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Selvsagt er det ikke det samme. Skatteoppgjøret betaler tilbake, eller får deg til å tilbakebetale pengene du er skyldig eventuelt har til gode. Feriepenger er noe du får fra din nåværende eller tidligere arbeidsgiver. Feriepenger betales siste lønningsdag før ferien din. Skatteoppgjøret kan komme fra 22. juni til en gang i oktober. 

Om man er student og kun jobber ferier, får man feriepenger siste lønningsdag før offentlig skoleferie? Eller bestemmer jobben da når man får? 
Takk for hjelpa! :) TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om man er student og kun jobber ferier, får man feriepenger siste lønningsdag før offentlig skoleferie? Eller bestemmer jobben da når man får? 
Takk for hjelpa! :) TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Husker ikke, det er lenge siden. Tror jeg fikk dem rundt juni, spør din arbeidsgiver. Det har absolutt ingenting med skoleferiene å gjøre. Arbeidsplassen bestemmer ikke, dette er regulert av lover og forskrifter som jeg hverken husker navnet på eller gidder å søke opp nå.

Litt utenfor: Hvor jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er student og kun jobber ferier, får man feriepenger siste lønningsdag før offentlig skoleferie? Eller bestemmer jobben da når man får? 
Takk for hjelpa! :) TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Jobben bestemmer.

Men de fleste har utbetalingen i juni

Endret av VinterSnø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jobben bestemmer.

Men de fleste har utbetalingen i juni

Jeg er nesten helt sikker på at dette er lovregulert og absolutt ikke noe arbeidsgiver bestemmer. Men jeg bryr meg ikke nok til å dokumentere den påstanden. 

Kan forsåvidt fravikes ved tariffavtale, men det er heller ikke arbeidsgiver som bestemmer da.

Endret av ambivalentReaction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det feriepenger man får nå til våren? Eller er det skatteoppgjøret?? Hvor finner man hva man får og når man får det?

Anonymkode: 3ae51...57a

Hva som skjer med skatten din, fikk du vite i slutten av mars i år. Skattepenger er det Skatteetaten i Norge som tar seg av, og har ingenting med ferien din å gjøre. Om du har penger til gode eller får restskatt, sto i skatteligningen som ble gitt ut i slutten av mars. Har du forsøkt å logge deg på Altinn.no og se der? Hvis du får penger til gode, kan utbetalingen skje alt fra slutten av juni til ut i oktober en gang. Skatteetaten tar det fortløpende ettersom de blir ferdige, og det er dessverre ikke mulig for noen å si når akkurat ditt skatteoppgjør er klart for utbetaling.

Feriepenger får man av sin arbeidsgiver. Dette kommer som regel på lønningen i juni, eller siste lønning før man tar ut ferie. Som regel gis det på juni-lønningen. Det er enklere for arbeidsgiver at ALLE ansatte får da, helt på likt, enn å drive og passe på når hver enkelt har planer om ferie og utbetale da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg er nesten helt sikker på at dette er lovregulert og absolutt ikke noe arbeidsgiver bestemmer. Men jeg bryr meg ikke nok til å dokumentere den påstanden. 

Kan forsåvidt fravikes ved tariffavtale, men det er heller ikke arbeidsgiver som bestemmer da.

Det er lovbestemt, men loven gir arbeidsgiver noen valgmuligheter. Tariffavtaler og jobbkontrakter kan også overstyre "det vanlige". De aller aller fleste får utbeltalingen i juni, men ikke alle. Noen tariffavtaler sier f,eks at du skal få feriepenger i hovedferien din så tar du 3 uker ferie i februar har du rett på pengene i februar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Husker ikke, det er lenge siden. Tror jeg fikk dem rundt juni, spør din arbeidsgiver. Det har absolutt ingenting med skoleferiene å gjøre. Arbeidsplassen bestemmer ikke, dette er regulert av lover og forskrifter som jeg hverken husker navnet på eller gidder å søke opp nå.

Litt utenfor: Hvor jobber du?

Sykehejm/bofellesskap.  offentlig. TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehejm/bofellesskap.  offentlig. TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Ser ut som du har funnet din nisje. Lykke til videre og god sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare jobber i sommerferien så kan du ha fått feriepengene dine allerede. Jeg fikk mine sammen med min siste utbetaling da jeg avsluttet sommerjobben i fjor.

Anonymkode: 13c80...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare jobber i sommerferien så kan du ha fått feriepengene dine allerede. Jeg fikk mine sammen med min siste utbetaling da jeg avsluttet sommerjobben i fjor.

Anonymkode: 13c80...66c

HUn kan også ha fått de i januar. Om hun avsluttet jobb i fjor.

Anonymkode: 6c74a...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det det som stod på selvangivelsen-altså restskatt (til gode)? Det er vel ikke det samme som feriepenger?  TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Restskatt er penger du må betale, ikke penger du har til gode......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

HUn kan også ha fått de i januar. Om hun avsluttet jobb i fjor.

Anonymkode: 6c74a...b40

Jeg jobbet over jula også :)  TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet over jula også :)  TS

Anonymkode: 3ae51...57a

Over julen eller over nyttår?

Anonymkode: 6c74a...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...