Gå til innhold

Usikker på om jeg hørte en stemme i hodet (manisk)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går til psykolog, og vi har i fellesskap kommet frem til at jeg mest sannsynlig er bipolar, og inne i en mild mani for øyeblikket. Lever egentlig helt greit med det, jeg er iallefall ikke deprimert, men sliter med å sovne om kveldene fordi hodet og tankene går for fort.

I går når jeg skulle sove ble det slik igjen, jeg tenkte og tenkte, vet ikke helt på hva, hele dagen og alt mulig. Var trøtt men klarte ikke å sove. Så husker jeg at jeg tenkte at i morgen skulle jeg prøver å ikke være så gira og oppspilt. Og så sier tankene mine "Hva sa du nå *navnet mitt*"? Men det var med min "tenkestemme" om dere skjønner, jeg vet bare ikke helt hvor det kom fra. Det skremte meg litt så jeg skrudde på musikk for å overdøve tankene mine, roet meg og sovnet etterhvert men i dag så merker jeg at jeg tenker mye på det. 

Er jeg helt hypokonder? :P Tenker at det kan jo være at tankene gikk så fort at jeg ikke var helt bevisst på det, men stemmen var så klar, slik den er når jeg bevisst tenker at jeg tenker noe, om det gir mening. Er det alltid andres stemmer man hører i hodet, eller kan min egen stemme bli hijacked den også? 

Anonymkode: b8200...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør stemmen i hodet ditt hva den tror?

Med mindre stemmen ber deg skade deg selv eller andre ville jeg ikke bekymret meg, men du bør nok nevne det til din behandler. Å høre stemmer gjør alle hvis de er våken lenge nok, og det går veldig gradvis (først hører man navnet sitt når døren knirker, så hører man litt som radio, korte usammenhengende fraser, og så står man på kiwi og hører på at to damer diskuterer hvor teit ditt valg av smørbrød er og en tredje som snakker om hvor forferdelig og udugelig hun er og hvordan hun vil skade seg selv). 

Prøv å få deg litt søvn? Og som alt annet, hvis du tenker på å ikke tenke på noe vil du tenke på det. Bare slapp av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke en liten dose zyprexa for å sove da?

Jeg ville uansett ikke bekymret meg for dette. Når du hører stemmer, så skjønner du det ikke selv, du tror det er virkelig og gjør som stemmene befaler deg automatisk. Hilsen en som har hatt manisk psykose. PS. eller slik var det for meg iallfall. Hørte stemmene til gamle psykiateren min som var 500 km unna og en jeg var forelska i som var iallfall en km eller to unna. Jeg sendte svar på sms til gutten jeg var forelska i, så han fikk tonnevis med sms der jeg svarte det jeg trodde han sa i hodet mitt.

Endret av haiba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har stemmer i hodet uten å trenge hjelp, inkludert meg selv. Så lenge stemmen ikke er kommanderende eller nedlatende har du ikke så mye å bekymre deg for ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv dersom stemmen er kommanderende og nedlatende trenger du faktisk ikke bekymre deg dersom du ikke tror du må høre på den. Det er relativt vanlig å høre stemmer uten å vere psykotisk. 

Anonymkode: 277f1...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det var betryggende :) Til den som påpekte det så sover jeg helt greit tror jeg, hadde ikke vært våken i over et døgn engang så jeg er heldigvis ikke helt ute å kjøre tror jeg :ler: Skal avvente litt med å ta det med behandler, det er ikke alt som trenger å komme i papirene mine om det ikke utgjør et problem.

Anonymkode: b8200...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...