Gå til innhold

Er så bekymret, trenger synspunkter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en jente på 7 år. Har nylig oppdaget en bulk ( innover) i hodeskallen. Skal ta ultralyd av hodet 23.juni. Hun har også inimmellom klaget over vondt i magen og kvalme, mest på morgen. Igår var det slik, bra i løpet av dagen, men kvalm idag også, dro ikke på skolen. 

Nå har jeg vært så dum og googlet og ser at morgenkvalme forbindes med hjernesvulst. Jeg er så redd og bekymret nå. Fått time hos fastlegen kl. 15.30 idag, vet ikke hva jeg kan forvente av den. 

Noen med beroligende ord til en angstfylt mamma.

Anonymous poster hash:  28a72...f06

Anonymkode: fcf04...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må i alle fall komme til før 23/6 slik at dere slipper uro og behandling av hva det skal være starter så tidlig som mulig. Skulle det være svulst er det mye legene kan gjøre, det trenger ikke være fatalt.

MEN de aller fleste symptomer er på ufarlige tilstander. Jeg har hørt at hjernesvulst opptrer sammen med andre symptomer som svimmelhet, synsforstyrrelser og atferdsendringer. Bulk i hodet står ikke nevnt noe sted som symptom så da er det egt kvalmen som er årsak til bekymring. Men de fleste kvalmebyger er jo som regel verst om morgenen. Jeg ville ikke tenkt på hjernesvulst, men vært mer nysgjerrig på hva bulken skyldes. Og prøvd det jeg kunne å få time tidligere.

Hvordan gikk det hos fastlegen?

Anonymkode: a776b...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Har ingen råd annet enn å ikke Google mer, det er ofte det dummeste man kan gjøre.

Håper det går bra med jenten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chroma skrev:

Har ingen råd annet enn å ikke Google mer, det er ofte det dummeste man kan gjøre.

Håper det går bra med jenten din.

Helt uenig. Veldig rart å fraråde folk å søke kunnskap men leve i uvitenhet. Mitt råd er å lese deg opp på det du kan finne, men vær kritisk til kilder og prioriter seriøse sider som driftes av fagfolk og seriøse opplysningstjenester. 

Anonymkode: a776b...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Veldig rart å fraråde folk å søke kunnskap men leve i uvitenhet. Mitt råd er å lese deg opp på det du kan finne, men vær kritisk til kilder og prioriter seriøse sider som driftes av fagfolk og seriøse opplysningstjenester. 

Anonymkode: a776b...61b

Når symptomene er en bulk i hodet og kvalme, og legetime er rett rundt hjørnet, vil googling bare skape mer bekymring. 

Anonymkode: efddd...6e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chroma skrev:

Har ingen råd annet enn å ikke Google mer, det er ofte det dummeste man kan gjøre.

Håper det går bra med jenten din.

Googlesøk har reddet mange liv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chroma

Google skaper ofte større bekymringer enn nødvendig.

Hun har allerede fått legetime, det er mye bedre å vente og se hva de sier enn å lese seg opp på Google og tenke det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt" er svulst, kreft eller hjerteinfarkt om man googler. Vær oppmerksom på symptomer, men ikke tenk noe på diagnose selv før dere har vært hos legen :) 

Bulken kan jo ha vært der lenge, og kvalmen kan være tilfeldig. Dette rådet gjelder for hele livet: Det er ikke vits i å stresse med noe man ikke kan gjøre noe med eller der man har gjort det man kan. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slapp av. Det aller mest sannsynlige er at det ikke er noe farlig i det hele tatt. Slutt å Google. Det skaper bare angst. Om det hadde vært en god kilde til opplysning hadde helsevesenet brukt det hyppig, noe de ikke gjør. En diagnose stilles basert på utrolig mye mere ting enn kun symptomer. Det er utrolig mange sykdommer som har like symptomer til grunn, som eks kvalme og hodepine. Så prøv å pust og slapp av :) hadde de trodd det var noe farlig hadde du fått time mye mye før.

Anonymkode: 8b250...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos legen idag som trolig ikke mistenkte at kvalmen var symptom på noe alvorlig. Ønsket at vi tar blodprøver for å sjekke alergier selv om vi gjorde dette for et par år siden.  Bulken er også noe hun mener jeg ikke skal bekymre meg for. 

Jeg synes det er fortsatt rart at hun var så dårlig på morgen idag, men ellers hele dagen i full aksjon. Sliter fortsatt med å få hun inn, spretter og hopper rundt her.

 

Anonymkode: fcf04...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

Morgenkvalme må da skyldes noe annet. Og jeg tror at du skal høre på legen om at bulken i hodet ikke er å bekymre seg for. Kan det være at datteren din stresser på morgenen før hun skal på skolen? Da er det veldig vanlig med kvalme, prat litt med henne og hør om hvordan hun har det på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme kan komme av for mye magesyre eller feil pH I magesyren. Galleblæra gir kvalme hvis den er raus med gallesyra og den er gjerne verst når man ligger nede. Har du forsøkt å gi han titralac, se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at datteren din har det bra på skolen?

Anonymkode: db733...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Macro skrev:

Googlesøk har reddet mange liv.

 

Kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sulosi skrev:

Kvalme kan komme av for mye magesyre eller feil pH I magesyren. Galleblæra gir kvalme hvis den er raus med gallesyra og den er gjerne verst når man ligger nede. Har du forsøkt å gi han titralac, se om det hjelper.

Ja, bra tips.

Jeg er alltid litt kvalm om morgenen og har vært det hele livet mitt; også som barn. Jeg ville aldri ha frokost. Årsaken er nettopp magesyre. Dette kan fint reguleres med milde, syrenøytraliserende depotabletter. Det er uskadelig å prøve.

(I tillegg til videre oppfølging selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Arabella skrev:

Kilder?

Ren logikk. Når vi begynte å Google småplagene våre kom vi oss til legen raskere. Jeg går ikke til legen før det er virkelig ille, men man Googler jo alltids fordi det er enkelt. Det kan være så enkelt som en liten hudforandring vi bare er nysgjerrig på, og når vi leser om det går vi til lege. Jeg kom meg til legen på et tidlig stadium med blodforgiftning, og jeg følte meg ikke så innmari dårlig i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sett etter andre årsaker - som f.eks. det en annen nevner her over, har hun det bra på skolen? Ikke rart om hun er kvalm om morgenen før skolen dersom det er noe som er ugreit der.

(De fleste barn som blir diagnostisert med kreft/hjernesvulst, må til lege flere ganger før legene finner ut hva det er. Dersom kvalmen ikke går over om et par uker, må dere ta kontakt igjen. Følg med på synet og svimmelhet.)

Anonymkode: 9a547...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Kan det være skolevegring? At hun føler seg plaget og at dette viser seg fysisk ? Barn klarer ofte ikke å utrykke en slik smerte og den kan bli synlig med hode og magesmerter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine var mye svimmel og uvel om morgenen. Løste seg med mat RETT etter oppstandelsen, sannsynligvis bare lavt blodsukker eller noe. Gikk over, og nå spiser alle samtidig igjen.

Ellers er kvalme om morgenen og full gass etter skolen noe jeg ville tolket dithen at jeg tok en prat med lærer og SFO-personale for å sjekke psykososialt miljø for barn og klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...