Gå til innhold

HJELP! Panikk, kan NAV straffe meg for dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet jeg spør dumt. Men NAV kan være sleipe, det vet alle. 
Mottar AAP (arbeidsavklaringspenger). Ifølge dinside så sjekker de valutaregisteret! 

Jeg tar en tur til Sverige flere ganger i året. Dagstur, det tar 1,5 time vær vei. Bor ganske nære grensen altså. 
Det er snakk om en tur på 5 timer. Akkurat nå, i April/Mai så har jeg vært i Sverige 3 ganger, skal en gang til i Juni, som jeg vet av.
Grunnen til det er fordi venner og familie har vært i Sverige, så da blir jeg så klart med. Jeg sparer flere tusen kroner på å kjøpe mat i Sverige. Bruker ikke å dra så ofte, men av en eller annen grunn så har mange spurt om jeg vil bli med. Alle har et liv, de jobber og har familie, jeg har ikke et liv. Hele hverdagen handler om NAV og psykolog, behandling og hjelp. Så de spør meg, siden de vet at jeg har flere timer å ta av. 

Kan NAV straffe meg for dette?
Turene legges opp etter behandling og det som står på aktivitetsplanen. Det er aldri snakk om å droppe avtaler for å reise til Sverige. Jeg kan jo tross alt bare hoppe på en buss og dra når jeg vil. 
Psykolog vet at jeg drar, og anbefaler meg å dra. For det er ikke enkelt (angst), men det lønner seg økonomisk, så jeg har ingen valg. 

Jeg har ikke ferie. Reiser på hytta i 2 dager, hvis jeg har fri fra psykolog og andre avtaler med NAV. Hytta er bare 1 time unna, så ringer NAV så kan jeg komme på dagen. Saksbehandleren vet at jeg har hytte i nærheten, har fått tillatelse skriftlig til å reise dit når jeg vil. Så fremt det ikke går utover avtalt behandling. Har ikke nevnt Sverige, for jeg har ikke tenkt noe over det. Siden det er kun dagsturer på maks 5 timer. Jeg reiser ikke til utlandet, for jeg har verken helse eller økonomi til det. 


 

Anonymkode: c68a2...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er så vanlig, at det i mitt hode "umulig" kan være noe problem. Så lenge du ved behov på ett eller annet vis kan dokumentere at du har vært hjemme i mellomtiden (bruk av bankkort, møtt opp til behandlingstime e.l.) og du i tillegg sannsynligvis har kontoutskrifter som kan bevise at du handler som en "harryhandler" når du er der, så er det slik jeg ser det overhodet ingen grunn til at noen skal tro du drar dit på ferie. Slik jeg tolker innlegget ditt så er det det du er redd for, om du mente noe annet så kan du bare se bort fra svaret mitt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Dagsturer og helger til Sverige er ikke noe problem. Du trenger ikke melde fra om det. :) 

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan ikke straffe deg for dette- hvorfor i all verden skal de gjøre det? du gjør jo ingenting straffbart.

Anonymkode: 12074...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det bare er dagsturer, og ikke går ut over avtaler og planer du har med NAV, så er det ikke noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de straffer deg nok ikke for dette. Har sjekket dette selv faktisk ettersom jeg var en tur i Sverige en gang jeg var sykemeldt. Googlet opp og i mente, og i en nyhetssak mener jeg at jeg leste en fra nav som selv sa at det var ikke harryhandlere de var ute etter med valutaregistret. 

Det er vel heller de som hever trygd, men bor i syden..

Anonymkode: 120e6...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Postens adresseregister vil kunne vise om du bor et annet sted enn du påstår at du gjør. Ikke verre enn det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet jeg spør dumt. Men NAV kan være sleipe, det vet alle. 
Mottar AAP (arbeidsavklaringspenger). Ifølge dinside så sjekker de valutaregisteret! 

Jeg tar en tur til Sverige flere ganger i året. Dagstur, det tar 1,5 time vær vei. Bor ganske nære grensen altså. 
Det er snakk om en tur på 5 timer. Akkurat nå, i April/Mai så har jeg vært i Sverige 3 ganger, skal en gang til i Juni, som jeg vet av.
Grunnen til det er fordi venner og familie har vært i Sverige, så da blir jeg så klart med. Jeg sparer flere tusen kroner på å kjøpe mat i Sverige. Bruker ikke å dra så ofte, men av en eller annen grunn så har mange spurt om jeg vil bli med. Alle har et liv, de jobber og har familie, jeg har ikke et liv. Hele hverdagen handler om NAV og psykolog, behandling og hjelp. Så de spør meg, siden de vet at jeg har flere timer å ta av. 

Kan NAV straffe meg for dette?
Turene legges opp etter behandling og det som står på aktivitetsplanen. Det er aldri snakk om å droppe avtaler for å reise til Sverige. Jeg kan jo tross alt bare hoppe på en buss og dra når jeg vil. 
Psykolog vet at jeg drar, og anbefaler meg å dra. For det er ikke enkelt (angst), men det lønner seg økonomisk, så jeg har ingen valg. 

