Gå til innhold

HJELP! Panikk, kan NAV straffe meg for dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet jeg spør dumt. Men NAV kan være sleipe, det vet alle. 
Mottar AAP (arbeidsavklaringspenger). Ifølge dinside så sjekker de valutaregisteret! 

Jeg tar en tur til Sverige flere ganger i året. Dagstur, det tar 1,5 time vær vei. Bor ganske nære grensen altså. 
Det er snakk om en tur på 5 timer. Akkurat nå, i April/Mai så har jeg vært i Sverige 3 ganger, skal en gang til i Juni, som jeg vet av.
Grunnen til det er fordi venner og familie har vært i Sverige, så da blir jeg så klart med. Jeg sparer flere tusen kroner på å kjøpe mat i Sverige. Bruker ikke å dra så ofte, men av en eller annen grunn så har mange spurt om jeg vil bli med. Alle har et liv, de jobber og har familie, jeg har ikke et liv. Hele hverdagen handler om NAV og psykolog, behandling og hjelp. Så de spør meg, siden de vet at jeg har flere timer å ta av. 

Kan NAV straffe meg for dette?
Turene legges opp etter behandling og det som står på aktivitetsplanen. Det er aldri snakk om å droppe avtaler for å reise til Sverige. Jeg kan jo tross alt bare hoppe på en buss og dra når jeg vil. 
Psykolog vet at jeg drar, og anbefaler meg å dra. For det er ikke enkelt (angst), men det lønner seg økonomisk, så jeg har ingen valg. 

Jeg har ikke ferie. Reiser på hytta i 2 dager, hvis jeg har fri fra psykolog og andre avtaler med NAV. Hytta er bare 1 time unna, så ringer NAV så kan jeg komme på dagen. Saksbehandleren vet at jeg har hytte i nærheten, har fått tillatelse skriftlig til å reise dit når jeg vil. Så fremt det ikke går utover avtalt behandling. Har ikke nevnt Sverige, for jeg har ikke tenkt noe over det. Siden det er kun dagsturer på maks 5 timer. Jeg reiser ikke til utlandet, for jeg har verken helse eller økonomi til det. 


 

Anonymkode: c68a2...49b

Nei. så lenge du ikke overnatter så blir ikke det sett på som en utlandstur.

Pust inn og det går bra.

Anonymkode: eda5d...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sadness skrev:

En 5 timers tur til Sverige, er jo ikke en ferie. 
Jeg er heldig som bor ved grensen, vet jo at ikke alle kan dra til Sverige på få timer. 
Problemet er hva de definerer som ferie. Er 5 timers tur til Sverige en ferie? Isåfall så er det en jævlig dårlig ferie. :fnise:
Jeg har aldri tenkt på Sverige som en tur til utlandet. Vokste opp enda nærmere grensen. Ser på det som en helt normal handletur. Eurocash og rema 1000, for meg er det det samme. Har ikke tenkt over de turene til Sverige som noe ulovlig. Før jeg så artikkelen hos dagbladet i morges. 

Må det være overnatting for å gå under "ferie" og "reise"? Står ikke noe om det på NAV sine sider.

 

7 minutter siden, Sadness skrev:

Ok, takk gud. For som sagt; Det å dra til coop obs vs eurocash er det samme. Kun én liten forskjell; landegrensen. 

Problemet er ikke hva de definerer som ferie. En handletur på noen timer er ikke ferie.

Problemet blir heller at du krysser grensen til et annet land. Det er ikke et problem i seg selv, men man må jo nesten ha en slik regel, og man kan ikke lage egne regler for de som bor nær grensen, de som bare skal på handletur, de som skal innom bestemor osv.

Skal man se rent samfunnsøkonomisk på det så burde du selvsagt bli "straffet" for å forlate landet. Du hever stønader her, men bruker pengene i utlandet - da får ikke staten, og dermed skattebetalerne som betaler stønaden, noen igjen for det. Det blir som å kaste pengene ut av vinduet. Da ville det vært en selvfølge at du må bruke pengene du får av Norge, i Norge. Men samfunnsøkonom er jeg ikke, så jeg skal ikke hevde at vi bør se det på den måten.

Jeg luftet problemstillingen for to personer her, den ene går på AAP, den andre ikke. Hun på AAP sier at selvsagt ville hun trodd at hun ikke får AAP dersom hun krysset grensen. Han som ikke går på AAP sier at nei selvsagt vil ikke en tur til Sverige ha noe å si.

At det ikke er ferie var begge klare på, men det er den riksgrensen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sadness skrev:

Men... hva med innvandrere, de sender jo ut penger for flere tusen, garantert millioner.... 

Eneste forskjellen er at de ikke forlater landet. 

Slik som vi gjør når vi handler på nettbutikker.

Men loven sier at man ikke kan forlate landet - uten å søke - og når politikerne lager lover må vi følge dem.

Men så er det det med skjønn og hva som er vanlig praksis. Ingen kommer til å komme etter deg for å reise til Sverige for å handle av og til. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, applestories skrev:

All logikk tilsier at handletur til Sverige skal være lov. MEN: regelverket sier at ferie ikke er lov, og å oppholde seg i utlandet ikke er lov - trenger ikke være "ferie i utlandet", "oppholde seg i utlandet" er nok. Jeg snakket nylig med en som skulle til Sverige for å søke jobb i noen dager, han måtte melde om "fravær" på meldekortet slik at han ikke fikk dagpenger disse dagene.

Dette er noe helt annet enn å tilbringe noen timer på matbutikken. NAV har stengt, og psykologer har fri i helgene. TS gjør ikke noe galt i å være der noen timer. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min saksbehandler at de ikke brydde seg noe om at jeg tok en harrytur til sverige eller en tur med DFDS til København. De var ute etter de som brukte AAP eller dagpenger for å finansiere 3 måneder på Bali som hun sa. Dette bør gå helt fint TS.