Jeg har ikke ferie. Reiser på hytta i 2 dager, hvis jeg har fri fra psykolog og andre avtaler med NAV. Hytta er bare 1 time unna, så ringer NAV så kan jeg komme på dagen. Saksbehandleren vet at jeg har hytte i nærheten, har fått tillatelse skriftlig til å reise dit når jeg vil. Så fremt det ikke går utover avtalt behandling. Har ikke nevnt Sverige, for jeg har ikke tenkt noe over det. Siden det er kun dagsturer på maks 5 timer. Jeg reiser ikke til utlandet, for jeg har verken helse eller økonomi til det. 


 

Anonymkode: c68a2...49b

Pr definisjon reiser du til utlandet uten å følge reglene for reise til utlandet når du mottat penger fra Nav hvor en av betingelsene er at du oppholder det i Norge. Alt annet utenfor Norges grenser er utlandet. Få orden på tingen, så slipper du bekymringer. 

Anonymkode: 5942c...721

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du gjør noe galt ved å kjøpe mat i Sverige, det vet jeg ikke. Men jeg kjenner én person som fikk stoppet utbetalingene for å ha "oppholdt seg i utlandet". Det tok noen dager å bevise at det var snakk om matinnkjøp på Svinesund. (Han hadde kvitteringer og kontoutskrifter osv, men NAV tar tid.) Samtidig vet jeg om andre som har gjort det samme, og vært åpne om det med saksbehandlerne. Det har aldri vært noe problem. Kanskje han første traff på en usikker og nyansatt saksbehandler? :vetikke:

Anonymkode: efd01...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å reise på ferier eller flytte til utlandet når man lever på Nav, så du hadde kanskje hatt et problem om du tok deg to uker på strandpromenaden i Nice.

Å dra til Sverige en dag for å handle brus og pizza, er absolutt innafor. Du har nok ingenting å frykte. Om Nav setter spørsmålstegn ved alle uttakene i Sverige, så er det bare å forklare at du henger deg med på dagsturer med venner innimellom. Men jeg tror ikke de vil det. De ser jo at det er uttak i Norge mellom de svenske uttakene ;)

Chillax :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri vært borti at NAV har sjekket valutaregisteret uten å ha mistanke om noe. Det ene tilfellet jeg har sett det skje har de måttet innhente opplysninger direkte fra vedkommendes bank. Dette er ikke noe som går automatisk, det må faktisk sitte folk og aktivt gå inn for det.

All logikk tilsier at handletur til Sverige skal være lov. MEN: regelverket sier at ferie ikke er lov, og å oppholde seg i utlandet ikke er lov - trenger ikke være "ferie i utlandet", "oppholde seg i utlandet" er nok. Jeg snakket nylig med en som skulle til Sverige for å søke jobb i noen dager, han måtte melde om "fravær" på meldekortet slik at han ikke fikk dagpenger disse dagene.

Skriv en liten melding til NAV, forklar deg nøktern og greit om hva du lurer på, så får du forhåpentligvis skriftlig svar. Sier regelverket sier en ting og logikken en annen, må man naturlig nok bruke skjønn når det skal tolkes. Og da er det greit å ha det skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sadness skrev:

Det jeg frykter. 
Burde kanskje spørre saksbehandleren da.. tror NAV har et meldingssystem... Men usikker på om det er å skyte seg selv i foten eller ei. NAV er så komplisert. Føler jeg bryter reglene ved å gå ut ytterdøren. 

Ja, jeg føler virkelig at NAV eier meg og mitt liv. Forstår jo at det er strengt, fordi andre ikke er lovlydige. 

Det jeg tenker også. Dersom jeg dro til Sverige la oss ti 3 ganger vær uke, i 3 uker. DA forstår jeg at NAV hadde blitt skeptisk. Hvis vær og en av uttakene var fra Sverige. 
Nå er det jo div i Norge imellom. Hadde møte med NAV noen dager etter den første gangen. Så fastlege noen dager etter en annen tur, også psykolog da vær uke. Ja og pluss handleturer i Norge da. 

Men, jeg stoler ikke helt på NAV og reglene, for selv at mitt mine "reiser" er innafor, så vet jeg aldri hva NAV tenker om det. De kan fort finne ut å stoppe utbetaling. Så får jeg brev i posten om innkallelse til møte, så skal de ha bevis også skal de ha betenkningstid og en liten ferie. Ukene går og jeg sitter her uten penger til husleie. NAV er ikke akkurat kjent for å være rask og effektiv. Jeg vet jo at jeg ikke bryter reglene, men problemet er; Hva tenker NAV og hva vil mest sannsynligvis skje. 

Ja, men husk at Nav har retningslinjer å følge. De kan ikke bare bestemme at "sånn er det denne gangen med deg".

Synes du at du blir urettferdig behandlet, så kontakter du noen andre i systemet. Helst face to face, så avtal et møte med en annen saksbehandler. Eventuelt noen som ikke jobber på ditt lokale kontor (kanskje de passer på hverandre).

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem. Om noe, så ville de kanskje anbefalt deg å dra over grensa for å handle mat, i og med at det er mer økonomisk. Det er ikke alle som har den muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...