Anonymkode: 40920...f47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skje skrev:

Dette er noe helt annet enn å tilbringe noen timer på matbutikken. NAV har stengt, og psykologer har fri i helgene. TS gjør ikke noe galt i å være der noen timer. :) 

Det er jeg helt enig i. Men vi kan være så enige vi bare vil, det er ikke vi som bestemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, applestories skrev:

 

Problemet er ikke hva de definerer som ferie. En handletur på noen timer er ikke ferie.

Problemet blir heller at du krysser grensen til et annet land. Det er ikke et problem i seg selv, men man må jo nesten ha en slik regel, og man kan ikke lage egne regler for de som bor nær grensen, de som bare skal på handletur, de som skal innom bestemor osv.

Skal man se rent samfunnsøkonomisk på det så burde du selvsagt bli "straffet" for å forlate landet. Du hever stønader her, men bruker pengene i utlandet - da får ikke staten, og dermed skattebetalerne som betaler stønaden, noen igjen for det. Det blir som å kaste pengene ut av vinduet. Da ville det vært en selvfølge at du må bruke pengene du får av Norge, i Norge. Men samfunnsøkonom er jeg ikke, så jeg skal ikke hevde at vi bør se det på den måten.

Jeg luftet problemstillingen for to personer her, den ene går på AAP, den andre ikke. Hun på AAP sier at selvsagt ville hun trodd at hun ikke får AAP dersom hun krysset grensen. Han som ikke går på AAP sier at nei selvsagt vil ikke en tur til Sverige ha noe å si.

At det ikke er ferie var begge klare på, men det er den riksgrensen da.

Nei nei nei, dette har ingenting med HVOR ts bruker pengene sine, man er ikke ute etter å straffe dem som bruker penger i utlandet. TS går på AAP, så hun kan bruke pengene sine på nøyaktig hva hun vil. 

Så nei, det er IKKE en selvfølge at ts og andre på AAP må bruke pengene i Norge. Om de vil bruke pengene på netthandel fra utlandet er det ingenting i veien for det (da krysser de ingen grenser). Så du er litt på villspor. 

Anonymkode: 5bd3e...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei nei, dette har ingenting med HVOR ts bruker pengene sine, man er ikke ute etter å straffe dem som bruker penger i utlandet. TS går på AAP, så hun kan bruke pengene sine på nøyaktig hva hun vil. 

Så nei, det er IKKE en selvfølge at ts og andre på AAP må bruke pengene i Norge. Om de vil bruke pengene på netthandel fra utlandet er det ingenting i veien for det (da krysser de ingen grenser). Så du er litt på villspor. 

Anonymkode: 5bd3e...484

Er det noen som har sagt at hun ikke kan bruke pengene sine på hva hun vil? :klo:

Loven er ganske klar på at man ikke skal oppholde seg i utlandet, men alle forstår jo at det ikke gjelder handleturer over grensen. Men det er skummelt med slikt "alle" forstår uten egentlig å vite.

Det jeg skrev om samfunnsøkonomi står jeg for.

VI får se om TS har fått noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for tiden på dagpenger, og handler i Sverige ca hver 14dag. Bor 20min fra grensa, så på Nav kontore jeg tilhører er det greit. Har snakket med de om det, og det var ikke noe problem. De mente at alle som bor her i kommunen nok er i Sverige ganske ofte. Så det brydde de se ikke noe om.

Vil ikke tro der er noe problem for deg heller at du drar å handler en gang i blant i Sverige. 

Er som sagt de som bruker sykemelding, aap og dagpenger for å dra på en ukes ferie de er ute etter. De som åpenbart utnytter systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på AAP tidligere og var også veldig nervøs for dette.

Jeg bare spurte kontaktpersonen min (eller hva enn man kaller de som følger deg opp under AAP) og han bare rista på hodet og skjønte ikke helt hvorfor jeg var bekymra for det. Å dra på harrytur var helt ok, og jeg bodde 2t unna grensa. Spurte også om feks tur med danskebåten og det var ingen problem, så fremt jeg ikke måtte avlyse noe behandling/jobb for det så måtte jeg ikke søke om å beholde pengene selvom dette var på begynnelsen av uken.

Var tilogmed i ordentlig utland en langhelg, helga + helligdag + en dag til. Da måtte jeg heller ikke søke om "fri" siden alt var stengt og den ene dagen hadde jeg ingen behandling. Reiser i Norge var også greit selvom det var slik at jeg da ikke kunne komme innom NAV på dagen om de ringte, igjen så lenge det ikke kom i veien for noe som stod på planen min.

Kanskje jeg var heldig for min kontakt var utrolig hyggelig og hjelpsom, men jeg ville bare spurt. Tror det kom godt med i mitt tilfelle at jeg var så åpen til NAV og at jeg spurte før jeg gjorde noe så han var klar over hvor jeg var.

Anonymkode: 9f778...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel og hav for en gnåling og kverning om og om igjen om det samme...

Du kan reise på så mange harry-turer du vil, det regnes ikke som å oppholde seg i utlandet. 

Anonymkode: 1182f...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaida

Skjønner godt at hun "gnåler" om dette jeg. Å få NAV etter seg fordi man har misforstått reglene er vel alle NAV-brukeres mareritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sadness skrev:

Hvis du har lest alle svarene, så vet du at noen sier ja det er ok, noen sier nei. :P 

Sånn vil det jo alltid bli når man stiller et spørsmål på et forum. Ring Nav istedet så får du det riktige svaret og det er at de ikke bryr seg med om du tar dagsturer for å handle i Sverige eller hvor du bruker pengene dine.

Anonymkode: 1182f...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...